اخبار کسب و کارعمومی

نکات مهم پخت شله زرد برای افطاری

شله زرد یکی از غذاهای سنتی و قدیمی ایرانی است که به عنوان دسر نیز شناخته می شود، البته امروزه بیشتر به عنوان غذا تهیه می شود. جالب توجه در بشقاب زرد، فرنی و عدس پلو است که اغلب در مراسم مذهبی خاص به مقدار زیاد تهیه می شود و به عنوان هدایای قربانی توزیع می شود. در این مقاله قصد داریم طرز تهیه شله زرد را برای افطاری آموزش دهیم.

مواد لازم برای ۴ نفر
برنج نیم دانه ۲ لیوان
شکر ۴ لیوان
گلاب نصف لیوان
خلال بادام ۱۰۰ گرم
کره ۱۰۰ گرم
زعفران دم کرده ۲ قاشق غذاخوری
نمک ۱ قاشق چایخوری
دارچین برای تزیین

نحوه درست کردن شله زرد برای افطاری چگونه است؟

مرحله اول

برای تهیه جرد نذری کوشکی، ابتدا برنج را خوب بشویید، در ظرف بزرگی بریزید، آب بریزید، برنج را به آرامی برگردانید، آبکش کنید و آب بریزید. دوباره همین کار را انجام دهید

مرحله دوم

این کار را چند بار انجام می دهیم تا آب برنج تمیز شود، آن را آبکشی کرده و یک فنجان گلاب و یک لیوان آب می ریزیم و در ظرفی می گذاریم تا برنج بماند. 30 دقیقه.

مرحله سوم

بادام ها را در یک لیوان آب خیس کنید و پوست قهوه ای آن را به راحتی جدا کنید. پس از مخلوط کردن برنج با آب و گلاب به مدت 30 دقیقه، 8 پیمانه آب داخل پلوپز بریزید.

مرحله چهارم

سپس تابه را روی حرارت زیاد قرار می دهیم تا آب زودتر بجوشد سپس مخلوط برنج و آب و گلاب را در تابه می گذاریم تا آب دوباره بجوشد و حرارت را کم می کنیم تا برنج پخته شود.

مرحله پنجم

سپس برنج را با دندان تست می کنیم، اگر برنج اطراف نرم بود و پایه آن کمی سفت بود و نیاز به چسبیدن داشت، شکر را اضافه کنید و مواد را خوب مخلوط کنید تا نچسبد. بعد از حل شدن شکر در مواد مدام هم بزنید تا زردی پوست به ته نچسبد.

نکات مهم پخت شله زرد برای افطاری

مرحله ششم

سپس بادام ها را پوست می گیریم و از وسط نصف می کنیم تا خرد شود و بقیه را در پوسته زرد رنگ قرار می دهیم و برای تزئین کنار می گذاریم. زعفران تهیه شده با کمی نمک را روی پوست زردچوبه اضافه می کنیم.

مرحله هفتم

سپس زرده را هم بزنید تا به غلظت مورد نظرتان برسد. وقتی دیدید خمیر زرد به غلظت دلخواه رسید، رب زرد را در ظرف مناسبی بریزید و بگذارید کمی خنک شود و سپس آن را صاف کنید.

مرحله هشتم

اگر مخلوط غلیظ بود، کره را به زرده اضافه کنید، بعد از 5 دقیقه حرارت را خاموش کنید، اجازه دهید زرده خنک شود. اگر پوسته زرد هنوز شل بود و به اندازه کافی غلیظ نبود، به آن زمان می دهیم تا بپزد.

مرحله نهم

البته باید این نکته را هم در نظر داشته باشید که پوست زرد مانند قهوه فشرده بعد از انجماد کمی سفت می شود. در نهایت رویه زرد را در ظرف مورد نظر می گذاریم و روی آن را با دارچین یا پودر نارگیل و تکه های بادام یا پسته تزئین می کنیم.

نکاتی برای درست کردن شله زرد

یکی از مشکلات بعد از پخت زرده این است که اگر زرده در یخچال نگهداری شود مانند کدو سبز آبکی می شود که روی ظاهر و طعم آن تاثیر می گذارد. دلیل این مشکل تبخیر نشدن آب زرد است.

بعد از اینکه پوسته زرد کاملا آماده شد، بهتر است شعله را کم کنید و یک ساعت دیگر روی حرارت ملایم بگذارید. این باعث می شود تمام آب اضافی موجود در پوست زرد تبخیر شود و آبیاری متوقف شود.

اگر می خواهید پوسته زرد خود را با بادام خوشمزه و ارگانیک درست کنید؛ توصیه می کنیم از بادام آسیاب شده در خانه استفاده کنید. اگر طرز تهیه رب بادام را در خانه بلد نیستید، در مطلب زیر اطلاعات لازم را خواهید یافت.