اخبار کسب و کارعلمی و پزشکی

قرص زینک برای وزن گیری جنین

آیا در بارداری می توان از زینک پلاس استفاده کرد؟

زینک پلاس نوعی مکمل غذایی است که به جز عنصر روی شامل ویتامین‌های گروه B، ویتامین C و گاه برخی دیگر از مواد معدنی می‌شود. از مکمل زینک پلاس معمولا به طور اختصاصی برای حفظ سلامت پوست، مو و ناخن استفاده می‌کنند. اما این مکمل برای وزن گیری جنین و سلامت مادر در دوران بارداری بسیار مهم است…

زینک پلاس نوعی مکمل غذایی است که به جز عنصر روی شامل ویتامین‌های گروه B، ویتامین C و گاه برخی دیگر از مواد معدنی می‌شود. از مکمل زینک پلاس معمولا به طور اختصاصی برای حفظ سلامت پوست، مو و ناخن استفاده می‌کنند. اما این مکمل بسیاری مزایای دیگر نیز دارد که در این مطلب به هر یک از آنها اشاره‌ای خواهیم داشت. اکنون پرسش اینجاست که از این مکمل پرفایده آیا در دوران بارداری نیز می‌توان استفاده کرد؟ مصرف زینک پلاس در بارداری موضوع مورد بحث در این مقاله است.

قرص زینک برای وزن گیری جنین

فواید مصرف زینک پلاس

چنانچه اشاره کردیم زینک پلاس یکی از پرطرفدارترین مکمل‌های غذایی به ویژه در میان افرادی است که با مشکلات پوست و مو روبرو هستند. برای خرید قرص زینک پلاس از داروخانه به راحتی می‌توان اقدام کرد و نیازی به نسخه پزشک نیست. به طور خلاصه فواید زینک پلاس در عناوین زیر خلاصه می‌شود:

  • تقویت سیستم ایمنی بدن و پیشگیری از بروز بیماری‌هایی همچون سرماخوردگی
  • کمک به افزایش رشد جسمی و ذهنی در کودکان
  • کمک به کلاژن‌سازی و جوان کردن پوست
  • تقویت رشد مو و جلوگیری از ریزش مو
  • تسریع روند بهبود زخم‌های پوستی
  • بهبود حس چشایی و بویایی
  • کمک به استحکام ناخن‌ها
  • تقویت قدرت باروری
  • درمان ریزش مو
  • ترمیم ترک لب

کاهش وزن بدون دلیل، دیر بهبود یافتن زخم، عدم هوشیاری کافی، کاهش حس بویایی و چشایی، اسهال و از دست دادن اشتها از علائم کمبود روی در بدن به شمار می‌آیند. کمبود روی شدید را هم  از طریق مصرف قرص زینک و هم از طریق خوردن زینک پلاس و دیگر مکمل‌های حاوی روی می‌توان جبران کرد.

مزایای زینک پلاس برای مادر باردار و جنین

بیش از بررسی مصرف زینک پلاس در بارداری بهتر است ابتدا نگاهی به ترکیبات موجود در زینک پلاس و مزایای آنها برای مادر باردار و جنین داشته باشیم. زینک (روی) اصلی‌ترین ترکیب موجود در زینک پلاس است. یک خانم باردار در طول بارداری خود روزانه به ۱۲ میلی گرم روی نیاز دارد که می‌تواند آن را از طریق رژیم غذایی یا مصرف مکمل‌های غذایی تامین نماید. غلظت پایین روی در بدن مادر باردار می‌تواند به زایمان زودرس منجر شود و در این صورت جنین معمولا از وزن ایده‌آل به هنگام تولد برخوردار نیست. عنصر روی به رشد و تقسیم سلولی کمک می‌کند و بدیهی است که برای سلامتی جنین ضروری تلقی شود.

ویتامین‌های گروه B یعنی (B1, B2, B3, B5, B6, B7, B9, B12) نیز معمولا در زینک پلاس وجود دارند. در میان ویتامین‌های این گروه ویتامین B9 یا همان فولیک اسید مهم‌ترین نقش را در دوران حاملگی دارد. مقدار مناسب اسید فولیک خطر ابتلا به نقص مادرزادی لوله عصبی در جنین را به حداقل می‌رساند. فولیک اسید قبل از بارداری و حتی بعد از آن نیز باید مورد مصرف قرار گیرد. دیگر ویتامین‌های گروه ب نیز در شکل‌گیری مغز جنین، بهبود سلامت پوست، بهبود اشتها، پیشگیری از بروز حالت تهوع و استفراغ، جلوگیری از گرفتگی‌های عضلانی، بهبود متابولیسم و جلوگیری از تولد نوزاد با وزن اندک نقش دارند.

ویتامین C نیز که ممکن است از ترکیبات زینک پلاس باشد، در دوران بارداری نقشی حیاتی ایفا می‌کند. این ویتامین علاوه بر اینکه در بهبود سیستم ایمنی حرف اول را می‌زند، به ترمیم بافت‌ها و زخم‌ها نیز کمک کرده، در رشد استخوان موثر است و جذب آهن را نیز در بدن بهبود می‌بخشد. ممکن است ترکیبات دیگری همچون کلسیم یا آهن نیز به زینک پلاس افزوده شوند که آنها نیز در یک بارداری سالم نقش موثری دارند.

مصرف زینک پلاس در بارداری

با توجه به آنچه که گفته شد آیا می‌توان نتیجه‌گیری کرد که مصرف زینک پلاس در بارداری بلامانع است؟ بله؛ مصرف زینک پلاس برای سلامتی مادر باردار و جنین مشکلی ایجاد نمی‌کند اما باید دقت کرد که با وجود اینکه قرص زینک پلاس را بدون نیاز به نسخه می‌توان تهیه کرد اما هیچ خانم بارداری نباید بدون مشورت با پزشک از هیچ نوع مکمل‌ غذایی یا دارو استفاده کند. بنابراین تنها در صورتی که پزشک مصرف زینک پلاس را به هر دلیل برای شما تجویز نموده باشد، به سراغ آن بروید.

به طور معمول در ۳ ماه نخست بارداری به جز قرص اسید فولیک، مکمل غذایی دیگری به مادر باردار تجویز نمی‌شود اما از پایان ماه چهارم حاملگی کلیه بانوان باردار ملزم به استفاده از مولتی ویتامین مینرال هستند و در این صورت بهتر است با مشورت پزشک خود از مکمل‌های غذایی استفاده کنند که ویژه دوران بارداری فرموله شده است. اما گاه به هر دلیل، مثلا کمبود زینک یا کاهش اشتهای شدید، پزشک مصرف زینک پلاس را در دوران بارداری (به خصوص هفته‌های اول) تجویز می‌نماید که در این صورت حتما باید مطابق با نظر وی پیش رفته و زینک پلاس را استفاده کرد.

مولتی ویتامین های مخصوص بارداری

در بررسی مصرف زینک پلاس در بارداری گفتیم که اگرچه مصرف این مکمل برای مادر باردار و جنین وی مشکلی ایجاد نمی‌کند و حتی ممکن است بسیار هم مفید باشد، اما ترجیح اول آن است که با نظر پزشک از مولتی ویتامین‌های مخصوص بارداری استفاده کرد زیرا این محصولات به طور اختصاصی و با در نظر گرفتن نیازهای تغذیه‌ای مادر و جنین فرموله شده‌اند و در کنار یک رژیم غذایی سالم به حفظ سلامت مادر و جنین کمک می‌کنند. مزایای مصرف مولتی ویتامین مینرال مخصوص دوران بارداری شامل موارد زیر می‌شود:

  • تامین ویتامین‌ها و مواد معدنی مورد نیاز برای بدن مادر و جنین
  • تامین انرژی و تنظیم متابولیسم طبیعی در مادر
  • بهبود عملکرد سیستم ایمنی در بدن مادر
  • جلوگیری از بروز کم‌خونی و فقر آهن
  • حفظ سلامت استخوان‌ها و دندان‌ها
  • حفظ سلامت پوست، مو و ناخن
  • کمک به رشد و تکامل جنین
  • کاهش احساس خستگی

در اغلب اوقات توصیه می‌شود که مکمل‌های دوران بارداری به صورت روزانه یک عدد و در کنار وعده‌های غذایی مصرف شوند تا از عوارض جانبی همچون مشکلات گوارشی در مادر باردار پیشگیری به عمل آید.

عوارض کمبود زینک در بارداری

قبل از اینکه به سراغ فواید قرص یونی زینک در بارداری برویم، بهتر است نگاهی به عوارض کمبود آن در دوران حاملگی نیز بیاندازیم. آگاهی از این عوارض ما را از اهمیت بالای مصرف زینک در بارداری مطلع می‌کند.

  • ریزش مو یکی از مشکلات شایع خانم‌ها در دوران بارداری یا پس از زایمان است. کمبود زینک و ریزش مو ارتباط مستقیمی باهم دارند. اگر این کمبود در بدن مادر رفع نشود، ریزش موی شدیدی را به همراه خواهد داشت.
  • کمبود روی اثرات نامطلوبی روی رشد مغز جنین گذاشته و بعداً در سال اول زندگی نوزاد نیز تکامل مغز را دچار مشکل می‌کند. این اثرات نامطلوب باعث کاهش قدرت یادگیری و ادراک، کاهش ضریب هوشی و کاهش سرعت رشد کودک در آینده می‌شود.
  • زینک برای تشکیل هورمون‌ها و اندام‌های جنسی در نوزاد پسر نقش بسیار مهمی دارد. کمبود این عنصر در دوران بارداری باعث ایجاد اختلال در رشد جنسی جنین پسر می‌شود.
  • از دیگر اثرات منفی کمبود زینک در بارداری، ضعف ایمنی بدن مادر و جنین به طور همزمان است. این یعنی از طرفی مادر ممکن است بخاطر کمبود زینک در بارداری در معرض ابتلا به بیماری‌های مختلف قرار گیرد که به جنین آسیب می‌رساند. از طرفی هم جنین با سیستم ایمنی ضعیف به دنیا خواهد آمد.
  • یکی از مهم‌ترین عوامل بروز زایمان زودرس، کمبود زینک است. این عنصر در تنظیم هورمون‌ها در دوران بارداری نقش دارد. کمبود زینک باعث اختلال در هورمون‌های مادر و بروز زایمان زودرس می‌شود.

نتیجه گیری

زینک پلاس علاوه بر اینکه به حفظ سلامت پوست و مو کمک می‌کند بسیاری فواید دیگر را نیز به همراه دارد. مصرف زینک پلاس در بارداری اگر طبق تجویز پزشک انجام شود، مشکلی را برای مادر و جنین ایجاد نمی‌کند و بلامانع است. اما در حالت کلی می‌توان گفت که بهتر است مادر باردار از مکمل‌های غذایی مخصوص دوران بارداری به جای زینک پلاس و دیگر مکمل‌ها استفاده نماید. آیا شما در دوران بارداری به سر می‌برید؟ پزشک چه مکمل‌هایی را برای شما تجویز کرده است؟