اجتماعیاخبار کسب و کار

بخاری هیزمی چوبی

بخاری هیزمی سنتی یکی از قدیمی‌ترین انواع مختلف بخاری میباشد . بخاری هیزمی سنتی از یک طراحی ساده بهره می‌برد . یک محفظه عمدتاً فلزی که دارای یک دودکش می باشد و یک درب برای قرار دادن هیزم در داخل بخاری . همین طراحی ساده می‌تواند یک محصول بسیار کاربردی را به وجود آورد . البته در طی سالیان اخیر استفاده از این محصول کاهش یافته است .

بخاری هیزمی همیشه با درد سر و مشکلاتی همراه است. از جمله این مشکلات می توان به تهیه هیزم و خرد کردن آن اشاره کرد . البته امروزه می‌توان هیزم را در حالت خرد شده و آماده از بازار خریداری کرد . اما به طور کلی تهیه هیزم امروزه یکی از مشکلاتی میباشد که موجب میشود افراد از استفاده بخاری هیزمی سنتی صرف نظر کنند . البته دلیل دیگری نیز وجود دارد که افراد تمایل بیشتری به استفاده از بخاری های دیگر دارند .

هزینه سوخت موجب می‌شود که افراد سیستم گرمایشی مورد نظر خود را با توجه به مسائل اقتصادی انتخاب کنند . به عبارت دیگر هر چقدر هزینه سوخت پایین تر باشد افراد تمایل بیشتری به استفاده از آن دارند . ارزانترین نوع سوخت در کشور ما سوخت گاز میباشد . به همین دلیل بیشتر بخاری ها و سیستم گرمایشی هایی که در ایران مورد استفاده قرار می گیرند به صورت گاز سوز می باشند. اگر دنبال خرید بخاری برای فضای باز میگردید میتوانید با کلیک روی لینک بخاری هرمی و یا قارچی را خریداری کنید.

بخاری هیزمی چوبی

مشخصات و مکانیزم بخاری هیزمی

یکی از مهمترین دلایلی که می توانیم بررسی کنیم چرا بخاری هیزمی بخرم، این است که مکانیزم ابن بخاری های ویلاسازه طوری طراحی شده که ویژگی های زیر را دارد:

o             گرمای بیشتری در محیط تولید شده و بازدهی بیشتری دارد

o             آتش در زمان بیشتری سوخته و نیاز به نگهداری کمتری دارد

o             به ازای هر چوب یا هیزم قرار گرفته در این آتش فضا بسیار گرم می شود.

o             شعله با مدت زمان بیشتری در اختیار شماست.

o             بدنه فلزی به جذب گرمای آتش و انتقال گرما به محیط بسیار کمک می کند.

o             کارایی بالای این وسیله سبب کاهش دود و مضرات حاصل از سوخت هیزم را کاهش می دهد.

o             چوب به آرامی و کارایی مناسب سوخته و حتی گازهای اضافی حاصل از سوختن هیزم سبب ایجاد گرمای بیشتر می شود.

o             با این مکانیزم، دود و گاز کمتری در محیط منتشر شده و به نسبت شومینه استانداردتر و سازگارتر با محیط زیست هستند.

o             قابلیت کنترل سرعت و بهره وری از آتش داخل بخاری مناسب است و مشخص می شود چه میزان گرما قرار است در محیط پخش شود.

o             محیط بسته بخاری هیزمی کمک می کند هوای احتراق توسط لوله مدیریت شده و با کنترل مقدار هیزم و هوای ورودی، آتش کاهش یا افزایش یابد.

نام های دیگر

در بازار و میان عامه مردم نام های مختلفی از این نوع بخاری می شنوید. اگر هریک از نام های زیر را شنیدید، بدانید منظور همان بخاری هیزمی سنتی است:

o             بخاری چوبی

o             بخاری ذغالی

o             بخاری مسافرتی یا سفری

o             بخاری سنتی

o             بخاری شمالی

بخاری هیزمی چوبی

لیست قیمت انواع بخاری هیزمی

بخاری هیزمی یکی از وسایل گرمایشی جذاب و نوستالژیک است که امروزه هم به عنوان وسیله‌ای تزئینی و هم گرمایشی در ویلاها، باغ‌ها، کافی شاپ‌ها و فضاهای دیگر مورد استفاده قرار می‌گیرد. این بخاری‌ها اگر چه در گذشته مرسوم‌ترین وسیله جهت گرما بخشیدن خانه‌ها بوده‌اند؛ ولی در عصر تکنولوژی، و با وجود وسایل گرمایشی مدرن اما باز هم برخی ترجیح می‌دهند فضای باغ یا ویلای خود را با این بخاری خاطره‌انگیز گرما بخشند تا هم از صدا و بوی سوختن چوب لذت برند و هم از گرمای بی‌نظیر آن. در این مطلب قصد داریم درباره این وسایل دوست داشتنی و جالب و موضوعات پیرامون آنها صحبت کنیم.

معرفی بخاری هیزمی و کاربردهای آن

یکی از ساده‌ترین وسایل گرمایشی امروز، بخاری هیزمی است. بدنه و محفظه این دستگاه‌ها کاملا فلزی است و سوخت آنها از طریق چوب، شاخ و برگ درختان و هیزم تأمین می‌شود. برخی از بخاری‌های هیزمی را از جنس چدن می‌سازند که بسیار محکم و با دوام است. بخاری چدنی هیزمی که به بخاری روسی نیز معروف است، ظاهر زیباتر و کیفیت بالاتری نسبت به سایر بخاری‌های هیزمی دارد.

بسیاری از مردم تمایل دارند که در باغ‌ها و ویلاهای خود بخاری‌های هیزمی نصب کنند و فضایی دوست داشتنی و خاطره انگیز را با ظاهر جالب آنها و آتشی که از درون شیشه نمایان است به وجود آورند. این دستگاه ساده اما کاربردی دارای مزایا و معایبی هستند که در ادامه به آنها می‌پردازیم.

مزایای بخاری هیزمی

بخاری های هیزمی کلاسیک میتواند فضایی نوستالژی و شگفت انگیز را ایجاد کند.

مدل بخاری هیزمی گزینه ای بسیار مناسب برای گرمایش فضاهای خارج از شبکه های گازرسانی و برق باشند.

برای سوخت بخاری هیزمی چوب سوز می توان از پسماندهای تراشه های نجاری تخته الوار و … استفاده کرد. که انرژی ارزان و قابل دسترسی است.

سوخت ارزان بخاری چوب سوز نسبت به بخاری های نفتی و زغال سنگ بسیار به صرفه هستند.

مدل جدید بخاری های هیزمی دارای گواهینامه EPA برای اثبات نداشتن آلاینده های سنگسن هوایی هستند.

معایب بخاری هیزمی

مدل‌های جدید بخاری هیزمی دارای استاندارد کیفیت هوا هستند. اما برای مدل‌های قدیمی بخاری هیزمی با وجود سوختن چوب ایجاد گاز منواکسید کربن و اکسید نیتروژن تولید می‌کنند. که سبب می‌شود، برای سلامتی افراد خطرناک باشد. بنابراین حتما از نمونه بخاری هیزمی جدید و مدرن را در نظر بگیرید.

بخاری هیزمی از چوب برای ایجاد گرما و روشن شدن مصرف می‌کند. و نیاز به فضایی برای نگهداری چوب دارند.

چول از درختان مختلف برای بخاری های چوب سوز تهیه میشود. که نوع جرقه زدن و روشن ماندن هر نوع چوب با هم تفاوت دارد. در نتیجه هنگام روشن ماندن بخاری ممکن است شعله یکسانی نداشته باشید.

چوبی که برای سوخت مدل بخاری هیزمی تهیه می‌شود. ممکن است نیاز به خرد کردن داشته باشد. برای این‌کار باید وسایل و توانایی خرد کردن چوب را آماده داشته باشید.

بخاری پرویان در مقابل بخاری هیزمی

معمولاً بخاری پویان یک انتخاب خوب برای کامیون‌دارها و خانه‌های کوچک بوده که ولی باید توجه داشت که مثل هر منبع سوخت دیگر معایب و اشکالاتی هم وجود دارد.یکی دیگر از ویژگی‌های منحصربه‌فرد بخاری‌هیزمی این است که قیمت چوب همیشه پایین و ثابت است و یا حتی برای بعضی از افراد ممکن است که رایگان باشد مقایسه این هزینه با هزینه بخاری پرو یان که وابسته به بازار بین‌المللی است بسیار متغیر است.در زمینه زیباشناسی بخاری‌هیزمی نسبت به بخاری پرو یان بالاتر است و می‌تواند حال و هوای فضا و اتاق را رمانتیک سازد.

چگونه از شیشه بخاری‌هیزمی مراقبت کنیم؟

در بخاری‌های هیزمی که برای محیط خانه استفاده می‌شود نمای شیشه‌ای دیده می‌شود و این در صورتی است که برای بخاری‌های هیزمی مسافرتی این شیشه وجود ندارد برای مراقبت کردن از این شیشه توصیه می‌شود که هرگز بر روی این شیشه آب نریزید زیرا باعث شکستن آن می‌شود. یا حتی توصیه میکنیم اگر قصد دارید برای پایان فصل بخاری خود را تمیز کرده و بسته بندی کنید مقاله ی تمیز کردن بخاری را بخوانید زیرا در تمیز کردن بخاری هیزمی هم باید به همان صورت رفتار کنید.

بررسی بخاری‌هیزمی مسافرتی با بخاری کمپینگ

همان گونه که در بالا گفتیم از بخاری تاشو در فضاهایی مثل چادر کلبه‌های جنگلی استفاده می‌شود و این‌گونه بخاری‌ها به دلیل اینکه به سوخت الکلی و گازی نیازی ندارند می‌تواند بهترین گزینه در مناطق دور و فضاهای کمپینگ باشد. همین امر باعث محبوبیت آن در بین طبیعت گردان و مسافران شده است .

منبع: تجهیزات فضای باز ویلاسازه