اخبار کسب و کارعلمی و پزشکی

نشانه‌های تشخیص بیماری سفیدک هلو و روش حل آن

تمامی آفات و بیماری‌های رایج در میان باغات میوه، علائم و نشانه‌های به خصوص دارند که نشانگر درگیری درختان با آن آفت و یا بیماری است و با بروز اولین نشانه‌ها و علائم باغدار باید به فکر راه حل و چاره باشد تا متحمل خسارات شدید نشود.

نشانه‌های تشخیص بیماری سفیدک هلو و روش حل آن

علائم و نشانه‌های درگیری درختان هلو با بیماری‌هایی همچون بیماری سفیدک هلو از طریق

  • زرد شدن برگ‌ها
  • ایجاد لکه‌های نمدی شکل در سطح میوه‌های نیمه رس و شاخه‌ها
  • ضعف شدید درختان و افت کیفی و کمی محصولات
  • کاهش عمر اقتصادی درختان هلو
  • ریزش برگ درختان

آشکار خواهند شد و علائم شایع دیگری نیز وجود دارد که در قسمت بالایی به بارزترین آنها اشاره نمودیم‌.

برخی افراد معتقدند که کسب آگاهی در خصوص علایم و نشانه‌های بیماری‌هایی همچون سفیدک هلو هیچ گونه فایده و ثمری برای باغداران نخواهد داشت؛ این در حالی است که با داشتن آگاهی و اطلاعات در این زمینه در هنگام خرید نهال هلو توجه ویژه‌تری به ظاهر نهال خواهیم داشت و ارقام نهال هلو سالم و عاری از هر گونه آفات و بیماری را جدا نموده و خریداری می‌نماییم‌.

خرید نهال هلو از نهالستان‌های معتبر و مجوز دار این مزیت را دارد که علاوه بر این که خیالتان از بابت سلامت ارقام نهال هلو خریداری شده راحت است، قیمت نهال هلو نیز در این مراکز تضمین شده و بسیار مقرون به صرفه خواهد بود.

بارز‌ترین نشانه‌ها و علائم قابل تشخیص در بیماری سفیدک هلو

علی رغم تصور بسیاری از افراد بروز علائم درگیری نهال هلو با بیماری سفیدک سطحی به یکباره بر سطح درختان، شاخه‌ها و میوه‌ها ظاهر نمی‌شوند بلکه به صورت آهسته و تدریجی می‌توان شاهد علائم بود؛ به گونه‌ای که هر چه زمان بیشتری از درگیر درختان هلو با بیماری خطرناک سفیدک پودری بگذرد، علائم با شدت بیشتری در سطح میوه و درخت ظاهر خواهند شد و این راهی برای تشخیص شدت بیماری و سرعت سرایت آن در میان درختان باغ هلو.

اولین نشانه‌های درگیری درختان هلو با این بیماری را از اوایل فصل بهار و بعد از گذشت یکماه از شکوفایی جوانه‌ها یعنی اردیبهشت ماه می‌توانیم ببینیم، در واقع در این برهه زمانی در صورتی که درختان هلو درگیر بیماری سفیدک هلو شده باشند می‌توان شاهد لکه‌های سفید و نسبتا کوچکی بود که در برخی قسمت‌های میوه نارس و گاها زیر برگ درختان ایجاد شده‌اند که با گذر زمان و پس از گذشت چندی این لکه‌ها پررنگ‌تر، برجسته‌تر و در در یک کلام مشهودتر خواهند شد.

در وهله دوم درگیری درختان با بیماری زمانی است که شدت درگیری افزایش یافته است و هنوز باغدار برای مبارزه وارد عمل نشده است، در چنین شرایطی برگ‌ها شادابی خود را از دست خواهند داد و چروکیده و پژمرده به نظر خواهند رسید؛ البته توجه داشته باشید که میزان درگیری برگ‌های مسن‌تر و قدیمی‌تر نسبت به شدت درگیری برگ‌های جوات و تازه بسیار کمتر است و این برگ‌های جدید هستند که بیشتر در معرض بیماری سفیدک قرار می‌گیرند.

چه زمانی بیماری سفیدک هلو به اوج خود خواهد رسید؟

درگیری درختان باغ با بیماری سفیدک پودری با درگیری برگ‌ها آغاز می‌شود؛ به گونه‌ای که ابتدا در سطح برگ‌ها لکه‌های نمدی مشاهده می‌شود و سپس در مراحل بعدی شاهد تغییر رنگ، پژمردگی و سپس ریزش برگ‌ها خواهیم بود اما اوج درگیری درخت با بیماری آن جاست که در سطح میوه‌ها لکه‌های رنگی تشکیل شود و از کیفیت محصولات باغ کاسته شود؛ در چنین شرایطی علاوه بر کاهش کیفیت محصولات از بازار پسندی و سود حاصل از فروش محصولات نیز به صورت قابل توجهی کاسته خواهد شد و اصطلاحا به این مرحله، مرحله‌ی اوج بیماری گفته می‌شود.

نشانه‌های تشخیص بیماری سفیدک هلو و روش حل آن

ماجرا به این جا ختم نخواهد شد و به مرحله‌ای رسیده‌ایم که فقط قسمت کوچکی از میوه لکه‌دار شده است اما زمانی که شیوع بیماری بیشتر شود ممکن است قطر لکه در سطح میوه به چندین سانتی‌متر نیز برسد و تقریبا بیش از نیمی از بافت میوه را درگیر کند و در نهایت بافت میوه لهیده و ترک خورده شود، اینجاست که میوه روی درخت به هیچ وجه قابلیت عرضه و فروش در بازار را نخواهد داشت.

مدت زمان آغاز درگیری درخت هلو تا شیوع کامل بیماری سفیدک پودری را می‌توان از اوایل تا اواخر فصل بهار یعنی از درگیری ابتدایی برگ‌ها و سرشاخه‌ها تا درگیری میوه‌ها دانست.

نتیجه گیری

زمان تشخیص بیماری از طریق علائم و نشانه‌های بارز می‌تواند به کاش خسارات ناشی از این بیماری و همچنین مقرون به صرفه‌تر شدن هزینه‌های درمان درختان کمک کند و آن جایی که علائم این بیماری بسیار آشکار هستند، می‌توان از طریق عملیات زراعی و شیمیایی به سرعت به مقابله با این بیماری پرداخت.

نشانه‌های تشخیص بیماری سفیدک هلو و روش حل آن

در صورتی که قصد احداث باغ هلو را دارید اما دغدغه و نگرانی شما درگیری نهال هلو با بیماری سفیدک پودری و سایر بیماری‌های رایج است، بهتر است از افراد متخصص در این زمینه کمک بگیرید تا به صورت تخصصی شما را یاری رسانند تا ضمن پیشگیری از بروز علائم این بیماری، در صورت شیوع نیز فورا به مقابله و ریشه‌کن کردن آن بپردازند‌.