مشخصات دستگاه جداکننده مغناطیسی تر با شدت بالا

جداکننده مغناطیسی با شدت بالا چیست؟

High Intensity Magnetic Separation

انواع سپراتور مغناطیسی و جداکننده مغناطیسی با شدت بالا دستگاهی است که با استفاده از خواص مغناطیسی برای جداسازی کانی‌های پارامغناطیس از سایر کانی­های موجود در مواد معدنی به کار برده می‌شود. با استفاده از این دستگاه می­توان برای جداسازی مواد با خاصیت مغناطیسی ضعیف، متوسط و در نتیجه حذف ناخالصی­های مغناطیسی از مواد غیرمغناطیسی استفاده کرد. به طور کلی دستگاه جداکننده مغناطیسی شدت بالا برای جداسازی مواد دانه ­ریز مناسب بوده و در دو حالت تر و خشک طراحی شده است.

جداکننده مغناطیسی خشک با شدت بالا

Dry High Intensity Magnetic Separation

جداکننده­ های مغناطیسی خشک شدت بالا به طور معمول دارای یک بستر مغناطیسی می ­باشند که در مقابل نیروهای گرانش و گریز از مرکز عمل می­کند. در بستر مغناطیسی معمولا برای ایجاد گرادیان بالا از چیدمان­های آهنربا با ابعاد و شدت میدان­های مختلف استفاده می­شود. این دستگاه کاربردهای متنوعی در جداسازی کانی­ها از قبیل صنعت فرآوری زغال سنگ دارد. کارایی این دستگاه برای کانی­ های متفاوت یکی از موضوعات فعال در تحقیقات اخیر می ­باشد.

مشخصات دستگاه جداکننده مغناطیسی تر با شدت بالا

چداکننده مغناطیسی تر با شدت بالا

Wet High Intensity Magnetic Separation

دستگاه WHIMS، وسیله­ ای است که با ترکیب نیروهای مغناطیسی، نوسان پالپ و ثقل سبب تغلیظ (Beneficiation) کانی ­هایی با خاصیت مغناطیسی ضعیف از قبیل هماتیت، مارتیت، لیمونیت، تیتانومگنتیت حاوی وانادیم، منگنز و ایلمنیت می ­شود. دستگاه فوق همچنین توانایی تخلیص (Purification) کانی ­های غیر مغناطیسی از قبیل کائولن، کوارتز، فلدسپار، نفلین، فلوریت، سرامیک و غیره را دارد.

کاربرد جداکننده های مغناطیسی تر با شدت بالا در صنایع مختلف

  • صنایع فرآوری کانی‌های فلزی-آهنی
  • صنایع فرآوری کانی های فلزی-غیرآهنی
  • صنایع فرآوری فلزات نادر خاکی
  • صنایع آلومینیوم
  • صنایع خاک نسوز

صنایع فرآوری کانی­های فلزی-غیرآهنی

    جداسازی ولفرامیت از کوارتز

    جداسازی پیریت مغناطیسی از کاسیتریت در یک کانسنگ پلی متال سولفیدی

    جداسازی کاسیتریت و ولفرامیت از لیمونیت

    جداسازی تنگستن و ولفرامیت از لیمونیت

صنایع فرآوری فلزات نادر خاکی

    بازیابی کانی­های آهن تیتانیوم­دار، آهن و تانتالیوم-نیوبیوم، میکا لیتیوم، مونازیت و کانی­های فسفر ایتریم‌دار

    جداسازی پیروکسن لیتیوم از هورنبلند

    جداسازی تانتالیوم از نیوبیوم

    جداسازی کانی آهن از میکرولیت

    جداسازی روتیل از گارنت

صنایع آلومینیوم

حذف آهن از خاک بوکسیت در فرآیند تولید آلومینا

صنایع خاک نسوز

حذف آهن ( تا زیر 7 درصد) از مواد اولیه جهت تولید مواد نسوز که حاوی مقادیر قابل توجهی از کانی­ های آهن هستند.

 اصول کار

با تزریق جریان DC، یک میدان مغناطیسی شدت بالا تا مقدار 22000 گوس بر روی سطح ماتریس رینگ به هنگام چرخش در ناحیه میدان، القاء می­شود. میدان مغناطیسی شدت بالا برای تغلیظ کانی­ها با خواص مغناطیسی ضعیف و همچنین تخلیص کانی­های غیر‌مغناطیسی مناسب است. در ابتدا پالپ به درون ناحیه جدایش وارد می­شود. هنگامی که ذرات مغناطیسی از درون ماتریس القا شده با شدت میدان مغناطیسی بالا عبور می­کنند، بر روی سطح ماتریس جذب می­شوند و سپس از ناحیه جدایش همراه با رینگ بیرون می­روند.

در این حالت، میدان مغناطیسی شدت بالا با ترک ناحیه جدایش فوراً ناپدید می­شود. با اتمام جدایش، بیشتر ذرات مغناطیسی جذب شده به درون لاندر کنسانتره انتقال می­یابند و آب شستشو (Rinse water) فشار پایین به طور مستقیم بر روی رینگ در ناحیه خروجی اسپری می­ شود. ذرات غیر‌مغناطیسی به وسیله آب از درون ماتریس عبور می­کنند و از طریق خروجی باطله به بیرون هدایت می شوند.

در طول جدایش، واحد نوسان (Pulsation) سبب نوسان و حرکت بالا و پایین سطح پالپ می ­شود. در این حالت ذرات جذب شده بر روی سطح ماتریس شسته شده و ذرات در پالپ از یکدیگر دور می­مانند. به این ترتیب با فراهم­ سازی نوسان ذرات و در نتیجه به تعلیق در آمدن آن­ها، از فلوکولانت ذرات جلوگیری به عمل آمده که این پدیده خود سبب دستیابی به بازیابی بالا همراه با عیار مطلوب می ­شود. حرکت نوسانی همچنین از گیر کردن ذرات در ماتریس و کور شدن آن جلو‌گیری می­ کند.

این دستگاه و انواع تجهیزات جداکننده مغناطیسی بسته به نوع کانی و فرآیند جدایش در شدت میدان‌های مختلفی طراحی و ساخته می‌شود که کاربرد وسیعی در صنایع مختلف بویژه در صنایع معدنی دارد.‌

نقش WHIMS در تغلیظ مواد معدنی

در مدارهای فرآوری مواد معدنی با استفاده از خواص مغناطیسی، مواد پس از فرآیند خردایش و آسیاکنی جهت افزایش عیار و تولید کنسانتره از جداکننده ­های مغناطیسی تر شدت بالا استفاده می ­شود. این تجهیز بسته به عیار و بازیابی محصول مورد نیاز و فرآیند تغلیظ می­تواند در مراحل پیش فرآوری (Cobber)، پرعیارسازی (Cleaner) و رمق‌گیری (Scavenger) استفاده شود.

رول سپراتور مغناطیسی (شدت بالا) / (Magnetic Roll Separator (High Intensit

رول سپراتور های مغناطیسی از جمله جداکننده هایی هستند که با شدت میدان بسیار بالا جهت جداسازی مواد پارا مغناطیس و یا کانی هایی با ترکیبات آهن دار در مواد معدنی نظیر هماتیت ، اکسید آهن ، لیمونیت ، بنتونیت ، میکا و ….. که توسط مگنت های معمول قابل جداسازی نیست استفاده می گردد.

مواد اولیه توسط سیستم ویبراتور بر روی تسمه نازک (Kevlar) شارژ شده و هنگامی که مواد به میدان مغناطیسی بسیار بالای غلطک می رسد ،ذرات مغناطیسی و یا پارا مغناطیسی به غلطک چسبیده و زیر غلطک رها می شوند ، در حالیکه مواد غیر مغناطیسی بدون تاثیر پذیری از میدان در شوت مربوطه تخلیه میگردند . این گروه برای اولین بار در ایران موفق به طراحی و ساخت رول سپراتور بدون سیستم نوار نقاله نیز شده است که عملکرد دستگاه را به حداکثر می رساند .

از مزایای این دستگاه میتوان به میدان مغناطیسی بسیار بالا / قابل طراحی در یک الی پنج طبقه و بصورت فشرده / مجهز به lnverter /طراحی و ساختار استاندارد /میدان مغناطیسی بی نیاز به برق / ثابت بودن شدت میدان مغناطیسی در مدت زمان کارکرد / طراحی ویژه جهت تعویض سریع تسمه / قابلیت تنظیم دلخواه جهت رسیدن به بهترین عیار مورد نظر / قدرت جذب و ریکاوری بالا / قابلیت بسیار متنوع و منطبق با نیاز مصرف کننده و … اشاره کرد.

رول مگنت شدت بالا در پر عیار سازی در صنایع معدنی از جمله سیلیس وشیشه ، فلدسپات ،کربنات کلسیم ، کربنات منیزیم ، سیلیکات آلومینیوم ،اکسید آلومینیوم، کاربید سیلیکونی و جذب مواد معدنی از جمله میکا ،ایلمنیت و جداسازی دانه های PVC آهن دار و جداسازی ذرات آهنی میکرونیزه از انواع پودرهای صنعتی و معدنی ، قابل استفاده در صنایع نسوز ، ریخته گری ، الکترونیک و فرآوری سنگ آهن هماتیت و…. کاربرد دارد.

  • شدت میدان بسیار بالا
  • میدان مغناطیسی بی نیاز به برق
  • جداسازی مواد پارا مغناطیس و یا کانی ها و …..

جداساز مغناطیسی با شدت بالا مرطوب

    جدا کننده مغناطیسی با شدت بالا و مرطوب برای مواد فلزی

    LONGi WHIMS دستگاهی بسیار کارآمد است که با استفاده از نیروی مغناطیسی متصل ، دوغاب ضربان دار و گرانش برای دستیابی به بسیاری از مواد مغناطیسی ضعیف مانند ، هماتیت ، مارتیت ، لیمونیت ، مگنتیت تیتان دارنده وانادیوم ، منگنز و لیمونیت به نام فقط چند . همچنین می تواند به عنوان یک جز critical حیاتی در تصفیه مواد غیر آهنی مانند کائولن ، کوارتز ، فلدسپات ، نفلین و سرامیک استفاده شود.

    ویژگی ها:

    1) حلقه عمودی یک کار بدون نگرانی و گرفتگی را ایجاد می کند

    2) هم درجه کنسانتره و هم بهبودی را بهبود می بخشد

    3) با یک شدت مغناطیسی قابل تنظیم می توان از آن برای بهبود طیف وسیعی از مواد آهنی و غیر آهنی استفاده کرد. نیازها و خواص خود.

    4) مصرف بسیار کم برق و برق.

    5) اندازه جمع و جور

    6) نگهداری کم.

    جداکننده مغناطیسی با شدت بالا برای مواد غیر فلزی

    جداکننده مغناطیسی با شدت بالا برای مواد غیر فلزی به طور گسترده ای برای خالص سازی کوارتز ، فلدسپار ، کائولین ، اسپودومن ، زیرکونیت ، نلفلین ، فلوریت ، سلیمانیت و بسیاری از مواد معدنی غیر آهنی در حالی که مرطوب هستند استفاده می شود و می توان از آن با مواد معدنی آهنی ضعیف استفاده کرد. به عنوان سنگ معدن هماتیت ، مارتیت ، لیمونیت ، وانادیوم تیتانیوم ، منگنز ، ولفرمیت ، سنگ معدن تانتالوم-نیوبیوم و دیگران.

    ویژگی ها:

    1) سری WHGMS سری LG LONGi به 25 حق ثبت اختراع ملی اعطا شده است.

    2) این FEA را برای شبیه سازی میدان مغناطیسی از قبل استفاده کرده است ، که گسلهای ایجاد شده در میدان مغناطیسی را از بین می برد و در نتیجه نتایج فرایند را بهبود می بخشد.

    3) استحکام مغناطیسی قوی تری برای دستیابی به مواد معدنی موجود است. با افزایش شدت پس زمینه به 1.3T ، شدت مغناطیسی القا شده می تواند به 2.6T برسد.

    4) سیم پیچ عاری از تمیز کردن منظم و از بین رفتن شدت پس زمینه است. عایق کلاس H برای سیم پیچ استفاده می شود.

    5) با استفاده از ترانسفورماتور ایمنی ، هیچ دایره زمینی روی سیم پیچ تحریک وجود ندارد. این کار باعث می شود کار ساده و ایمن باشد.

    6) با کنترل های کم جریان ، حوادث کمتری رخ می دهد.

    7) سرعت کار حلقه و فرکانس ضربان قابل تنظیم است. تنظیم دقیق ، نتایج را تا حد زیادی بهبود می بخشد.

    8) LONGi از برندهای برقی بین المللی استفاده می کند ، قطعات مکانیکی نیز ارائه می شود مشتری می تواند مطمئن باشد که آنها نه تنها قطعات با کیفیت را دریافت می کنند ، بلکه این اطمینان را دارند که می دانند هرگونه قطعات یدکی مورد نیاز در آینده می تواند به راحتی در اکثر نقاط جهان به راحتی تهیه شود. در کلمه دستگاه خود را به سرعت و به راحتی به مشخصات کارخانه برگردانند.