گسترش حریق جنگلی در یونان؛ دستور تخلیه این‌بار برای مناطق غربی

گسترش حریق جنگلی در یونان؛ دستور تخلیه این‌بار برای مناطق غربی

آفتاب نیوز:

عکس های منتشر شده در شبکه های اجتماعی آتش سوزی در جزیره را نشان می دهد. آتش سوزی در قسمت شمالی جزیره وجود دارد که عمدتا مورد توجه گردشگران انگلیسی است.

به گزارش یورونیوز، دستور تخلیه کورفو در حالی صادر شد که حداقل 19000 نفر از جزیره رودس تخلیه شدند. آتش سوزی در مرکز جزیره نیز در حال گسترش است و بسیاری از گردشگران مجبور به ترک هتل های خود شده اند.

یونان با گرمای شدید دست و پنجه نرم می کند و دمای هوا در سراسر این کشور به 40 درجه سانتیگراد می رسد.

نزدیک به یک هفته از وقوع آتش سوزی در بخش هایی از این کشور می گذرد و دفتر رئیس جمهور یونان اعلام کرده است که تعطیلات ملی که برای امروز (دوشنبه) برنامه ریزی شده بود، “به دلیل شرایط فوق العاده در کشور ناشی از آتش سوزی ها” لغو شده است.

دستور تخلیه جزیره کورفو اواخر دیروز (یکشنبه) توسط سرویس ارتباطات اضطراری یونان صادر شد. همچنین به مردم مناطق سانتا، ماگولا، پورتا، پالیا، پرتیا و سنیس گفته شد که خانه های خود را ترک کنند. یک مقام دولتی گفت که کشتی ها از طریق دریا برای تخلیه ساکنان این مناطق اعزام شده اند.

جزیره کورفو، واقع در دریای ایونی در شمال غربی یونان، یک مقصد گردشگری محبوب است و سالانه صدها هزار بریتانیایی از آن بازدید می کنند.

یکی دیگر از جزیره های یونان به نام رودس نیز درگیر آتش سوزی های اخیر است و تاکنون حدود 16 هزار نفر از طریق زمینی و 3000 نفر از طریق دریا از این جزیره تخلیه شده اند. به گفته دولت یونان، این بزرگترین حادثه آتش سوزی در این کشور است.

تعدادی از خطوط هوایی پروازهای خود به یونان را لغو کرده اند و هزاران مسافر اکنون در فرودگاه رودس منتظر هستند تا فرصتی برای ترک جزیره پیدا کنند.

کنستانتیا دموگلیدو، سخنگوی پلیس یونان به خبرگزاری فرانسه گفت که بیش از 30 هزار نفر از سراسر کشور تخلیه شده اند.

برخی از گردشگران گفتند که باید کیلومترها پیاده روی کنند تا در گرمای شدید به ایمنی برسند. اجساد حیوانات و خودروهای سوخته در کنار جاده دیده می شود.

حداقل سه هتل در منطقه جنگلی کوتری در شرق رودز تخریب شد و معاون شهردار رودز گفت که برخی از مردم باید حداقل یک شب در جعبه های مقوایی بخوابند.

آتش نشانان یونان هشدار داده اند که وضعیت بدتر خواهد شد زیرا روستاهای بیشتری باید تخلیه شوند و نبرد برای مهار آتش چندین روز طول می کشد.

روز گذشته 260 آتش نشان با کمک 18 فروند هواپیما آتش را خاموش کردند. شش نفر از آنها به دلیل مشکلات تنفسی برای مدت کوتاهی به بیمارستان منتقل و سپس مرخص شدند.

تغییرات اقلیمی و گرمایش زمین خطر آتش سوزی جنگل ها را افزایش داده است. اسپانیا و ایتالیا از جمله کشورهای مدیترانه ای هستند که در این هفته گرمای شدید را تجربه کرده اند. آمریکا نیز شاهد کاهش دمای بالا است.

سازمان جهانی هواشناسی (WMO) اعلام کرده است که با برخورد گرمای شدید نیمکره شمالی که در اوج فصل گردشگری تابستانی اروپا قرار دارد، موج گرما تشدید خواهد شد. تخمین زده می شود که سال گذشته بیش از 60 هزار نفر بر اثر موج گرما در اروپا جان خود را از دست دادند.

هشت سال گذشته گرم ترین سال های ثبت شده بود. همچنین به گفته کارشناسان سازمان جهانی هواشناسی و آژانس هواشناسی بریتانیا، یکی از پنج سال آینده قطعا گرم ترین سال ثبت شده خواهد بود، در حالی که دوره بین سال های 2023 تا 2027 گرم ترین دوره ثبت شده خواهد بود.

تغییرات اقلیمی نقش مهمی در گرمایش جهانی دارد. در این میان، عامل مهم دیگر بازگشت مورد انتظار پدیده جوی ال نینو است. سازمان جهانی هواشناسی می‌گوید که این ترکیب باعث ایجاد رکورد جدید دمای جهانی در پنج سال آینده خواهد شد، در حالی که کارشناسان آب و هوا می‌گویند ممکن است امسال یا سال آینده (2024) باشد.