استان ها

?? شفاف سازی در رسیدگی به پرونده ها در محاکم قضایی با نصب دوربین عملیاتی شد

به گزارش خبرنگار اجتماعی تیتر نیوز از قزوین؛ در راستای شفاف سازی بررسی پرونده ها در محاکم و با پیشنهاد لطف الله سیاهکلی نماینده قزوین، البرز و آبیک در مجلس شورای اسلامی ضمن تخصیص بودجه ۳۰ میلیارد تومانی توسط نمایندگان مجلس به قوه قضاییه برای نصب حداقل یک دوربین و سیستم ضبط صدا در هر محکمه موافقت شد.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی به قوه قضاییه اجازه دادند به منظور شفافیت، تکریم ارباب رجوع و اجرای عدالت تعداد حداقل یک دوربین و سیستم ضبط صدا در هر محکمه نصب شود.

لطف الله سیاهکلی نماینده قزوین، البرز و آبیک در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار تیتر نیوز در این خصوص  اظهارداشت: وقتی در عرصه های مختلف با مشکلاتی مواجه می شویم باید با موشکافی و بررسی کارشناسی آنها بتوانیم ابتدا درک درستی از مشکل پیدا کرده و سپس راهکار حل آن را ارائه کنیم.

نصب دوربین

وی افزود: یکی از چالش ها و مشکلاتی که در دستگاه قضایی دیده می شود این است که مردم گاهی از نحوه قضاوت در محاکم انتقاد دارند و هم متشاکی و هم شاکی احساس می کنند که حقشان ادا نشده است.

سیاهکلی تصریح کرد: در کنار قدردانی از خدمات ارزشمند قضات متعهد و تلاشگر قوه قضاییه گاهی اوقات با برخورد ناعادلانه و نامناسب برخی قضات هم روبرو می شویم که شاید نتوان آن را اثبات کرد.

نماینده قزوین در مجلس شورای اسلامی یادآورشد: بر اساس قانون باید در همه دادگاهها مگر برخی موارد خاص که مسائل امنیتی و محرمانه دارد در بقیه پرونده ها نحوه رسیدگی علنی باشد و امکان حضور افراد مرتبط و رسانه ها نیز در محکمه مهیا شود که به دلیل فضای دادگاه ها این امکان فعلا بسیار محدود است.

وی بیان کرد: امروز که عصر تکنولوژی و فنآوری است و می توانیم با ابزار هوشمند به اهداف خود برسیم پیشنهاد شد تا با نصب دوربین و میکروفون در محاکم، فرآیند رسیدگی و نوع برخورد و صحبت قاضی با شاکی و متشاکی ثبت و ضبط شود و در مواقع لزوم برای احقاق حق مورد استناد قرار گیرد.

سیاهکلی تصریح کرد: این روش می تواند برای قضات، شاکی و متشاکی در زمانی که ادعایی مبنی بر  نادیده گرفته شدن حقوق طرفین مطرح باشد مورد توجه قرار گیرد و یک سند انکارناپذیر در تحقق عدالت نیز محسوب می شود.

نماینده قزوین در مجلس بیان کرد: این رویکرد گام اساسی در اجرای سند تحول دستگاه قضایی و ابزاری برای اجرای مشی عادلانه و اجرای سند تحول است و حتما می تواند دستاوردهای ارزشمندی برای دستگاه قضا و نظام اسلامی داشته باشد.

Capture

وی گفت: نصب دوربین در محاکم در حقیقت اقدامی عملی و کاربردی برای اجرای مشی عادلانه، شجاعانه، اعتلای منزلت اجتماعی قضات، متقن شدن احکام و رفع مشکلات زیرساختی است و گامی در مسیر تخصصی شدن فرآیند رسیدگی به پرونده ها و شفافیت در مسیر رسیدگی به دعاوی نیز تلقی می شود. 

سیاهکلی یادآورشد: این رویکرد یکی از مطالبات مقام معظم رهبری و رئیس قوه قضاییه نیز محسوب می شود و می تواند در کنار سایر اقدامات این دستگاه مهم، مسیر روبه تعالی و تحول در دستگاه قضایی ایجاد کند. 

 نماینده قزوین، البرز و آبیک در مجلس شورای اسلامی از رویکرد و عملکرد تحول گرایانه ریاست قوه قضاییه در اجرای طرح های تحول گرایانه در دستگاه قضایی تشکر و قدردانی کرد و گفت: امیدوارم آقای محسنی اژه‌ای با صدور بخشنامه ای دستور نصب دوربین و میکروفون برای ضبط صدا و تصویر را صادر و همه محاکم را ملزم کنند تا تمام مراحل قضایی در مقابل دوربین صورت گیرد.

رفع متقن نبودن آراء و عملیاتی شدن شفافیت در رسیدگی به پرونده در محاکم

وی گفت: با مصوبه مجلس مبنی بر نصب دوربین و سیستم ضبط صدا در محاکم قضایی که خوشبختانه حدود 78 درصد نمایندگان به آن رای مثبت دادند، چالش متقن نبودن برخی آرا و تصمیمات قضایی برطرف شده و راهبرد ایجاد شفافیت در فرآیند رسیدگی و صدور آرای قضایی در محاکم عملیاتی می شود.

نماینده قزوین، البرز و آبیک در مجلس شورای اسلامی از رویکرد و عملکرد علی شعبانی رئیس دادگستری استان و حسین رجبی دادستان قزوین در اجرای طرح های تحول گرایانه در دستگاه قضایی استان نیز تشکر و قدردانی کرد و افزود: امیدواریم این طرح مهم و تاثیرگذار در استان نیز اجرا شود.

در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی  در ۱۴ اسفند ماه در جریان بررسی بخش هزینه ای لایحه بودجه ۱۴۰۲ نمایندگان مجلس با پیشنهاد لطف الله  سیاهکلی نماینده مردم قزوین، آبیک و البرز مبنی بر الحاق یک بند به تبصره ۱۰ لایحه موافقت کردند.

بر اساس بند الحاقی تبصره (۱۰) ماده واحده لایحه بودجه ۱۴۰۲به قوه قضائیه اجازه داده می‌شود برای شفافیت، تکریم ارباب رجوع و اجرای عدالت در سال آینده از محل محکومیت‌های مالی قطعی محاکم در قوه قضائیه و یا از محل فروش کالاهای قاچاق تا سقف سیصد میلیارد ریال (سی میلیارد تومان) تعداد حداقل یک دوربین و سیستم ضبط صدا در هر محکمه نصب شود.

انتهای پیام

 






آیا این خبر مفید بود؟

نتیجه بر اساس رای موافق و رای مخالف