اخبار کسب و کارعلمی و پزشکی

آیا می توان با مصرف قرص ال آرژنین از ریزش مو جلوگیری کرد؟

ریزش مو به دلایل مختلفی ممکن است رخ دهد که عوامل ارثی و ژنتیکی در آن حرف اول را می زند. استرس و اضطراب، اختلالات هورمونی و ابتلا به برخی بیماری ها می تواند از دیگر دلایل ریزش مو باشد. در همین حال، کمبود مواد مغذی مانند ویتامین ها، مواد معدنی و اسیدهای آمینه نیز باید جدی گرفته شود زیرا ریزش مو ارتباط تنگاتنگی با رژیم غذایی دارد. در این مقاله به بررسی رابطه ال آرژنین و ریزش مو می پردازیم. آیا می توان با مصرف قرص ال آرژنین از ریزش مو جلوگیری کرد؟

آیا می توان با مصرف قرص ال آرژنین از ریزش مو جلوگیری کرد؟

تاثیر آرژنین بر سلامت مو

چندین مطالعه مهم نشان داده اند که ال آرژنین، اثر ضد پیری مثبتی بر فیزیولوژی بدن ما دارد. بهبود استحکام مو و ناخن یکی از فواید ال آرژنین است. ال آرژنین یک اسید آمینه است که علاوه بر کمک به حفظ سلامت مو، می تواند به کاهش بیماری های قلبی، تقویت سیستم ایمنی، بهبود مشکلات گوارشی، از بین بردن اختلال نعوظ و چربی سوزی کمک کند. در زیر اثرات ال آرژنین بر سلامت مو را توضیح می دهیم:

از موها در برابر آسیب های ناشی از رنگ و دکلره شدن مو محافظت می کند

دکلره و رنگ کردن مداوم موها به سلامت موها آسیب می رساند و بافت مو را از بین می برد. در یک مطالعه، مشخص شد که آرژنین به طور بالقوه می تواند اثرات مضر و تضعیف کننده پراکسید هیدروژن موجود در رنگ های مختلف مو و محصولات سفید کننده مو را خنثی کند. این تحقیق نشان داده است که وقتی موهای خود را رنگ می کنید، پراکسید هیدروژن به پروتئین های طبیعی ساختار مو حمله می کند و استحکام مو را کاهش می دهد. در این مطالعه، محققان آمونیاک موجود در رنگ مو را با آرژنین جایگزین کردند و نشان دادند که آرژنین به بافت مو نفوذ می کند و به مو استحکام بیشتری می بخشد.

تحریک فولیکول های مو با آرژنین و اکسید نیتریک

ما ارتباط بین ال آرژنین و ریزش مو را توضیح خواهیم داد. اما قبل از آن، باید بدانید که نقش آرژنین در رشد مو ممکن است به ارتباط آن با اکسید نیتریک نیز مربوط باشد. افرادی که رژیم غذایی کم نیتریک اکسید دارند می توانند با مصرف ال آرژنین سلامت موهای خود را بهبود بخشند. یکی از نقش های مهم ال آرژنین در بدن کمک به تولید اکسید نیتریک است. این ماده دارای اثر گشادکننده عروق است و با بهبود جریان خون در پوست سر باعث افزایش رشد مو می شود. این امر منجر به تحریک فولیکول های مو و تسریع رشد مو می شود.

ال آرژنین و ریزش مو

آیا می توان با مصرف قرص ال آرژنین از ریزش مو جلوگیری کرد؟

اعتقاد بر این است که ال آرژنین سطح اکسید نیتریک را در بدن افزایش می دهد. همانطور که قبلا توضیح دادیم اکسید نیتریک با تحریک فولیکول های مو و تقویت مو باعث افزایش گردش خون و کاهش ریزش مو می شود. این ماده به صورت موضعی نیز قابل استفاده است. ماینوکسیدیل یکی از رایج ترین درمان های ریزش مو است که از اکسید نیتروژن استفاده می کند. با مصرف موضعی این ماده، فولیکول های مو تقویت شده و در نتیجه ریزش مو کاهش می یابد.

برای جلوگیری از ریزش مو از منابع ال آرژنین استفاده کنید

در شرایط عادی، بدن می تواند اسید آمینه ال آرژنین تولید کرده و آن را برای مو آماده کند. اما زنان و مردانی که قبلاً به دلیل موقعیت‌های استرس‌زا یا کمبودهای تغذیه‌ای ریزش مو را تجربه کرده‌اند، ممکن است نتوانند سطوح کافی ال آرژنین را در بدن خود تولید کنند. اگر فکر می کنید ریزش مو به استرس یا رژیم غذایی مربوط می شود، غذاهای غنی از آرژنین مانند گوشت، غذاهای دریایی، مرغ و لبنیات را به رژیم غذایی خود اضافه کنید. منابع گیاهی آرژنین شامل گندم، جو، آجیل و نخود است.

اکنون که می دانیم ال آرژنین و ریزش مو به هم مرتبط هستند، باید بگویم که درمان جدی تری برای ریزش مو ناشی از کمبود اسید آمینه ای مانند ال آرژنین، استفاده از مکمل ال آرژنین است. چیزی که می توانید بدون تجویز پزشک دریافت کنید. به طور کلی، یک رژیم غذایی سالم و غنی از پروتئین باعث بهبود گردش خون در پوست سر، کاهش سطح استرس و بهبود رشد مو می شود. ال آرژنین و تمام اسیدهای آمینه را در رژیم غذایی خود دریافت کنید.

برای جلوگیری از ریزش مو چه مقدار ال آرژنین باید مصرف کنم؟

آیا می توان با مصرف قرص ال آرژنین از ریزش مو جلوگیری کرد؟

درمان ریزش مو باید بر اساس علت آن تعیین شود. اگر علت مربوط به کمبودهای تغذیه ای باشد، در برخی موارد می توان آن را با مصرف آمینو اسیدها (مانند ال-آرژنین) قطع یا کاهش داد. بنابراین، برای مثال، اگر به دلیل عدم تعادل هورمونی دچار ریزش مو هستید، هرگز فکر نکنید که قرص های ال آرژنین شما را برمی گرداند.

هیچ دوز ایده آل روزانه ال آرژنین وجود ندارد، اما دوز معمول 2 تا 3 گرم سه بار در روز است. دوزهای بالاتر از این مقدار در اکثر مطالعات هیچ عارضه قابل توجهی را نشان نداده است، اما به طور کلی توصیه می شود بیش از 9 گرم ال آرژنین 1000 در روز مصرف نشود. توجه داشته باشید که استفاده بیش از حد از اسیدهای آمینه نیز می تواند باعث ریزش مو شود. بنابراین، دوز خود را به طور تصادفی افزایش ندهید.

کلام آخر

ال آرژنین و ریزش مو با هم مرتبط هستند زیرا این اسید آمینه می تواند با افزایش تولید اکسید نیتریک در بدن جریان خون را در پوست سر افزایش دهد و با تقویت رشد مو از ریزش مو جلوگیری کند. البته به خاطر داشته باشید که همه انواع ریزش مو را نمی توان با مکمل های ال آرژنین درمان کرد، زیرا ابتدا باید علت این بیماری توسط پزشک مشخص شود و سپس راه حل درمانی ارائه شود. کاربردهای اصلی ال آرژنین در درمان مشکلات قلبی، اختلال نعوظ، عضله سازی، بهبود عملکرد ورزشی و چربی سوزی است و استفاده از این اسید آمینه برای تقویت رشد مو در رتبه بعدی قرار دارد. شما می توانید انواع مکمل پوست، مو، ناخن را از داروبیار بخرید.