فرهنگ و هنر

? در مراسم گرامیداشت روز ملی راهیان نور چه گذشت؟

? در مراسم گرامیداشت روز ملی راهیان نور چه گذشت؟

رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس گفت:هم‌اکنون اردوی راهیان نور در هفت استان خوزستان، ایلام، کرمانشاه، کردستان، آدربایجانغربی و همچنین دو استان هرمزگان و بوشهر برقرار است و زائران از یادمان‌های دفاع مقدس بازدید می‌کنند.

به گزارش تیتر نیوز، مراسم روز ملی راهیان نور شامگاه گذشته در اردوگاه شهید باکری خرمشهر برگزار شد. در این مراسم سردار بهمن کارگر رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس با بیان اینکه راهیان نور یک اقدام ملی است، بیان کرد: امسال دومین سالی است که بعد از فروکش کردن ویروس کرونا، راهیان نور فعال شده است و همکاران ما در سپاه، ارتش، فرماندهی انتظامی کل کشور، وزارتخانه‌ها و استانداری‌ها و رسانه ملی در این خصوص همت کردند.

وی داد: سال گذشته و از بیستم اسفند تا دهم فروردین که راهیان‌ نور در استان خوزستان شروع شد، بیش از یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر از یادمان‌های دفاع مقدس بازدید کردند.ب حمدالله در سال ۱۴۰۱ تعداد قابل توجهی از نوجوانان و جوانان سراسر کشور در مناطق عملیاتی دوران دفاع مقدس حضور پیدا کردند. 

رئیس ستاد مرکزی راهیان نور کشور با بیان اینکه هم‌اکنون کاروان‌های راهیان نور در هفت استان کشور، از یادمان‌های دفاع مقدس بازدید می‌کنند، گفت: هم‌اکنون اردوی راهیان نور در هفت استان خوزستان، ایلام، کرمانشاه، کردستان، آدربایجان غربی و همچنین دو استان هرمزگان و بوشهر برقرار است و زائران از یادمان‌های دفاع مقدس بازدید می‌کنند.

سردار کارگر خاطرنشان کرد: بیش از ۷۰ درصد از کسانی که در یادمان‌های دفاع مقدس حضور پیدا می‌کنند، جوانان بین ۱۵ تا ۳۰ است که نشان از علاقه آنان برای حضور در راهیان نور دارد. ما به دنبال این هستیم تا وضعیت جاده‌ای، یادمان‌ها و خوابگاه روز به روز بهتر شود. امروز خوشبختانه با اقدامات صورت گرفته در حوزه‌های مختلف این اتفاق خوب به وقوع پیوسته است.

رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس با اشاره به اینکه تا پیش از شیوع کرونا بیش از هفت میلیون نفر از جوانان و نوجوانان از یادمان‌های دفاع مقدس بازدید می‌کردند، گفت: این رخداد مهم در کل کشور نمونه ندارد و بعد از اربعین حسینی، پرشورترین اجتماع، اجتماع راهیان نور است.  با تلاش‌های صورت گرفته دغدغه رهبر معظم انقلاب اسلامی و مردم با تلاش نیروهای مسلح و دستگاه‌های امنیتی و اطلاعاتی وضعیت امنیت و ایمنی تامین شده است و خوشبختانه مشکلی در این‌حوزه نداریم.

سردار کارگر با اشاره به تاکیدات رهبر معظم انقلاب اسلامی در خصوص تامین ایمنی راهیان نور و اینکه نباید در این حوزه تصادفی رخ دهد و زائران راهیان نور باید با سلامتی در یادمان‌های دفاع مقدس حضور پیدا کنند و با سلامتی آنجا را ترک کنند، خاطرنشان کرد: با تلاش‌های صورت گرفته به خصوص در فراجا از سال ۱۳۹۷ تاکنون هیچ حادثه‌ جاده‌ای در راهیان نور نداشتیم.در حوزه بهداشت و درمان در موضوع راهیان نور تا کنون بیماری واگیردار نداشتیم و باید در این خصوص از وزارت بهداشت و هلال احمر که همت کردند، تشکر کنم.

سرهنگ مهدی امیریان دبیر ستاد مرکزی راهیان نور در ابتدای مراسم گرامی‌داشت روز ملی راهیان نور پیام سردار سرلشکر پاسدار محمد باقری رئیس ستاد کل نیروهای مسلح را قرائت کرد. متن پیام سرلشکر باقری به شرح ذیل است؛

«هشت سال دفاع مقدس، تابلوی گویا و زنده از جلوه‌های غرورآفرین و افتخارآمیز وحدت، استقامت و پایداری ملت ایران در برابر رژیم بعث و نظام سلطه و به معنای حقیقی کلمه، جنگ تمام اسلام با تمام کفر را به نمایش گذاشت.

دفاع حماسی ملت ایران از مرزهای آبی و خاکی و بالاتر از آن مرزهای دینی اعتقادی و انسانی؛ نشان از اوج وحدت ملی، حول محور امام مسلمین بود و معنای حقیقی «ما متحدیم» را در پرتو الگوی حکمرانی امت و امامت آشکار ساخت.

جنگ هشت ساله که به‌عنوان یک توطئه جهانی علیه جمهوری اسلامی و سلطه مجدد قدرت‌های استکباری علیه این سرزمین آغاز شده بود، نه‌تنها ذلت و خواری دشمنان اسلام و انقلاب را در پی داشت، که معجزه‌گون، موجب شکوفایی و تبلور استعدادها و گنجینه‌های عظیمی از اخلاص، غیرت، رشادت و ایثار در میان مرد و زن و پیر و جوان این مرز و بوم شد؛ آن گونه که امام (ره) این را فتح الفتوح انقلاب دانست.

امروز راهیان نور، فناوری استخراج و ایجاد ارزش افزوده از گنجینه دفاع مقدس، این یادگار ارجمند و نگین درخشان تاریخ دیروز، امروز و فردای ماست که بنیان سازه‌ی پرشکوه انقلاب اسلامی را در هماورد جنگ نرم، استحکام می‌بخشد.

به لطف و عنایت الهی، راهیان نور، در گام دوم انقلاب اسلامی؛ بستری برای جهاد تبیین و جنگ جهاد روایت برای نسل جوان پیرامون درس‌ها و عبرت‌های هشت سال دفاع مقدس و آثار و برکات ارزشمند و هویت ساز آن خواهد بود.

فناوری راهیان نور به مثابه حبل‌المتین دفاع مقدس باید برای همیشه پویا و زنده بماند و هدایت بخش نسل‌های بعدی این سرزمین و حتی ملل آزاده جهان قرار گیرد، چه اینکه امروزه بسیاری آزادگان منطقه با الگوگیری از دوران دفاع مقدس، در مقابل آمریکا جنایتکار و اذنابش ایستاده و مشق مقاومت می‌نمایند.

۲۰ اسفند ماه روز ملی راهیان نور را گرامی می‌دارم و ضمن سلام و درود بر امام راحل، شهدا، ایثارگران و شخمهیددادگان گرانقدر راه حق، که با ایثار و ازخودگذشتگی، پیروزی را به ملت ایران هدیه و حقانیت جمهوری اسلامی را بر جبین تاریخ ثبت نمودند، از همه خادمان، راویان و دست‌اندرکاران این رویداد ملی قدردانی می‌نمایم و سفری توام با صحت و سلامت و عنایت خاص حضرت، ولی عصر (عج) را برای همه زائران و نقش‌آفرینیان راهیان نور از خداوند متعال مسئلت دارم.

رئیس ستاد کل نیروهای مسلح
سرلشکر پاسدار محمد باقری اسفند ۱۴۰۱»

در این مراسم، سردار  قاسم قریشی،جانشین رئیس سازمان بسیج مستضعفین، سردار  سید محمد صالحی  فرمانده انتظامی استان خوزستان، امیر سرتیپ حمزه بیدادی  فرمانده منطقه جنوب غرب ارتش، سردار سرتیپ دوم  ادر ادیبی رئیس سازمان پیشکسوتان جهاد و مقاومت در دفاع مقدس، سرهنگ بسیجی  مهدی امیریان  دبیر ستاد مرکزی راهیان نور کشور، سردار  عبدالرضا مرادحاجتی مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان خوزستان، امیر دریادار دوم  امیر عباسی  مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان آدربایجان شرقی، سرهنگ  محمد امیری مقدم  مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان قزوین، حجت‌الاسلام سید عبدالنبی موسوی‌فرد نماینده ولی فقیه در استان خوزستان، سردار  حسن شاهوار پور» فرمانده سپاه ولیعصر خوزستان (عج) و سعید عسگرینماینده رئیس جمهور در ستاد مرکزی راهیان نور کشور حضور داشتند.

در این مراسم از تابلوی شعار سال راهیان نور، تصویر شهدای شاخص راهیان نور، اپلیکیشن نرم افزاری راهیان نور، کتاب «ننه علی» و تمبر راهیان نور امسال رونمایی شد و شخصیت‌های حاضر در مراسم نیز دلنوشته‌های خود را در این آثار به یادگار نوشتند.

سردار کارگر، یک دست لباس خادمی شهدا و یک عدد کارت روایتگری نمادین راهیان نور را به رسم هدیه به سردار رادان و حجت الاسلام موسوی‌فرد اهدا کرد.

انتهای پیام