استان ها

?? ویژگی‌های ناو اقیانوس‌پیمای شهید مهدوی و ۹۵ شناور موشک‌انداز

به گزارش گروه سیاست خبرگزاری آنا، مراسم الحاق ناو اقیانوس پیما و ۹۵ شناور موشک‌انداز به ناوگان نیروی دریایی سپاه در منطقه یکم نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران در بندرعباس با حضور سردار سرلشکر حسین سلامی فرمانده کل سپاه و سردار علیرضا تنگسیری فرمانده نیروی دریایی سپاه برگزار شد.

شناور‌های موشک‌انداز از کلاس شناور‌های عاشورا و صارق هستند که از شناور‌های راکت انداز به شناور‌های موشک‌انداز ارتقا پیدا کرده‌اند.

متخصصان جوان ایرانی برای نخستین بار در جهان است که توانسته‌اند شناور‌هایی با چنین امکاناتی را طراحی کنند. این شناور‌ها با قدرت مانور بسیار بالا در شرایط مختلف آب‌وهوایی می‌توانند عملیاتی شوند.

ناو اقیانوس پیمای شهید مهدوی نیز یک ناو کاملاً ایرانی، سنگین، چند منظوره و دوربرد هست که قابلیت حمل بالگرد، انواع پهپاد، شناور‌های موشک‌انداز و سامانه‌های موشکی پدافندی و راداری را دارد.

برد موشکی این شناور‌ها بین ۱۰ تا ۱۸۰ کیلومتر است و بنا به گفته کارشناسان این نخستین بار است که چنین شناور‌هایی با این ویژگی طراحی شده است.

ناو اقیانوس پیمای شهید مهدوی بیش از ۲ هزار و ۵۰۰ هزار تن وزن، ۲۴۰ متر طول و ۲۷ متر عرض دارد و انواع سامانه‌های موشکی سطح به سطح و سطح به هوا و… و. روی آن نصب شده است.

** حرکت دشمن، یعنی حرکت روی یک منحنی بسته بدون هیچ نتیجه‌ای

سرلشکر حسین سلامی فرمانده کل سپاه امروز در دهمین آیین الحاق تجهیزات تخصصی و دفاعی (شناوری) به نیروی دریایی سپاه اظهار کرد: فشار بیش از حد برای تشدید تحریم‌ها تا یک جنگ روانی برای ترویج شایعه و دروغ و سلب اعتماد ملی همه توانایی‌های است که دشمنان می‌توانند اعمال کنند.

سلامی افزود: غیر از آن متهم سازی به اتهام زدن و حتی رحم نکردن به جوانان و نوجوانان معصوم ما در مدارس، یک زنجیره کامل از تمام مخاطرات، توطئه‌ها و تهدیدات در حد ممکن آن یعنی دشمن با تمام قدرت به صحنه آمده است؛ اما هرچه عمل می‌کند، کمتر نتیجه می‌گیرد و از اهداف خود دور‌تر می‌شود.

فرمانده کل سپاه تاکید کرد: حرکت دشمن یک حرکت روی یک مسیر دایره‌ای شکل است به مرور که از مبدا خود دور می‌شود به همان نقطه نزدیک‌تر می‌شود. یعنی حرکت روی یک منحنی بسته بدون هیچ نتیجه‌ای.

سلامی با اشاره به شهادت شهید حاج قاسم سلیمانی توسط دشمن، بیان کرد: در دنیای ذهن دشمن نسبت به ترور و به شهادت رساندن فرمانده بزرگ و شکوه‌بخش انقلاب و نظام ما، سپهبد پاسدار شهید حاج قاسم سلیمانی، از پیامد این شهادت چه می‌گذشت. این طراحی براساس فروپاشاندن قائمه مقاومت بود تا منطق، اراده و ایمان مقاومت در اثر شهادت سمبل و مظهر آن فرو بپاشد.

ویژگی‌های ناو اقیانوس‌پیمای شهید مهدوی و ۹۵ شناور موشک‌انداز
وی افزود: این خیال‌پردازی دشمن از این واقعه و رویداد بزرگ بود؛ اما پس از آن چه اتفاقی رخ داد، قاسم بر روی دستان مردم تا عرش بدرقه شد و مقاومت به واسطه این خون‌های ریخته شده جان گرفت و دشمن عقب‌نشینی کرد، یعنی قوی‌تر از زمانی که قاسم در حیات ظاهری بود.

فرمانده کل سپاه بیان کرد: امروز سپهبد حاج قاسم سلیمانی به عنوان یک شهید در شکست‌دادن دشمن قوی‌تر از حیات ظاهری خود عمل می‌کند.

سلامی با بیان اینکه دشمن باید این تجربه را بیاموزد که شهادت این فرمانده رویش‌های بی‌شماری را ایجاد کرد، گفت: پس از شهادت او، جوانانی آمدند تا برای آینده این کشور یک قاسم سلیمانی باشند، او تکثیر شد و امتداد پیدا کرد، از یک فرد به یک امت تبدیل شد. او به یک مکتب تبدیل شد، مقاومت از یک تفکر به یک مکتب، آرمان و هدف بزرگ تبدیل شد.

فرمانده کل سپاه با اشاره به تحرکات دشمن در اغتشاشات پائیز امسال بیان کرد: هم تجربه تاریخ نزدیک به ما نشان داده است و هم رخداد‌های چند ماهه اخیر، این واقعیت را اثبات کرده است که هرگاه دشمن با شدت در هر عرصه‌ای علیه انقلاب پرشکوه این ملت اقدام می‌کند، واکنش مردم به شکل شگفت‌انگیز و خارج از قاعده تصور عادی در مقابل دشمن یک واکنش تمام‌کننده است.

وی افزود: هر چه دشمن بر فشار خود می‌افزاید مردم قوی‌تر ظاهر می‌شوند تعیین‌کنندگی نسبت مردم با مخاطراتی که دشمن تولید می‌کند بسیار جالب و دیدنی است.

سلامی با بیان اینکه من در ذهن خود همه اقداماتی که آرایش گسترده جهانی قدرت علیه اسلام انقلاب و ملت عزیز ایران می‌تواند اعمال کند را برشماری کرده‌ام، عنوان کرد: تلاش برای منزوی‌کردن کشور در عرصه سیاست جهانی و به تعبیر خود دشمنان سلب مشروعیت بین‌المللی نظام، پناه دادن به همه افراد فراری از این کشور که در یک تناقض آشکار می‌خواهند به اصطلاح خودشان کنار مردم باشند؛اما به دامان دشمن این مردم پناه می‌برند و می‌خواهند مبارزه علیه نظام را از دامان و آغوش دشمنانمان انجام دهند.

وی ادامه داد: در ذهنیت تاریخی و جاری مردم عزیز ایران این رفتار نفرت‌انگیز و شرم‌آور است که عده‌ای بخواهند با پناه گرفتن در آغوش دشمنان به ملت ایران ضربه بزنند؛ اما خود را دوستدار ملت نشان بدهند. افرادی فراری از کشور به دشمنان تأکید می‌کنند که تحریم را تشدید کنند، انزوا را شدت بخشند و کاری کنند تا دارو و غذا به ملت ایران نرسد.

فرمانده کل سپاه با بیان اینکه افراد فراری از دامان ملت ایران، خود را خیرخواه این ملت و نجات‌دهندگان این ملت معرفی می‌کنند، تأکید کرد: رفتار آن‌ها یک تناقض نفرت‌انگیز است که حتی ما هم از این رفتار خجالت می‌کشیم. برای ملت ایران آشکار است که جنگ رسانه‌ای تمام‌عیار دشمن برای در هم شکستن اراده‌های ملت، هجوم به قاعده اصلی یعنی مردم و قائمه مستحکم نظام یعنی رهبری معظم آن، تهاجم سنگین به مرکز ثقل و نقطه مرکزی اقتدار، قدرت، منطق و حکمت نظام و انقلاب و نقطه جوش ایمان و اراده‌ها یعنی رهبری معظم انقلاب، این نیز کاری است که دشمن در فضای عملیات رسانه خود هرگز آن دریغ نکرد.

** ناو اقیانوس پیمای شهید مهدوی، پایگاه دریایی متحرک

دریادار پاسدار علیرضا تنگسیری فرمانده نیروی دریایی سپاه هم در این مراسم اظهار کرد: با الحاق این تجهیزات تخصصی دریا پایه، نیروی دریایی سپاه با هدایت فرمانده ولایی، رشید، بصیر و شجاع سپاه پاسداران انقلاب اسلامی سرلشکر پاسدار حسین سلامی و تلاش دانشمندان و مهندسان جوان و متعهد انقلابی توانسته گام مهم و مؤثری در ارتقای سطح توان رزم دریایی با تبدیل شناور‌های راکت انداز در کلاس شناور‌های عاشورا و طارق به موشک انداز‌های نقطه زن با برد موشکی حداقل ۱۰ و حداکثر بیش از ۱۸۰ کیلومتر برد مفید دارد که به نوعی در جهان بی سابقه و برای اولین بار توسط «دلاوران از جان گذشته جمهوری اسلامی» اتفاق می‌افتد.

تنگسیری افزود: در این مرحله الحاق تجهیزات، شناور پشتیبان رزم به نام «شهید عبدالله قربانی» و ناو اقیانوس پیمای «شهید نادر مهدوی» که شناوری سنگین، چندمنظوره و دور برد با قابلیت حمل و عملیاتی کردن انواع بالگردها، پهپادها، شناور‌های تندرو موشک انداز و سامانه‌های موشکی، پدافندی و راداری به سازمان رزم نیروی دریایی سپاه انجام شده است.

فرمانده نیروی دریایی سپاه افزود: ناو اقیانوس پیمای شهید مهدوی به نوعی یک پایگاه دریایی متحرک است به طول ۲۴۰ متر، عرض ۳۲ متر، تناژ سبک ۱۴۰۰۰ تن، ظرفیت بارگیری ۴۱۰۰۰ تن، تجهیزات و ادوات قابلیت پیمایش دریانوردی ۱۸۰۰۰ هزار مایل دریایی، سرعت ۱۸ گره، مجهز به تجهیزات رزم دریایی و هوایی، دارای رادار آرایه فازی سه بعدی، موشک‌های سطح به سطح، سطح به هوا، سامانه‌های مخابراتی یکپارچه بسیار پیشرفته جنگال و موشک کروز دریایی با برد بیش از ۷۰۰ کیلومتر، قابلیت حمل و نشست و برخاست بالگردها، پهپاد‌ها و آب گیری و به آب اندازی شناور‌های مختلف که بازسازی و تغییر کاربری کاربرد جدید آن توسط جوانان متخصص، مؤمن و انقلابی کشور عزیزمان طراحی و عملیاتی شده است.

تنگسیری بیان کرد: ناو اقیانوس پیمای رزمی، اطلاعاتی و پشتیبانی شهید مهدوی به مثابه یک شهر دریایی متحرک است که با تمام تجهیزات و امکانات لازم آماده انجام ماموریت‌های اقیانوسی برای ایجاد امنیت پایدار در خطوط مواصلاتی دریایی، حفاظت و صیانت از منابع و منافع کشور جمهوری اسلامی و ملت قهرمان ایران، امداد رسانی به ناوگان تجاری و صیادی جمهوری اسلامی و کشور‌های منطقه و درخواست کننده و حضور در آب‌های دوردست است.

انتهای پیام/