معرفی انواع استانداردهای وای فای یا وایرلس

هنگامی که قصد خرید تجهیزات ارتباطی شبکه مثل مودم یا حتی گوشی موبایل دارید، معمولاً با حجم انبوهی از اطلاعات درمورد استانداردها و ویژگی‌های این وسایل روبرو می‌شوید که اغلب چندان هم واضح نیستند. به خصوص اینکه در موارد زیادی با حروف اختصاری و اعدادی روبرو می‌شوید که پروتکل‌های ارتباطی شبکه را نشان می‌دهند و کاربران معمولی معنای آنها را نمی‌دانند. اما بد نیست بدانید این اختصارات هرکدام نشان‌دهنده یک استاندارد شبکه ارتباطی هستند. جهت آگاهی از بهترین قیمت سوئیچ سیسکو کلیک کنید. برای بررسی سوئیچ سیسکو می توانید در گوگل سرچ کنید.

معرفی انواع استانداردهای وای فای یا وایرلس

استانداردهایی که نحوه اتصال دستگاه موردنظر به شبکه را تعیین می‌کنند، اینکه نهایتاً تا چه سرعتی می‌تواند فراهم کند و تا چه میزان پهنای باند می‌تواند در اختیارتان بگذارد و… . اگر قصد خرید یک مودم یا گوشی تلفن همراه دارید، بد نیست نگاهی به انواع پروتکل و استاندارد وایرلس بیندازید تا بتوانید خرید آگاهانه‌ تری داشته باشید. در این مقاله از پیشگامان به بررسی این استانداردها پرداخته‌ ایم. برای کسب اطلاعات بیشتر از سوئیچ سیسکو 2960s به سایت مراجعه کنید.

استاندارد های IEEE یا وایرلس چیست و چگونه تعیین می‌ شوند؟

شاید این سؤال برای شما هم پیش آمده باشد که استانداردهای شبکه‌های وایرلس یا هر شبکه دیگری چگونه تعیین می‌شوند؟ و چه کسی این کار را انجام می‌دهد؟ جالب است بدانید یک مؤسسه عملی معتبر به نام IEEE یا انستیتو مهندسی برق و الکترونیک کار تعیین استانداردهای را انجام می‌دهد. در واقع در این مؤسسه افرادی دور هم می‌نشینند و در مورد مسائلی مثل تعداد بیت داخل هر بایت یا استانداردهای رمزگذاری اطلاعات در شبکه‌ها تصمیم‌گیری می‌کنند.

البته اگر شرکت‌های تجاری و تولیدکنندگان تجهیزات ارتباطی نخواهند استانداردهای IEEE را رعایت کنند، این استانداردها ارزش خاصی ندارند اما نکته اینجا است که شرکت‌های تولیدی و تجاری به خوبی این استانداردها را رعایت می‌کنند، زیرا باعث می‌شود تولیدات آنها به خوبی کار کنند.

تاریخچه استاندارد های وای فای

هر شبکه دو مشخصه اصلی شامل سرعت و فرکانس کاری دارد. سرعت نشان‌دهنده حجم داده انتقالی در شبکه در مدت زمانی مشخص است. فرکانس کاری هم مشخص می‌کند شبکه موردنظر در چه فرکانسی فعالیت دارد. استانداردهای وای فای هم معمولاً با این دو مشخصه سروکار دارند. در واقع کار آنها تعیین محدوده سرعت و فرکانس کاری هر شبکه است. هر استاندارد وای فای شامل عدد ۸۰۲.۱۱ است. حرفی که در ادامه این عدد می‌آید، هر استاندارد را از دیگری متمایز می‌کند. در ادامه سیر تحول استاندارد وایرلس را بررسی می‌کنیم:

استاندارد وایرلس ۸۰۲.۱۱b

۸۰۲.۱۱b استاندارد اصلی ۸۰۲.۱۱ بود که اولین بار در سال ۱۹۹۹ به بازار ارائه شد. این استاندارد در محدوده GHz ۲.۴ کار می‌کند، در تئوری تا Mbs ۱۱ سرعت انتقال داده فراهم می‌کند و برد آن تا حدود ۴۵ متر می‌رسد. تجهیزات پشتیبانی کننده ۸۰۲.۱۱b ارزان بودند اما این استاندارد کمترین سرعت را در بین انواع استاندارد وایرلس داشت. همچنین از آنجایی که در فرکانس  GHz ۲.۴ کار می‌کرد، در مواردی باعث ایجاد تداخل سیگنال با دیگر وسایل خانگی بی‌سیم می‌شد.

استاندارد وایرلس ۸۰۲.۱۱g

کانفیگ مودم ال بی لینک را میتوانید از صفحه مراجعه نمایید.

استاندارد وایرلس ۸۰۲.۱۱n

استاندارد وایرلس ۸۰۲.۱۱n در سال ۲۰۰۹ به بازار عرضه شد. با این استاندارد شبکه‌ های وای فای باز هم پرسرعت‌تر و قابل اطمینان‌تر شدند. این استاندارد می‌توانست روی کاغذ تا سرعت Mbs ۳۰۰ را برای کاربر فراهم کند. این استاندارد از یک فناوری به نام MIMO بهره می‌برد که اجازه کار دستگاه با چند ورودی و چند خروجی همزمان را می‌داد. این فناوری در نهایت باعث شد دستگاه‌ها داده بیشتری را بدون نیاز به پهنای باند بیشتر یا قدرت انتقال بالاتر فراهم کنند. ضمن اینکه استاندارد وایرلس ۸۰۲.۱۱n در هر دو محدوده فرکانسی GHz ۲.۴ و GHz ۵ کار می‌کرد.

  • به طور انحصاری در باند فرکانسی GHz ۵ فعالیت می‌کرد
  • پهنای کانال ارتباطی آن دو برابر شد و به MHz ۸۰ رسید

آیا درباره اینترنت lteو 4g چیزی میدانید اگر میخواهید اطلاعات بیشتری داشته باشید میتوانید به مقاله نوشته شده ما درباره مراجعه نمایید.

  • امکاناتی شبیه به ۵G دارد
  • از شلوغی و تراکم ترافیک در مکان‌های عمومی جلوگیری می‌کند
  • ظرفیت و سرعت بالاتری تا حد Gbs ۹.۶ را می‌تواند فراهم کند
  • پشتیبانی بهتری از طیف فرکانسی GHz ۲.۴ تا GHz ۵ دارد.
  • از فناوری MIMO ضمن افزایش ظرفیت آن پشتیبانی می‌کند
  • قابلیت اتصال وسایل زیادی را به وای فای ایجاد می‌کند
  • به طور کلی باعث بهبود عملکرد و سرعت وای فای می‌شود
  • برخلاف دیگر استانداردها، ۸۰۲.۱۱ax به روتر اجازه می‌دهد از چند آنتن پشتیبانی کند؛ در نتیجه روتر می‌تواند دستگاه‌های زیادی را پشتیبانی کند.

استاندارد وایرلس Wi-Fi ۶E

ممکن است در برخی وسایل ارتباطی شما با عبارت Wi-Fi ۶E روبرو شوید. لازم است بدانید این استاندارد در همه موارد شبیه به Wi-Fi ۶ است به غیر از یک مورد، آن هم باند فرکانسی مورداستفاده است که Wi-Fi ۶E می‌تواند فرکانس GHz ۶ را هم پشتیبانی کند. این فرکانس عملکرد شبکه ارتباطی را ارتقا داده و تأخیرهای آن را به شدت کم می‌کند.

استاندارد وایرلس Wi-Fi ۷ (۸۰۲.۱۱be)

در حالی که Wi-Fi ۶ به تازگی وارد بازار شده، صحبت‌ها در مورد Wi-Fi ۷ (۸۰۲.۱۱be) هم شروع شده و روزبه روز بیشتر می‌شود. به نظر می‌رسد این استاندارد در سال ۲۰۲۴ به دنیای ارتباطات ارائه خواهد شد. برحسب تجربه‌های قبلی در ارائه استاندارد وای فای، می‌توان ویژگی‌های زیر را برای Wi-Fi ۷ (۸۰۲.۱۱be) متصور شد:

  • سرعت بیشتر
  • پهنای باند بیشتر
  • پشتیبانی از چند باند فرکانسی به صورت همزمان
  • قابلیت انتقال داده‌های بیشتر توسط سیگنال رادیویی

شبکه وایرلس از زمان ارائه به بازار تا کنون پیشرفت‌های زیادی به خود دیده است. ازجمله، استاندارد وایرلس هر بار دچار پیشرفت در ارائه سرعت و پهنای باند بیشتر شده و است. روند رشد این استانداردها همچنان ادامه دارد و در سال‌های آینده شاهد عرضه نسخه‌های پیشرفته‌تری از استاندارد وایرلس خواهیم بود.

برخی سوالات رایج:

استاندارد های IEEE یا وایرلس چیست و چگونه تعیین می‌شوند؟

جالب است بدانید یک مؤسسه عملی معتبر به نام IEEE یا انستیتو مهندسی برق و الکترونیک کار تعیین استانداردهای اینترنت وایرلس را انجام می‌دهد. در واقع در این مؤسسه افرادی دور هم می‌نشینند و در مورد مسائلی مثل تعداد بیت داخل هر بایت یا استانداردهای رمزگذاری اطلاعات در شبکه‌ها تصمیم‌گیری می‌کنند.

تاریخچهدر مورد استانداردهاي وايرلس و شبکه چه می‌دانید؟ اغلب کاربران خانگی اینترنت زمانی که قصد خرید یک دستگاه وایرلس برای خانه یا اداره کوچک خود را دارند، اطلاعاتی در مورد استاندار های وایرلس ندارند و صرفاً به خرید یک دستگاه اهمیت می‌دهند.

اما استاندارد های دستگاه های وایرلس یکی از نکات مهمی است که باید قبل از خرید با آنها آشنا باشیم تا در آینده نیاز به ارتقاء دستگاه خود و صرف هزینه دوباره برای آن پیدا نکنیم. در این مقاله به صورت جامع به معرفی استاندارد های مختلف وایرلس یا شبکه می‌پردازیم.

استاندارد 802.11 چیست؟

استاندار تمامی دستگاه های وایرلس، با عبارت معروف 802.11 نشان داده می‌شود. اعداد و حروف روبروی این عدد عبارت نشان دهنده دیگر استاندار های مختلف وایرلس است. از جمله:

  • استاندارد 802.11n
  • استاندارد 802.11a
  • استاندارد 802.11b
  • استاندارد 802.11g
  • و …

معرفی استاندارد 802.11b

حدود دو سال بعد، IEEE استاندارد سابق خود را گسترش داد و این بار آن را با نام 802.11b ارائه کرد. پشتیبانی پهنای باند در این استاندارد ارتقاء داشته و از 2 به 11 Mbps ارتقاء یافته است. البته این استاندارد بی نقض نیست. این استاندارد نیز یکی دیگر از معیاب استاندارد اصلی و سابق را در خود دارد و آن هم استفاده از فرکانس سیگنالی رگوله نشده است. البته این موضوع باعث کاهش قیمت محصول خروجی شده و می‌توان گفت، سازندگان مزیتی را فدا کرده اند تا مزیت دیگری به دست آورند.

در هر حال به دلیل نبود رگولاسیون، در صورتی که دستگاه های با استاندارد 802.11b در نزدیکی دستگاه های فرکانس دار دیگر قرار بگیرند، ممکن است با آنها تداخل فرکانسی پیدا کنند. این دستگاه ها اغلب دستگاه هایی چون مایکرویو، تلفن بی سیم و… هستند که از بازه فرکانسی 2.4 گیگاهرتز استفاده می‌کنند.

دستگاه هایی که از استاندارد وایرلس 802.11b استفاده می‌کنند، قیمت پایینی دارند و بازه فرکانسی مناسبشان، به آنها اجازه نفوذ از سدهای سختی چون دیوار را می‌دهد. اگر بخواهیم نیم نگاهی هم به معایب این استاندارد داشته باشیم، سرعت پایین و امکان تداخل آنها با فرکانس دستگاه های دیگر، مهم ترین معایب این استاندارد است.

استاندارد گفته شده، تا پهنای باند 54 Mbps را پشتیبانی می‌کند. همینطور فرکانس این استاندارد از 2.4 GHz در استاندارد قبلی، به 5 GHz افزایش پیدا کرده که این فرکانس یک فرکانس رگوله شده است. البته باید بدانید که این افزایش فرکانس باعث کوتاه تر شدن طول موج می‌شود که نفوذ از داخل سطوح سخت را دشوار می‌کند.

معرفی استاندارد 802.11g

در ضمن تجهیزات استاندارد 802.11g با تجهیزات استاندارد 802.11b که یکی از رایج ترین استاندارد هاست، مطابقت دارند.