دیوار ساندویچ پانل چیست

ساندویچ پنل جیست؟

ساندویچ پانل سازه یا نوعی متریال ساختمانی است که به صورت پیش ساخت تهیه می شود ساندویچ پانل از سه لایه تشکیل شده است. لایه مرکزی ساندویچ پانل یک ماده کم چگالی و سبک است که از دو طرف به وسیله دو لایه سخت احاطه شده است.ساندویچ پانل ها با عنوان های دیگری همچون پانل های عایق بندی یا پانل های کامپوزیتی شناخته می شوند.

دلیل کاربرد بالای ساندویچ پنل

ساندویچ پانل در کنار سبکی و انعطاف پذیری، استحکام و مقاومت خوبی را داراست، از همین رو محبوبیت فراوانی دارد و جایگزین مناسبی برای مصالح ساختمانی سنتی است.

ساختار ساندویچ پانل

همان طور که به آن اشاره شد ساندویچ پانل از سه لایه تشکیل شده است که شامل یک لایه میانی و دو لایه در طرفین آن می شود.

جنس لایه میانی ساندویچ پانل می تواند از مواد مختلفی تشکیل شود از جمله این مواد پلی استایرن، پشم سنگ و پلی یورتان است. لایه های خارجی ساندویچ پانل نیز معمولاً از فلزات متفاوتی ساخته می شود.

انواع ساندویچ پانل ها بر اساس لایه میانی

ساندویچ پانل پلی استایرن

نوعی از ساندویچ پانل ها که هسته میانی آن از جنس پلی استایرن است ساندویچ پانل پلی استایرن نام دارد پلی استایرن نوعی پلیمر مصنوعی است که به دلیل دارا بودن دانسیته پایین عایق صوتی و برودتی خوبی است؛ اما این نوع ساندویچ پانل ها در مقایسه با ساندویچ پانل های پلی یورتان از مقاومت حرارتی کمتری برخوردار است.

ساندویچ پانل پشم سنگ

همان طور که از اسم این ساندویچ پانل مشخص است در هسته مرکزی آن از فوم پشم سنگ استفاده شده است در برابر رطوبت و برودت هوا مقاومت مناسبی دارد.

ساندویچ پانل پلی یورتان

یکی از بهترین عایق ها که برای مصارف ساختمانی و سوله ها مورد استفاده قرار می‌گیرد عایق پلی یورتان است که دارای هدایت حرارتی کمتری نسبت به دیگر مصالح عایق رایج است.

پلی یورتان به دو دسته کند سوز یا PIR و پلی یورتان PUR تقسیم بندی می شود که نوع کند سوز آن معمولا در صنایع پتروشیمی و آزمایشگاه ها که امکان حریق وجود دارد استفاده می شود.

ساندویچ پانل بر اساس لایه های جانبی

لایه های جانبی ساندویچ پانل ها معمولاً از جنس ورق‌های فلزی است. این ورق ها به تناسب کاربری و محیطی که در آن استفاده می شود متفاوت است و معمولاً از جنس ورق گالوانیزه، آلومینیوم پیش رنگ شده یا آلو زینک است.

آلوزینک با ترکیب تقریبی 55% آلومینیوم، 1/5% سیلیسیوم و 43/5% روی است. آلوزینک یک نوع پوشش آلیاژی است که مقاومت آن 3 تا 5 برابر فولاد است و در ساندویچ پانل هایی استفاده می شود که قرار است در محیط هایی با رطوبت بالا استفاده شود که امکان خوردگی نیز وجود دارد.

انواع ساندویچ پانل بر مبنای کاربرد

ساندویچ پانل ها بر مبنای کاربردشان به دو دسته کلی ساندویچ پانل های دیواری و ساندویچ پانل های سقفی تقسیم بندی می شود.

ساندویچ پانل دیواری

ساندویچ پانل دیواری به عنوان یک نوع از مصالح ساختمانی پیش ساخته شناخته می شود که معمولاً در سازه‌هایی استفاده می شود که نیاز به استحکام بالا و در عین حال وزن کم دارند.

این نوع ساندویچ پانل به طور متداول از ضخامت 2 تا 20 سانتیمتر تولید می شود.

ساندویچ پانل دیواری به دلیل نصب آسان، مونتاژ سریع و در عین‌ حال قیمت مقرون به صرفه کاربرد فراوانی دارد به طوری که در پوشش دیوار سالن ها، انبارها، سردخانه ها، کارخانه ها و… استفاده می شود.

این نوع از ساندویچ پانل ها را می توانند به صورت پیچ مخفی، دو رو معمولی شیاردار، ساندویچ پانل های دارای نری و مادگی تولید کرد.

ساندویچ پانل دیواری دارای نری و مادگی

دیوار ساندویچ پانل چیست

کاربرد ساندویچ پانل دیواری

ساندویچ پانل های دیواری به عنوان ساندویچ پانل های سردخانه ای هم شناخته می شوند. یکی از کاربردهای ساندویچ پانل دیواری استفاده از این نوع ساندویچ پانل در سردخانه‌ها است.

ضخامت ساندویچ پانل های دیواری بکار رفته در سردخانه‌ها بین 10 تا 20 سانتیمتر در نظر گرفته می شود. علت این امر این است که در سردخانه‌ها اتلاف انرژی بسیار حائز اهمیت است.

نمونه ای از کانکس سرخانه ای

ساندویچ پانل سقفی

در ساخت سقف استفاده از متریالی که هم زمان در کنار عایق بندی مناسب دارای مقاومت کافی در برابر رطوبت است بسیار اهمیت دارد از سوی دیگر سقف ساختمان ها به طور مداوم در معرض برف، باران و باد قرار می گیرد به همین دلیل استفاده از ساندویچ پانل های سقفی در سقف سوله ها، ورزشگاه ها، کانکس‌های ساخت ساز و… با استقبال فراوانی رو به‌ رو است.

ساندویچ پانل سقفی

ساندویچ پانل های سقفی را در ضخامت های 4 تا 10 سانتیمتر می سازند و تفاوت این نوع از ساندویچ پانل ها با مدل دیواری در نوع طراح است.

به دلیل این که ساندویچ پانل های سقفی باید در برابر بارندگی مقاومت داشته باشند این نوع از ساندویچ پانل ها را با گام هایی بلندتر نسبت به ساندویچ پانل های دیواری طراحی می کنند.

همچنین به‌منظور ممانعت از ورود آب به داخل، ساخت و طراحی این نوع از ساندویچ پانل ها باید به صورتی انجام شود که دارای هم پوشانی باشند. لایه‌های بیرونی این نوع از ساندویچ پانل ها معمولاً از جنس گالوانیزه و آلوزینک است.

چرا از ساندویچ پانل استفاده کنیم؟

شاید این سوال برای هر کس پیش بیاید که چرا باید از ساندویچ پانل استفاده کرد؟

همان طور که در این مقاله به آن اشاره شده ساندویچ پانل دارای ویژگی‌های زیادی است که کاربران را راغب به استفاده از این نوع متریال می کند و به همین جهت محبوبیت فراوانی دارد.

در ادامه به طور دقیق‌تر به مزایای ساندویچ پانل ها نسبت به دیوارهای ساخته شده از مصالح سنتی اشاره می شود.

  1. به دلیل اینکه در هسته میانی ساندویچ پانل ها از مواد سبک استفاده می شود وزن پانل‌ها به طور قابل ملاحظه‌ای نسبت به نمونه های مشابه سیمانی و آجری آن پایین تر است، به طوری که گاه به میزان 5 برابر سبک تر از نمونه‌های آجری و سیمانی است. این ویژگی پانل ها در سبک سازی فونداسیون و سازه‌ها، مقابله در برابر زلزله و در نتیجه هزینه تمام شده کمتر بسیار حائز اهمیت است.
  2. ساندویچ پانل ها با وجود سبکی فوق العاده آنها، در برابر بارهای فشاری و ضربه‌ای مقاومت مناسبی دارند و می توانند نیروهای وارد شده را به خوبی جذب کنند.
  3. یکی دیگر از ویژگی های ساندویچ پانل ها مقاومت بالاتر در برابر رطوبت و خورندگی محیط نسبت به دیوارهای بتنی، آجری و چوبی است.
  4. سرعت حمل و نقل، سهولت نصب در ارتفاع و همچنین دسترسی به فضای مفید بیشتر به علت ضخامت کمتر ساندویچ پانل.
  5. عدم نیاز به قالب بندی و همچنین قابلیت باز و بسته کردن سریع از دیگر مزایای ساندویچ پانل ها است.

ساندویچ پانل ها به دلیل مواد تشکیل دهند آنها و همچنین طراحی این محصول قابلیت استفاده در تمامی اقلیم ها و مناطق آب و هوایی را داراستقبل از پرداختن به هر تعریف و ذکر هر جزئیاتی، ابتدا باید به مهم‌ترین سؤال پاسخ داد.

ساندویچ پانل را در کجاها می‌توان مورد استفاده قرارداد؟

بیشترین میزان استفاده از در سازه‌هایی با کاربری‌های زیر است:

    • انواع سردخانه‌ها در مقیاس بزرگ و کوچک
    • انبارها و سالن‌های ذخیره‌سازی
    • آشیانه هواپیما و سایر کاربری‌های فرودگاهی
    • استادیوم‌های ورزشی و سالن‌های اجتماعات
    • ساختمان‌های میادین تره‌بار
    • سازه‌های صحرایی (بیمارستان، درمانگاه، اقامتگاه)
    • ساختمان‌های تک واحدی و ویلایی

ساندویچ پانل به‌عنوان یک متریال مدرن و مبتنی بر علم از ابتدا به‌گونه‌ای طراحی شده که قابلیت استفاده گسترده در ساختمان‌هایی با کاربری‌های مختلف را داشته باشد. ساندویچ پنل از جمله مصالح پرکاربرد است و استفاده از آن محدود به منطقه‌ای خاص و کاربری ویژه‌ای نیست.

ساختار ساندویچ پانل

در اوایل قرن بیستم متریال ساختمانی جدیدی طراحی و تولید شد که صنعت ساختمان سازی را برای همیشه تغییر داد. پانل ساندویچی یا عنوان رایج‌تر آن ساندویچ پانل (ساندویچ پنل) با ساختاری چندلایه (شبیه به ساندویچ) امکانات جدیدی را پیش روی معماران و سازندگان قرار داده است. از آن زمان تاکنون پیشرفت علم و تکنولوژی همواره سبب بهبود کیفیت و کارایی ساندویچ پنل شده است.
ایده اصلی طراحی پانل چندان پیچیده نیست؛ اما به‌شدت کارآمد است. پانل ساندویچی از یک عنصر مرکزی و دو متریال جانبی تشکیل شده که در آخر کلیتی واحد را می‌سازند. یک عایق قدرتمند در بخش هسته مرکزی قرار می‌گیرد و دو ورق از ماده‌ای مقاوم لایه‌های جانبی را شکل می‌دهند.

این ساختار سه لایه، کارایی و بازدهی بسیار بالایی دارد و به‌جز در تولید ساندویچ پنل در بسیاری از صنایع و تولیدات دیگر نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد.

انواع ساندویچ پانل

ساندویچ پنل متریالی است که برای ساخت جداره‌های داخلی و خارجی ساختمان‌ها بکار می‌رود. از این رو انواع پانل از نظر پوشش دهی ساختمان، به دو نوع تقسیم می‌شوند:

دیوارها (جداره‌های عمودی) و سقف‌ها (جداره‌های مورب) ذاتاً مواجهه متفاوتی با شرایط محیطی و نیروهای وارده دارند و از همین رو تولیدکنندگان، پانل ساندویچی را در دو نوع دیواری و سقفی تولید می‌کنند که با وجود شباهت ساختاری، از برخی جهات متفاوت از هم هستند. اصلی‌ترین وجه تفاوت، وجود گام در  پانل سقفی است.

    • ساندویچ پانل دیواری را در تمامی انواع ساختمان‌ها می‌توان به‌عنوان متریال اصلی به کار برد.
    • ساندویچ پنل سقفی در ساخت سقف‌هایی که بار زنده روی آن‌ها قرار نمی‌گیرد کاربرد دارد.

مزایای اصلی استفاده از ساندویچ پانل

پنل ساندویچی یک متریال چند عملکردی است و فواید استفاده از آن محدود به یک یا دو مورد نیست. مزایای استفاده از ساندویچ پنل را می‌توان در دو دسته اصلی جای داد.

    • مزایای مربوط به زمان اجرا و عملیات ساختمانی
    • مزایای مربوط به زمان پس از اجرا و دوره بهره‌برداری

البته بخش قابل توجهی از مزایای ساندویچ پانل را می‌توان در هر دو زمان مشاهده نمود. مزایای متعدد پنل‌ها به علت مشخصات فنی بالا و خصوصیات مکانیکی، شیمیایی و فیزیکی قابل توجه آن‌ها است. عمده‌ترین مزایای ساندویچ پانل عبارت‌اند از:

    • ضخامت اندک و کارآمدی بالا
    • به حداقل رساندن نفوذ سر و صدا
    • وزن به نسبت سبک و حمل آسان
    • ابعاد کاملاً استاندارد و مدولار بودن
    • مقاومت در برابر نفوذ حشرات موذی
    • عایق‌بندی حرارتی و ممانعت از اتلاف انرژی
    • مقاومت در برابر شعله‌ور شدن و آتش‌سوزی

محبوب‌ترین و باکیفیت‌ترین مصالح ساختمانی مدرن از جمله ساندویچ پنل را شرکت ماموت در خاورمیانه تولید می‌کند. جهت آشنایی بیشتر با ساندویچ‌پنل‌های ماموت و سایر ویژگی‌های آن با کارشناسان ما در واحد مربوطه تماس حاصل فرمایید.

جهت مشاهده انواع کولرگازی تکنوپنل به همراه مشخصات و قیمت بر روی بزنید.

قیمت ساندویچ پنل با توجه به مدل و ظرفیت دستگاه متفاوت است. جهت خرید ساندویچ پانل می‌توانید در وب سایت ما اقدام کنید.