علمی و پزشکی

? چه زمانی شامپو و نرم کننده را باید عوض کنید؟

? چه زمانی شامپو و نرم کننده را باید عوض کنید؟

آفتاب‌‌نیوز :

شامپو و نرم کننده برای بسیاری از ما در مورد رژیم آراستگی مان نقش اساسی دارند. یکی مو‌ها و پوست سر شما را تمیز می‌کند و دیگری به آبرسانی و جلوگیری از گره خوردن کمک می‌کند. اما اگر نتایجی را که می‌خواهید از شامپو و نرم‌کننده خود مشاهده نمی‌کنید، ممکن است از خود بپرسید که آیا باید شرایط را تغییر دهید.

این یک تصور غلط رایج است که مو‌ها می‌توانند به یک نوع خاص از شامپو یا نرم کننده عادت کنند. این افسانه مدتی است که در گردش بوده است، اما در واقع هیچ پایه علمی ندارد.

Kseniya Kobets، MD، مدیر بخش تحقیقات، درماتولوژی زیبایی در مراقبت‌های پیشرفته Montefiore Einstein می‌گوید: «این ایده که پوست سر یا مو به یک محصول خاص عادت می‌کند یا ایمن می‌شود یک افسانه است».

استیون لاین، MD، نماینده انجمن آرایشی و بهداشتی آمریکا، موافق است که مو و پوست سر شما لزوماً تحمل یا وابستگی به شامپو یا نرم کننده خاصی ایجاد نمی‌کند.

او می‌گوید: «اگر از شامپو و نرم کننده مرطوب کننده استفاده می‌کنید، مو‌های شما ممکن است به مرور زمان هیدراته شده و کمتر مستعد خشکی شوند. با این حال، اگر استفاده از این محصولات را متوقف کنید، مو‌های شما به حالت قبلی خود باز می‌گردد.»

نشانه‌هایی که نشان می‌دهد باید شامپو یا نرم کننده خود را عوض کنید

مانند هر محصولی که برای بدن خود استفاده می‌کنید، ممکن است نیاز به تغییر همه چیز پیدا کنید، نه به این دلیل که کار نمی‌دهد، بلکه به این دلیل که نیاز‌های بدن شما و در این مورد مو و پوست سر شما تغییر می‌کند.

هیچ زمان مشخصی برای تعویض شامپو یا نرم کننده خود مشخص نشده است، اما در صورت مشاهده هر یک از علائم زیر ممکن است زمان تعویض آن فرا رسیده باشد:

۱. متوجه تفاوت‌هایی در مو یا پوست سر خود شده اید

دکتر کوبتس می‌گوید: «یکی از دلایل اصلی برای تغییر روال مراقبت از مو این است که متوجه تغییراتی در پوست سر یا مو‌های خود (یا هر دو) شوید، مانند تجمع محصول (در اثر استفاده از شامپو‌های خشک یا محصولات حالت دهنده)، چربی پوست سر، خارش، پوسته پوسته شدن، مو.»

او می‌گوید: «با گذشت زمان، با افزایش سن و همچنین پردازش مو با گرما، مواد شیمیایی و رنگ، نیاز‌های پوست سر ما ممکن است تغییر کند، خشک‌تر یا چرب‌تر می‌شود و مو‌های ما نیز ممکن است تغییر کنند. مو‌های شکننده‌تر ممکن است به موادی مانند گلیسیرین، پانتنول یا سیلیکون نیاز داشته باشند.»

۲. آب و هوا تغییر کرده است

دکتر کوبتس می‌گوید که شروع هوای گرم باعث تعریق بیشتر پوست سر می‌شود که ممکن است به شستشوی مکرر شامپو و استفاده خاص از شامپو‌های شفاف کننده نیاز داشته باشد و هوای سردتر ممکن است باعث خشکی، خارش و حساسیت پوست سر شود.

دکتر کوبتس توصیه می‌کند در ماه‌های گرم از شامپوی شفاف‌کننده که تجمع مو‌ها را از بین می‌برد و در ماه‌های سردتر از یک شامپو آب‌رسان حاوی گلیسیرین که مرطوب‌کننده و جلوگیری از شکستن آن است استفاده کنید.

۳. شما شرایط خاصی برای پوست سر دارید

دکتر بث گلدشتاین، متخصص پوست در مرکز پوست مرکزی در سنفورد، می‌گوید: «گاهی اوقات ممکن است لازم باشد رژیم شامپوی خود را تقویت کنید تا از محصولات تجویزی استفاده کنید.»

برخی از شامپو‌های تجویزی برای شوره سر – مانند شامپو‌هایی که حاوی زینک پیریتیون، اسید سالیسیلیک، کتوکونازول یا سولفید سلنیوم هستند – یا شامپو برای پسوریازیس، ممکن است عامل شعله ور شدن علائم باشند، و ممکن است لازم باشد این شامپو‌ها را هر از چند گاهی تغییر دهید یا جایگزین کنید.

با این حال، اگر وضعیت مو یا پوست سر شما تغییر نکرد و شامپویی را پیدا کردید که برای شما مفید باشد، نیازی به تغییر محصولات نیست.

۴. درمان‌های مو داشته اید

همچنین شایان ذکر است که اگر وضعیت مو‌های خود را با استفاده از پرم، کراتینه یا صافی تغییر دهید یا تحت یک فرآیند شیمیایی قرار بگیرید، نیاز‌های مو و پوست سر شما ممکن است تغییر کند.

کریستینا کالینز، متخصص پوست توضیح می‌دهد که ممکن است لازم باشد شامپو یا نرم‌کننده خود را تغییر دهید تا با نیاز‌های جدید موهایتان مطابقت داشته باشد.

او می‌گوید: «در مورد یک فرآیند شیمیایی، ممکن است مهم باشد که محصولات آبرسان بیشتری را انتخاب کنید که به ترمیم یا صاف کردن کوتیکول کمک می‌کند.»

به همین ترتیب، اگر مو‌های خود را رنگ کرده اید، ممکن است بخواهید محصولاتی را انتخاب کنید که به طور خاص برای مو‌های رنگ شده طراحی شده اند.

۵. مو‌های شما بلندتر شده است

دکتر کالینز می‌گوید: «اگر می‌خواهید مو‌های خود را بلند کنید، ممکن است لازم باشد شامپو یا نرم‌کننده خود را تغییر دهید، زیرا طول اضافه‌شده ممکن است آن‌ها را در برابر تجمع محصول مستعدتر کند.»

۶. هورمون‌های شما در جریان هستند

نادر قاضی، پزشک متخصص، جراح پوست زیبایی در کالیفرنیا، می‌گوید: «وقتی هورمون‌ها نوسان می‌کنند، می‌توانند باعث تغییراتی در مو و پوست سر شما شوند.»

به عنوان مثال، اگر باردار هستید، زایمان کرده اید یا در دوران یائسگی هستید، نیاز‌های مو و پوست سر شما ممکن است تغییر کند و ممکن است نیاز به یافتن یک شامپوی جدید داشته باشید.

چگونه شامپو و نرم کننده مناسب مو‌های خود را انتخاب کنید؟

هنگام انتخاب یک شامپو یا نرم کننده، همیشه بهتر است از مواد خاصی که می‌توانند باعث تجمع مواد در سطح مو‌ها شده و به مرور زمان سلامت و ساختار مو‌های شما را کاهش دهند، خودداری کنید.

دکتر قاضی توصیه می‌کند از شامپو‌ها و نرم‌کننده‌هایی که حاوی مواد محرکی مانند رایحه‌های مصنوعی، الکل‌های ساده و سولفات‌ها هستند که می‌توانند رطوبت مو را از بین ببرند و به کوتیکول‌های مو آسیب برسانند، خودداری کنید. او همچنین توصیه می‌کند از موادی که ممکن است باعث تجمع بیش از حد روی مو شوند، مانند روغن نارگیل، روغن معدنی، نفت و سیلیکون اجتناب کنید.

دکتر گلدشتاین می‌گوید: اگر مو‌های رنگ‌شده دارید، به دنبال شامپو‌ها و نرم‌کننده‌هایی باشید که رطوبت کافی را برای مبارزه با شکنندگی و شکستگی و احیای تار‌ها فراهم می‌کنند. او می‌افزاید: نرم‌کننده‌های حاوی دایمتیکون به پوشاندن ساقه مو، بهبود هیدراتاسیون و کاهش اصطکاک کمک می‌کنند، بنابراین مو‌ها می‌توانند در کل براق‌تر و سالم‌تر به نظر برسند.

دکتر کوبتس هم می‌گوید، در مجموع، ایده خوبی است که دو هفته قبل از اینکه تصمیم بگیرید که نیاز‌های مو یا پوست سر شما را برآورده نمی‌کند، یک شامپو یا نرم کننده را امتحان کنید. اگر محصول برای شما کار می‌کند، این زمان کافی است تا تفاوت قابل توجهی را مشاهده کنید.

منبع: سلامت نیوز