عمومیاخبار کسب و کار

آشنایی با انواع مختلف سنگ های ساختمانی رنگی + بررسی کاربرد آنها

سنگ های ساختمانی رنگی و کاربرد آن

تقریبا می‌توان گفت همه ما سنگ‌های ساختمانی مختلفی را می‌شناسیم. این سنگ‌ها شامل تراورتن، گرانیت، مرمریت، مرمر، چینی و غیره هستند. هرکدام از این سنگ‌ها با توجه به نوع خاک، موقعیت جغرافیایی، معدن و سایر عوامل تشکیل شده‌اند. این عوامل گفته شده می‌توانند ویژگی‌های هر کدام از این سنگ‌ها را مشخص کنند. سنگ‌های ساختمانی رنگی نیز از همین دسته سنگ‌ها بوده و از انواع مختلفی نیز برخوردار هستند. که قصد داریم  دراین مقاله به بررسی هر کدام از آنها بپردازیم.

آشنایی با انواع مختلف سنگ های ساختمانی رنگی + بررسی کاربرد آنها

سنگ‌های تراورتن رنگی

سنگ تراورتن یکی از مهم‌ترین سنگ های رسوبی به شمار می‌رود که حاصل رسوبات چشمه‌های آب گرم است. تنوع رنگی که در تراورتن وجود دارد، به علت اختلاف در املاحی است که در آب چشمه‌ها موجود است. این امر می‌تواند رنگ سنگ‌های تراورتن را تغییر دهد. در واقع هرچه که میزان املاح آب کمتر باشد، رنگ سنگ نیز روشن‌تر خواهد شد. پس می‌توان املاح موجود در آب چشمه‌ها را یکی از دلایل ایجاد سنگ ساختمانی رنگی تراورتن دانست.

انواع سنگ‌های تراورتن رنگی

سنگ تراورتن شامل انواع گوناگون می‌باشد. شما می‌توانید از بین آنها طبق نیازی که دارید رنگ مورد نظرتان را انتخاب کنید و بهترین سنگ را در ساختمان خود به کار ببرید. سنگهای رنگی تراورتن شامل موارد زیر می‌باشند.

  • سنگ تراورتن طلایی
  • سنگ تراورتن قرمز
  • سنگ تراورتن قهوه‌ای
  • سنگ تراورتن خاکستری
  • سنگ تراورتن گردویی
  • سنگ تراورتن لیمویی

انواع سنگ‌های رنگی مرمر

یکی دیگر از سنگ‌های پرطرفدار ساختمانی که تنوع رنگ بالایی نیز دارد، سنگ مرمر می‌باشد. این سنگ با توجه به عناصر و مواد معدنی که در خود دارد، به رنگ‌های مختلفی دیده می‌شود. هرگاه کربنات کلسیم در این سنگ بیشتر باشد، رنگ سنگ مرمر سفیدتر خواهد شد. عناصری مانند آهن، منیزیم و آلومینیوم نیز می‌توانند رنگ این سنگ ساختمانی را تغییر دهند.

اکسید آهن می‌تواند باعث شود، رنگ سنگ مرمر به قهوه‌ای یا زرد تبدیل شود. وجود منگنز نیز در سنگ های مرمر ایجاد رنگ خنثی مشکی یا خاکستری می‌کند. از جمله سنگ‌های مرمر رنگی می‌توان به سنگ مرمر قرمز، سنگ مرمر صورتی، سنگ مرمر سبز، سنگ مرمر مشکی، سنگ مرمر قهوه‌ای و خاکستری اشاره کرد. همانطور که می‌دانید رنگ‌ها می توانند نقش بسزایی در معماری و دکوراسیون داخلی هر ساختمان داشته باشند. به همین دلیل برخورداری از تنوع رنگ در سنگ‌های ساختمانی، دست افراد سازنده و طراح را برای ساخت یک ساختمان منحصر به فرد باز می‌گذارد.

سنگ گرانیت

سنگ گرانیت از گونه سنگ‌های آذرین با تنوع رنگ‌های جذاب قرمز، سیاه، قهوه‌ای، سبز و آبی می‌باشد. سنگ گرانیت را از متداولترین سنگ‌های ساختمانی بر شمرده‌اند. این نمونه از انواع سنگ ساختمانی به دلیل نفوذ ناپذیری بالا در برابر رطوبت و دوام بالا قابلیت مناسب برای دکوراسیون آشپزخانه، سینک، روشویی، کانتر و کف پوش تبدیل کرده است.

مطلب مفید بخوانید: سنگ گرانیت چیست؟

علاوه بر این مقاومت این سنگ در مقابل ساییدگی وثباتی که در رنگ دارد،برای راه پله ، پوشش های کف، سنگ نمای ساختمان کاربرد دارد .در مناطق بسیار سرد به عنوان یک سنگ با دوام و درصد نفوذ کم آب و میزان انبساط و انقباض کم استفاده نمود.

سنگ کوارتزیت

سنگ کوارتزیت در اثر دگرگونی ماسه سنگ در اثر فشار و گرمای بسیار زیادی در لایه‌های زمین به وجود آمده است.این سنگ جنسی زبر و سخت داشته وسطح آن را بلور‌هایی به رنگ قرمز، خاکستری و قهوه‌ای پوشانده است. کاربرد سنگ ساختمان کوارتزیت به دلیل مقاومت در برابر هوازدگی بیشتر برای پوشش دیوارها، نماکاری ساختمان، مرمت دیوارها وکفپوش‌ بوده اما در کنار این موارد از سنگ کوارتزیت برای آشپزخانه، پذیرایی و سرویس بهداشتی نیز می‌توان استفاده کرد.

ماسه سنگ

ماسه سنگ نوعی سنگ‌ رسوبی در کف رودخانه یا جویبار است که با دانه‌های سیلیسی پیوند خورده است .ماسه سنگ به رنگ‌های سفید، خاکستری، قهوه‌ای مایل به قرمز، زرد، قرمز و قهوه‌ای وجود دارد و به دلیل تطبیق‌پذیری بالا یکی از انواع سنگ های ساختمانی است که در داخل و خارج ساختمان مورد استفاده قرار می‌گیرد. علاوه بر این در کف‌پوش، دیوار پوش، پوشش سقف، بالکن‌ها، استخرها و پاسیوها کاربرد دارد.

مصرف این سنگ در پله‌ها و کف راهروها و سرویس‌ها مناسب نیست. این سنگ به رنگ کرم و سفید دیده می‌شود و تنوع رنگی ندارد. به علت وجود کانیهای رسی قابلیت صیقل‌پذیری این سنگ ضعیف است و در هنگام فرآوری، اکثراً سطح آن تیشه‌ای می‌شود. از نقاط قوت این سنگ، رنگ کرم روشن آن می‌باشد ولی از نقاط ضعف آن می‌توان به جذب آب بالای آن اشاره کرد که باعث فرسودگی سریعتر این سنگ می‌شود. همچنین به علت اینکه سختی کمی دارد در مکانهای پر تردد و در پله‌ها، کاربرد مناسبی ندارد.

سنگ آنتیک

سنگ انتیک از تجمع خرده سنگ‌های تراورتن با مواد چسبنده ساخته میشود. سنگ آنتیک برای زیباسازی نمای داخلی و بیرونی ساختمان، کفپوش‌ها، محوطه‌سازی اماکن تفریحی، باغ‌ها و ویلاها استفاده می‌کنند. وجود تخلخل در سنگ‌های آنتیک امکان چسبندگی این سنگ‌ها بر روی هر نوع دیواری (گچی، سیمانی، سرامیکی و…) را ممکن می‌کند.سنگ‌های آنتیک نسبت به تغییرات محیطی، یخ زدگی، رطوبت، فشار، خراش، سائیدگی و آتش مقاوم هستند. به علت مقاومت بالا در برابر گرما از آن برای زیبا سازی فضای خارجی شومینه‌ها نیزاستفاده می‌شود.

مرمر(onyx)

یک نوع سنگ آهکی است که تحت فشار و حرارت هنگام دگرگونی مجدد سنگ آهکی تولید شده است. سنگ مرمر با ظاهری یک دست و رگه‌های رنگ‌های متنوع دیده می‌شود. این سبک رنگ سنگ مرمر را از دیگر انواع سنگ‌های ساختمانی و طبیعی متمایز کرده است. رنگ‌های خاصی مثل ارغوانی، سبز، قرمز، زرد ،سفید و خاکستری از جمله‌ هارمونی رنگ این نوع سنگ ساختمانی است.

سطح صاف و آینه‌ای سنگ مرمر و همین طور قابلیت صیقل پذیری بالای آن در کنار جلای رنگ‌های زیبا کاربرد این سنگ را برای دکوراسیون داخلی، کف پوش‌ها، ستون‌ها، پله‌ها و تزیینات جانبی ساختمان رونق بخشیده است. از ویژگی‌های برجسته سنگ مرمر، عبور نور است.سطح تمیز و درخشان سنگ مرمر یک انتخاب مناسب برای طراحی داخلی آشپزخانه است. قیمت سنگ مرمر در مقابل دیگر انواع سنگ‌های ساختمانی برای کاربرد در دکوراسیون منزل بالاست.

مرمریت  (marble)

جنس آن آهکی- رسوبی سنگ آهکی شکل گرفته از رسوبات دریاهای گرم و بیکران و ترکیب با گرانیت میلیون‌ها سال قبل است.  مرمریت دارای زنجیره‌هایی به نام استیلولیت می‌باشد که مانند نوار قلب در بافت سنگ مشاهده می‌شود. این سنگ با توجه به وجود ناخالصی‌ها به رنگ‌های روشن تا تیره و رنگی مانند: کرم، قرمز، قهوه‌ای، صورتی، سیاه، خردلی، سبز و غیره دیده می‌شود.

 مرمریت کاربرد مناسبی در نما و کف فرش داخلی و خارجی ساختمان دارند.از آنجاییکه منابع آن در ایران نسبت به سایر گونه های مختلف سنگ کمتر می باشد از آن عموما به عنوان یک لایه ی پوششی در نمای داخلی ساختمان بخصوص کف ساختمان ها آن هم در ابعاد اسلب و یا تایل های با ابعاد بزرگ استفاه می نمایند . استفاده از این سنگ ساختمانی را به عنوان سنگ کف ، پوشش بکار رفته در دیوار و کف سرویس های بهداشتی همچنین پلکان های داخلی به شما پیشنهاد می کنیم . این نکته را نیز در نظر داشته باشید از این سنگ می توان اکسسوری های بی نظیری مانند سینک و یا صفحه ی کابینت تولید نمود.

نتیجه گیری:

سنگ ساختمانی رنگی کاربردهای مختلفی در ساختمان‌سازی دارد. کاربرد این سنگ‌ها با توجه به نوع و کیفیتی که دارند متفاوت خواهد بود. از نوع تراورتن این سنگ‌ها می توان در نمای خارجی ساختمان‌های کلاسیک و مدرن استفاده کرد. از جمله کاربردهای دیگری که سنگ‌های رنگی دارند کاربرد آنها در نمای داخلی ساختمان جهت زیبا سازی می‌باشد. البته باید حتما به این نکته توجه کنید که شوره زدن سنگ یکی از مشکلات رایج در سنگ کاری نمای ساختمان‌ها است و این شوره‌ها بر روی سنگ‌های رنگی مشخص‌تر است.

گروه سنگ کالا ساخت یکی از باسابقه ترین فروشگاه سنگ می باشد و آماده خدمت رسانی و همکاری با مهندسین و ساختمان سازان در پروژه های ساختمان سازی می باشد. برای کسب اطلاعات بیشتر به سایت کالا ساخت سر بزنید و از محصولات و پروژه های ما دیدن نمایید.

آشنایی با انواع مختلف سنگ های ساختمانی رنگی + بررسی کاربرد آنها

انواع سنگ نما ساختمان و ویژگی‌های آن

امروزه طراحی و اجرای سنگ نما ساختمان نسبت به گذشته دستخوش تغییرات زیادی شده است و به شکل‌های کاملاً متفاوت از نمونه‌های سنتی اجرا می‌شود. معماری نمای سنگی (Stone Facade) هم اکنون با عناصر مدرن و ترکیبی طراحی می‌شوند تا بتوانند بیش از پیش بر افراد تأثیر شگفت بگذارند.

در این میان، انتخاب نوع سنگ مهمترین عامل در افزایش کیفیت طراحی و ساخت است. سنگ‌ها براساس ظاهر، استحکام بدنه، مقاومت در برابر شرایط آب و هوایی، رنگ و جنس به گروه‌های مختلفی طبقه‌بندی می‌شوند. انتخاب سنگ مناسب به نیازهای طراحی و مقدار بودجه سازنده بستگی دارد. به هر روی، ما در مقاله دیگری از وبلاگ کالاساخت به انواع سنگ نمای ساختمان و ویژگی‌های آنها اشاره می‌کنیم.

سوالات متداول:

انواع جنس‌های سنگ نما کدامند؟

بازالت، گرانیت، سنگ مرمر، ماسه سنگ، کوارتزیت، سنگ لوح، تراورتن و اونیکس در طراحی نمای ساختمان به کار می‌روند.

در انتخاب سنگ نما باید به چه مواردی توجه کنیم؟

انواع سنگ نما ساختمان

انواع مختلفی از سنگ‌ها در بازار وجود دارند که می‌توان از آنها برای نمای ساختمان استفاده کرد. سنگ‌ها عموماً از معادن سنگ برای اهداف مختلف ساختمانی استخراج می‌شوند. سنگ‌های مورد استفاده به عنوان مصالح ساختمانی باید محکم، بادوام و مقاوم در برابر عوامل مخربی مانند باران، آفتاب و سایر شرایط باشند. بسته به سختی و مقاومت سنگ‌ها، این نوع مصالح ساختمانی کاربردهای متفاوتی دارند. به همین دلیل، در زیر به انواع سنگ مناسب برای نمای ساختمان اشاره می‌کنیم:

بازالت (Basalt)

این سنگ نمونه‌ای از سنگ‌های آذرین است که به وفور در هر جای دنیا یافت می‌شوند. بازالت یک سنگ متراکم و سخت است که در رنگ‌های متنوعی در طبیعت وجود دارد. کاربردهای بازالت عموماً صنعتی هستند و به عنوان سنگ نما ساختمان‌های مختلف، صنعت راه‌سازی (سنگریزه)، کنار و بدنه پل‌ها، دیوارهای سد و کناره رودخانه‌ها استفاده می‌شوند.

ساختار بازالت به شکل دانه‌های ریز متراکم است. قدرت این سنگ در حدود 200  تا 350 مگاپاسکال است. بازالت مقاومت خوبی در برابر هوازدگی دارد اما در برابر رطوبت کمی ضعیف به نظر می‌رسد. این سنگ به رنگ‌های مختلف مانند خاکستری تیره تا سیاه موجود است. الیافی که از بازالت‌ ساخته شده‌اند، دارای خاصیت سایش، کشش، استحکام و چسبندگی بالایی هستند و با خواص دی‌الکتریک قابلیت اشتعال پذیری کمی دارند.

گرانیت (Granite)

گرانیت یکی از سنگ‌های آذرین است که از کوارتز، میکا و فلدسپات تشکیل شده است. این سنگ در طبیعت فراوان است. سنگ گرانیت بسیار سخت و مستحکم است. به دلیل استحکام بالا، این نوع سنگ بیشتر در سازه‌هایی که نیاز به استحکام بالا دارند، استفاده می‌شود. گرانیت بسته به ترکیبش، دارای رنگ‌های متفاوتی از خاکستری و سیاه تا صورتی، آبی و سبز است.

گرانیت به دلیل سختی و تخلخل، انتخاب مناسبی برای استفاده در دکوراسیون داخلی است. مقاومت در برابر نفوذ آب در گرانیت نیز این سنگ را به یک محصول عالی برای نمای مدرن ساختمان تبدیل کرده است. گرانیت همچنین مصارف صنعتی دارد و برای اهداف مهندسی عمران از جمله دیوار پیش ساخته بتنی، دیوارهای پل، دیوارهای حائل، ستون‌های سنگی، سنگریزه‌های بتنی و برای ریل‌های راه آهن استفاده می‌شود.

سنگ مرمر (Marble)

مرمر یک سنگ رسوبی است که از کربنات کلسیم و آراگونیت یا دولومیت تشکیل شده است. این سنگ در آب گرم ساخته می‌شود و در اثر فشار وارد شده بر رسوبات لایه‌های فوقانی که معمولاً جلبک، مرجان یا رسوبات کربنات کلسیم هستند، ایجاد می‌شود. وزن مخصوص سنگ مرمر 2670 کیلوگرم بر مترمکعب است و چگالی کمتری نسبت به سنگ‌های مرمر کریستال دارد.

طبقه بندی خاصی از سنگ مرمر در جهان وجود ندارد. در ایران به مرمر «سنگ سنندج» نیز گفته می‌شود. سنگ مرمر سفید خالص است اما به دلیل ناخالصی‌هایی که ممکن است در مواد اولیه آن وجود داشته باشد، به رنگ‌ها کرم، قرمز، قهوه‌ای، صورتی، مشکی، خردلی، سبز و سایر نیز ایجاد می‌شود. جذب آب و تخلخل این سنگ بسیار کم است ولی در برابر آتش مقاومت بالایی دارد. به همین دلیل، یک انتخاب عالی برای سنگ نما ساختمان است.

ماسه سنگ (Sandstone)

ماسه سنگ نوعی سنگ رسوبی است که از کوارتز و فلدسپات ساخته می‌شود. در اصل، ماسه سنگ از پیوند دانه‌های سیلیس تشکیل می‌شود. این سنگ دارای رنگ‌های متنوعی مانند سفید، خاکستری، قرمز، قهوه‌ای و زرد است. دلیل ایجاد چنین رنگ‌هایی، مواد اصلی تشکیل دهنده آن از جمله اکسید آهن و سیلیس می‌باشد.

تخلخل ماسه سنگ معمولاً بین 5 تا 25 درصد در نوسان است. همچنین، به دلیل خاصیت هوازدگی بهتر است از این سنگ در نمای ساختمان‌هایی که در مناطق خشک و گرم ساخته می‌شوند، استفاده شود. ماسه سنگ برای بنادر، ساخت سدها، دیوار پل‌ها و اسکله‌ها استفاده می‌شود. از طرف دیگر، به دلیل استحکام بالا، سنگ خوبی برای استفاده از ریخته گری و کف سازی است.

کوارتزیت (Quartzite)

کوارتزیت یک سنگ دگرگون شده است که با حرارت و فشار، به ماسه سنگ کوارتز خالصی تبدیل می‌شود. کوارتزیت بسیار مقاوم‌تر و در عین حال گران‌تر از گرانیت است. کوارتزیت سفید بسیار شبیه به سنگ مرمر است اما از نظر رنگ و خلوص مقاوم‌تر و سبک‌تر می‌باشد. طیف رنگ کوارتزیت بیشتر قهوه‌ای، قرمز و خاکستری است. برخلاف سایر سنگ‌های ساختمانی، کوارتزیت نیاز به مراقبت و نگهداری خاصی ندارد. به دلیل سختی زیاد کوارتزیت از آن به عنوان سنگ نما ساختمان استفاده می‌شود. در مقایسه با سایر سنگ‌های ساختمانی، کوارتزیت در برابر سرما، گرما، مواد اسیدی، هوازدگی و سایش بسیار مقاوم است و می‌توان گفت یک سنگ بسیار جامد و کاربردی می‌باشد. از این سنگ همچنین می‌توان به عنوان سنگ تزئینی برای راه پله و کف نیز استفاده کرد.

سنگ لوح (Slate Stone)

سنگ لوح یکی دیگر از سنگ‌های ساختمانی است که گاهی اوقات به عنوان تخته سنگ نیز شناخته می‌شود. این نوع سنگ متعلق به خانواده سنگ‌های دگرگون شده است و زمانی ایجاد می‌شود که سنگ‌های رسوبی تحت فشار زیادی قرار می‌گیرند. سنگ لوح بسیار مقاوم است و توانایی بالایی در تحمل آب، رطوبت و یخ زدگی دارد. از این سنگ می‌توان در نمای سنگی ساختمان استفاده کرد و در نمای اصلی، قسمت بالا در طراحی پنجره‌ نما، ایوان‌های ورودی ساختمان مسکونی و اداری به کار گرفته می‌شود. همچنین، از سنگ لوح در سنگ فرش خیابان‌ها، پیاده روها و پله‌ها استفاده می‌شود.

آشنایی با انواع مختلف سنگ های ساختمانی رنگی + بررسی کاربرد آنها

تراورتن (Travertine)

تراورتن معرو‌ف‌ترین سنگ نما ساختمان است که در سال‌های اخیر، به وفور برای نمای بیرونی ساختمان‌ها استفاده می‌شود. این محصول نوعی سنگ آهک است که از ترکیب آب و کربنات کلسیم ساخته می‌شود. معمولاً تراورتن در چشمه‌های آب گرم یافت می‌شود. رگه‌های سنگ تراورتن به گونه‌ای است که می‌توان آن را به دو نوع موج‌دار و بدون موجی طبقه‌بندی کرد. سنگ تراورتن در برابر تغییرات آب و هوایی، باران و برف مقاوم است و تنوع رنگی زیادی دارد. این سنگ در طبیعت به رنگ‌های سفید، کرم، شکلاتی، قرمز، گردویی، زرد، لیمویی و خاکستری موجود است. از تراورتن می‌توان در فضاهای داخلی ساختمان نیز استفاده کرد. همچنین، وزن مخصوص این سنگ 2500 کیلوگرم بر متر مکعب است.

اونیکس (Onyx)

سنگ اونیکس یکی از پرکاربردترین انواع سنگ ساختمانی است که طیف رنگی وسیعی دارد. سنگ اونیکس دارای بلورهای زیادی است و از کوارتز و مگنتیت تشکیل شده است. به دلیل ماهیت شفاف، اغلب در کارهای تزئینی و دیوارهایی که وظیفه انعکاس نور را دارند، استفاده می‌شود. اونیکس به ندرت به عنوان سنگ نما ساختمان استفاده می‌شود زیرا بسیار گران است و به همین دلیل، برای کاربردهای داخلی جهت طراحی دکوراسیون مناسب است. برخی معتقدند که اونیکس دارای انرژی مثبت بسیار قوی است و دارای خواص درمانی می‌باشد. این سنگ با سنگ مرمر اونیکس که به سنگ آهک تبدیل شده است، تفاوت دارد.

مزایای استفاده از سنگ نما ساختمان

همانطور که در تاریخ باستان از سنگ به عنوان اصلی‌ترین متریال ساخت بنا استفاده می‌شد، امروز نیز نمای سنگی پرکاربردین نوع نمای ساختمان نیم پیلوت در ایران و در بیشتر مکان‌های جهان است. استفاده گسترده از سنگ در صنعت ساخت و ساز به دلیل مزایای زیادی است که این نوع مصالح ساختمانی ارائه می‌دهد:

  • عمر مفید نمای ساختمان را افزایش می‌دهد.
  • به جذابیت و زیبایی نمای بیرونی می‌افزاید.
  • ظاهری لوکس و مدرن به نما می‌بخشد.
  • از آسیب‌های احتمالی مانند فروپاشی، سایش و رطوبت جلوگیری می‌کند.
  • از هدر رفت انرژی حرارتی در داخل ساختمان جلوگیری می‌کند.
  • عایق مناسب صدا است.
  • در اشکال مختلف قابل طراحی است.
  • استادکاران به راحتی می‌توانند با سنگ کار کنند (برش و نصب).
  • مشتری‌پسند است و به فروش بهتر ملک کمک می‌کند.

توصیه می‌شود با توجه به پارامترهای موثری مانند آب و هوا، رطوبت، تغییرات و نوسانات دما در منطقه و بسیاری از عوامل دیگر، سنگ ساختمانی مورد نظر را تهیه کنید.

نکات مهم در انتخاب سنگ نما ساختمان

انتخاب سنگ ساختمانی مناسب بسیار مهم است زیرا از آسیب، هزینه‌های اضافی و نیاز به تعمیر نمای ساختمان جلوگیری می‌کند. سنگ‌ها دارای ویژگی‌ها و مشخصات منحصر به فردی هستند و در قسمت‌های مختلف ساختمان استفاده می‌شوند؛ اما مهم است که در زمان انتخاب سنگ مناسب به برخی از ویژگی‌های زیر دقت شود:

زیبایی و رنگ سنگ

سنگ نما در واقع نمای بیرونی و پوسته ساختمان را نشان می‌دهد. بنابراین، انتخاب سنگ مناسب که دارای طرح و رنگ زیبایی باشد، بسیار مهم است. همچنین، ثبات رنگ و حفظ کیفیت سطح سنگ در گذر زمان از اهمیت بالایی برخوردار است زیرا نما در معرض شرایط مختلف آب و هوایی مانند رطوبت و باران اسیدی قرار می‌گیرد. یکی دیگر از مهم‌ترین و قابل توجه‌ترین ویژگی‌ها در انتخاب و خرید سنگ مناسب، توجه به رنگ آن است. این ویژگی برای معماران و طراحان اهمیت زیادی دارد زیرا بیشترین نقش را در زیبایی و فروش بهتر ملک بازی می‌کند. بسته به اقلیم منطقه، دسترسی به رنگ‌های مختلف و نیازهای زیباشناسی می‌توان ترکیب رنگ نما مناسب را انتخاب نمود.

دوام و طول عمر سنگ

به جرات می‌توان گفت که اصلی‌ترین ویژگی یک سنگ ساختمانی خوب، دوام و طول عمر سنگ در شرایط آب و هوای منطقه است. دوام و طول عمر نشان دهنده مقاومت سنگ در برابر ضربه، شکست، هوازدگی، قرار گرفتن در معرض مواد اسیدی، قلیایی و شیمیایی است. نتایج تجزیه و تحلیل‌های آزمایشگاهی نشان می‌دهند که بافت سنگ تاثیر بسزایی در تعیین استحکام آن دارد و این تأثیر در میزان فرسایش سنگ‌ها نقش دارد. بنابراین، به منظور کاهش هزینه‌های تعمیر و نگهداری سنگ نما ساختمان به ویژه در محیط‌های آسیب پذیر، توصیه می‌شود که به استحکام سنگ توجه زیادی شود.

میزان تخلخل سنگ

یکی دیگر از پارامترهای بسیار مهم، تعیین میزان تخلخل سنگ است. تخلخل به معنای وجود حفره در سطح بیرونی سنگ است که میزان مقاومت و کیفیت چسبندگی سنگ به ملات را تعیین می‌کند. بسته به نوع سنگ، تخلخل سنگ‌های ساختمانی کاملاً متفاوت از یکدیگر هستند.

برای مثال، سنگ تراورتن به دلیل تخلخل زیاد، بالاترین میزان چسبندگی به ملات ماسه سیمان و دوغاب سیمانی را دارد. در صورت عدم چسبندگی مناسب، احتمال ریزش سنگ با گذشت زمان افزایش می‌یابد. از سویی دیگر، وزن سنگ در نما نیز بسیار حائز اهمیت است زیرا استفاده از سنگ‌های متراکم و بدون تخلخل در کنار نمای سیمانی، ساختمان را سنگین می‌کند. گرانیت کمترین تخلخل و بیشترین چگالی را در بین سنگ‌ها دارد، بنابراین استفاده از آن در بیشتر قسمت‌های نما توصیه نمی‌شود.

تمیز کردن و نگهداری

سنگ نما ساختمان به دلیل مجاورت با فضای بیرون تحت تأثیر آلودگی قرار می‌گیرد. به همین دلیل نظافت نمای ساختمان بسیار مهم است. سنگ‌هایی که سطح براقی ندارند، خاک را جذب می‌کنند. سنگ‌های تراورتن در گذشته این مشکل را داشتند؛ اما در سال‌های اخیر، پردازش روی سنگ‌های تراورتن، سطح آن را براق و عاری از منافذ کرده است. همین امر باعث افزایش استحکام این سنگ و بهبود شرایط نگهداری از آن می‌شود.

نمای رومی، نمونه‌ای از نمای سنگی ساختمان

یکی از انواع نمای سنگی که این روزها در هر کوچه و برزن مشاهده می‌شود، نمای رومی است. این نما یکی از پرطرفدارترین نماهای ساختمانی است که با الهام از عناصر معماری باستان (ایران و یونان) طراحی و اجرا می‌شود. این نوع نمای سنگی نسبتاً مدرن است و به دلیل زیبایی، شکوه و عظمتش، طرفداران زیادی دارد. نمای سنگی رومی از مناسب‌ترین گزینه‌ها در تزئین نمای خارجی آپارتمان‌های چند طبقه و سازه‌های بلند است. در طراحی نمای رومی از سنگ‌های ساختمانی مانند گرانیت، سنگ مرمر، ماسه سنگ یا تراورتن استفاده می‌شود. هزینه ساخت نمای رومی بستگی به انتخاب سنگ مناسب و تعداد طبقات ساختمان دارد.

پیشنهاد می‌کنیم مقاله همه چیز درباره نمای کلاسیک و تفاوت آن با نمای رومی را مطالعه فرمایید.

کلام آخر

با ورود انواع مختلف سنگ‌ها به بازار، شاهد تغییرات بزرگی در استفاده از این متریال در نمای چوبی و نمای شیشه‌ای ساختمان‌ها هستیم. طراحی و اجرای سنگ نما ساختمان معمولاً با استفاده از سنگ‌های طبیعی مانند تراورتن، سنگ مرمر، گرانیت و کوارتزیت انجام می‌شود و بسته به پارامترهای مختلف، هزینه‌های متفاوتی خواهد داشت. به دلیل قیمت مناسب، سهولت دسترسی و ظاهر مناسب، تراورتن در بین تمام نمای سنگ‌های مخصوص نما از محبوبیت بیشتری برخوردار است. به هر حال، طراح می‌تواند از سنگ‌های مختلف در معماری نما استفاده نماید تا به این شکل بر چشم انداز شهر تأثیر بگذارد و نمایی زیبا خلق کند.