فرهنگ و هنر

? بقعه خواجه اباصلت هر سال میزبان میلیون‌ها زائر رضوی است

تیتر نیوز/خراسان رضوی بقعه «عبدالسلام‌ابن صالح» معروف به اباصلت از جمله بقاع متبرکه خراسان رضوی است که سالانه میلیون‌ها زائر برای زیارت به این آستان مشرف می‌شوند.

مشهدالرضا(ع) همه ساله به ویژه در ایام نوروز پذیرای تعداد زیادی زائر ایرانی و خارجی است. علاوه بر حرم مطهر رضوی مسافران و زائران می‌توانند از اماکن گردشگری و زیارتی زیادی در مشهد بازدید کنند. بقعه اباصلت نیز یکی از اماکن زیارتی است که می‌تواند در ماندگاری زائران تاثیرگذار باشد.

حدود ۱۰ کیلومتری جنوب شرقی مشهد، به سمت جاده فریمان و در زمینی مسطح به سمت چپ جاده که در گذشته‌های دور مسیر عبور زائران به مشهد بوده، بقعه متبرکه خادم الرضا(ع) قرار دارد که از قدیم مورد توجه شیعیان بوده است. قدمت این آرامگاه بر اساس کتب تاریخی به ۱۲ قرن پیش باز می‌گردد.

پس از ورودی صحن، دور تا دور شبستان ورودی با کاشی‌کاری‌های آبی و فیروزه‌ای، منقش به اسامی مبارک خداوند متعال و همچنین احادیث امام رضا(ع)، ائمه اطهار(ع) و روایتی از اباصلت در تعریف ایمان، توجه و تأمل زائران را جلب می‌کند. خدام در اطراف درب ورودی خوش آمدگوی و راهنمای زائران هستند اما درجوار این آرامگاه نیز افراد دیگری آرمیده‌اند و عده‌ای هم این مکان را برای خانه آخرت خود برمی‌گزینند.

«عبدالسلام ابن صالح» توسط امام رضا(ع) لقب اباصلت را گرفت. اباصلت اصالتا خراسانی است و در مدینه به دنیا آمد و گفته می‌شود که خانواده‌اش ارادت خاصی به امام رضا(ع) داشته‌اند.

بقعه خواجه اباصلت هر سال میزبان میلیون‌ها زائر رضوی است

اباصلت در بیان خاص و عام، شیعه و سنی فرد موثق و راوی حدیث شناخته می‌شد و جهت تبلیغ شیعه تلاش زیادی داشته و بیش از ۱۰۰ هزار حدیث حفظ بود. آنچه از حدیث سلسله الذهب از اباصلت روایت شده مفصل‌تر و جامع‌تر از سایر راویان است، تاکنون ۱۵ عنوان کتاب در سطوح مختلف برای رده‌های سنی متفاوت در باب شخصیت او به چاپ رسیده است. از آنجا که این خادم حضرت از نحوه شهادت امام هشتم باخبر بود، پس از شهادت امام رضا(ع) زندانی شده که در آن شرایط سخت پس از توسل به پیامبر اعظم(ص) به دست امام جواد(ع) از زندان رها شده و از دست بنی‌عباس می‌گریزد.

اباصلت در سال۲۳۶ هجری قمری یعنی ۳۳ سال پس از شهادت امام رضا(ع) دیده از جهان فرو بست اما در این مدت ۳۳ سال به افشاگری چهره بنی‌عباس پرداخت و در راستای نشر فرهنگ رضوی مجاهدت‌های زیادی کرد. وی در وصیت‌نامه خود ذکر کرده بود که بعد از وفاتش در نزدیک‌ترین مکان به بارگاه حضرت رضا(ع) دفن شوند و شهرت قبر او در متون تاریخی مورد توجه بوده و هیچ سنگ قبر دیگری با شهرت به نام اباصلت در جهان وجود ندارد.

بقعه اباصلت بارها تعمیر و تجدید بنا شده که نقل است برای اولین بار به همت کربلایی محمد علی درویش از عرفای قرن هشتم به صورت یک بنای چهار ضلعی با گنبدی از خشت بر فراز آن تجدید بنا شد. «محمدحسن صنیع الدوله» از نویسندگان قرن ۱۳ در سفرنامه خود تجدید بنای دیگر را در سال ۱۲۷۳ هجری قمری ذکر کرده است. ساخت بنای فعلی این آستانه به همت و مساعدت‌های مردمی توسط اداره اوقاف خراسان رضوی در سال ۶۳ آغاز و در سال ۷۴ در فضایی به مساحت هزار متر مربع احداث شد و از سال ۸۸ تا به امروز کلیه نماهای داخلی و زیباسازی از جمله کف سازی، آب، برق، گاز و… در این بقعه تکمیل شده است.

بر اساس طرح جامع توسعه بقعه، فاز به فاز با توجه به اولویت شامل ساخت سوئیت، توسعه صحن، مجموعه فضای زیارتی بر اساس طرح ابلاغی در حال پیش روی بوده و در سال‌های اخیر اقدامات عمرانی زیادی برای رفاه حال زائران انجام شده است.

با توجه به اینکه این بقعه در مسیر منتهی به مشهد قرار دارد، برای اسکان زائران در ایام خاص مانند دهه پایانی صفر که زائران با پای پیاده به حرم مطهر رضوی مشرف می‌شوند، در اطراف آرامگاه اتاق‌هایی برای اقامت اضطراری حدود ۳۰۰ زائراحداث شده است.

در طول سال بالغ بر سه میلیون زائر به این بقعه مشرف می‌شوند، درایام نوروز روزانه ۱۰ تا ۱۲ هزار زائر در این بقعه حضور دارند که ۲۵ درصد زائران خارجی از کشورهای آسیای میانه، حاشیه خلیج فارس و بعضی از سایر کشورها هستند که در مجموع ۱۵ درصد مجاوران و ۶۰ درصد زائران ایرانی به این بقعه سالانه مشرف می‌شوند.

بقعه خواجه اباصلت هر سال میزبان میلیون‌ها زائر رضوی است

همچنین در ایام مختلف سال برنامه‌های فرهنگی و مذهبی در محل بقعه شامل برگزاری مراسم ادعیه، نماز جماعت، حلقه معرفت، پاسخگویی و مشاوره مذهبی و… انجام می‌شود. تأسیس مرکز فرهنگی و قرآنی بقعه در راستای توسعه سبک زندگی دینی، بسترسازی و فرهنگ سازی قرائت و تفسیر قرآن، ترویج نهج‌البلاغه و حدیث کساء از دیگر اقدامات است.

انتهای پیام