اخبار کسب و کارعمومی

شرایط واردات خودرو گذر موقت از دبی

حتما می دانید که دریافت پلاک موقت خودرو ابتدا برای مسافرانی طراحی شد که قصد داشتن با خودروی شخصی خود از کشورهای دیگر به ایران سفر کنند و برای مدت زمان کوتاهی بدون مشکل در ایران باشند. ابن قانون به گونه ای طراحی شده بود که به این افراد اجازه داده می شد به مدت 3 الی 6 ماه با خودروی خود در صورت داشتن پلاک گذر موقت بدون مشکل در کشور تردد داشته باشند. این مسئله به مرور زمان تبدیل به یک تفریح شد و افراد زیادی با استفاده موقت از خودروهای خارجی بدون پرداخت گمرک و حتی سودآوری به این قانون روی آوردند. امروز می خواهیم درباره واردات خودرو گذر موقت با شما صحبت کنیم و در این مورد اطلاعاتی را در اختیارتان قرار دهیم.

برای اینکه از اجاره ماشین اطلاع پیدا کنید به سایت youtube.com  مراجعه کنید

تفاوت مجوز عبور موقت با پلاک منطقه آزاد

قبل از اینکه بخواهیم درباره واردات خودرو گذر موقت صحبت کنیم، لازم دانسته ایم که اشاره ای مختصر به تفاوت مجوز عبور موقت با پلاک منطقه آزاد داشته باشیم که اکثر شما دوستان این دو مورد را با هم اشتباه می گیرید.

خودروهایی را که شما با پلاک منطقه آزاد تهیه و یا خریداری می کنید در حقیقت خودروهایی هستند که برای آن ها مشخص شده است که تنها در چه محدوده های منطقه آزاد می توانند تردد داشته باشند.

اما، خودروهای عبور موقت این مجوز را در اختیار دارند که برای مدت زمان تعیین شده ای و به شرط رعایت ضوابط مربوطه در تمام جاده های کشور رفت و آمد داشته باشند.

یک نکته مهم را باید در این مورد بدانید و آن هم این است که تردد خودروهایی با پلاک منطقه آزاد محدودیت زمانی خاصی ندارد در صورتیکه این محدودیت برای خودروهای پلاک گذر موقت نهایت 6 ماه می باشد.

شما دوستان عزیزی که تمایل زیادی به واردات خودرو از دبی از نوع پلاک عبور موقت دارید باید بدانید که برای این خودروها نیازی به پرداخت مالیات و عوارض گمرکی نیست.

شاید به همین خاطر است که واردات خودرو گذر موقت طرفداران زیادی در این روزها پیدا کرده است.

برخی از تجار و وارد کنندگان بر این تصور هستند که دریافت پلاک گذر موقت برای خودروهای خارجی محدویت ها و شرایط خاص وجود ندارد.

خب، باید به این دوستان عزیز بگوییم که کاملا در اشتباه هستید، زیرا که پلیس راهور دستورالعمل‌ها، شروط و ضوابطی را برای وارد‌کردن خودروها به این شکل و دریافت پلاک موقت تنظیم و اعلام کرده است.

مدارک مورد نیاز برای دریافت پلاک عبور موقت

اگر قصد واردات خودرو گذر موقت دارید اما نمی دانید که چطور می توانید آن را پلاک کنید باید بگوییم که برای انجام این کار به یک سری مدارک که به شرح زیر می باشند نیاز دارید.

  •  همراه داشتن معرفی‌نامه ای از گمرک ترخیص‌کننده با مهر برجسته
  •  پرونده سبز گمرکی یا کارنه دوپاساژ
  •  مدارک احراز هویت مالک یا مالکان نسبت به دریافت پلاک موقت
  • مدرک احزار هویت ملک برای اتباع خارجی

شرایط دریافت پلاک گذر موقت

برای دریافت کردن پلاک گذر موقت همچون پلاک های عادی شرایط و قوانین خاصی تعریف شده است که بد نیست درباره آن ها کمی اطلاعات داشته باشید.

براساس اطلاعیه ای که توسط پلیس راهور ناجا صادر شده است. پلاک موقت برای تردد در شهر تنها برای افرادی صادر می شود که مقیم کشور باشند و حداقل شش ماه اقامت متوالی در کشور مربوطه را دارا باشند.

با این شرایط، اتباع خارجی و ایرانی های عزیزی که مقیم کشورهای خارجی می باشند می توانند با ارائه دادن پروانه سبز گمرکی به نام شخص وارد کننده خودرو در صورتیکه مدارک و اطلاعات با مشخصات خودرو مطابقت داشته باشد برای دریافت پلاک گذر موقت اقدام کنند.

به خاطر داشته باشید، در صورتی که نتوانسته باشید دفترچه کارنه دوپاساژ دریافت کنید، می‌توانید با ارائه سپرده نقدی یا ضمانت‌نامه بانکی برای ورود خودرو اقدام کنید.

البته این روش نسبت به روش قبلی کمی سخت تر می باشد.

مشکلات واردات خودرو گذر موقت

یکی از مشکلاتی که  واردات خودروهای گذر موقت دارد مربوط به خرید و فروش غیرقانونی این خودروها می باشد.

قیمت این مدل خودروها به خاطر عدم پرداخت عوارض و مالیات گمرکی بسیار کمتر از سایر خودروهای وارداتی می باشد و همین مسئله افراد زیادی را وسوسه خواهد کرد تا برای خرید و فروش این خودروها اقدام کنند.

اما باید بدانید که انجام این کار در کشور ممنوع می باشد و نوعی قاچاق کالا به شمار می آید.

پلاک گذر موقت ⚡️هرآنچه درباره پلاک گذر موقت باید بدانید - وبلاگ کارنامه

در مطالب بالا هم اشاره کردیم که این خودروها حداقل 6 ماه اجازه تردد در کشور را دارند. مجوزهایی که برای خودروهای پلاک گذر موقت صادر می شوند به هیچ وجه تمدید نمی شوند.

اما در فقدان نظارت کافی و سخت‌گیرانه ممکن است افراد تا مدتی پس از اتمام اعتبار پلاک گذر موقت در حال تردد با خودرو باشند یا حتی برای کسب سود، آن را به صورت غیر قانونی به فروش برسانند.

در این صورت این خودروها مدت بیشتری در کشور باقی خواهد ماند و به صورت غیرقانونی تردد خواهند داشت که پس از کشف این مسئله برای صاحب خودرو تشکیل پرونده داده شود و باید به قوه قضائیه مراجعه کند.

مدارک مورد نیاز

  • پاسپورت
  • گواهینامه بین المللی
  • معرفی‌نامه گمرک
  • مجوز عبور از کشور
  • دفترچه کارنه دو پاساژ
  • مدارک شناسایی خودرو (برای مالک)

افرادی که قصد تمدید مهلت قانونی تردد خودرو با پلاک موقت را دارند باید قبل از اینکه موعد قانونی تردد این ماشین‌ها فرابرسد، باید با در دست داشتن مدارک، مجوز تردد خود را تمدید کنند.

هزینه دریافت پلاک گذر موقت

  • پرداخت ۳ برابر ارزش خودرو به عنوان ضمانت برای ورود خودرو پلاک گذر موقت به گمرک (این وجه پس از خروج خودرو از کشور، به مالک بازگردانده می‌شود)
  • هزینه پلاک‌گذاری
  • هزینه‌های جانبی (حق تمبر، تمرکز وجوه درآمد شماره‌گذاری و غیره)

اعتبار پلاک گذر موقت

گمرگ ایران، روز ۲۰ تیرماه ۱۴۰۲ تسهیلات جدید گمرکی را برای ورود موقت خودروهای سواری به کشور اعلام کرد.

  • محدودیت کشورها در این تسهیلات برداشته شده است.
  • مهلت تردد، غیر قابل تمدید است.

جریمه تردد غیر مجاز

درصورتی که افراد پس از گذشت این زمان خودرو را به گمرک تحویل ندهند، برای راننده اخطاریه صادر می‌شود. بعد از صدور اخطاریه، مالک ۱۰ روز فرصت دارد تا خودرو را به گمرک تحویل دهد. در غیر این صورت مجرم شناخته شده و برای او پرونده قاچاق خودرو تشکیل می‌شود.

اجاره خودرو در دبی با متصدی فارسی زبان و امکان پرداخت هزینه با تومان و رزرو از شعبه تهران انجام می‌شود

شرایط نقل و انتقال خودروهای گذر موقت

  • خرید و فروش خودروهای گذر موقت غیرقانونی است و اقدام به فروش آن قاچاق کالا محسوب می‌شود.
  • خودرو با پلاک گذر موقت، تنها شش ماه حق تردد در کشور را دارد.
  • در صورت تردد غیر قانونی، پرونده قضایی برای آن تشکیل می‌شود.
  • تنها مالک حق استفاده از خودرو را دارد.