اخبار کسب و کارعمومی

نحوه و طریقه نصب پشم شیشه در سقف شیروانی

پشم شیشه یکی از مناسب‌ترین مصالح ساختمانی برای عایق‌بندی در سقف شیروانی و جلوگیری از اتلاف انرژی، است. آیا با روش نصب پشم شیشه آشنا هستید؟ پشم شیشه یکی از بهترین راهکارها برای عایق‌بندی ساختمان در برابر حرارت و حتی صوت است.پشم شیشه یک الیاف مصنوعی است و بیش از 70 سال است که به عنوان عایق در صنعت ساختمان‌سازی مورد استفاده قرار می‌گیرد

How to install glass wool in the attic roof

.با نصب این الیاف در دیوارها و سقف، می‌توان در مصرف انرژی صرفه‌جویی کرده، و با جلوگیری از هدر رفتن حرارت به میزان قابل توجهی هزینه‌هایی که صرف تأمین انرژی می‌شوند را کاهش داد.

پشم شیشه چیست؟

برای اینکه بدانیم ، باید گفت که یک ماده مرکب از الیاف پیوسته و بسیار نازک شیشه است. برای تولید پشم شیشه از ترکیب ماسه، سنگ آهک، خاکستر سودا و شیشه‌های بازیافت شده، استفاده می‌شود.این مواد در سیلوها غربالگری و فیلتر شده، تا مواد زاید و اضافی آن‌ها دفع شود. سپس مواد در کوره‌های الکتریکی ریخته شده، و در دمای 1400 درجه سانتی‌گراد ذوب می‌شوند.

الیاف موجود در مواد ذوب شده با انتقال به محیط الیاف‌سازی، تحت تأثیر تغییرات دمایی جدا شده، و در نهایت به الیاف پیوسته‌ تولید می‌شودالیاف پشم شیشه در اشکال مختلف رولی، لوله‌ای و پانل به بازار عرضه می‌شوند. موارد استفاده و روش نصب پشم شیشه متفاوت است. ضخامت الیاف پشم شیشه به طور استاندارد بین 2.3 میکرون تا 4.6 میکرون است.

البته امروزه در روشی جدید با ترکیب مذاب دو نوع شیشه، الیاف پشم شیشه با تحریکات پوستی کمتر تولید می‌شود. در این روش تولید جدید، نیازی به استفاده از چسابننده‌های شیمیایی نیست.پشم شیشه‌هایی که به روش جدید تولید می‌شوند به نسبت پشم شیشه‌های تولید شده با روش قدیمی، مقاومت حرارتی بالاتری دارند.

مزایا و معایب پشم شیشه چیست؟

قبل از آموزش روش نصب پشم شیشه، بهتر است که با مزیا و معایب استفاده از پشم شیشه، آشنا شد.عایق‌بندی حرارتی و عایق‌بندی صوتی از ویژگی‌های بی‌نظیر پشم شیشه هستند. این محصول نسبت به سایر مصالح عایق‌بندی ساختمانی، مقرون‌به‌صرفه‌تر و ارزان‌تر است.

مزایای استفاده از پشم شیشه

پشم شیشه در مقابل آتش بسیار مقاوم بوده، و قادر به تحمل گرما تا 300 درجه سانتی‌گراد است؛ به طوری که تحت تأثیر گرما واکنش نداده و دچار تغییر و سوختگی نخواهد شد.

این محصول به واسطه ساختار مناسب و خاصیت ضدپوسیدگی، طول عمر بسیار بالایی دارد و سلامت افراد را تهدید نخواهد کرد.این الیاف در برابر جوندگان و آفات مقاومت بسیار عالی دارد از این رو مناسب‌ترین عایق برای زیرزمین و زیرشیروانی است.خاصیت ارتجاعی و انعطاف‌پذیری از دیگر مزایای پشم شیشه است که کار نصب آن را راحت‌تر می‌کند.

معایب پشم شیشه

از می‌توان به تحریک‌کنندگی آن برای پوست و چشم اشاره کرده؛ بنابراین یکی از مهم‌ترین نکات که در روش نصب پشم شیشه به آن اشاره شده، استفاده از دستکش و عینک و همچنین لباس محافظ است.

این الیاف نسبت به آب حساس است؛ از این رو باید برای اتاق‌هایی استفاده شود که ضدآب بوده و رطوبت و نم ندارند. توجه داشته باشید که حساسیت پشم شیشه نسبت به آب باعث می‌شود که در تماس با رطوبت و آب در آن حل شود؛ بنابراین چنانچه ساختمان و محیطی که پشم شیشه در آن به کار رفته دچار چنین شرایطی باشد، باید در فواصل زمانی مشخص نسبت به تعویض الیاف اقدام کرد.

از دیگر معایب پشم شیشه، عدم بازگشت آن به چرخه طبیعت است، مواد اولیه ساخت پشم شیشه از منابع تجدیدناپذیر هستند از این رو روند تجزیه و بازیافت آن سخت و زمان‌بر است.هر چند که از پشم شیشه به عنوان عایق صدا نام برده می‌شود، اما باید گفت که خاصیت مقاومت این ماده در برابر صدا، 100 درصد نبوده و محدود است.

آموزش روش نصب پشم شیشه به صورت تخصصی

مهم‌ترین نکاتی که هنگام نصب پشم شیشه باید به آن‌ها توجه داشته باشید، عبارتند از:

1- هنگام نصب پشم شیشه دقت کنید که الیاف آن فشرده نشود. به طوری که پس از نصب و اتمام کار، همان ضخامت اولیه را داشته باشد؛ چرا که با کاهش ضخامت پشم شیشه، میزان مقاومت آن در برابر حرارت کاهش خواهد یافت.

2- الیاف را طوری قرار دهید که تمام سطح را فرا گرفته و جای خالی باقی نماند. به عبارتی عایق کاری صحیح و اصولی انجام دهید.

3- الیاف باید به صورت خشک نگهداری شوند؛ زیرا با جذب کم‌ترین میزان رطوبت کارایی و خاصیت خود را از دست خواهند داد.

4- دقت داشته باشید که برخی فواصل نباید عایق‌کاری شوند. در فاصله‌ای کم‌تر از 90 میلی‌متر مانده به فن‌های خروجی و همچنین کم‌تر از 25 میلی‌متر مانده به سرپیچ‌ها و حباب‌های لامپ، باید این اصل رعایت شود.

روش نصب پشم شیشه به این صورت است که با استفاده از توری مرغی یا توری پلاستیکی به سقف وصل می‌شود. یکی از راه‌های نصب پشم شیشه استفاده از مفتول‌های فلزی است.برای عایق‌کاری سقف با استفاده از مفتول فلزی، به وسیله ابزار خاص نصب، سیم مفتول‌ها را به هم گره زده و الیاف را روی آن قرار می‌دهند.

در روش دوم با استفاده از دریل و صفحه واشرمانند و پرچ‌های مخصوص، توری مرغی نصب شده و پشم شیشه روی آن قرار می‌گیرد.برای این کار در ابتدا محلی که برای نصب توری تعیین شده را باید تمیز کرد. سپس شاسی‌کشی را انجام داده و توری را نصب کرد. البته باید متراژ توری با توجه به عرض و طول پاسیو، تهیه شود. اتصال توری باید به گونه‌ای باشد که پرندگان امکان ورود به داخل آن را نداشته باشند.

نصب پشم شیشه یک کار گروهی است و برای نصب آن به دو نفر نیاز است. نصب پشم شیشه روی دیوار به این صورت است که ابتدا پشم را روی زمین پهن کرده، و مقداری که لازم دارید را با قیچی می‌برید. سپس با استفاده از چسب صنعتی، پشم شیشه را به آلومینیوم می‌چسبانید و در نهایت آلومینیوم را روی دیوار نصب می‌کنید.

بهتر است که برای اتصال و نصب پشم شیشه تا حد امکان از میخ یا منگنه استفاده نکنید؛ زیرا استفاده از آن‌ها باعث پراکنده شدن شیشه و سیلیس در هوا می‌شود که با استشمام وارد حلق و بینی شده و سلامت شما را به خطر می‌اندازد.

به یاد داشته باشید که هنگام نصب پشم شیشه حتما از دستکش و عینک استفاده کنید و از تماس مستقیم بدن به الیاف بپرهیزد. خط‌کش، تقاله، گونیا، ابزار باکیفیت و تیز برای بریدن پشم شیشه، و یک قلم با ابعاد مناسب جهت مالیدن چسب به سطوح از جمله ابزار و تجهیزات لازم برای نصب پشم شیشه هستند.

روش نصب پشم شیشه روی لوله‌ها و عایق‌کاری لوله‌ها

برای عایق‌بندی لوله‌ها، روش نصب پشم شیشه به این صورت است که ابتدا متناسب با محیط لوله، الیاف را برش زده و به وسیله چسب لبه‌های پشم شیشه را به لوله می‌چسبانیم. البته در صورت تمایل می‌توان از سیم گالنیزه به جای چسب استفاده کرد.پس از چسباندن الیاف، آن را به طور کامل با استفاده از نوار پلاستیکی می‌پوشانیم تا به این طریق از نفوذ رطوبت به داخل پشم شیشه جلوگیری شود. روی پلاستیک را نیز با مقوای مخصوص عایق کاری می‌پوشانیم به این صورت که مقوا را به اندازه محیط لوله برش زده و با چسب کاغذی به دور پلاستیک می‌پیچیم.

پس از این مراحل نوبت به چسباندن پارچه متقال به دور مقوا می‌رسد. پارچه متقال را از قبل به اندازه 10 الی 15 سانتی‌متر برش زده و دور مقوا می‌پچیم به گونه‌ای که سطح لوله کامل با پارچه متقال پوشانده شود.در نهایت بتونه‌ای از ترکیب مل، آب و پودر سریش و چسب چوب تهیه کرده و روی پارچه متقال مالیده و سطحی صاف ایجاد می‌کنیم. ضخامت بتونه باید 2 میلی‌متر باشد و پس از حشک شدن بتونه با رنگ سفید آن را رنگ زده و با فلش و نوار رنگی مشخص می‌کنیم.

پشم شیشه چه کاربردی دارد؟

برای دانستن اینکه ، لازم است یاداوری کنیم که پشم شیشه یک عایق حرارتی بی‌نظیر است که به عنوان عایق صدا نیز در ساختمان‌سازی استفاده می‌شود. از جمله کاربردهای پشم شیشه می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

1- استفاده در ساخت مخازن و کانال‌های هوایی

2- استفاده در عایق‌بندی ساختمان

3- عایق‌بندی تاسیسات و مجاری لوله‌کشی

4- استفاده به عنوان کاشی‌های سقفی

5- استفاده در دیوارهای پارتیشن

6- استفاده به عنوان عایق‌های صنعتی و خودرو

7- فیلتراسیون و عایق صدا

8- استفاده به عنوان عایق سیستم تهویه مطبوع و عایق اطراف کانال‌های تهویه مطبوع فلزی

9- به‌کارگیری در لایه‌های میانی دیوار

سخن‌پایانی
پشم شیشه، الیافی مصنوعی با خاصیت عایق‌بندی است که از الیاف شیشه ساخته شده و در صنعت با نام شیشه بوروسیلیکات شناخته می‌شود.پشم شیشه به موجب خاصیتی که دارد در موارد زیادی از جمله ساختمان‌سازی، دیوارهای پارتیشن، سقف، کف، عایق‌های صنعتی، عایق لوله‌های سرد و گرم و عایق سیستم‌های تهویه مطبوع مورد استفاده قرار می‌گیرد.

روش نصب پشم شیشه بسته به نوع و کاربرد آن متفاوت است. این الیاف به عنوان عایق و پوشش عمل کرده و به میزان چشم‌گیری در کاهشنصب پشم شیشه ارزان‌ترین و ساده‌ترین راه برای عایق‌کاری سقف، کف و دیوارها هستند. با این حال، اغلب این مواد عایق ضعیف نصب می‌شوند و حتی شکاف‌های کوچک می‌توانند کارایی آن‌ها را تا 25 درصد کاهش دهند.