اخبار کسب و کارعلمی و پزشکی

دستگاه رطوبت گیر چطور کار می کند؟

یک دستگاه رطوبت گیر آب را از هوای خانه شما خارج کرده و تا زمانی که سنسور دستگاه، رطوبت نسبی هوا را به سطح انتخابی شما برساند به طور مداوم کار می‌کند. هنگامی که رطوبت هوا به این سطح رسید به طور اتومات دستگاه خاموش شده و منتظر فرمان بعدی یا عملکرد سنسور می‌ماند تا دوباره روشن شود.

دستگاه رطوبت گیر چطور کار می کند؟

رطوبت نسبی چیست؟

رطوبت نسبی میزان آب موجود در هوا نسبت به مقداری است که هوا می‌تواند در حالت اشباع، آب را در خود نگه دارد. رطوبت نسبی به صورت درصدی بیان می‌شود و هنگامی که رطوبت نسبی به ۱۰۰ درصد می‌رسد در نقطه شبنم قرار دارد. به عبارت دیگر هوا پر از آب است و آن آب روی هر سطحی شروع به متراکم شدن می‌کند.

به صورت متداول هوای گرم آب بیشتری نسبت به هوای خنک در خود نگه می‌دارد بنابراین با سرد شدن هوا رطوبت نسبی افزایش می‌یابد حتی اگر مقدار فیزیکی آن ثابت بماند.

به ازای کاهش هر ۱۰ درجه سانتیگراد دمای هوا ظرفیت هوا برای نگهداری آب به نصف کاهش می‌یابد به عنوان مثال هوا در دمای ۸۰ درجه فارنهایت با وجود نسبی ۵۰ درصد زمانی که که به دمای ۶۰ درجه فارنهایت سرد شوند به نقطه شبنم یعنی رطوبت صد درصد می‌رسد.

رطوبت چطور به هوای محیط اضافه می‌شود؟

رطوبت و آب همیشه در هوای داخل و خارج خانه وجود دارد مقدار رطوبت در داخل خانه و بیرون متفاوت است و این امر به خاطر بسیاری از فعالیت‌های روزمره مانند آشپزی، شستن ظروف، دوش‌گرفتن، تهیه آب جوش و حتی تنفس افزایش پیدا می‌کند. مقدار رطوبت می‌تواند به دلیل نگهداری آکواریوم در خانه نیز افزایش یابد.

چگونه دستگاه رطوبت گیر خانگی بسازیم؟

ساخت دستگاه رطوبت گیر خانگی ارزان معمولاً به راحتی امکان پذیر نیست و کارایی آنچنانی ندارد. ساخت این نوع دستگاه‌ها معمولاً احتیاج به دانش فنی و الکترونیک در حد بالا و داشتن ابزار آلات مختلف می‌باشد. پیشنهاد ما استفاده از دستگاه‌های آماده برای این منظور می‌باشد ولی اگر مصمم به تولید این دستگاه هستید توصیه می‌کنم که قبل از هر اقدامی از طریق اینترنت آموزش‌های فنی لازم در این زمینه را مطالعه نمایید.

میزان رطوبت استاندارد برای خانه چقدر است؟

به طور کلی رطوبت ۵۰ درصد برای خانه بسیار‌ایده‌آل است است این مقدار می‌تواند از خراب شدن وسایل الکترونیکی و همچنین رشد کپک‌ها جلوگیری کند. همچنین مقدار رطوبت ۵۰ درصد، دود و غبار خانه را نیز می‌تواند کنترل کند. توجه داشته باشید که کاهش رطوبت به زیر ۴۵ درصد تنها مصرف برق و انرژی شما را بالا می‌برد

دستگاه رطوبت گیر چطور کار می‌کند؟

اکثر دستگاه‌های رطوبت گیر با کشیدن هوا به درون دستگاه و و پرتاب آن به یک صفحه خنک و پایین آوردن دمای هوای مرطوب، رطوبت را از هوا جذب می‌کنند.

اولین برخورد همه ما با رطوبت گیر درون یخچال و مشخصاً کمپرسور یخچال می‌باشد. رطوبت گیر نیز کمی مشابه این کمپرسور کار می‌کند. حتماً شما نیز دیده‌اید که در برخی یخچال‌ها با بالا رفتن حرارت محیط قطعه‌ای در پشت یخچال شروع به چکه کردن می‌کند. این چکه کردن و این فرآیند، ابتدایی‌ترین و نمایان‌ترین تجربه برخورد ما با رطوبت گیر بوده است.

دستگاه رطوبت گیر با جمع کردن مایعات موجود در هوا آن‌ها را به درون ظرفی منتقل می‌کند که این ظرف هر چند وقت یکبار باید خالی شود. نمونه دیگری از این دستگاه‌ها نیز وجود دارند که شلنگ خروجی آب به سمت بیرون – فاضلاب- دارند.

چقدر طول می‌کشد تا رطوبت محیط کاملاً تخلیه شود؟

جواب دادن به این پرسش بسته به فاکتور‌های مختلف محیطی، متفاوت است مثلاً اگر شما در منطقه‌ای زندگی می‌کنید که رطوبت هوا به طور دائم در آن منطقه مسکونی وجود دارد هیچ گاه مقدار رطوبت تمام نخواهد شد و فقط مقداری از آن در محیط زندگی شما کم می‌شود.

رطوبت گیر چقدر آب را حذف می‌کند؟

پاسخ به این موضوع به سه عامل خاص بستگی دارد:

قدرت رطوبت گیر

دمای اتاق

رطوبت نسبی هوای آن اتاق

به عنوان مثال یک رطوبت گیر ۱۲ لیتری به ندرت در یک دوره بیست و چهار ساعته، ۱۲ لیتر آب را می‌تواند حذف کند. جواب کلی که می‌توان به این سؤال داد این است که رطوبت گیر هیچگاه نمی‌تواند کاملاً هوا را خشک کند بلکه باید به طور متناوب کار کند تا مقداری از رطوبت را کاهش دهد.

آیا آب جمع شده در دستگاه رطوبت گیر قابل استفاده است؟

مایع جمع شده در مخزن رطوبت گیر‌ها حاصل می‌عانات است و می‌توانید از آن در اتو یا برای آبیاری گیاهان استفاده کنید. با این حال انسان یا حیوانات نباید آن را بنوشند زیرا ممکن است حاوی آثاری از موادی باشد که می‌تواند شما و حیوانات خانگی‌تان را بیمار کنند.

رطوبت گیر چگونه از ایجاد کپک جلوگیری می‌کند؟

یک دستگاه رطوبت گیر به دو روش از رشد کپک جلوگیری می‌کند در روش اول ابتدا اتاق را خشک می‌کند و رطوبت را از محتویات و پارچه‌های داخل اتاق می‌گیرد و این کار کپک‌ها را تا مقدار زیادی از بین می‌برد.

در روش دوم با کاهش رطوبت هوا به کمتر از ۵۰ درصد محیط را برای رشد کپک‌ها نا ایمن می‌کند زیرا بزرگترین عامل رشد کپک و قارچ بر روی سطوح، آب می‌باشد.

بهترین مکان برای نصب رطوبت گیر کجاست؟

اگر نیاز به کاهش رطوبت در سرتاسر خانه را دارید باید از دستگاه‌های رطوبت گیر برقی استفاده کنیم که این دستگاه‌ها نصب آسانی دارد و تقریباً بی‌صداست ولی اگر می‌خواهید کمد لباس یا فقط یک اتاق را پوشش دهید بهترین وسیله رطوبت گیر انباری آویز یا رطوبت گیر بسته‌ای می‌باشد. استفاده از رطوبت گیر‌های بسته‌ای این مزیت را دارد که قابل جابجایی است و در هر مکانی که احساس می‌کنید رطوبت به وسایل داخل آن اتاق آسیب می‌زند قابل نصب است.

زهکشی مداوم چیست؟

همه دستگاه های رطوبت گیر قابل حمل دارای یک ظرف جمع آوری آب هستند که اغلب مخزن یا سطل نامیده می شود تا آب استخراج شده از هوا را جمع آوری کند. این سطل ها برای پایین نگه داشتن اندازه کلی رطوبت، بسیار کوچک هستند و حداقل یک بار در روز باید تخلیه شوند. از آنجایی که تخلیه روزانه سطل ممکن است راحت یا ممکن نباشد، تقریباً تمام رطوبت‌گیرهای قابل حمل برای مصارف خانگی به گونه‌ای طراحی شده‌اند که اجازه می‌دهند آب در هنگام جمع‌آوری مستقیماً تخلیه شود. این فرآیند به عنوان زهکشی مداوم شناخته می شود. در بدنه دستگاه رطوبت گیر، سوراخ کوچکی تعبیه شده است تا یک شیلنگ کوچک به رطوبت ساز متصل شود که از طریق آن می توان آب را تخلیه کرد.

نحوه کارکرد رطوبت گیر

هوای گرم و مرطوب توسط یک فن به داخل رطوبت‌گیر کشیده می‌شود. سپس هوای مرطوب از روی سیم‌پیچ‌های خنک‌کننده خنک‌کننده رطوبت‌گیر عبور می‌کند و باعث می‌شود که رطوبت موجود در هوا روی سیم‌پیچ‌های داخل دستگاه متراکم شود. اما چرا؟

برای فهمیدن بهتر این شما باید لیوان آب یخی را در نظر بگیرید که در محیط بیرون از یخچال قرار داده شده است داخل و برخورد هوای گرم رطوبت به صورت شبنم روی بدنه لیوان می‌نشیند.

در اینجا مراحلی که یک دستگاه رطوبت گیر برای جذب رطوبت در درون خود انجام می‌دهد به صورت فهرست آورده شده است:

هوا توسط یک فن به داخل دستگاه کشیده می‌شود

هوا از روی کویل‌های خنک شده عبور می‌کند

با سرد شدن هوا، رطوبت آن متراکم می‌شود

آب داخل ظرف قطره‌ای یا سطل قابل جابجایی می‌افتد

سپس هوا توسط سیستم بازیابی حرارت دوباره گرم می‌شود

هوایی که ۲ درجه سانتیگراد گرمتر است و به میزان قابل توجهی خشک می‌شود به داخل اتاق پراکنده می‌شود

سیستم یخ زدایی به طور خودکار دستگاه را در صورت لزوم یخ زدایی می‌کند

هنگامی که سطل زهکشی پر شود، رطوبت گیر به طور خودکار خاموش می‌شود – لازم نیست نگران آن باشید.

هنگامی که رطوبت گیر به میزان خشکی انتخاب شده در اتاق رسید، به طور خودکار خاموش می‌شود

این تمام فرآیند این دستگاه است!

این متن جهت آشنایی شما عزیزان با فرآیند رطوبت‌گیری دستگاه‌های برقی می‌باشد. فروشگاه سلام کاشانه جهت رفاه حال عزیز محصولاتی را به فروش می‌رساند که علاوه بر جذب رطوبت در حد رطوبت گیر‌های برقی بسیار کوچک و اقتصادی نیز هستند پیشنهاد می‌کنیم که از محصولات سایت دیدن فرمایید.

دستگاه رطوبت گیر قسمتی از تجهیزات تهویه هوا می‌باشد که می‌تواند به طورت مجزا و یا به عنوان قسمتی جانبی در دستگاه‌های تهویه مطبوع استفاده شود. معمولاً رطوبت گیر‌های برقی در استخر‌ و در خطوط تولیدی که احتیاج به جذب رطوبت از محیط را داریم استفاده می‌شود.

در استخر‌ها به دلیل اینکه آب استخر یا محیط سونای بخار همیشه باید گرم باشد طبیعتا بخار و رطوبت هوا نیز افزایش می‌یابد. و همین مورد باعث می‌شود که برای تهویه هوا و تبدیل محیط استخر به جایی دلپذیر و قابل استفاده از رطوبت گیر‌ها استفاده شود.

در استخر‌هایی که متراژ بزرگی دارند عملیات رطوبت‌گیری با خارج کردن مقداری از هوا توسط هواکش‌ها انجام می‌پذیرد اما در محیط‌های کوچکتر و خانگی انتقال هوا باعث از دست رفتن گرمای استخر و اتلاف انرژی، آن هم به مقدار زیادی مخصوصاً در ۶ ماهه سرد سال خواهد شد. اینجاست که استفاده از رطوبت گیر‌ها بسیار به کار می‌آید و باعث صرفه‌جویی در مصرف انرژی و تهویه مطبوع می‌شود.

در اکثر خط تولید‌های مواد غذایی نیز احتیاج به هوای کاملاً خشک می‌باشد که این فرآیند خشک کردن هوا توسط دستگاه‌های رطوبت گیر انجام می‌پذیرد.

دستگاه رطوبت گیر خانگی چیست؟

اکثر مردمی مناطق جنوبی و شمالی کشور که نزدیک به دریا هستند این مسأله را تأیید می‌کنند که وجود رطوبت و هوای شرجی یکی از معضلاتی است که خانواده‌ها را دائماً درگیر خود کرده است. برای حل این مشکل سال هاست که دستگاهی به نام رطوبت گیر ساخته شده است که می‌تواند محیط را تا مقدار قابل توجهی خشک کرده و فضا را برای ساکنین خانه دلنشین‌تر کند. به دستگاه‌هایی که این رطوبت را از منازل موجود در مناطق شرجی میزداید دستگاه رطوبت گیر خانگی می‌گویند.

دستگاه رطوبت گیر خانه

همان طور که اشاره شد دستگاه‌های رطوبت گیر به دو دسته صنعتی و دستگاه رطوبت گیر خانه تقسیم‌بندی می‌شوند که طبیعتا مدلی که برای خانه استفاده می‌شود در حجم و اندازه‌های کوچکتری نسبت به مقدار صنعتی خود تولید می‌شود.

دستگاه رطوبت گیر خانه معمولاً به صورت شارژی بوده و یا مانند جاروبرقی و سایر لوازم خانگی برقی به برق مستقیم شهری وصل می‌شود.

دستگاه رطوبت گیر برای خانه

کسانی که به دنبال خرید دستگاه رطوبت گیر برای خانه خود هستند با وجود این که مبالغ بسیار زیادی را برای این منظور هزینه می‌کنند اما به دلیل ثابت بودن محل استفاده از این دستگاه، از وجود رطوبت در سایر قسمت‌های منزل خود گله دارند. حال چاره چیست؟ آیا باید برای هر قسمت از منزل و یا برای هر اتاقی که در خانه وجود دارد یک دستگاه به صورت جداگانه خریداری کرد؟

پاسخ ما این است: خیر

گروه سلام کاشانه موفق به تولید محصولی شده است که نیاز مشتریان و هموطنان عزیزی را که از مشکل وجود رطوبت در اتاق‌های خود رنج می‌برند برطرف نموده است. این محصول رطوبت گیر بسته‌ای و آویز است که در فروشگاه سلام کاشانه به فروش می‌رسد.

نحوه کار دستگاه رطوبت گیر – دستگاه رطوبت گیر چگونه کار می‌کند؟

اگر بخواهیم به طور خلاصه به این موضوع بپردازیم که دستگاه رطوبت گیر چطور کار می‌کند باید بگوییم که این دستگاه با هدایت جریان هوا به داخل و پرتاب هوای نسبتاً گرم و مرطوب محیط بیرون به فلز خنک داخل آن باعث می‌شود که ذرات مرطوب به یکدیگر برخورد کرده و تبدیل به شبنم شود و بعد از مدتی به صورت قطره‌های آب در مخزن دستگاه جمع خواهد شد.

کاربرد دستگاه رطوبت گیر

دستگاه رطوبت گیر معمولاً در مناطق شرجی و دارای رطوبت بالا استفاده می‌شود. همچنین کاربرد دستگاه رطوبت گیر در انبار‌های ذخیره‌سازی مواد غذایی و میوه کاربرد فراوانی دارد. از دیگر موارد کاربرد دستگاه رطوبت گیر استفاده در زیر زمین‌ها و مکان‌هایی است که رطوبت هوا باعث از بین رفتن مواد غذایی در آن‌ها می‌شود.

یکی دیگر از انواع این دستگاه‌ها رطوبت گیر کمپرسور باد است که مربوط به بحث و فعالیت ما نمی‌باشد.

انواع دستگاه رطوبت گیر

دستگاه‌های رطوبت گیر بسته به صنعت مختلفی که مورد استفاده قرار می‌گیرند دسته‌بندی‌های مختلفی نیز دارند. بعضی از این دستگاه‌ها برای رطوبت‌گیری از کمپرسور باد مورد استفاده قرار می‌گیرند و برخی که مورد استفاده خانواده‌ها است برای دفع رطوبت از کمد و مکان‌های مختلف منزل استفاده می‌شوند.

بهترین دستگاه رطوبت گیر خانگی

دستگاه‌های زیادی در بازار برای دفع رطوبت خانگی موجود هستند. بسیاری از شرکت‌های الکترونیکی و تولید لوازم خانگی اقدام به تولید این وسیله نموده‌اند که به دلیل مواد اولیه مورد استفاده در آن‌ها معمولاً قیمت بالایی دارند. سایت سلام کاشانه توانسته است در کنار برندهای بزرگی مانند دیجی کالا، ترب و عمده فروشی صالح آباد اقدام به فروش تکی و عمده این قبیل محصولات نماید.

دستگاه رطوبت گیر در منزل

وجود دستگاه رطوبت گیر در منزل برای هر خانواده‌ای مفید است. همان طور که به دفعات مختلف اشاره شد رطوبت باعث از بین رفتن مواد غذایی و سیستم‌های صوتی و تصویری منزل و به طور کلی اصلی‌ترین دلیل برای زنگ زدن وسایل فلزی خانه‌هایی است که در مناطق شرجی وجود دارند.

برای نگهداری وسایل منزل که غالبا قیمت بالایی نیز دارند پیشنهاد می‌شود که حتماً از دستگاه رطوبت گیر منزل استفاده شود و برای این کار دیدن محصولات رطوبت گیر سایت سلام کاشانه یکی از راه‌هایی است که مطمئناً به خرید منجر خواهد شد.