هنگام زلزله در طبقات بالا چه کنیم؟

از آنجایی که ایران یکی از مناطق زلزله خیز جهان است، دانستن اینکه در هنگام زلزله در طبقات بالا چه کنیم؟ برای ساکنان الزامی و هوشمندانه است. اگرچه پیشگیری یا پیش‌بینی زلزله فراتر از توان انسانی است، اما با برنامه‌ریزی و رفتار مناسب می‌توان از خسارات مالی و جانی به بهترین وجه جلوگیری کرد. بدین منظور پس از ساخت و ساز اصولی آپارتمان ها و ساختمان ها نوبت به آموزش رفتار صحیح در زلزله می رسد. در واقع سوالی که بسیاری از افراد در هنگام وقوع زلزله می پرسند این است که ایمن ترین طبقه ساختمان در هنگام زلزله کدام طبقه است؟

یکی از مواردی که خسارت فراوان در زمان زلزله وارد می‌کند، ریزش دیوارهای داخلی است که در طی چند سال اخیر در زلزله های ایران، باعث خسارات جانی و مالی فراوان شده است.

 طبق پیوست 6 آیین نامه 2800 با استفاده از میلگرد بستر تا حد بسیار زیادی این مشکل رفع شده است. میلگرد بستر باعث افزایش مقاومت برشی دیوار شده و اجازه ریزش دیوار را نمی‌دهد و استفاده از آن در ساختمان ها الزامی شده است. قیمت میلگرد بستر بسیار مقرون به صرفه است به طوری که اگر آن را از تولید کننده خرید کنید، می‌توانید قیمت میلگرد بستر را بسیار پایین تر از بازار تهیه کنید.

هنگام زلزله در طبقات بالا چه کنیم؟

امن ترین طبقه ساختمان در هنگام زلزله

پاسخ به سوالاتی از جمله اینکه کدام طبقه ساختمان در هنگام زلزله ایمن تر است چیست؟ در هنگام زلزله در طبقات بالا چه کنیم؟ یا در هنگام زلزله در طبقات پایین چه باید کرد؟ این یک مشکل حیاتی برای ساکنان ساختمان های بلند و آپارتمان های بالای 3 طبقه است. از آنجایی که خطر و احتمال آسیب برای ساکنین هر طبقه از ساختمان در هنگام زلزله متفاوت است، توصیه می شود هر کدام با توجه به موقعیت خود نسبت به زلزله واکنش نشان دهند. لیست و شرح ایمن ترین پلان ساختمان در هنگام زلزله به شرح زیر است.

طبقه همکف:

در ساختمان های بلند، افرادی که در طبقه همکف زندگی می کنند در هنگام زلزله در معرض خطر هستند و بیشتر در معرض خطر مدفون شدن در زیر آوار هستند. بنابراین، اگر در طبقه همکف زندگی می کنید و در هنگام وقوع زلزله در طبقه همکف هستید، یک مکان امن پیدا کنید و پناه بگیرید. مکان های امن در طبقه همکف نزدیک ستون ها، زیر میزها و گوشه های دیوارهای اصلی است. ساکنان طبقه همکف می توانند در صورت امکان پناه گرفته و از خود محافظت کنند.

طبقه وسط:

در هنگام زلزله، ساختمان نسبتاً صلب، نسبتاً ایمن، با مصالح معمولی و تحت شرایط استاندارد ساخته شده است. در هنگام زلزله، امن ترین مکان برای ساکنین طبقه وسط، گوشه دیوار اصلی، زیر میز و نزدیک ستون است. برخلاف تصور رایج، انتقال افراد از طبقه متوسط ​​به طبقه پایین برای مردم خطرناک تر بود. پس اگر می توانید، بالاتر بروید و از خطر دور بمانید.

طبقات بالا

برای پاسخ به این سوال که در هنگام زلزله در طبقه بالا چه باید کرد، باید گفت که مکان امن و پناهگاهی در آنجا پیدا کنید. برخلاف تصور بسیاری از افرادی که در هنگام زلزله به طور غریزی به طبقه پایین می دوند، بهتر است در همان طبقه بمانید.

موقع زلزله کجا بریم؟

دانستن اینکه در هنگام زلزله چه کارهایی را باید انجام داد و چه کارهایی را نباید انجام داد، تعداد قربانیان را تا حد زیادی کاهش می دهد. برای مثال بالا رفتن از پله ها یا استفاده از آسانسور در هنگام زلزله، بازی مرگ است. به همین دلیل لیستی از مکان های امن و خطرناک به همراه رفتارهای درست و نادرست در هنگام زلزله ارائه کرده ایم.

  1. از بالا رفتن و ماندن در اطراف ساختمان های بلند در هنگام زلزله خودداری کنید.
  2. زیر مبل یا تخت پناه بگیرید.
  3. به در و پنجره نروید.
  4. از لوسترهای بزرگ، تابلوها و عناصر تزئینی خودداری کنید.
  5. اگر روی پله‌ها هستید و نمی‌توانید راه بروید، روبه‌روی دیوار بنشینید و دست‌هایتان را روی سرتان بگذارید.
  6. به طور جدی از ورود به آسانسور خودداری کنید.
  7. از دویدن خودداری کنید.
  8. ساخت ساختمان های ایمن لرزه ای

مشخصات ساختمان های ایمن در برابر زلزله:

اولین نکته برای جلوگیری از آسیب و محافظت از ساکنان ساختمان ها، ساخت واحدهای ایمن و مقاوم در برابر زلزله است. در حقیقت، استفاده از مصالح و مصالح ساختمانی متداول با استفاده از تکنیک های مدرن، آن را در برابر زلزله های بزرگ و بزرگ مقاوم می کند. برخی از مولفه های مهم و موثر در مقاوم سازی ساختمان ها در برابر زلزله شامل موارد زیر می باشد.

  1. فونداسیون قوی

فونداسیون از نظر استحکام و دوام پایین ترین و مهم ترین قسمت ساختمان است. در واقع وزن ساختمان از طریق پی به زمین منتقل می شود. با توجه به اینکه میلگرد یکی از مهمترین قسمت های فونداسیون است، انتخاب بهترین میلگرد مانند میلگرد بستر برای ساخت آن امری ضروری است. برای خرید میلگرد بستر کلیک کنید.

  1. ستون های قوی و استاندارد

بر اساس تحقیقات انجام شده، بسیاری از خرابی های زلزله ناشی از عدم مقاومت ستون ها و تنش و شکستگی است. ستون ها در دو نوع متریال و فولادی در خانه ساخته می شوند که انتخاب و بکارگیری اصولی میلگرد، بتن و تیر آهن در مقاومت آن‌ها موثر است.

  1. چند طبقه

با افزایش تقاضا برای خانه، آپارتمان های بلندمرتبه مختلفی ساخته می شود. در حالی که ساختمان های بلند چند طبقه نسبت به ساختمان های 2-4 طبقه مقاومت کمتری در برابر زلزله دارند. بنابراین طراحی حرفه ای ساختمان، استفاده اصولی از مصالح و مقاوم سازی ساختمان های چند طبقه امری ضروری است.

جمع بندی:

حفظ ایمنی و سلامت ساکنان ساختمان های بلندمرتبه و چند آپارتمانی مستلزم سازه های مستحکم و رعایت اصول استاندارد در ساخت آنهاست. به عبارت دیگر، ایمن ترین طبقه ساختمان در هنگام زلزله با استحکام آن مشخص می شود. اما استفاده از مصالح ساختمانی استاندارد و مستحکم امری عاقلانه و اجباری است که نباید از آن غافل شد. در این شرایط، ایران سازه با ارائه بهترین کیفیت میلگرد بستر، ناودانی منقطع، اتصالات میلگرد، وال مش و سایر مصالح ساختمانی فلزی، امنیت عموم مردم را تضمین می کند. به غیر از وب سایت، کاربران می توانند برای بررسی قیمت میلگرد و قیمت روزانه آهن با کارشناسان تماس بگیرند.