نحوه خواندن مشخصات بلبرینگ

آشنایی با شماره فنی بلبرینگ و رولبرینگ  نحوه نامگذاری بیرینگ ها

شماره فنی بلبرینگ و رولبرینگ جزء مهم ترین کدهایی است که روی این تجهیزات صنعتی حک می‌شوند. به بلبرینگ و رولبرینگ ها، یاتاقان یا بیرینگ هم گفته می‌شود. بیرینگ ها انواع مختلفی دارند که در سایزها، جنس ها و شکل های مختلفی تولید می‌شوند. هر کدام از این بیرینگ ها برای کار خاصی به کار می‌روند و دارای ویژگی های خاصی هستند. شناسایی نوع بلبرینگ و رولبرینگ با استفاده از شماره فنی حک شده روی آن صورت می‌گیرد. اما خواندن این شماره فنی و درک مفهوم آن نیز خود می‌تواند چالش جدی به همراه داشته باشد. در این مقاله می‌خواهیم به معرفی کامل شماره فنی بلبرینگ و رولبرینگ ها بپردازیم.

نحوه خواندن مشخصات بلبرینگ

تعریف شماره فنی بلبرینگ و رولبرینگ چیست؟

شماره فنی بلبرینگ و رولبرینگ کدی است که دارای اعداد و حروف مختلفی می‌باشد. این اعداد و حروف با چینش خاصی کنار هم قرار می‌گیرند تا بتوانند ویژگی ها و مشخصات بلبرینگ و رولبرینگ را نشان دهند. در واقع می‌توان شماره فنی را یک کد دانست که بر روی قطعه مورد نظر حک می‌شود تا به نوعی نشان دهنده مشخصات قطعه باشد. معمولا تمامی شرکت های جهان در تولید بیرینگ ها از استاندارد DIN 623 استفاده می‌کنند. بنابراین مهم نیست قطعه مورد نظر ساخت کدام کشور می‌باشد. زیرا در هر صورت با خواندن کد مورد نظر می‌توان به مشخصات قطعه پی برد.

شماره فنی بلبرینگ و رولبرینگ می‌تواند نشان دهنده ابعاد، جنس، نوع طراحی، نوع ساختار، لقی، اجزای تشکیل دهنده و سایر ویژگی های آن باشد. بنابراین تنها با خواندن این کد می‌توان به بسیاری از مشخصات فنی بلبرینگ و رولبرینگ به صورت یکجا پی برد. شماره فنی بلبرینگ و رولبرینگ از اعداد، پیشوندها و پسوندهای مختلفی تشکیل شده است.

آموزش معنای شماره فنی بلبرینگ

هر بیرینگ غم شرکتهای معتبر در زمینه تولید بلبرینگ یکسان است و این استاندارد مطابق استاندارد DIN 623  است. {توضیح : همانطور که میدانید DIN استاندارد کشور آلمان میباشد ، اما تقریباً تمام بلبرینگ ها و رولبرینگ های ساخت اروپا مانند SKF ، FAG و … و بلبرینگ و رولبرینگ های ساخت ژاپن KOYO،NACHI و … از این استاندارد برای نام گذاری استفاده میکنند ، و در بازار ایران تقریباً فقط بلبرینگ و رولبرینگ های ساخت کشور آمریکا مانند تیمکن از این استاندارد طبعیلطشی بر اساس یک کد فنی طراحی شده است که با آن کد نوع ساختار ، ابعاد تلرانس ها لقی و سایر مشخصه آن تعیین میگردد معمولا استاندارد تمات نمیکنند}

کدهای مربوط به سری های مختلف بیرینگ (بلبرینگ و رولبرینگ)

کد های سری های مختلف بیرینگ از اعداد حروف یا هر دو ان تشکیل شده است این کدها نشان دهنده ساختار بیرینگ (بلبرینگ و رولبرینگ و یاتاقان ها) میباشند. بصورت کلی در بیرینگ های ساده تر شماره فنی آنها از ۳ قسمت تشکیل شده است که به ترتیب به این صورت هستند :

۱) شماره فنی مربوط به سوراخ داخل d

۲ ) شماره فنی مربوط به نوع بیرینگ

۳) پیشوند و پسوند ها که مربوط به ویژگی آنها مثل نوع آبند یا نوع ماشینکاری و …

شماره فنی مربوط به نوع بلبرینگ

با استفاده از شماره فنی می‌توان تشخیص داد که نوع بلبرینگ چیست. برای مثال می‌توان گفت که بلبرینگ ۶۰۰۱ چون با عدد ۶ آغاز می‌شود یک بلبرینگ شیار عمیق است. در شماره فنی بلبرینگ‌ها استثنا نیز وجود دارد. از قطر D=500 به بالا کدی به قطر سوراخ داخلی دی تعلق نمیگیرد. برای این نوع اندازه به همراه یک ممیز به عنوان شماره سوراخ در کد فنی بکار می‌رود. برای مثال اگر قطر سوراخ داخل D=670باشد، شماره سوراخ داخل برابر با ۰.۶۷۰ است.

پیشوندها در شماره فنی

پیشوندهای مربوط به شماره فنی بلبرینگ‌ها نیز شامل موارد زیر می‌شوند:

پیشوند توضیحات
R  این پیشوند مربوط به یک رولبیرینگ استوانه ایی یا مخروطی با اجزا غلطتنده و قفسه بدون رینگ قابل تفکیک است.
WS این پیشوند مربوط به واشر شفت یک بیرینگ کف گرد است.
 GS این پیشوند مربوط به واشر نشیمنگاه یک بیرینگ کف گرد است.
 K مربوط به قفسه با اجزا غلطتنده است.

شماره فنی بلبرینگ چیست و چه چیزهایی را مشخص می کند؟

شماره فنی عددی است که با قرار گرفتن پسوندها و پیشوندها در ابتدا و انتهای آن، نوع بلبرینگ مشخص می شود. معمولا این عدد بر روی خود بلبرینگ حک شده و روی جعبه ی آن نیز وجود دارد. شماره فنی در بلبرینگ ها معمولا نشان دهنده ی نوع بلبرینگ، طراحی بلبرینگ و ابعاد خارجی بلبرینگ می باشد. کد فنی بلبرینگ ها معمولا یا فقط عدد هستند و یا از ترکیب حروف و عدد پدیدار می شوند. ولی وجود پیشوند ها و پسوندها در ابتدا و انتهای کد فنی بلبرینگ نشان دهنده ی اجزای سازنده ی بلبرینگ و طرح بلبرینگ می باشد. معمولا بلبرینگ ها به این صورت کد بندی می شوند :

پسوندها در شماره فنی بلبرینگ‌ها

پسوندهایی که در شماره فنی بلبرینگ‌ها وجود دارند نشان دهنده طراحی بلبرینگ، حلقه آب‌بندی، قفسه،دقت ابعادی، دقت فرم قطعات، دقت دورانی، لقی بیرینگ و.. هستند. مهمترین پسوندها در شماره فنی بلبرینگ‌ها شامل موارد زیر می‌شوند:

 

پسوند توضیحات
E بیرینگ با ظرفیت تحمل بار بالاتر از استاندارد
UA بار اولیه محوری بالا
 UO بدون لقی
 UL بار اولیه سبک

 

سخن آخر
تنوع و گوناگونی زیاد بلبرینگ ها حاکی از آن است که تمامی ویژگی ها و مشخصات بلبرینگ ها در یک مقاله نخواهد گنجید. برای آشنایی با کدهای بلبرینگ صنعتی + استاندارد دقت آنها، همین اطلاعات اولیه کافیست اما برای تسلط بر کدهای بلبرینگ و …. نیاز است که شما با انواع بلبرینگ ها به صورت تجربی آشنایی داشته باشید. با این حال امیدواریم که این مقاله توانسته باشد به یک سری سوالات ابتدایی شما درباره ی کدهای بلبرینگ صنعتی و استاندارد دقت آن ها پاسخ دهد.