قبل از کرم ضد افتاب چی بزنیم

همانطور که می‌دانید یکی از مهم‌ترین محصولات در روتین پوستی است که باید هر روز بدون استثنا استفاده شود. اما در این بین ترتیب استفاده از ضد آفتاب و دیگر محصولات مانند مرطوب کننده و کرم پودر برای بسیاری از افراد یک چالش بزرگ است و همیشه این سوال تکرار می‌شود که قبل از ضد افتاب چی بزنیم؟

قبل از کرم ضد افتاب چی بزنیم

در این مقاله به شما خواهیم گفت که چه محصولاتی را باید قبل و بعد از ضد آفتاب ویتابلا استفاده کنید. پس در ادامه مطلب با ما همراه باشید تا یک بار برای همیشه از این سردرگمی نجات پیدا کنید! ضد آفتاب باید در آخرین مرحله از روتین پوستی و قبل از شروع آرایش استفاده شود. مراحل روتین پوستی که باید قبل از ضد آفتاب انجام دهید عبارتند از:

۱) شستشوی صورت روتین صبحگاهی با شستشوی صورت آغاز می‌شود اما نه شستشو با آب خالی! بهتر است از یک شوینده مناسب برای شستن صورت خود استفاده کنید تا محصولات مراقبتی که از شب قبل به صورتتان زده‌اید و همچنین آلودگی‌های روی بالشت و چربی که پوستتان در طول شب تولید کرده است، کاملا از روی صورت تمیز شوند . برای مشاهده قیمت ژل شستشوی ویتابلا در ادامه همراه ما باشید .

۲) استفاده از تونر بعد از شستشو و خشک کردن صورت، توصیه می‌شود از یک تونر مناسب برای نوع پوستتان استفاده کنید. تونر با پاکسازی عمقی پوست و حذف آلودگی باقی‌های مانده، باعث شادابی و شفافیت پوست می‌شود و آن را برای جذب محصولات مراقبتی مانند مرطوب کننده و ضدآفتاب آماده می‌کند.

۳) استفاده از آبرسان و مرطوب کننده بعد از تونر نوبت به مرطوب کننده و ضدآفتاب می‌رسد. ترتیب زدن مرطوب کننده و ضد افتاب به این صورت است که اول باید از یک آبرسان مرطوب کننده سبک استفاده کنید و سپس ضدآفتاب را روی آن بزنید. فقط توجه داشته باشید که مرطوب کننده شما نباید بافت کرمی خیلی غلیظی داشته باشد زیرا در این صورت یک لایه محافظ قوی روی پوست تشکیل می‌دهد و ضدآفتاب نمی‌تواند به خوبی جذب پوست شود و اثر خود را اعمال کند.

۴) ضد آفتاب همانطور که گفته شد، ضد آفتاب در آخرین مرحله از روتین پوستی صبح قرار دارد و باید به عنوان آخرین محصول استفاده شود. فقط حواستان باشد ضد آفتابی استفاده کنید که:

  • SPF حداقل ۳۰ و طیف اثر گسترده داشته باشد.
  • در برابر آب و تعریق مقاوم باشد.
  • مناسب برای نوع پوست شما باشد.

۵) ضدآفتاب برای دور چشم اکثر افراد استفاده از ضد آفتاب برای دور چشم را فراموش می‌کنند و یا همان ضدآفتاب صورتشان را به دور چشم هم می‌زنند که کاملا اشتباه و غلط است!

اولا پوست دور چشم به علت نازکی و حساس بودن، حتما به ضد آفتاب نیاز دارد. دوما ضد آفتاب‌های صورت برای دور چشم مناسب نیستند زیرا ترکیباتی دارند که ممکن است باعث حساسیت پوست دور چشم شود. حالا راه حل چیست؟ استفاده از ضد آفتابی که مخصوص دور چشم باشد یا استفاده از ضد آفتاب‌هایی که برای صورت هستند اما روی آنها نوشته شده که برای دور چشم نیز قابل استفاده می‌باشند. ، ، همگی از جمله ضدآفتاب‌های مناسب برای صورت و دور چشم هستند.  اکنون این سوال پیش می‌آید که اگر بخواهیم آرایش هم داشته باشیم، ضد افتاب رو کی بزنیم؟ برای یافتن پاسخ این سوال در ادامه مطلب با ما همراه باشید.

اول ضدآفتاب یا کرم پودر؟

اگر بپرسید زیر ضد آفتاب چی بزنیم، پاسخ قطعا آبرسان و مرطوب کننده است. اما محصولات آرایشی از جمله کرم پودر همگی باید بعد از ضد آفتاب استفاده شوند. در ادامه ترتیب محصولاتی که بعد از ضد آفتاب می‌توانید استفاده کنید را توضیح داده‌ایم:

۱) کرم پودر اگر بخواهید قبل از رفتن به سرکار، دانشگاه و یا یک قرار دوستانه کمی آرایش کنید، کرم پودر را باید بعد از ضد آفتاب به صورتتان بزنید. حتی در صورت دلخواه می‌توانید کرم پودر را حذف کرده و به جای آن از ضد آفتاب رنگی استفاده کنید.

۲) کانسیلر بعد از کرم پودر می‌توانید از کانسیلر یا به جای آن از ضد آفتاب دور چشم رنگی استفاده کنید. به عنوان مثال یک ضدآفتاب رنگی با خاصیت ضد تیرگی، ضد پف و ضد چروک است و یک محصول کامل برای استفاده در روتین پوستی صبح می‌باشد.

۳) مابقی مراحل آرایش

چگونه هم کرم ضد آفتاب بزنیم و هم آرایش داشته باشیم؟

بعضی از خانم‌ها در زمان انجام آرایش و روتین‌های پوستی روزنه‌شان یکی از مهمترین مراحل مراقبت و نگهداری از پوست صورت را جا می‌اندازند. در هنگام آرایش صورت با وجود لایه‌های مختلفی از مرطوب‌کننده، کر‌م‌پودر، های‌لایتر و کانسیلرها به نظر می‌رسد که استفاده از کرم‎‌ها و محصولات ضد آفتاب کاری دشوار و سخت باشد؛ اما چطور می‌توانیم محصولات ضد آفتاب را در زمان آرایش صورت به کار ببریم به شکلی که پوستمان سنگین و چندلایه نشود؟ چطور باید زمانی که صورت آرایش دارد ضدآفتاب را تجدید کرد؟ آیا استفاده از محصولات ضد آفتاب همراه با محصولات آرایشی هم می‌تواند پوشش مناسبی در برابر اشعه‌های مضر خورشید ایجاد کند؟

اهمیت ضد آفتاب‌ها و نحوه‌ی اثرگذاری این ترکیبات بر روی پوست آرایش با کرم ضدآفتاب وجود SPF یا Sun Protection Factor ( فاکتور حفاظتی در برابر نور خورشید) نشانگر این است که کرم ضد آفتاب شما می‌تواند از پوست در برابر اشعه‌ی UV (اشعه UVA و UVB) محافظت کند. اشعه‌ی UVA می‌تواند به عمق پوست نفوذ کرده و باعث ایجاد لکه‌های پیری‌، چین و چروک و افزایش رنگدانه شود، در حالی که اشعه‌ی UVB باعث آفتاب سوختگی می‌شود و حتی ممکن است خطر ابتلا به سرطان پوست را افزایش دهد. ضد آفتاب‌ها حاوی مواد شیمیایی غیر‌آلی هستند که می‌توانند هم اشعه‌ی UVA و هم UVB را منحرف کنند. محصولات آرایشی دکتر بیز با قیمت فوق العاده ارزان .

کرم ضد آفتاب فیزیکی و شیمیایی چه تفاوتی دارند و کدام برای شما مناسب‌تر است؟ اکثر متخصصان پوست لوسیون‌های ضد آفتابی را توصیه می‌کنند که دارای SPF بین ۱۵ تا ۵۰ باشد. ضد آفتابی که دارای SPF 15 باشد می‌تواند ۹۳٪ از اشعه‌ی ماوراء بنفش را مسدود کند، در حالی که SPF 30 می‌تواند ۹۷٪ از اشعه‌ی UVB را مسدود کند. در هنگام خرید کرم ضد آفتاب علاوه بر توجه به میزان SPF آن، بهتر است مواد زیر در ترکیبات آن‌ها وجود داشته باشد:

اکسید زینک (Zinc oxide)

دی‌اکسید تیتانیوم (Titanium dioxide)

آووبنزون (Avobenzone)

اکسید زینک و دی‌اکسید تیتانیوم نقش محافظ‌های فیزیکی را در برابر نور خورشید ایفا می‌کنند و مانع نفوذ و جذب اشعه های‌خورشید می‌شوند. آووبنزون هم ترکیبات شیمیایی و ارگانیکی دارد که اشعه‌های UV خورشید را دفع می‌کند. کاربرد و پوشش‌دهی محصولات ضد آفتاب زیر مواد آرایشی آرایش با کرم ضدآفتاب با توجه به نحوه‌ی کار ضد آفتاب‌ها و محصولات دارای SPF بر روی پوست این سوال پیش می‌آید که «آیا استفاده از محصولات ضد آفتاب همراه با محصولات آرایشی هم می‌تواند پوشش مناسبی در برابر اشعه‌های مضر خورشید ایجاد کند؟» جواب این سوال مثبت است . به طور کلی چند روش برای اضافه‌کردن یک لایه‌ی اضافی برای حفاظت در برابر خورشید قبل از آرایش وجود دارد:

استفاده از کرم مرطوب‌کننده دارای SPF استفاده از کرم‌های ضد آفتاب صورت اگر می خواهید کرم ضد آفتاب زیر آرایش‌تان جلوه‌ی مناسبی داشته باشد، همیشه کرم ضد آفتابی را خریداری کنید که مخصوص پوست صورت باشد. این کرم‌های ضد آفتاب نسبت به کرم‌های ضد آفتاب معمولی سبک‌ترند و پوستتان را چند لایه و سنگین نمی‌کنند. همچنین اگر از کرم ضد آفتاب صورت استفاده می‌کنید، بهتر است بر روی آن از یک پرایمر استفاده کنید. بررسی کارکرد SPF موجود در کرم‌پودرها

آرایش با کرم ضدآفتاب

بعضی از کر‌م‌پودر‌های موجود در بازار دارای SPF هستند و تا حدی پوست را در برابر اشعه‌های مضر خورشید محافظت می‌کنند، اما آیا SPF موجود در این کرم‌پودرها برای محافظت از پوست در برابر اشعه UV کافی است؟ خیر، باید به خاطر داشته باشید که مهم‌ترین کارایی کرم پودرها پوشانندگی پوست است و فرمولاسیون این کرم‎‌ها طوری طراحی شده که لک‌ها و منافذ باز صورت را بپوشاند و جلوه‌ی زیبایی به پوست بدهند. بنابراین کرم‌پودرها به خوبی کرم‎‌ها و لوسیون‌های ضد آفتاب جذب پوست نخواهند شد و SPF موجود در این کرم‌پودرها برای محافظت کامل از پوست در برابر اشعه‌ی UV کافی نیست. به همین جهت چه در فصول گرم و چه در فصول سرد سال زمانی که قصد دارید از منزل خارج شوید، حتما باید زیر کرم پودرتان از محصولات ضد آفتاب استفاده کنید.