فرهنگ و هنر

? رصد جریان تولید آثار سینمایی در کشورهای مقاومت در جشنواره بین‌المللی فیلم ایثار

? رصد جریان تولید آثار سینمایی در کشورهای مقاومت در جشنواره بین‌المللی فیلم ایثار

تیتر نیوز/خراسان رضوی دبیر اجرایی جشنواره بین‌المللی فیلم و فیلم‌نامه ایثار گفت: : فعالیت‌های گسترده‌ای در زمینه اسلام و ‌ایران‌هراسی در خارج از ایران انجام می‌شود؛ هدف از برگزاری این جشنواره رصد جریان تولید آثار سینمایی در کشورهای حوزه مقاومت است.

ناصر باکیده در نشست جشنواره بین‌المللی فیلم و فیلم‌نامه ایثار اظهار کرد: هدف جشنواره تقویت رسانه‌های دیداری- شنیداری و فعال شدن حوزه قلم تحت عنوان بخش فیلم‌نامه است. در جشنواره‌ها فضایی برای همدلی، رفاقت و رقابت ایجاد می‌شود و همچنین فضایی است که هنرمندان می‌توانند بازخورد مخاطبان را دریافت کنند و قدمی در مسیر بهتر شدن بردارند.

 ۱۲۷۰ اثر به جشنواره رسیده است

وی افزود: جشنواره نتیجه تلاش ۸ ماهه دبیرخانه و نهاد و ارگان‌هایی است که با ما همکاری کردند. در این جشنواره آثار متعددی در قالب‌های فیلم مستند، فیلم سینمایی، فیلم کوتاه و پویانمایی دریافت شده است. در مجموع ۱۲۷۰ اثر در ۳ بخش فیلم‌نامه، سینمای ملی و سینمای بین‌الملل به دبیرخانه رسید.

باکیده بیان کرد: در بخش فیلم‌نامه از میان ۲۱۹ اثر رسیده ۴۰ عنوان فیلم‌نامه، در بخش سینمای ملی از بین ۶۴۴ فیلم که در ۲ بخش اصلی و ویژه ۱۱۱ فیلم و در بخش سینمای بین‌اللمل از میان ۳۶۵ فیلم رسیده از ۳۰ کشور ۴۸ فیلم انتخاب شدند که در مجموع ۱۵۹ عنوان فیلم در این جشنواره شرکت داده شدند.

وی در خصوص هدف برگزاری بخش بین‌الملل در این جشنواره عنوان کرد: فعالیت‌های گسترده‌ای در زمینه اسلام و ‌ایران‌هراسی در خارج از ایران انجام می‌شود؛ هدف از برگزاری این جشنواره رصد جریان تولید آثار سینمایی در کشورهای حوزه مقاومت است. در این بخش از کشورهای لبنان، ایالات متحده آمریکا، یمن، پاکستان، هندوستان، عراق، الجزیره، فرانسه، افغانستان، جمهوری آذربایجان، ازبکستان، ایتالیا، سوریه و مالزی آثاری به دبیرخانه جشنواره رسیده است.

دبیر اجرایی جشنواره بین‌المللی فیلم و فیلم‌نامه ایثار در خصوص نشست‌های تخصصی بیان کرد: شنبه ۳۰ اردیبهشت نشستی با موضوع «راهبردهای ترویج فرهنگ ایثار و شهادت در سینما» و با حضور حسن رحیم‌پورازغدی و یکشنبه ۳۱ اردیبهشت نشست تخصصی «بررسی نقش زنان در عرصه ایثار و شهادت» با حضور انسیه شاه‌حسینی فیلمساز ایرانی برگزار خواهد شد.

وی افزود: دوشنبه ۱ خرداد نشست تخصصی بخش بین‌اللملی که شامل ۲ نشست با موضوعات بررسی سینمای کشورهای اسلامی با حضور محمد ابوالجدایل فیلمساز، پژوهشگر و روزنامه‌نگار سوری و بررسی نقش صهیونیست در سینمای جهان با حضور جان جیمز یوبل فیلمساز و پژوهشگر آمریکایی و سه شنبه ۲ خرداد نشست تخصصی با حضور فرهاد مختاری دبیر جشنواره در خصوص برنامه‌های اداره‌کل بنیاد شهید و امور ایثارگران برگزار خواهد شد.

باکیده عنوان کرد: مذاکراتی در خصوص ایجاد دبیرخانه دائمی جشنواره بین‌المللی فیلم و فیلمنامه ایثار با ارگان‌ها و نهادهای مختلف صورت گرفته است که وظایفی چون برگزاری جشنواره و حمایت از تولیدات فرهنگی را بر عهده دارد.

فیلم‌نامه ساختمان اصلی فیلم است

وی در پاسخ به سوال خبرنگار تیتر نیوز در خصوص علت تمرکز جشنواره بر بخش فیلم‌نامه عنوان کرد: ساختمان اصلی یک فیلم بر فیلم‌نامه مناسب استوار است. با توجه به اینکه جشنواره به موضوعات اختصاصی با اهمیت معنایی و مفهومی بالا می‌پردازد که کشور ما بسیار نیازمند آن است، بخش فیلمنامه را به صورت اختصاصی راه انداختیم تا اهل قلم فعال شوند و زمینه‌ای برای تولید آثار سینمایی بیشتر ایجاد شود.

باکیده ادامه داد: در بخش فیلم، جایزه تحقیق و پژوهش نیز در نظر گرفته شده است و به هیات داوران در بخش‌های داستانی- سینمایی پیشنهاد داده شده که موضوع فیلم‌نامه در قضاوتشان موثر باشد. در کل جشنواره نگاه ویژه‌ای به فیلمنامه دارد.

انتهای پیام