اجتماعیاخبار کسب و کار

11 اشتباه رایج در هنگام خرید کفش چیست؟

اشتباهات رایج در انتخاب لباس و پوشیدن

1.      ترجیح مارک لباس به اندازه آن

حتی اگر یک قطعه لباس مارک‌دار یا کفش جردن را با تخفیف شگفت‌انگیز پیدا کنید، مطمئن شوید از نظر تناسب و اندازه برای شما کار کند. بسیاری از خریداران فقط به‌خاطراین‌که به‌نظر می‌رسد یک لباس چشمگیر است و یا تخفیف زیادی دارد، کلید خرید را فشار می‌دهند! آن‌ها تصور می‌کنند در این خرید برنده‌اند اما نمی‌دانند خرید لباسی که در اندام آ‌ن‌ها زیبا دیده نمی‌شود، هرچقدر هم خود لباس برازنده باشد، دور ریختن پول است. برای برجسته کردن جذابیت خود، در انتخاب لباس حتماً موضوع راحتی آن را در نظر بگیرید و مطمئن باشید همیشه عالی به‌نظر خواهید رسید!

یک راه تضمین‌شده برای پرداخت هزینه‌های زیاد برای یک لباس، عدم بررسی برچسب است! شست‌وشو و اتوکشی نادرست می‌توانند در درازمدت برای شما بیشتر هزینه کنند. بنابراین همیشه قبل از خرید یک قطعه جدید، برچسب مراقبت را بررسی کنید.

11 اشتباه رایج در هنگام خرید کفش چیست؟

2.      عدم استفاده از کالای دست‌دوم

دلایل نامحدود وجود دارد که چرا شخصی کالای خود را بفروشد یا اهدا کند و بسیاری از آن‌ها هیچ ارتباطی با آسیب‌دیده بودن لباس ندارند. همیشه تعدادی لباس جدید و نسبتاً جدید وجود دارد که هنوز هم در بازار لباس‌های دست‌دوم عرضه می‌شوند و در فروشگاه‌ها هم موجود هستند. فروشگاه‌های دست‌دوم مکان‌های خوبی برای یافتن وسایل ارزان‌قیمت و قطعات کلاسیک و ماندگار هستند.

3.      قبل از خرید موجودی کمد خود را چک نمی‌کنید.

قبل از خرید و به‌آنچه نیاز دارید فکر کنید. چه کمد شما بزرگ باشد و چه کوچک، مهم است که قبل از رفتن به خرید و انتخاب لباس، آنچه را که را که دارید، دوباره خریداری نکنید. با دانستن این‌که چه‌چیزی دارید، می‌توانید از خرید اقلام اضافی جلوگیری کنید، یا لباسی را خریداری کنید که قابل ست کردن با اکثر اقلام کمدتان باشد.

4.      خرید لباس‌های رسمی که فقط یک‌بار استفاده می‌شوند.

، یکی از بزرگ‌ترین هزینه‌های مد است. این‌که آیا شما به عروسی دعوت شده‌اید، به یک جشن تولد یا رفته‌اید، بعضی مواقع وجود دارد که می‌توانید از یک دوست لباس مورد نیاز خود را امانت کنید. این امر به‌ویژه درصورتی‌که فقط یک‌بار لباس را بپوشید صادق است.

وقتی درحال قدم‌زدن در یک مرکز خرید هستید، از بین همه چیزهای مورد توجه شما، یک کلمه چهار حرفی توجه شما را از شعاع چندمتری به خودش جلب می‌کند! «حراج» و درواقع باخودتان فکر می‌کنید چه شانس خوبی دارید، اما ماجرا چیز دیگری است: اغلب تخفیف‌ها اصلاً به‌معنای خوش‌شانسی نیستند. چون در بیشتر تخفیف‌ها شما کالای کم‌کیفیت خریداری می‌کنید که نیاز به تعویض و تعمیر دارد و با سایر اقلام کمد لباس شما مطابقت ندارد.

5.      خرید لباس و لوازم جانبی ارزان‌قیمت

اگر همیشه به‌دنبال اقلام کم‌قیمت هستید، در نهایت با یک کمد لباس پر از لباس‌های غیرضروری و صورت‌حساب سر به فلک کشیده روبرو می‌شوید. یافتن یک کالای باکیفیت با نرخ کاهش‌یافته امکان‌پذیر است، اما اگر شما فقط با قیمت به‌عنوان تنها عامل تعیین‌کننده اقدام به انتخاب لباس و خرید می‌کنید، با لباس‌های بی‌کیفیت روبرو خواهید شد. مثلاً کفش را درنظر بگیرید. کفش‌های ارزان‌قیمت که با چسب بی‌کیفیت به‌هم‌چسبیده‌اند، در اثر چندبار مصرف ازهم پاشیده می‌شوند.

وقتی کمی اضافی پرداخت می‌کنید و کفش‌هایی را خریداری می‌کنید که قابل اطمینان باشد، طبیعی است که ماندگاری بیشتری داشته باشند. هزینه اضافی را برای‌چه می‌پردازید؟ کیفیت و طرز کار. لباس باکیفیت بالاتر جذاب‌تر به‌نظر می‌رسد و همچنین دارای دوام بیشتری است. خرید کالای با کیفیت‌تر در طولانی‌مدت موجب صرفه‌جویی در هزینه و زمان شما می‌شود.

کارشناسان مد هشدار می‌دهند که رنگ‌های بی‌ربط را باهم ترکیب نکنیم. علاوه‌بر اشتباه در انتخاب لباس رنگ نامناسب لباس یا حتی شما می‌تواند ظاهرتان را بسیار زشت جلوه دهد. برای فهم راحت‌تر می‌توانید یک سایه چشم سبز و رژلب قرمز را تصور کنید. این کار کاملاً دور از قواعد سادگی خواهد بود. ثانیاً پوشیدن رنگی که با پوست شما مطابقت ندارد، اشتباه است. اگر شما علاقه داشته باشید یک رنگ خاص بپوشید زیرا رنگ سال است، اشکالی ندارد. اما قواعد تناسب رنگ پوست و را در نظر داشته باشید.

6.      عدم رعایت یک جزء طرح‌دار و یکی ساده

برخی از افراد لباس‌های دارای طرح‌های شلوغ را با هم مخلوط می‌کنند. برخی نیز لباس‌های کاملاً ساده را کنار هم می‌چینند و از بی‌رنگی استایل خود شکایت دارند. یادتان باشد اگر لباس را به‌صورت بالاتنه و پایین‌تنه در نظر بگیریم، بهتر است یکی لباس طرح‌دار پوشانده شود و دیگری با لباس ساده.

برخی از دختران موارد زیادی روی هم می‌پوشند. به‌عنوان مثال پوشیدن تیشرت تنگ روی تاپ ()، زیبایی آن‌چنانی ندارد. یا پوشیدن دامن روی ، خیلی آزاردهنده است و باعث می‌شود احساس ناراحتی کنید. شما می‌توانید به‌راحتی قوانین لایه‌بندی لباس را یاد بگیرید و را بسازید.

۱۰ اشتباه رایج که هنگام خرید کفش مرتکب می شویم

اولین کفش ها هزاران سال قبل برای محافظت از پاها ساخته شدند. گرچه این روزها هنگام راه رفتن در کوچه و خیابان لازم نیست نگران پا گذاشتن روی مارها باشیم، اما ارزشش را دارد که با دقت به بعضی ویژگی های کفش ها، جلوی اذیت شدن پاهای خود و همینطور هدر رفتن پول هایمان را بگیریم. در ادامه از اشتباهات رایجی خواهیم گفت که هنگام خرید کفش ونس مرتکب می شویم.

۱- صبح ها کفش می خرید

شاید اینطور به نظر آید که زمان خرید ارتباطی با انتخاب کفش مناسب ندارد اما این امر مهم تر از چیزی است که به نظر می رسد. پاها طی روز عرق  می کنند، به همین دلیل اگر صبح کفش امتحان کنید، احتمالش هست کفشی که بخرید که برایتان تنگ باشد.

۲- فرم پایتان را نمی دانید

برای انتخاب یک کفش راحت، باید فرم پاهایتان را بدانید. یک راه ساده برای دانستن این موضوع آن است که پای خود را خیس کنید و سپس آن را روی یک ورق مقوا بگذارید.

اگر ردپایتان را به طور کامل دیدید، احتمالاً یعنی پایتان صاف است، به همین دلیل باید کفشی بخرید که وقتی با آن راه می روید، کف پایتان تو نرود. از سویی دیگر، اگر قوس کف پایتان خیلی زیاد باشد، در مرکز ردپا یک فضای خالی خواهید دید. این بدان معنی است که بهتر است از کفش هایی استفاده کنید که لایه ی محافظ بیشتری دارند. اگر مرکز ردپا نیمه خالی بود، یعنی فرم پایتان طبیعی است.

۳- تصور می کنید کفی ها فقط برای درمان مشکلات پا هستند

یک باور رایج اما نادرست دیگر این است که کفی ها تنها برای کسانی هستند که پاهایشان مشکلی دارد. اما اگر مجبور هستید تمام روز را سرپا باشید، کفی های طبی می توانند راه خوبی برای تسکین باشند. با این حال، کفی های پاشنه لایه ی محافظ بیشتری فراهم می کنند و با توجه به اینکه با بالا رفتن سن پوست نازک و نازک تر می شود، این کفی ها راحتی زیادی ایجاد می کنند.

۴- یک جفت کفش هست که همیشه آن را می پوشید

همه ی ما یک جفت کفش داریم که آن را از بقیه ی کفش هایمان بیشتر دوست داریم، اما هر قدر هم که راحت باشد، نباید همیشه و همه جا همان یک جفش کفش را بپوشیم. این توصیه ای برای خوش پوش تر شدن نیست و در واقع هیچ ارتباطی با تیپ و ظاهر ندارد. بهتر است یک روز درمیان کفش خود را تغییر دهید تا عرق کفش کامل خشک شود.

به علاوه، وقتی کفشی را هر روز می پوشید، بعضی قسمت های آن، به خصوص داخل و زیره ی کفش، فرسوده می شود، امری که می تواند تأثیری منفی روی راه رفتن ما بگذارد و در نتیجه، باعث پا درد شود.

۵- سایز پایتان را می دانید اما ابعادش را نه

دانستن ابعاد دقیق پا در هنگام خرید می تواند بسیار کمک کننده باشد. برندها سایزبندی متفاوتی برای کفش ها دارند، به همین دلیل بهتر است سایز درج شده روی کفش را مدنظر قرار ندهید و به جایش، به ابعاد پای خودتان توجه داشته باشید. به علاوه، فراموش نکنید که سایز پا می تواند در دوران بزرگسالی، بر اثر عواملی مانند بارداری یا افزایش وزن تغییر کند. با توجه به این مسأله، بهتر است قبل از رفتن به خرید، ابعاد پایتان را دوباره اندازه بگیرید.

۶- هنگام خرید کفش به جنس زیره توجه نمی کنید

یکی دیگر از چیزهایی که باید به آن توجه داشت، زیره کفش است، چون نقش مهمی در راحتی کفش دارد. برای انتخاب یک کفش مناسب باید این موضوع را مدنظر قرار دهیم که می خواهیم چقدر از آن استفاده کنیم. مثلاً کفش های ورزشی باید انعطاف پذیر و ضربه گیر باشند و اگر کفشی انتخاب کنیم که زیره اش لاستیکی باشد، در زمستان انعطاف نخواهد داشت.

با توجه به این موضوع، به شما می گوییم که چطور جنس های مختلف را از هم تشخیص دهید:

    زیره چرمی نرم و براق است. به علاوه، اگر با انگشت اشاره تان به آن ضربه بزنید، صدای بلندی می دهد.

    زیره لاستیکی رنگ ماتی دارد و اگر با انگشت به آن ضربه بزنید تقریباً هیچ صدایی نمی دهد.

    زیره پلی اورتان به راحتی خم می شود و وقتی به آن ضربه بزنید، دست لیز نمی خورد.

۷- فقط یک لنگه از کفش ها را امتحان می کنید

بدن ما قرینه نیست. خیلی پیش می آید که یک پا کمی بزرگ تر از دیگری باشد، به همین دلیل باید هر دو لنگه ی کفش را امتحان کنید تا مطمئن شوید هر دو پای بزرگ تر و کوچک تر در کفش راحت هستند.

۸- فقط به بلندی پاشنه توجه می کنید

درست است که کفش های پاشنه بلند کفش های راحتی محسوب نمی شوند اما معنی اش این هم نیست که پوشیدن کفش پاشنه بلند حتماً با درد همراه است. زیره هایی که ضخامت زیادی دارند یا کمی لژدارند، لایه ی محافظ بیشتری در برابر فشار وارده به کف پا ایجاد می کنند.

۹- عمر مفید کفش های کتانی مدل کفش تنیس را در نظر نمی گیرید

کفش های کتانی مدل کفش تنیس عمر محدودی دارند. بعضی کفش های جدید هستند که به گونه ای طراحی شده اند که خود قبل از ۵۰۰ کیلومتر از هم پاره می شوند. با این حال لازم نیست کفش حتماً پاره شود، ساییدگی ها و پارگی های کفش هم باعث آسیب می شود. با توجه به اینکه هر فرد بزرگسال عادی طی روز بین ۲/۴ تا ۳/۲ کیلومتر راه می رود، اگر هر روز از کفش تنیس تان استفاده کنید، در عرض کمتر از نصف سال فرسوده می شود.

۱۰- دمپایی لاانگشتی را طولانی مدت به پا می کنید

دمپایی ها و صندل های لاانگشتی یکی از انتخاب های همیشگی برای فصل تابستان هستند، اما توصیه می شود زیاد آن ها را در پاهایتان نگه ندارید. این مدل کفش نحوه ی راه رفتن مان را تغییر می دهد چون ما را مجبور می کند از انگشت شست پایمان استفاده کنیم تا کفش در پایمان بماند. این امر در دراز مدت می تواند مشکلاتی به بار آورد.