اجتماعیاخبار کسب و کار

حق طلاق بهتر است یا مهریه؟

با حق طلاق و حق مهریه و شرایط مختلف آن آشنا شوید

در موارد بسیاری مشاهده شده که زوجین با بخشش مهریه در ازای حق طلاق تصمیم به جدایی میگیرند حتما در این زمینه با وکیل مهریه مشورت کنید. این روش از جهاتی مطمئن ترین روش برای است تا طرفین نسبت به حقوق مالی خود اطمینان داشته باشند. در این روش باید زوجین همزمان با مدارک شناسایی به یکی از دفاتر ثبت اسناد رسمی مراجعه کنند و به صورت همزمان آقا به خانم وکالت در طلاق بدهد و خانم هم مهریه اش را ببخشد. توصیه جدی یعقوبی این است که این کار همزمان انجام شود.

تجربه نشان داده در برخی مواقع یکی از طرفین بعد از دریافت اسناد مورد نیاز، برای امضای سند طرف مقابل همکاری های لازم را بعمل نیاورده است.

در صورتی که مایل به گفتگو با مشاور طلاق در این موضوع هستید یا نیاز به وکیل طلاق توافقی دارید می توانید از طریق تماس و واتس اپ با کارشناسان حقوقی یعقوبی رایگان صحبت کنید.

در این مقاله شما را با شرایط مختلف این کار آشنا خواهیم کرد ولی به شما پیشنهاد می‌کنیم قبل از هر نوع اقدام در این زمینه با یعقوبی تماس بگیرید و مشاوره رایگان دریافت نمایید. در صورتی هم که تمایل به حضور وکیل در مسیر بخشیدن مهریه در ازای حق طلاق و گرفتن حق طلاق در کنار خود دارید، یعقوبی این مشکل را برای شما حل کرده است.

حق طلاق بهتر است یا مهریه؟

حق طلاق بهتر را بگیریم یا مهریه؟

طبق قانون حق طلاق در ایران با آقا است. ولی زوج می‌تواند این حق را به همسر خود نیز واگذار کند. این واگذاری به این معنا نیست که آقا دیگر حق طلاق نخواهد داشت. در صورتی که آقا به خانم حق طلاق بدهد هر دو نفر دارای حق طلاق هستند و این حق از آقا ساقط نمی‌شود. با بخشیدن در ازای حق طلاق می‌شود طلاق گرفت؟ زمانی که خانم از همسرش وکالت بلاعزل در طلاق در قبال بخشش مهریه دارد به این معنا است که از او وکالت دارد تا به جای او یک وکیل پایه یک دادگستری انتخاب کند تا به جای همسرش در مراحل مختلف طلاق حضور داشته باشد و در این حالت عدم رضایت آقا در طلاق تاثیری در مسیر پرونده نخواهد داشت ولی مهریه‌ای بر عهده آقا نیست. در این رابطه می‌توانید از یک کمک بگیرید.

تفاوت حق طلاق و وکالت در طلاق

حق طلاق یک کلمه عامیانه است که در قانون و مراجع قضایی با عنوان از آن یاد می‌شود. عملا تفاوتی بین کلمه حق طلاق و وکالت در طلاق وجود ندارد و این عنوان یکی هستند. بخشش مهریه در ازای حق طلاق یکی از پرتکرار ترین اسناد در حوزه خانواده است. اما زوجه می‌تواند حق طلاق و مهریه را در کنارهم داشته باشد.

بهترین روش برای گرفتن حق طلاق

حق طلاق هم به مانند مهریه حتما باید به صورت رسمی در یکی از دفاتر ثبت اسناد رسمی تنظیم شده باشد و تنظیم دستی آن حتی در صورت امضای شاهد هم وجاهت قانونی ندارد. اما طلاق توافقی در هر زمانی که زوجین در ورد کلیه مسائل به توافق برسند امکان‌پذیر خواهد بود. پس این نکته را به یاد داشته باشید. بخشیدن مهریه و گرفتن حق طلاق امکان‌پذیر است؟ گاهی زوجه برای گرفتن حق طلاق حاضر است کل مهریه خود را ببخشد. برای گرفتن حق طلاق حتما باید آقا و خانم به همراه کارت ملی و سند ازدواج به یکی از دفاتر قبت اسناد رسمی مراجعه کنند و آقا وکالت در طلاق را به خانم بدهد.

داشتن حق طلاق و گرفتن همزمان مهریه

در بسیاری از مواقع آقایان فقط با بخشیدن کامل مهریه حاضر به دادن وکالت در طلاق یا همان حق طلاق به خانم می‌شوند. ولی این مسئله اجبار نیست و زوجین به هر صورتی که مایل باشند میتوانند با همدیگر به توافقی برسند و بخشش مهریه در ازای حق طلاق به هر نوعی که مایل باشند اجرا شود.

متن دقیق حق طلاق

متن حق طلاق نسبت به متن بخشیدن مهریه طولانی‌تر و دارای جزئیات بسیاری است و به خانمهای عزیز توصیه می‌کنیم که حتما قبل از امضای بخشیدن مهریه در ازای گرفتن حق طلاق حتما با همکاران ما در یعقوبی تماس بگیرند و مشاوره رایگان حقوقی دریافت کنند. نمونه متن بخشش مهریه بدون بازگشت به شرح زیر است:

اینجانب ….. فرزند ….. دارنده شماره شناسنامه ….. صادره از …. متولد …. به شماره ملی …. ساکن ….. با طبیب خاطر و رضایت کامل اقرار و اعتراف می‌نمایم مبنی بر اینکه از تمامی و کل مهریه خود که عبارت است از تعداد/مبلغ …. موضوع قباله نکاحیه ثبت شده تحت شماره …. دفتر ازدواج شماره …. می‌باشد. فقط و منحصرا تعداد ….. تمام سکه بهار آزادی را به شوهرم آقای …. فرزند …. به شماره شناسنامه …. صادره از …. متولد …. ساکن …. بذل و بخشش نموده‌ام و مقدار عندالمطالبه …. حق اخذ و دریافت آن را دارم و در رابطه با موارد یاد شده هیچ گونه ادعایی از شوهرم با مشخصات بالا ندارم.

تجربه ما در این سال ها نشان داده که خانم‌های بسیاری بدون مشورت با کارشناسان حقوقی در ازای گرفتن حق طلاق، مهریه‌شان را به صورت کامل بخشیده‌اند و زمانی که برای طلاق اقدام کردهاند متوجه شده‌اند که سند وکالت در طلاقشان ناقص است و متاسفانه نمی‌توانند بدون رضایت همسرشان اقدام به طلاق کنند. از این رو پیشنهاد ما به شما استفاده از مشاوره‌های تلفنی رایگان یعقوبی است تا هم آقایان خیالشان از بخشیده شده مهریه راحت شود و هم خانم ها از اعتبار حق طلاقی که گرفته‌اند مطمئن باشند.

سه ویژگی مهم حق طلاق که حتما باید داشته باشد

حق طلاق باید ۳ ویژگی مهم و حیاتی را داشته باشد تا خیال خانم نسبت به آن راحت باشد و از اعتبار کافی برخوردار باشد.

اولین نکته این است که حق طلاق باید به صورت بلاعزل باشد تا آقا هیچ وقت نتواند این حق را ساقط کند.

نکته دوم این است که باید دارای توکیل به غیر باشد تا خانم بتواند وکالتی که از همسرش دارد را به یک وکیل پایه یک دادگستری بدهد.

و نکته سوم این است که باید حتما دارای حق اسقاط در تجدید نظرخواهی و فرجام خواهی باشد تا بعد از صدور رای توسط دادگاه آقا حق اعتراض نسبت به رای و باطل کردن آن را نداشته باشد. در صورتی که این سه ویژگی در سند وجود داشته باشد می‌تواندید بخشش مهریه در ازای حق طلاق را با خیال راحت انجام دهید.

مهریه حقی است که بر گردن آقا است و تا زمانی که خانم مهریه را نبخشیده باشد، هیچ راهی به جز پرداخت مهریه وجود ندارد. بخشش مهریه هم مانند مطالبه مهریه حق قانونی خانم است و در هر زمانی که مایل باشد می تواند مهریه‌اش را به همسرش ببخشد. بخشیدن مهریه الزاما ارتباطی با طلاق ندارد و زوجه می‌تواند هر زمان که مایل بود مهریه‌اش را به همسرش ببخشد، بدون آنکه نیازی به طلاق باشد.

بهترین روش برای بخشش مهریه در ازای حق طلاق

بهترین روش برای بخشیدن مهریه این است که خانم و آقا به اتفاق هم به یکی از دفاتر ثبت اسناد رسمی مراجعه کنند و طی یک سند رسمی خانم مهریه را به آقا ببخشد.

تاثیر کلمات در بخشیده شدن مهریه و امکان برگرداندن آن بسیار زیاد است و در صورتی که تمایل به چنین کاری دارید، حتما با یک یا مشاور حقوقی مشورت نمایید. این مشاوره خصوصا در بخشش مهریه در ازای حق طلاق بسیار اهمیت دارد.

متن ابرا مهریه در قبال طلاق

نسخه‌های متفاوتی برای سند بخشیدن مهریه می‌توان تنظیم کرد. ولی بهترین روش این است که یک وکیل طلاق توافقی این کار را برای شما انجام بدهد. ابرا کردن مهریه یکی از روش‌هایی است که می‌تواند خیال شما را نسبت به بخشیده شدن مهریه راحت کند. در قسمت پایین یک نمونه از متن بخشیدن مهریه را که به طور خلاصه بیان شده و کامل است را نوشته ایم:

در تاریخ تحریر حاضر گردید:……” با مشخصات فوق الذکر” و بعد الحضور در دفترخانه اقرار و اعتراف صریح نمود براینکه تمامی مهریه مندرج در نکاحیه بشماره ترتیب…….مورخ…… دفتر رسمی ثبت ازدواج شماره……. تهران که به وی تعلق گردید را تا تاریخ تحریر ابراء نموده و هیچگونه طلبی در خصوص مهریه همسرش …….”با مشخصات فوق الذکر” ندارد و ذمه زوج در اثر ابراء مهریه به زوجه بری گردیده است و زوجه حق هر گونه ایراد و اعتراضی را در آینده در این خصوص از خود سلب و ساقط نمود.

بخشیدن نصف مهریه

یکی از سوالات پرتکرار همراهان یعقوبی در مشاوره تلفنی رایگان، میزان بخشش مهریه است. در این باره باید بگوییم که خانم حق دارد هر میزان از مهریه‌اش را که تمایل دارد ببخشد. یعنی برای بخشیدن مهریه نیازی نیست که همه مهریه بخشیده شود. زوجه میتواند بخشی از مهریه‌اش را ببخشد. به طور مثال مهریه خانم ۱۱۰ سکه تمام بهار آزادی است و با مراجعه به یکی از دفاتر ثبت اسناد رسمی ۵۰ سکه تمام بهار آزادی را به همسرش می‌بخشد. (ابرا می‌کند) در این صورت ۵۰ سکه بخشیده شده و ۶۰ سکه مهریه خانم باقی می‌‎ماند. پیشنهاد می کنیم قبل از اقدام حتما از یک مشورت بگیرید.

زمانی که خانم و آقا به عقد یکدیگر در می‌آیند شرایط و حقوق مشخصی بین آنها تعیین می‌شود. یکی از همین حقوق حق طلاق یا وکالت در طلاق است. در جواب به این سوال که حق طلاق با رد است یا زن باید بگویییم که حق طلاق در ایران و طبق قوانین این کشور با مرد است. بعضی از خانم‌ها موقع عقد به دنبال دریافت حق طلاق هستند.

در بعضی مواقع حتی خانم حاضر است مهریه خود را ببخشد ولی وکالت در طلاق را بگیرد. اما حق طلاق بهتر است یا مهریه؟ طبق قانون جدید زمانی که خانمی بخواهد حق طلاق را از همسر خود بگیرد باید مهریه‌اش را ببخشد.

البته هنوز در بعضی از شعبات یا دفترخانه‌ها این موضوع رعایت نمی‌شود. ولی به طور کلی خانم باید به ازای دریافت وکالت در طلاق، مهریه خود را ببخشد. در صورتی که به اطلاعات بیشتری در مورد نحوه اخذ حق طلاق و بخشیدن مهریه نیاز دارید، می‌توانید به صورت آنلاین و از طریق واتس اپ با کارشناسان و متخصصان حرفه‌ای موسسه حقوقی دادنیک ارتباط بگیرید. این کارشناسان در کوتاه‌ترین زمان ممکن پاسخ پرسش شما را ارائه می‌دهند.

بخشش مهریه به ازای حق طلاق بهتر است؟

با توجه به شرایط خانم و آقا و نوع طلاق آنها، هر کسی می‌تواند تصمیم بگیرد که بهتر است یا مهریه. برتری خاصی نسبت به این 2 تصمیم وجود ندارد. با توجه به هدف زوجین می‌توان تشخیص داد که کدام عمل بهتر است؟

در صورتی که خانم تنها قصد دارد از همسر خود جدا شود و هدف اصلی او رهایی از زوجیت است، پس توصیه می‌کنیم به دنبال اخذ حق طلاق باشد. اگر خانم به آینده خود فکر می‌کند و به فکر کسب حق و حقوق خود است، پس باید برای دریافت مهریه دست به کار شود.

ناگفته نماند براساس قوانین تازه وضع‌شده، خانمی که به دنبال دریافت حق طلاق است باید مهریه خود را به طور کامل ببخشد. در غیر این صورت نمی‌تواند وکالت در طلاق را از همسر خود بگیرد. همان‌طور که گفتیم خانم تصمیم‌گیرنده نهایی است و با توجه به شرایطی که دارد بهترین انتخاب را انجام می‌دهد.

حق طلاق چیست؟

حق طلاق به معنای پیش‌قدم شدن برای جدایی و طلاق از همسر است. بدون‌شک می‌دانید که حق طلاق به طور معمول در اختیار مردان است. ولی در بعضی موارد آقا به خانم خود این حق را می‌دهد که در هر زمانی برای جدایی دست به کار شود. به نظر شما حق طلاق بهتر است یا مهریه؟

مردان در برخی موارد هنگام عقد و در محضر حق طلاق را در اختیار خانم خود می‌گذارند. در ضمن می‌توان بعد از عقد و حتی با گذر سال‌ها از زندگی مشترک را انجام داد. در این صورت باید خانم و آقا به محضرخانه بروند و آقا در آن مکان  وکالت در طلاق را در اختیار خانم بگذارد. در صورت داشتن این حق، خانم می‌تواند به یک وکالت دهد تا بدون حضور آقا برای جدایی اقدام کند.

فراموش نکنید در چنین شرایطی خانم موظف به بخشیدن مهریه خود خواهد بود. براساس قوانینی که به تازگی روی کار آمده‌اند، خانم تنها در صورتی می‌تواند حق طلاق را از همسر خود بگیرد که مهریه‌اش را ببخشد. باید گفت در زمان عقد کمتر پیش می‌آید که خانم به ازای دریافت حق طلاق از مهریه خود صرف‌نظر کند.

البته بهتر است لحاظ شود تا خانم و آقا در شرایط برابر قرار بگیرند. چرا که آقا حق طلاق بلاعزل به همسرش می‌دهد که دیگر امکان پس گرفتن این وکالت وجود ندارد. پس بهتر است امکان هم وجود نداشته باشد.

حق طلاق زن و گرفتن مهریه

تا به اینجای مقاله با مفهوم حق طلاق آشنا شدید. در حال حاضر حق طلاق زن و گرفتن مهریه یکی از مسائل مرتبط به یکدیگر است که در بیشتر دادگاه‌ها می‌توان پرونده‌هایی در این مورد مشاهده کرد. تا چندی پیش خانم‌ها با داشتن حق طلاق همچنان می‌توانستند برای دریافت مهریه اقدام کنند.

به تازگی قوانینی تعیین شده است که خانم تنها با می‌تواند حق طلاق بگیرد. پس رابطه میان حق طلاق و گرفتن مهریه یک رابطه معکوس خواهد بود. با گرفتن مهریه حق طلاق از بین می‌رود و با دریافت حق طلاق اخذ مهریه غیر ممکن می‌شود.

چگونه در ازای بخشش مهریه، حق طلاق بگیریم؟

بعد از اینکه تصمیم گرفتید حق طلاق را به ازای بخشیدن مهریه دریافت کنید، باید محتاط باشید و این مبادله را به طور همزمان انجام دهید. در صورتی که خانم به این نتیجه برسد که دریافت حق طلاق از مهریه بهتر است باید همزمان با دریافت حق طلاق، مهریه خود را ببخشد. به منظور دریافت حق طلاق، خانم و آقا باید به دفتر ازدواجی که عقد خود را ثبت کرده‌اند، مراجعه کنند. سپس زن مهریه خود را ببخشد و مرد وکالت در طلاق را به نام همسر خود امضا کند.

پیش از این نیز گفتیم، بهتر است بخشیدن مهریه و انتقال حق طلاق به طور همزمان انجام شود. در برخی از پرونده‌ها آقا یا خانم با رسیدن به خواسته خود، تمایلی برای ادامه روند نداشته‌اند. برای مثال آقا بعد از بخشیده شدن مهریه، حق طلاق را در اختیار خانم نگذاشته است یا خانم بعد از دریافت حق طلاق، مهریه خود را نمی‌بخشد.

آیا زن با داشتن حق طلاق میتواند مهریه بگیرد؟  

پاسخ به این سوال به شرایط ذکر شده در عقدنامه خانم و آقا بستگی دارد. به عبارت دیگر با توجه به حدود اختیارات خانم که در وکالت در طلاق ذکر شده است، دریافت مهریه امکان‌پذیر یا غیر ممکن خواهد بود. می‌توان گفت در بعضی موارد آقا به خانم خود وکالت در طلاق می‌دهد و حق دریافت مهریه نیز از خانم سلب نمی‌شود.

در برخی دیگر از مواقع آقا به ازای انتقال حق طلاق از خانم می‌خواهد مهریه خود را به طور کامل ببخشد. همان‌طور که گفتیم به تازگی خانم نمی‌تواند با داشتن حق طلاق مهریه دریافت کند. به خاطر داشته باشید این قانون به تازگی وضع شده است و هنوز بسیاری از محضرها همچنان طبق قانون قدیم پیش می‌روند، بدین‌معنا که خانم با داشتن حق طلاق می‌تواند مهریه بگیرد. برای آشنایی بیش‌تر در این باره مقاله را مطالعه کنید.