اخبار کسب و کاراقتصادی

چاپ سیلک چیست؛ برای چاپ چه محصولاتی استفاده می شود؟

آشنایی با روش سیلک اسکرین

روش سیلک اسکرین (screen printing) یکی از قدیمی ترین روش های چاپ است که همچنان در صنایع مختلف کاربرد زیادی دارد. اولین بار ژاپنی ها از این روش برای انجام چاپ استفاده نمودند و سپس در سراسر دنیا استفاده از آن رایج شد. واژه سیلک به معنی پارچه ابریشم است. از آنجایی که این روش اولین بار در ژاپن و برای چاپ روی پارچه ابریشم رواج داشت این روش به روش چاپ سیلک معروف شده است.

اساس روش سیلک، ایجاد طرح و تصویر بر روی توری است. سپس جوهر با استفاده از کاردک یا غلتک بر روی توری کشیده می شود و پس از اینکه جوهر از منافذ توری عبور کرد بر روی سطح مورد نظر چاپ می شود. چاپ سیلک برای چاپ چه محصولاتی مورد استفاده است؟ این پرسشی است که در ادامه به بررسی آن خواهیم پرداخت.

چاپ سیلک چیست؛ برای چاپ چه محصولاتی استفاده می شود؟

چاپ سیلک برای چاپ چه محصولاتی مورد استفاده است و چرا؟!

چاپ سیلک برای چاپ چه محصولاتی مورد استفاده است؟ با استفاده از روش سیلک به راحتی می توان طرح های زیبا و تابلوهای هنری و پوسترها را ایجاد کرد. این روش در چاپ پارچه نیز کاربرد زیادی دارد. چاپی که بر روی تی شرت ها، انواع لباس و منسوجات پارچه ای دیگر می بینید می توانند از چاپ سیلک تهیه شده باشند.

روش سیلک اسکرین برای سطوح صاف از قبیل پارچه و کاغذ روش بسیار مناسبی است. اما با استفاده از این روش می توان بر روی سطوحی مانند شیشه، پلاستیک، چوب،کاغذ و مقوا و فلز نیز کار چاپ را انجام داد. صنایعی مانند نساجی، تولید مواد غذایی، محصولات آرایشی و بهداشتی و خودروسازی صنایعی هستند که از روش سیلک برای چاپ روی محصولات خود استفاده می کنند.

کاربردهای چاپ سیلک چیست؟

این نوع از چاپ سبب شده که کاربردهای این صنعت بسیار متنوع و گسترده باشد. چاپ سیلک روی پارچه تنها یکی از کارایی‌های این روش چاپی بوده که البته در نوع خود بسیار ارزان‌قیمت و پرکاربرد است. معمولاً صنایع بزرگی از جمله خودروسازی و بسیاری از حوزه‌های مرتبط با آن از چاپ سیلک جهت رنگ کردن بسیاری از عناصر مورد نظر خود روی صفحاتی از جنس‌های مختلف استفاده می‌کنند.

تولیدکنندگان مواد غذایی، کالاهای پزشکی، محصولات آرایشی بهداشتی، قطعات الکترونیکی، لوازم ورزشی، ظروف یک بار مصرف، اسباب‌بازی‌ها و… از جمله صنایعی بوده که به چاپ سیلک وابسته خواهند بود. این صنایع از این نوع چاپ استفاده‌های فراوانی می‌کنند. امروزه این نوع خاص چاپی جهت متنوع کردن هدایای تبلیغاتی کاربردهای زیادی دارد. شما از چاپ یک تصویر ساده روی بادکنک تا رنگ‌های بسیار حرفه ای روی خودروها می‌توانید از این نوع چاپ بهره ببرید.

کیفیت چاپ سیلک

با توجه به اینکه در این نوع چاپ، رنگ ها به صورت مستقیم به نمونه کار پاشیده می‌شوند، نمونه کار نهایی بسیار با کیفیت بوده و از رنگ‌های کاملاً شفافی برخوردار است. همین امر سبب شده که بسیاری از صنایع کوچک و بزرگ ترجیح دهند از این نوع خاص چاپ بهره ببرند. مخصوصاً در صنایع بزرگی مانند تولید مواد غذایی، محصولات آرایشی بهداشتی و خودروسازی این کیفیت از اهمیت بیشتری برخوردار خواهد بود.

مزایای چاپ سیلک:

1. تنوع بالای رنگ‌ها

تنوع رنگ در این نوع چاپ بسیار بالا است و هر رنگی که مد نظر شما است در این دستگاه انجام شدنی است، فقط باید به این نکته توجه کنید که چه رنگ و چه نوع چاپی را برای کدام می‌خواهید انجام دهید؛ در بعضی مواقع ممکن است نوع جوهر رنگی که انتخاب می‌کنید برای برخی از اقلام و اجناس قابل اجرا نباشد.

2. ماندگاری طولانی چاپ سیلک

اکثر افرادی که می‌خواهند از چاپ سیلک استفاده کنند، الویت اصلیشان ماندگاری چاپ و تصویر است که با این دستگاه چاپ، ماندگاری طولانی چاپ و کمرنگ نشدن آن تضمینی است. البته ماندگاری چاپ به عوامل مختلفی مثل جنس الیاف پارچه، شستشو مدام و شستشو پارچه با آب گرم هم بستگی دارد.

با مرور زمان امکان دارد طرح چاپ کمرنگ، محو یا ترک خورده شود؛ خصوصا اگر مدام در شستشو با آب گرم قرار بگیرد.

3. هزینه پایین چاپ

افرادی که نیاز دارند از چاپ برای محصولاتشان استفاده کنند، همیشه این دغدغه را دارند که هزینه بالایی پرداخت نکنند؛ استفاده از چاپ سیلک هزینه زیادی ندارد حتی در تیراژ بالا هم مقرون به صرفه و اقتصادی است.

4. چاپ روی سطوح مدور و غیر هم سطح

همانطور که در ابتدای مقاله اشاره کردیم استفاده از این چاپ بسیار گسترده است و در اکثر اقلام مورد استفاده قرار می‌گیرد به همین دلیل بیشترین استفاده و کاربرد را دارد. چاپ سیلک قابلیت چاپ هر نوع طرح و رنگی را بر روی سطوح مدور و غیر هم سطح را دارد. با این روش می‌توان طرح اختصاصی را بر روی اجناسی مثل شیشه، لیوان، ساعت دیواری، تقویم و سررسید چاپ کرد.

5. کیفیت بالای طرح و تصاویر چاپ سیلک

در دستگاه چاپ سیلک جوهر مستقیما بر روی اجسام پخش می‌شود و همین موضوع باعث ایجاد تصاویر باکیفیت با رنگ‌های شفاف می‌شود. این نکته را هم در نظر داشته باشید که ارائه تصاویر اگرچه با کیفیت است اما در مقایسه با چاپ دیجیتال کیفیت کمتری دارد.

6. نیاز به فضای کم برای دستگاه چاپ سیلک

دستگاه چاپ سیلک در ابعاد مختلف طراحی و تولید شده است که هر کدام کاربرد خود را دارد اما برای داشتن این دستگاه چاپ نیاز به فضای زیادی ندارید و با در اختیار داشتن فضای حداقل 12 متر می‌توانید کارگاه کوچک خود را داشته باشید و از این دستگاه چاپ استفاده کنید.

7. قابلیت ارائه رنگ با کیفیت در پارچه تیره با چاپ سیلک

با استفاده از چاپ سیلک می‌توان روی تیره‌ترین پارچه هر طرح و رنگی را چاپ کرد. هنگام چاپ با این دستگاه رنگ بر عمق پارچه نفوذ می‌کند که همین باعث می‌شود طرح و رنگ جذابی ظاهر شود. با چاپ سیلک امکان چاپ بر روی هر جنس و رنگ پارچه وجود دارد.

چاپ سیلک در چند رنگ می تواند چاپ بزند؟

دستگاه های چاپ سیلک بصورت پایلوت هر شابلون یک چاپ میزند و دستگاه های تک شابلون چند رنگ چاپ را بصورت تفکیکی و جدا از هم در چند دور مجزای چاپ میزند بعد از خشک شدن هر رنگ میزنند.

نکته ی حائز اهمیتی که باید در این مورد در نظر گرفت این است که عمده سفارشات چاپ در بازار بصورت تک رنگ می باشد. چون در چاپ سیلک هزینه هر رنگ چاپ و شابلون آن بصورت مجزا از مشتری دریافت می شود و مشتری باید برای دو یا سه رنگ چاپ هزینه دو یا سه برابر نسبت به کار تک رنگ به عنوان کارمزد بپردازد که این امر باعث می شود درصد سفارشات چند رنگ پایین بیاید.

نحوه ارائه طرح چاپ سیلک به کامپیوتر برای چاپ

یکی دیگر از سوالات پرتکرار از طرف مشتری هایی که با روند چاپ سیلک آشنایی ندارند این است که چطور طرح چاپ رو به دستگاه چاپ سیلک می دهیم؟ آیا به کامیپوتر وصل می شود؟ یا پورت USB دارد برای وصل کردن فلش؟

در پاسخ به این سوال باید بگوییم که هیچکدام از این ها، در واقع شما باید طرح چاپتون رو بصورت تک رنگ و مشکی روی کاغذ پرینت بگیرید و بعد از اون به کمک میز نور و لوازم ساخت شابلون یک کلیشه ظاهر کنید و اون کلیشه رو به دستگاه چاپ ببندید و رنگ داخلش بریزید و به دستگاه فرمان چاپ بدید.

هزینه چاپ سیلک چگونه است؟

با توجه به دامنه وسیع کارایی‌های این نوع چاپ عملاً نمی‌توانیم قیمت‌های مشخص‌شده ای را جهت هزینه چاپ سیلک مشخص کنیم. قیمت چاپ سیلک به عوامل زیادی از جمله جنس صفحه‌ای که در چاپ استفاده می‌شود، دقت و کیفیت کار، نوع توری مورداستفاده، دستی یا اتوماتیک بودن چاپ، نوع، جنس و حجم رنگ‌های به کاررفته در چاپ، لوازم چاپ سابلیمیشن و… بستگی خواهد داشت.

با در نظر گرفتن این نکته که شما به چه کیفیتی از چاپ نیاز دارید، می‌توانید از مدل‌های مختلف آن استفاده کنید. هر یک از این نمونه‌های متفاوت هزینه‌هایی را در بر خواهد داشت. جهت اطلاع از قیمت‌های کار چاپی مورد نظر خود می‌توانید به بخش‌های مختلف سایت سری زده و از آخرین قیمت ها مطلع شوید.

آتوسا خوش خواهد

من آتوسا، خبرنگاری که تعهدی عمیق به خدمت به مردم دارم. در این سایت، با تمرکز بر مسائل مهم اجتماعی و اقتصادی، تلاش می‌کنم تا صدای گروه‌ه‌های نادیده گرفته شده را به گوش شما برسانم و برای ایجاد عدالت و برابری در جامعه تلاش کنم.