اخبار کسب و کارعمومی

مقایسه دو غول خودروسازی کره، هیوندای و کیا

لوازم یدکی هیوندای سوناتا بخریم یا کیا اپتیما کدام خودرو بهتر است؟

مقایسه خرید سوناتا اپتیما حال حاضر هر دو خودرو در بازار خودروهای دست دوم عملکرد خوبی دارند و تقاضا برای آنها همیشه وجود دارد. البته باید توجه داشته باشیم که در انتخاب این خودروها از کمک گرفتن از افراد متخصص غافل نشوید چرا که با گذشت سال ها از عمر این خودروها، احتمال بروز مشکلات فنی در آنها دور از ذهن نیست.در مجموع برای جمع بندی  و نتیجه گیری درباره هیوندای سوناتا و لوازم یدکی کیا اپتیما می توان گفت که تفاوت های بین این دو خودرو بسیار کم است و به سختی می توان خودرویی را به عنوان پیروز این رقابت معرکره ای ها سالهاست که بازار خودروهای وارداتی ایران را قبضه کرده اند. موج حضور خودروهای جدید کره ای در کشورمان از میانه های دهه هشتاد آغاز شد.

مقایسه دو غول خودروسازی کره، هیوندای و کیا

زمانی که واردات خودرو از سر گرفته شد و بار دیگر برندهای خارجی فرصت حضور در بازار خودرو ایران را پیدا کردند. اگرچه ژاپنی ها و آلمانی ها نیز همزمان با کره ای ها دست به کار شدند و نمایندگی های فروش خود در ایران را راه انداختند، اما این چشم بادامی های اهل سئول بودند که توانستند گوی سبقت را از دیگران بربایند.جایگاه امروز کره ای ها در بازار، جایگاهی تثبیت شده و پر فروش است.

اگرچه در سالهای اخیر، ژاپنی ها حضور خود را با میتسوبیشی و نیسان تکمیل تر کردند و از میان فرانسوی ها نیز، رنو به چالشی جدید برای کره ای ها بدل شد، اما هنوز می توان محصولات شرکت کیا و هیوندای را پر تقاضا ترین و رایج ترین خودروهای وارداتی بازار کشورمان دانست. همچون رویه همیشگی دو غول خودروسازی کره، محصولاتی از این دو همواره در برابر یکدیگر قرار می گیرند. یکی از این دوگانه های کره ای، دوگانه الانترا – سراتو است که همیشه محل اختلاف طرفداران این دو برند به حساب می آید.

طراحی ظاهری

نسل پنجم الانترا خیلی دیر به ایران رسید. سال 2013 برای آغاز عرضه الانترا در ایران آنقدر دیر بود که تقریبا فرصت چندانی برای عرض اندام پیدا نکرد و با نسخه فیس لیفت جایگزین شد. اما نسخه فیس لیفت از سال 2014 تا 2016 با فروشی خیره کننده در ایران مواجه شد. از سال 2017 هم نسل جدید به بازار آمد. الانترا شاید نامی جدید در ایران باشد،اما آنقدر هم غریبه نیست. چرا که هیوندای آوانته تولید شده توسط کرمان موتور، در حقیقت نسل سوم همین الانترا بود. طراحی ظاهری الانترا با الگو برداری از برادر بزرگش، سوناتا YF انجام شده است. دماغه ای کشیده با حجم های غیر منطقی که ظاهری اغوا کننده به الانترا بخشیده اند. طراحی چراغ ها و جلو پنجره با خطوط سیال همراه شده که در مدل های فیس لیفت، یک نوار نئون به گرافیک چراغ های اصلی اضافه شده و طرح پروژکتورها نیز اندکی تغییر کرده است.

گرافیک زیبای چراغ های جلو الانترا، چشمانی دل فریب برای آن به وجود آورده است که در نگاه اول، توجه هر بیننده ای را به خود جلب می کنند. ترکیب چهره الانترا را در مجموع می توان جسور و دوست داشتنی دانست. در نمای کناری، همان سبک YF را می توان مشاهده کرد. خطوط تند و تیز، پنجره های کوچک، گلگیرهای حجیم و کشیدگی بدنه از جلو به عقب که فرمی آیرودینامیک به ظاهر خودرو بخشیده است.

آینه ها نیز طراحی زیبایی دارند. در مدل های قبل از فیس لیفت، از رینگ های آلیاژی ساده استفاده شده بود. اما در مدل های 2014 به بعد، رینگ های اسپرت دو رنگ به چشم می خورند که هارمونی خوبی با ظاهر اغواگر الانترا دارند.در نمای عقب، عملا با یک بچه YF طرف هستیم. چراغ های اخموی عقب و فرم طراحی درب صندوق، شباهت زیادی به سوناتا YF دارند. چراغ های عقب الانترا از ترکیب قرمز – دودی بهره می برند.

خطوط روی سپر و رفلکتورها در مدل های فیس لیفت تغییر پیدا کرده اند. در مجموع طراحی نمای عقب الانترا با توجه به پیروی از سوناتا، پخته تر از نمای جلو به نظر می آید. الانترا سدانی کوچک و خانوادگی به شمار می رود که طراحی اسپرت آن، تا سالها او را در دور رقابت نگه می دارد و همچنان برای بسیاری از مشتریان، جذاب و دوست داشتنی قلمداد می شود.

سراتو نسبت به الانترا، حضور فعال تری در بازار خودرو کشورمان داشته است. سراتو از اولین نسل خود در ایران حضور دارد. اگر ممنوعیت واردات در کار نبود، اکنون جدیدترین نسل آن نیز در خیابان های ما حضور داشت. نسل سوم سراتو پس از دو نسل فروش موفق، به بازار ایران رسید. این خودرو در ابتدا چندان از سوی مشتریان جدی گرفته نمی شد، اما رفته رفته جایگاه خود در بازار را پیدا کرد. نسل سوم سراتو از طراحی نوین و زیبایی برخوردار است.

این خودرو از سال 2014 با توقف عرضه نسل دوم، وارد ایران شد. تا سال 2016 واردات این اتاق ادامه داشت تا اینکه از مدل های 2017 به بعد، ظاهر سراتو بار دیگر فیس لیفت شد. این فیس لیفت به سرعت به نمایشگاه های تهران رسید و فروش موفق نسل سوم سراتو را استمرار بخشید. با توجه به بازه قیمتی، امروز نسخه قبل از فیس لیفت سراتو نسل سوم را در برابر فیس لیفت الانترا نسل پنجم قرار داده ایم.

طراحی کابین

هیوندای در طراحی کابین الانترا هم همان سبک طراحی سوناتا و آزرا هم نسل با آن را در پیش گرفته است. اغراق آمیز بودن ویژگی الانترا است و این ویژگی باید در داخل خودرو هم رعایت شود. در نسخه های فیس لیفت، طراحی داخلی نیز با تغییراتی جزئی مواجه شد. از جمله مهم ترین تغییرات، جابجا شدن دریچه های تهویه بود.اما فرم ایکس شکل داشبورد حفظ شد. در طراحی غربیلک فرمان هم همین طرح ایکس به چشم می خورد. طراحی نشان دهنده ها و دیگر ادوات، دست نخورده باقی ماند. در مجموع طراحی داخلی الانترا را می توان فضایی و آینده نگر دانست. کیفیت متریال کابین الانترا همچون بیشتر خودروهای کره ای، در سطحی متوسط قرار دارد. یعنی بالاتر از خودروهای چینی و پایین تر از اروپایی ها.

امکانات رفاهی و ایمنی

سراتو های وارداتی در تمام نسل ها بر خلاف نسخه های مونتاژی، از فهرست امکانات بسیار کاملی برخوردار بوده اند. سراتو نسل سوم نیز با امکاناتی همچون پدال های تعویض دنده از پشت فرمان، سیستم تنظیم عملکرد فرمان، دوربین عقب، صفحه نمایش سوپر ویژن، سنسور های پارک، گرم کن صندلی ها، گرم کن فرمان، سیستم تهویه مطبوع دو منطقه ای، کانال تهویه مستقل برای ردیف عقب، سرد کن صندلی ها جلو، قابلیت تنظیم صندلی راننده در 10 جهت، چراغ های روزتاب، کروز کنترل، سیستم ورود بدون کلید، حافظه صندلی راننده، استارت دکمه ای، سان روف برقی، سیستم کمک در سربالایی، صندلی های چرمی، نشانگر باد لاستیک ها، سنسور نور، سنسور باران، گرم کن آینه های جانبی کیسه هوای سرنشینان جلو، جانبی و پرده ای ارائه شده است. در سراتو نیز همچون الانترا، انواع سامانه های کمکی و پایداری نصب شده اند.

مقایسه کیا و هیوندای

در این مطلب می‌خواهیم به مقایسه هیوندای با کیا به طور کلی بپردازیم. این دو خودروساز کره‌ای حالا دیگر جزو بهترین خودروسازان جهان محسوب می‌شوند و تولیدات آنها از آمریکای شمالی گرفته تا آفریقای جنوبی، استرالیا، شرق آسیا و خاورمیانه، جایگاه ویژه‌ای میان مشتریان پیدا کرده‌اند.

طی دهه ۸۰ و ۹۰ شمسی محصولات متنوعی از این دو خودروساز وارد بازار ایران شد که محبوبیت شرکت‌های مذکور را میان مشتریان ایرانی افزایش داد. در این بین بسیاری از مشتریان و افرادی که تازه می‌خواهند به سراغ محصولات این دو خودروساز بروند، از خود می‌پرسند بالاخره کیا بهتر است یا هیوندای و خرید محصولات کدام یک از این دو برند کره‌ای می‌تواند منفعت بیشتری برای مشتری داشته باشد. در اینجا به مقایسه کیا با هیوندا از جنبه‌های مختلف پرداخته‌ایم؛ بنابراین برای رسیدن به پاسخ سوالات خود در اینباره ادامه مطلب را مطالعه کنید.

 مقایسه هیوندای با کیا از نظر طراحی

محصولات هیوندای و کیا در سال‌های دور به‌ویژه سه نسل پیش به قبل، ظاهر چندان مهیج و خاصی نداشتند و بیشتر به تقلید از محصولات اقتصادی ژاپنی طراحی و وارد بازار می‌شدند. به عنوان‌ مثال هیوندای ورنا و یا آوانته که در بازار ایران موجود بودند، هیچ‌کدام از لحاظ طراحی در زمان خود چندان خاص و مهیج به نظر نمی‌رسیدند. خصوصا مدل ورنا در آن دوران نیز جذابیت خاصی نداشت و ظاهر نسبتا نازیبای آن مورد انتقاد کارشناسان بود. بعد از ورود سری اول تولیدات این کمپانی‌ها به بازار ایران در دهه هشتاد شمسی، به‌تدریج شاهد تحول طراحی آنها بودیم. هیوندای سوناتا مدل ۲۰۰۶، کیا اپتیما مدل ۲۰۰۸، هیوندای سانتافه مدل ۲۰۰۸ و دیگر محصولات این شرکت در آن دوران، نسبت به نسل‌های پیشین خود به‌تدریج شمایل مجلل و زیباتری پیدا کرده بودند.

اما از سال ۲۰۱۱ به بعد خصوصا با ورود محصولاتی مثل هیوندای سوناتا yf یا کیا اپتیما tf ، اسپورتیج اس ال و دیگر تولیدات این برند به بازار ایران، مشتریان رسماً محصولات کیا و هیوندای را به عنوان خودروهای جذاب و نسبتا لوکس از لحاظ ظاهری در بازار بسته ایران پذیرفتند. در بازارهای جهانی نیز این سبک طراحی خصوصا دو مدل هیوندای سوناتا yf و کیا اپتیما tf به دلیل برخورداری از طراحی ظاهری کاملا انقلابی، مورد استقبال واقع شدند.

نسل‌های بعد از آن‌ها نیز ظاهر جذابی داشتند و به طور کلی می‌توان گفت که محصولات حاضر از این دو برند در بازار ایران هرکدام زیبایی خاص خود را دارند که بسته به سلیقه و نیاز مشتری می‌تواند پاسخگوی توقعات ایشان باشد. در این میان ظاهر محصولات هیوندای کمی ملایم‌تر به نظر می‌رسد و با نوع سلیقه خانواده‌ها بیشتر جور درمی‌آید. اما محصولات کیا طراحی تندوتیزتری دارد و به اصطلاح اسپرت تر هستند. بنابراین احتمالا جوان‌ترها سبک طراحی محصولات کیا را بیشتر خواهند پسندید.

مقایسه هیوندای با کیا از نظر مشخصات فنی

از آنجا که کمپانی کیا هم در واقع زیرمجموعه شرکت هیوندای محسوب می‌شود و این دو برند کره‌ای به منظور پایین آوردن هزینه‌های ساخت و تولید، در تمامی محصولات خود از پلتفرم و موتور یکسان با بدنه متفاوت استفاده می‌کنند. بنابراین خودروهای همکلاس نظیر سوناتا و اپتیما یا توسان و اسپورتیج، هیوندای النترا و کیا سراتو و…، که در یک دوره زمانی توسط شرکت‌های هیوندای و کیا وارد بازار می‌شوند، به طور تقریبا کامل یک نوع مشخصات فنی را به شما ارائه می‌دهند.

بنابراین اگر مسئله مشخصات فنی برای شما اهمیت دارد باید در مقوله مقایسه کیا با هیوندای این مورد را تقریبا کنار بگذارید؛ چون به طور کلی موتور و گیربکس‌های محصولات این دو شرکت با یکدیگر کاملاً اشتراک دارند و تفاوت فاحشی بین آنها مشاهده نمی‌شود . مگر آنکه یکی از این دو شرکت تصمیم گرفته باشد تا قوای فنی متفاوتی روی یک محصول خاص نصب کند که البته باید به صورت موردی و در مشاوره با افراد متخصص، نسبت به مزایا و معایب آن نوع قوای محرکه اطلاعات کسب کرد.

مقایسه هیوندای و کیا از لحاظ ایمنی

در مورد بحث ایمنی همچون مشخصات فنی نمی‌توان برتری خاصی بین محصولات همکلاس و هم‌نسل این دو برند کره‌ای پیدا کرد؛ چرا که هم از نظر تجهیزات ایمنی و هم از لحاظ طراحی پلتفرم و استحکام شاسی، تفاوت خاصی بین تولیدات این دو برند وجود ندارد و می‌توان محصولات آنها را در دسته خودروهای کاملا ایمن در سطح جهانی دسته‌بندی کرد. آزمون‌های موسسات معتبر ایمنی سنجی نیز همین ادعا را تایید می‌کند.

هیوندای با کیا از نظر بازار فروش

هم محصولات هیوندای و هم تولیدات کمپانی کیا در بازار ایران جزو خودروهای محبوب وارداتی به حساب می‌آیند؛ به‌ویژه از لحاظ خدمات پس از فروش، قطعات یدکی و تعمیرات هیچ مشکلی ندارند و مشتریان می‌توانند با خیال راحت آنها را خریداری و استفاده کنند. بنابراین مقایسه کیا با هیوندا از نظر بازار فروش به طور دقیق برنده خاصی ندارد.اما شاید در این بین اگر برخی محصولات همکلاس از این دو خودروساز را باهم مقایسه کنید، متوجه شوید که مثلاً بازار خریدوفروش هیوندای توسان مدل ۲۰۱۷ نسبت به کیا اسپورتیج همان سال کمی سردتر دنبال می‌شود. اما درمجموع نمی‌توان اختلاف فاحشی از نظر بازار فروش بین محصولات هیوندای و کیا قائل شد.