علمی و پزشکی

? پهپاد مدرن ایرانی که حاصل به دام انداختن پهپاد رادارگریز آمریکاست / عکس

به گزارش خبرگزاری تیتر نیوز، اوایل سال ۱۳۹۰ بود که یک فروند پهپاد آر کی ۱۷۰ آمریکایی در شرق کشور و در حوالی بردسکن به دام افتاد. نیروهای مرزی کشورمان پس از ورود این پهپاد جاسوسی به حریم هوایی کشور با جنگ الکترونیک توانستند این پهپاد مدرن جاسوسی آمریکایی را به کنترل بگیرند و از آن زمان ایران صاحب تکنولوژی یکی از مدرن ترین پهپادهای شناسایی دنیا شد.

پهپاد مدرن ایرانی که حاصل به دام انداختن پهپاد رادارگریز آمریکاست / عکس
شاهد ۱۹۱

آر کیو ۱۷۰ چیست؟

پهپاد که با نام مستعار «wraith» به معنای شبح شناخته می‌شود. این پهپاد سال ۲۰۰۷ به خدمت ارتش آمریکا درآمد و هنوز در خدمت و مشغول پرواز است.

طراح و سازنده این پهپاد کمپانی مشهور لاکهید مارتین است که ساخت جنگنده‌های مشهور اف ۲۲ و اف ۳۵ را در کارنامه دارد. این پهپاد از مرموزترین پرنده‌های ارتش آمریکا است که عملیات‌های جاسوسی را برای سیا به انجام می‌رساند و از این رو اطلاعات چندانی از قابلیت‌ها و توانایی‌هایش منتشر نشده است.

پهپاد مدرن ایرانی که حاصل به دام انداختن پهپاد رادارگریز آمریکاست / عکس
از معدود تصاویر منتشر شده از آر کیو ۱۷۰ در پایگاه هوایی اندرسن

بر اساس اندک اطلاعاتی که از پهپاد آر کیو ۱۷۰ موجود است و به باور کارشناسان نظامی این پهپاد، پرنده‌ای پنهان‌کار و رادارگریز است که به تجهیزات پیشرفته عملیات شناسایی هوایی مجهز شده است.

این پهپاد سال ۱۳۹۰ از مرز هوایی ایران عبور کرد اما نتوانست برگردد چرا که به دام نیروهای ایرانی افتاد و پروژه مهندسی معکوس آن از همان زمان شروع شد. برای همین می‌توان ادعا کرد که غیر از آمریکا ایران تنها کشوری است که به جزئیات فنی این پرنده رادارگریز دسترسی دارد.

شاهد ۱۹۱ چیست؟

بر اساس اطلاعات منتشر شده شاهد ۱۹۱ نمونه ۶۰ درصدی مهندسی معکوس شده پهپاد پنهان‌کار آر کیو ۱۷۰ آمریکایی است. شاهد پهپادی رزمی شناسایی با موتور جت است که با برد عملیاتی ۱۵۰۰ کیلومتر بیشینه وزن برخاستی برابر با ۵۰۰ کیلوگرم دارد.

شاهد ۱۹۱ با مداومت پروازی ۴ ساعت و نیم تا ارتفاع ۲۵ هزار پایی اوج می‌گیرد و اگر آرکیو ۱۷۰ را معیار بگیریم شاهد هم در رده پرنده‌های رادارگریز قرار دارد که شناسایی‌اش برای رادارهای دشمن کار دشواری خواهد بود.

این پرنده می‌تواند به سرعت ۳۵۰ کیلومتر در ساعت برسد و دو بمب (تا ۱۰۰ کیلوگرم) را برای هدف قرار دادن مواضع دشمن با خود به آسمان می‌برد.

پهپاد مدرن ایرانی که حاصل به دام انداختن پهپاد رادارگریز آمریکاست / عکس

۵۸۵۸