فرهنگ و هنر

? لغو اجراهایی در جشنواره تئاتر فجر، قیمت بلیت‌های فیلم فجر

? لغو اجراهایی در جشنواره تئاتر فجر، قیمت بلیت‌های فیلم فجر

لغو اجراهایی از اردن و روسیه در جشنواره تئاتر فجر، اعلام زمان فروش و قیمت بلیت‌های جشنواره فیلم فجر، حاشیه‌هایی از نامزدهای اسکار و پیش‌بینی ترافیک سفر تا ۵ فروردین‌ماه از خبرهای مهم روز شنبه هشتم بهمن ماه بودند.

به گزارش تیتر نیوز، هشتمین روز جشنواره چهل و یکم تئاتر فجر در حالی آغاز شد که اجرای نمایش «قطار باقوره» از کشور اردن که قرار بود در این روز روی صحنه برود، لغو شد. این در حالی است که در بخش صحنه‌ای میزبان ۸ اثر نمایشی بوده که در تالارهای میزبان این جشنواره اجرا دارند. ضمن اینکه در این روز تالار مولوی و تماشاخانه سنگلج اجرایی نداشته‌اند. 

در ادامه هم حاشیه‌نگاری داشتیم از هفتمین روز جشنواره تئاتر فجر که با خیل تماشاگرانی رو به رو بود که برای دیدن نمایش «مکبث زار» نوشته و کار ابراهیم پشت کوهی به مجموعه تئاترشهر آمده بودند. از سویی حضور سخنگوی هیات رییسه مجلس شورای اسلامی در جشنواره تئاتر فجر در هفتمین روز از جشنواره سبب شد تا مدیران تئاتری بخشی از مشکلات این حوزه را با او در میان بگذارند و خواهان توجه هر چه بیشتر خانه ملت شوند. این نماینده هم بعد از شنیدن مسائل جامعه تئاتری قول داد تا برای حل این مشکلات نشست‌هایی با مدیران ارشاد تدارک ببیند و با تاکید بر اهمیت موضوع بودجه، تاکید کرد که برای ارتقای بودجه نیز تمام تلاش خود را به کار می‌گیرد.

همچنین نمایش «شنل» به کارگردانی یوسف رایخلگاوز از روسیه، اثر راه‌یافته به بخش بین‌الملل جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر بود که اجرای آن به دلایل فنی در این دوره از جشنواره لغو شد.

بلیت‌های جشنواره فیلم فجر را از کِی و با چه قیمتی بخریم؟

در فاصله چهار روز تا شروع چهل‌ویکمین جشنواره فیلم فجر اعلام شد که بلیت ‌فروشی فیلم‌های جشنواره فجر ۱۴۰۱ به صورت آنلاین از دوشنبه ۱۰ بهمن ماه آغاز می‌شود و محمدرضا فرجی -مدیر بخش سینماهای مردمی – درباره قیمت بلیت فیلم‌های این دوره از جشنواره فجر به تیتر نیوز گفت: امسال تغییری در قیمت بلیت‌ها نخواهیم داشت و سینماها با همان سقف قیمت خود بلیت می‌فروشند. به این ترتیب سینماهای مدرن و ممتاز با بلیت‌هایی به قیمت ۴۵ هزار و ۳۵ هزار تومان فیلم‌های چهل‌ویکمین دوره جشنواره فجر را به مخاطبان عرضه خواهند کرد.

خاطراتی از  «شازده احتجاب» و «حسنی»

در بخش خاطره‌بازی با جشنواره‌های فجر، روز شنبه روایتی از نوزدهمین جشنواره تئاتر فجر داشتیم که برای خودش جشنواره‌ای پر و پیمان بود، جشنواره‌ای که هم هنرمندان پیشکسوت و جوان‌ترها و هم دانشجویان در آن حضور داشتند. چراکه در این جشنواره بخشی هم برای تئاتر دانشگاهی در نظر گرفته شده بود. در این جشنواره هنرمندانی روی صحنه رفتند که کمتر در این رویداد حضور داشته‌اند؛ افسانه بایگان، هوشنگ حسامی، شهرو خردمند، سیروس شاملو و مهدی هاشمی بعضی از این هنرمندان هستند.

همچنین مروری داشتیم بر دوره دوم جشنواره شعر فجر که منوچهر احترامی که «حسنی»‌اش بیشتر از خودش معروف است، در این دوره برگزیده شده بود.

سینما با حاشیه‌هایی از اسکار

سی و هشتمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم ساندنس به کار خود پایان داد و سینماگران ایرانی با دو فیلم غیر ایرانی موفق به کسب جایزه از این رویداد سینمایی شدند و فیلم سینمایی «لامینور» اثر داریوش مهرجویی در سومین حضور جهانی خود در جشنواره موسن بلژیک به نمایش درخواهد آمد.

اخبار سینمایی در حوزه سینما اما به همین‌جا ختم نشد و نامزدهای معرفی شده اسکار هم حاشیه‌هایی را به دنبال داشتند. فیلم «در جبهه غرب خبری نیست» با ۹ نامزدی اسکار و ۱۴ نامزدی در جوایز آکادمی فیلم بریتانیا (بفتا)، می‌تواند به پرافتخارترین فیلم آلمانی تمام دوران تبدیل شود اما در کشور مبدأ، ساخته «ادوارد برگر» منتقدان را خیلی تحت تأثیر قرار نداده است. در واقع منتقدان آلمانی، فیلم «در جبهه غرب خبری نیست» را به دور شدن بیش از حد از رمان ضد جنگ نوشته «اریش ماریا رمارک» متهم می‌کنند.

از طرفی «آندره‌آ ریسبرو» بازیگر فیلم «به لزلی» در حالی در شاخه بهترین بازیگر زن نود و پنجمین دوره جوایز سینمایی اسکار نامزد دریافت جایزه شد که کمپین‌های سنگینی از سوی برخی از جمله چهره‌های سرشناس برای او ایجاد شده بود و حالا انتقاداتی در رابطه با ساز و کار این کمپین‌های تبلیغاتی برای این بازیگر در فضای مجازی مطرح شده است. پس از واکنش‌های فزاینده پیرامون نامزدی تعجب آور او، آکادمی اسکار اعلام کرد نگاه دقیق‌تری به کمپین‌های اسکاری برای نامزدهای امسال خواهد داشت.

پاسخ ساترا به بستن درگاه بانکی سیستم های VOD و پایان سرویس رادیو بی‌بی‌سی عربی

در ادامه، معاون تنظیم بازار و توسعه کسب و کار ساترا درباره انتقادها مبنی بر وضعیت تنظیم گری «وی او دی» ها و نامه یکی از نمایندگان مجلس به دبیر مرکز ملی فضای مجازی که عنوان کرده بود «از ابزار اینماد و بستن درگاه بانکی سیستم های VOD استفاده سلیقه ای شده است»، تاکید کرد: کاربران حق دارند بدانند برای تماشای یک فیلم یا سریال در یک پلتفرم چقدر هزینه می دهند و در این مسیر نمایندگان محترم قاعدتاً مدافع حقوق مردم خواهند بود.

همچنین انجمن صنفی شرکت‌های نمایش ویدیویی برخط با انتشار نامه‌ای سرگشاده خطاب به رئیس سازمان صداوسیما، نسبت به انتشار اخباری مبنی بر درخواست پیمان جبلی برای فیلتر کردن یکی از پلتفرم‌های عضو این انجمن واکنش نشان داد.

خبر جالب دیگر هم در حوزه رسانه این بود که فعالیت سرویس رادیو بی بی سی عربی روز جمعه پس از ۸۵ سال به پایان رسید.

مروری بر اخبار ادبیات و کتاب

علی رمضانی، مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات ایران که از آبان سال ۱۴۰۰، مسئولیت اداره این موسسه را بعد از ادغام چند مؤسسه پیشین (خانه کتاب، مؤسسه نمایشگاه‌های فرهنگی و دفتر شعر و ادبیات داستانی) و تغییر دولت‌ برعهده گرفته است، با حضور در تیتر نیوز، تجربه خود را یک تجربه منحصر به فرد می‌خواند، از انتقادش نسبت به مسائل دیده نشده در ادغام مؤسسه‌ها در خانه کتاب و ادبیات می‌گوید و تأکید دارد، بحث‌های فرهنگی در بودجه کشور جایگاه خود را هنوز پیدا نکرده است.

افزون بر این، روز شنبه مهدی قِزِلّی رئیس خانه شعر و ادبیات  و فراخوان سی‌امین دوره جشنواره ملی کتاب سال دانشجویی منتشر شد و این‌که دبیرخانه‌ جایزه‌ کتاب سال شعر ایران به انتخاب «خبرنگاران» همزمان با اعلام فراخوان بخش ویژه شاعران بدون کتاب و این‌که پذیرای مقاله‌های بخش جنبی با موضوع شعر انتقادی و اعتراضی خواهد بود، مهلت شرکت در بخش کتاب سال را تمدید کرد.

بازگشت‌های دلچسب

مجسمه ماهی نارنجی الکساندر کالدر، اثری با شهرت جهانی از مجموعه گنجینه موزه هنرهای معاصر تهران که پنج سال بود در مخزن نگهداری می‌شد، بار دیگر به فضای مرکزی موزه بازگشت و دو تابلو نقاشی که در جریان جنگ جهانی دوم ربوده شده بودند از اسپانیا به لهستان بازگردانده شدند.

از پیش‌بینی ترافیک سفر تا ۵ فروردین‌ماه تا تعرض به یک گوردخمه

در ادامه اخبار روز، ستاد خدمات سفر با پیش‌بینی ترافیک سنگین سفرهای نوروزی تا پنجم فروردین ماه ۱۴۰۲، دستور آماه‌باش به استان‌ها از ۱۵ اسفندماه را داد.

خبری هم درباه اکتشافات در محوطه ۱۴ «چم‌شیر» داشتیم که به علت آبگیری سد این محوطه در بازه زمانی در دی ماه باستان‌شناسان این محوطه را کاوش کردند، بر این اساس اعلام شد که در کاوش نجات‌بخشی محوطه شماره ۱۴ در محدوده سد چم‌شیر به سازه‌ای با معماری سنگی مرتبط با اقوام کوچ‌رو، یک گوشواره مفرغی شکسته، یک سپیدمُهره، شیشه، نخ، قطعات فلزی، زغال و سفال، دست یافتند.

علاوه بر این یک فعال میراث فرهنگی از تعرض و آسیب‌های فراوان جویندگان گنج به یک گوردخمه ساسانی در فیروزآبادِ فارس خبر داد و یک مجسمه رومی و باستانی به شکل «هرکول» ‌ هنگام تعمیر سیستم فاضلاب زیر یک پارک واقع در رم کشف شد.

انتهای پیام