اخبار کسب و کاراقتصادی

نحوه خرید خودرو در بورس کالا و بررسی شرایط آن

در دنیای پرتلاطم بازار خودرو، آگاهی از روش‌های نوین خرید و فروش این دارایی، امری مهم و اساسی است. آموزش بورس به عنوان یکی از مفاهیم برجسته، نقش مهمی در رونق و توسعه بازار خودرو دارد. در این راستا، نحوه خرید خودرو در بورس کالا یکی از جنبه‌های مهم آموزش بورس محسوب می‌شود. این موضوع از اهمیت چندگانه‌ای برخوردار است، زیرا نه تنها به نحوه‌ی تصمیم‌گیری برای خرید خودرو در بازار بورسی می‌پردازد، بلکه به دلایل مختلفی از جمله تحلیل بازار، شناخت روندها و تعیین زمان مناسب برای خرید و فروش خودرو نیز می‌پردازد.

این مقاله به بررسی این مسئله می پردازد که خرید خودرو از بورس کالا چه شرایطی دارد؟ و با راهنمایی ها و بررسی نکات لازم، شما را با چگونگی خرید خودرو در بورس کالا آشنا می‌کند.

برای خرید خودرو در بورس کالا چه شرایطی لازم است؟

خرید خودرو از بورس کالا، این امکان را فراهم می‌کند که به‌عنوان یک سرمایه‌گذار، با استفاده از مکانیسم‌های بازار، به صورت مستقیم و با قیمت‌های متغیر، به خرید و فروش خودروها اقدام کنید. شرایط خاصی برای ثبت نام و خرید خودرو در بورس کالا وجود دارد که می‌تواند محدودیت‌ها و قوانین خاصی را برای عرضه و خرید خودروها اعمال کند. در ادامه شرایط ثبت نام در بورس کالا جهت خرید خودرو را بررسی کرده و به این پرسش پاسخ میدهیم چه افرادی مجاز به خرید خودرو در بورس کالا هستند؟

  1. محدودیت تعداد خودروها: هر کد ملی تنها مجاز به ثبت سفارش برای یک کد و یک دستگاه خودرو می‌باشد. این محدودیت تعدادی است که هر فرد باید آن را رعایت کند.
  2. سن: یک محدودیت خرید خودرو در بورس کالا این است که سن افراد حداقل باید ۱۸ سال باشد.
  3. محدودیت زمانی برای خرید مجدد: اگر خریدی از یک خودروساز در ۴۸ ماه گذشته انجام شده باشد، امکان خرید مجدد از همان خودروساز در عرضه بعدی وجود ندارد.
  4. محدودیت برای افرادی که خرید قبلی داشته‌اند: یک محدودیت خرید خودرو در بورس کالا این است که اگر در عرضه‌های قبلی موفق به خرید خودرو شده باشید، امکان خرید در عرضه جدید را نخواهید داشت.
  5. داشتن کد بورسی: برای شرکت در فرآیند خرید و فروش خودرو در بورس کالا، الزاماً باید کد بورسی بازار فیزیکی را داشته باشید.
  6. محدودیت برای اشخاص حقوقی: یکی از شرایط ثبت نام در بورس کالا جهت خرید خودرو این است که اشخاص حقوقی امکان ثبت سفارش برای خودروهای سواری را ندارند.
  7. حساب وکالتی: متقاضیان برای خرید خودرو از بورس کالا باید حساب وکالتی داشته باشند و مبلغ پیش‌پرداخت را حداکثر تا ۲۴ ساعت قبل از انجام معامله در این حساب وکالتی شارژ کنند. مبلغ پیش‌پرداخت برای هر خودرو و هر دوره عرضه ممکن است متفاوت باشد.
  8. داشتن گواهینامه: یکی دیگر از شرایط ثبت نام در بورس کالا جهت خرید خودرو این است که خرید خودرو از بورس کالا نیاز به گواهینامه دارد.
  9. انصراف از خرید خودرو از بورس کالا: شرایط فسخ معامله برای انصراف از خرید خودرو در بورس کالا شامل پرداخت هزینه فسخ معامله برابر با 5% ارزش معاملاتی خودرو به علاوه 0.54 درصد کارمزد خرید خودرو در بورس کالا است.

نحوه خرید خودرو در بورس کالا

حال که شرایط ثبت نام در بورس کالا جهت خرید خودرو را بیان کردیم، خرید خودرو در بورس کالا به چه صورت است؟

مراحل خرید خودرو در بورس کالا عبارتند از:

1- ثبت نام در سامانه سجام

اولین مرحله برای خرید خودرو از بورس کالا، ثبت نام و احراز هویت در سامانه سجام است. برای این منظور به وب سایت سامانه سجام به نشانی www.sejam.ir مراجعه کرده و اطلاعات شخصی خود شامل اطلاعات حساب بانکی به نام خودتان، شماره تلفن همراه به نام خودتان، آدرس محل سکونت، آدرس محل کار و تصویر کارت ملی و شناسنامه را ثبت کنید. سپس یک کد پیگیری 10 رقمی سامانه سجام برای شما پیامک می شود.

احراز هویت در سامانه سجام نیز به روش حضوری و غیر حضوری امکان پذیر است. برای احراز هویت به صورت حضوری باید به دفاتر پیشخوان دولت مراجعه کنید. برای احراز هویت غیر حضوری در سامانه سجام نیز می توانید یک ویدئو سلفی از خود گرفته و در در بخش احراز هویت الکترونیکی سجام بارگذاری کنید. پس از انجام مراحل احراز هویت، کد 5 رقمی سجام برای شما پیامک می شود.

2- انتخاب کارگزاری و دریافت کد بورسی

در این مرحله از آموزش چگونگی خرید خودرو در بورس کالا، باید در یکی از کارگزاری های مورد تایید سازمان بورس ثبت نام نمایید. برای این منظور می توانید به سایت ebgo.ir مراجعه کنید و کارگزاری مورد نظر خود را انتخاب کنید. سپس بر روی قسمت اخذ کد آنلاین در بورس کالا کلیک کرده و کد ملی خود و عبارت امنیتی را در کادرهای مربوطه وارد نمایید.

نحوه خرید خودرو در بورس کالا و بررسی شرایط آن

یک کد 5 رقمی سامانه سجام برای شما پیامک می شود. آن را وارد نموده و بر روی گزینه تایید و ادامه کلیک کنید.

نحوه خرید خودرو در بورس کالا و بررسی شرایط آن

حال مشخصات فردی خود را وارد کنید. توجه کنید در این صفحه پر کردن موارد ستاره دار الزامی است. سپس بر روی گزینه تایید و ادامه کلیک کنید.

 

نحوه خرید خودرو در بورس کالا و بررسی شرایط آن

در مرحله بعد اطلاعات مربوط به نشانی محل سکونت و محل کار را وارد نموده و بر روی تایید و ادامه کلیک کنید.

نحوه خرید خودرو در بورس کالا و بررسی شرایط آن

در صفحه بعد اطلاعات شغلی خود را وارد کنید و بر روی تایید و ادامه کلیک کنید.

سپس اطلاعات مالی شامل متوسط درآمد و … را وارد کرده و بر روی تایید و ادامه کلیک کنید.

حال تصویر امضای خود را در قسمت مربوطه وارد نمایید. همچنین در صورت درخواست کارگزاری باید سایر مدارک شامل تصویر کارت ملی و شناسنامه و … را بارگزاری کنید و بر روی تایید و ادامه بزنید.

در این مرحله بر روی متن تعهدنامه کلیک نموده و آن را مطالعه نمایید. همچنین می توانید نام یا کد معرف خود را وارد کنید. درنهایت روی گزینه قبول قوانین و مقررات کلیک کنید.

در صورتی که شما مشتری کارگزاری دیگری باشید، صفحه زیر برای شما نمایش داده می شود.برای تغییر کارگزاری خود کد پیامک شده از طرف بورس را در کادر مربوطه وارد کنید و بر روی گزینه تایید نهایی بزنید.

در این مرحله ثبت نام کد بورسی شما با موفقیت انجام شد. برای اعلام شماره حساب وکالتی می توانید بر روی گزینه ادامه کلیک کنید.

در صفحه بعد حساب های شما در بانک تجارت که امکان وکالتی شده دارند، برای شما نمایش داده می شود. بر روی گزینه وکالتی شدن حساب کلیک کنید. جهت افتتاح خساب وکالتی در سایر بانک ها نیز می توانید فایل معرفی نامه را دریافت نمایید. در نهایت بر روی گزینه تایید و ادامه کلیک کنید.

در این مرحله فرایند دریافت کد بورسی به پایان می رسد. بر روی تایید و ادامه کلیک کنید.

3- ثبت درخواست معامله خرید خودرد از بورس کالا

در این مرحله وارد حساب کاربری خود در کارگزاری مورد نظر شوید و در سمت راست صفحه گزینه خرید از بورس و سپس خرید خودرو را بزنید.

سپس وارد صفحه تابلوی معاملات خودرو می شوید. در این صفحه می توانید اطلاعات مربوط به خودروهایی که در بورس کالا عرضه می شوند شامل نام، مدل، قیمت پایه، نحوه عرضه و تحویل و… را مشاهده نمایید.

سپس بر روی گزینه ثبت سفارش اولیه کلیک کرده و در صفحه بعد قیمت پیشنهادی خود را وارد کنید. توجه کنید در این مرحله باید مبلغ پیش‌پرداخت را یک روز قبل از آغاز معاملات در بورس واریز کنید.

4- شرکت در مزایده

در این مرحله از نحوه خرید خودرو در بورس کالا، باید منتظر بمانید تا معاملات در روز عرضه خودرو به پایان برسد. کارگزاری از طرف شما در مزایده خودرو شرکت میکند و در صورتی که قیمت پیشنهادی شما پذیرفته شد، معامله انجام می شود و سه روز فرصت دارید تا مابقی پول خودرو را واریز نمایید.

در این مرحله باید برای نهایی کردن خرید خود به سایت شرکت خودروساز مراجعه کرده و پس از پرداخت هزینه‌های مربوط به مالیات و شرکت بیمه، نمایندگی مورد نظر خود برای تحویل خودرو را تعیین کنید. سپس به سایت پلیس مراجعه کرده و با استفاده از تصویر سند، اجاره‌نامه، قبض تلفن و … صحت اطلاعات محل سکونت خود را اثبات کنید.

مزایا و معایب خرید خودرو در بورس کالا

حال که دریافتیم نحوه خرید خودرو در بورس کالا چگونه است؟ مزایا و معایب خرید خودرو در بورس کالا را بررسی میکنیم. بزرگترین مزیت خرید خودرو از بورس کالا پایین بودن قیمت آن نسبت به بازار آزاد است.

مزایا:

  1. شفافیت قیمت: در بورس کالا، شفافیت بسیار بالاست و مشتریان می‌توانند قیمت‌ها را به‌طور دقیق مشاهده کنند و بر اساس این اطلاعات تصمیم‌گیری کنند.
  2. فرصت برای قیمت‌گذاری: مشتریان امکان تعیین قیمت مورد نظر خود را دارند و می‌توانند با توجه به شرایط و ارزش واقعی خودرو، قیمت را مشخص کنند.
  3. حذف واسطه‌گری: در بورس کالا، واسطه‌های بین مشتری و فروشنده حذف می‌شوند که باعث کاهش هزینه‌های اضافی می‌شود.
  4. قانونی بودن فرآیند: فرآیند خرید و فروش خودرو در بورس کالا طبق قوانین و مقررات مشخص صورت می‌گیرد و از نظر قانونی تأیید شده است.

معایب:

  1. پیچیدگی ثبت نام: فرآیند ثبت نام در بورس کالا ممکن است پیچیده و زمان‌بر باشد.
  2. وابستگی به شانس: خرید خودرو از بورس کالا به شانس و عوامل غیرقطعی مرتبط است و مشتریانی که به قطعیت و اطمینان بیشتر نیاز دارند، ممکن است از این روش منصرف شوند.
  3. تحویل بلندمدت: معمولاً، زمان تحویل خودرو در بورس کالا ممکن است بلندمدت باشد که برای برخی مشتریان مشکل‌ساز است.
  4. محدودیت در مدل و رنگ خودروها: ممکن است مدل و رنگ خودروهای عرضه شده در بورس محدود باشد که باعث محدودیت انتخاب برای مشتریان می‌شود.
  5. پرداخت وجه وکالتی: در برخی موارد، ممکن است پول مشتریان در حساب وکالتی مسدود شود تا پایان معامله که ممکن است برای آن‌ها آزاردهنده باشد.

جمع بندی

نحوه خرید خودرو در بورس کالا یک فرصت جدید در بازار خرید و فروش خودرو است که امکانات و مزایای منحصر به فردی را برای مشتریان ارائه می‌دهد. این روش به مشتریان این امکان را می‌دهد تا به صورت مستقیم و بدون واسطه، قیمت خودرو را تعیین و انتخاب کنند. اما با وجود شفافیت و قانونی بودن این فرآیند، پیچیدگی در ثبت نام و وابستگی به عوامل غیرقطعی می‌تواند از معایب این روش محسوب شود.

همچنین، زمان تحویل بلندمدت و محدودیت‌هایی در انتخاب مدل و رنگ خودروها نیز ممکن است برخی از مشتریان را از استفاده از این روش منصرف کند. همانطور که در مکتب تی وی به آن اشاره شده است، خرید خودرو از بورس کالا با مزایا و معایب خاص خودش، به عنوان یک گزینه جدید در بازار خرید و فروش خودرو مطرح است که مشتریان با توجه به نیازها و شرایط خود باید تصمیم‌گیری مناسب را انجام دهند.