فرهنگ و هنر

? سرنوشت نمایش مستندی درباره احمد سمیعی گیلانی

? سرنوشت نمایش مستندی درباره احمد سمیعی گیلانی

منوچهر مشیری مستند «سبز بن دار» را سندی پرتره از مردی می داند که از مفاخر ادبیات معاصر ایران است.

به گزارش تیتر نیوز به نقل از روابط عمومی مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی، منوچهر مشیری کارگردان مستند «سبز بن دار» گفت: کارنامه مرا که مرور کنید متوجه می‌شوید پس از تجربه در زمینه مستندسازی اجتماعی در دهه شصت، ترجیح دادم در دهه هفتاد به سراغ چهره‌های موثر و ماندگار و افراد نام آوری بروم که منشا خدمات بوده اند. نیما یوشیج، محمد معین و … از این افراد بودند که مستندهایی درباره شان ساختم. «سبز بن دار» بیست و چهارمین مستند پرتره‌ای است که من ساخته‌ام.

او ادامه داد: برای ساخت مستندی درباره استاد احمد سمیعی گیلانی، پژوهش را شروع کردم و سال 98 فیلم را کلید زدیم. متاسفانه همزمانی با شیوع ویروس کرونا، تصویربرداری از استاد را با توجه به شرایط سنی و لزوم مراقبت از سلامت ایشان دشوار و کند کرد، اما بر مشکلات چیره شدیم و تصویربرداری را با توجه به محدودیت‌های ایشان و خانواده، از دست ندادیم. از هر فرصتی برای ثبت تصویری از او استفاده کردیم.

مشیری افزود: «سبز بن دار» آماده نمایش شده و قرار است رونمایی برای آن برگزار شود. با توجه به درگذشت استاد، گمان می‌کنم علاقه‌مندانشان مایلند این فیلم را ببینند. استاد سمیعی گیلانی زندگی پرفراز و نشیب و جذابی داشته. در سال‌های جوانی جذب فعالیت‌های سیاسی شده و پس از کودتای 28 مرداد، به بلوک شرق می‌رود اما پس از مدتی، سرخورده از آرمان‌های وعده داده شده به ایران برمی‌گردد و زندگی خود را وقف ادبیات می‌کند.

این کارگردان ادامه داد: «سبز بن دار» 78 دقیقه است، قطعا در یک فیلم نمی‌شود همه جذابیت ها و فراز و فرودهای زندگی این استاد را روایت کرد، راش‌های زیادی از ایشان وجود دارد که در مرکز گسترش آرشیو شده و این اسناد ماندگار قابلیت استفاده از سوی مستندسازان دیگر را دارد. من در چند سال اخیر، چند مستند با همکاری مرکز گسترش ساخته‌ام، همراهی و همکاری مرکز برای به ثمر رسیدن این آثار قابل توجه بوده است.

منوچهر مشیری با اشاره به همنشینی با استاد سمیعی گیلانی گفت: بارزترین وجه شخصیت او دقیق بودن و علاقه به کارش بود. با این که بیش از صد سال عمر داشت، لحظه ای از حرفه‌اش دور نشد و کهولت سن، عشق به کار را در او از بین نبرد. او سرشار از شوق و انگیزه بود.

مستند «سبز بن دار» به کارگردانی منوچهر مشیری روایتی از زندگی، زمانه و آرا و افکار احمد سمیعی گیلانی (۱۱ بهمن ۱۲۹۹ – ۲ فروردین ۱۴۰۲) مترجم، ویراستار و نویسنده ایرانی و عضو پیوسته فرهنگستان زبان و ادب فارسی است. او را پدر ویراستاری نوین ایران»می‌دانند. «سبز بن دار» تولید مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی است و به زودی در آیینی ویژه رونمایی می‌شود.

عوامل تولید این مستند عبارتند از کارگردان، پژوهشگر و تهیه‌کننده: منوچهر مشیری، فیلمبردار: رضا تیموری، تدوین‌گر: شیرین وحیدی، صدابرداران: سیدمحمدجلال حسینی و احمد طائی، صداگذار: گیسو آزادروش، مجری طرح: شهناز ناطق، عکاس: سهیل صباحی، تهیه شده در مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی وپویانمایی.

منوچهر مشیری مستندهای «دنیا خانه من است»، «یاد آر، ز شمع مرده یاد آر»، «خاک تا خاک»، «شناسای سخن» و … را کارگردانی کرده است.

انتهای پیام