ویژگی های کاربردی سولجر

تاریخ انتشار ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۱

دیوار برلنی یک روش پایدارسازی گود است که با نام دیواره سولجر پایل نیز شناخته می‌شود. دیوار برلنی به دلیل معایبی از جمله سختی کم آن، حساس به نشست سازه مجاور کمتر مورد استفاده قرار می‌گیرد و به تنهایی پایدار نیست.

این روش پایدار سازی گود معمولا در ترکیب با نیلینگ و انکراژ مورد استفاده قرار می‌گیرد. ما در این مقاله از در مورد صفر تا صد مراحل اجرای روش دیوار برلنی صحبت می‌کنیم تا در انتهای این مقاله به جواب تمام سوال‌های خود برسید.

آنچه در این مقاله می آموزید:

دیوار برلنی یا دیواره سولجر پایل چیست ؟

مراحل اجرای روش دیوار برلنی در گودبرداری

انواع روش نصب پانل‌ها در روش دیواره سولجر پایل

مزایای روش دیوار برلنی

معایب روش دیوار برلنی

ویژگی های کاربردی سولجر

دیوار برلنی یا دیواره سولجر پایل چیست ؟

روش دیوار برلنی یک روش پایدارسازی گود است که از سه بخش اصلی تشکیل شده است:

اعضا با شمع‌های فولادی قائم یا همان سولجر پایل‌ها

پانل‌ها یا همان دیوارهای سازه‌ای بین شمع‌های فولادی قائم

مهارهای دوخت سیستم به خاک پایدار پشت گود

ویژگی مهم دیوار برلنی آن است که با استفاده از سولجر پایل و نیز استفاده از نیل‌ها یا انکرها، جابه‌جایی‌های افقی و قائم خاک دیواره گود به شدت کاهش می‌یابد.

این ویژگی به خصوص در گودهایی که در مجاورت ساختمان‌ها اجرا می شوند، بسیار کاربردی است. همچنین برای گودهایی که تراز آب زیرزمینی زیر تراز کف گود قرار دارد، مناسب است.

مراحل اجرای روش دیوار برلنی در گودبرداری

1) مانند اجرای سولجرها در سیستم و مهار متقابل (استرات چیست)، چاهک‌هایی در امتداد دیواره گود و در فواصل معین حفر می‌کنیم.

به این شکل که قفسه آرماتور به به سولجر متصل کرده و در داخل چاهک قرار می‌دهیم و بخش انتهایی شمع که در چاهک قرار دارد، بتن ریزی می‌کنیم.

مقاطع سولجر پایل‌ها باید غالبا زوج نیمرخ بال پهن، IPE یا لوله باشند.

طول گیرداری سولجر پایل‌ها باید بین 0.25 تا 0.35 عمق گود باشد. یعنی طول آن‌ها بین 1.25 تا 1.35 عمق گود خواهد بود.

2) عملیات گودبرداری را مرحله به مرحله انجام داده و در هر مرحله، خاک را تا عمق بحرانی یا عمق ایمن برمی‌داریم. ببرای مطالعه بیشتر در مورد اصول گودبرداری به مقاله ” “ سر بزنید.

عمق بحرانی از طریق محاسبه و براساس مشخصات خاک به دست می‌آید.

3) در مرحله بعد بین سولجرها، پانل‌ها را اجرا می‌کنیم. پانل‌ها انواع مختلفی دارند که عبارتند از:

دیوارهای بتن آرمه درجاریز

دیوارهای بتن آرمه بتن پاشی شده (دیوارهای شاتکریتی)

دیوارهای بتن آرمه پیش ساخته

دیوارهای متشکل از ورق‌های فولادی و سخت‌کننده‌های آن

دیوارهای متشکل از پانل‌ها یا الوارهای چوبی

به این نکته توجه داشته باشید که این روش را نمی‌توان برای پانل‌های بتنی درجا یا شاتکریتی اجرا کرد و فقط در سایر دیوارها که ساختاری پیش ساخته یا یکپارچه دارند، به کار می‌روند.

4) سولجرها بر اثر رانش خاک، تحت خمش قرار می‌گیرند و آن‌ها را تیرهای فولادی قائم نیز می‌نامند.

دیوار برلنی را معمولا به خاک پشت دیواره گود، با روش نیلینگ یا انکراژ می‌دوزند.

اگر از روش نیلینگ یا انکراژ استفاده نکنیم، سولجرها به صورت تیرهای طره‌ای و در صورت استفاده از این دو روش، آن‌ها به صورت تیرهایی با چند تکیه‌گاه جانبی رفتار می‌کنند.

جهت اجرای نیلینگ یا انکراژ، اعضای سازه‌ای افقی را به سولجرها متصل می‌کنند. این سیستم مهار کردن دیوار برلنی به خاک پشت، ممکن است در یک یا چند ردیف افقی اجرا شود.

برای مطالعه بیشتر در مورد روش اجرای نیلینگ و انکراژ به مقالات ” “ و ” “ مراجعه کنید.

انواع روش نصب پانل‌ها در روش دیواره سولجر پایل

روش نصب این پانل‌ها در دیوار برلنی یا دیواره سولجر پایل به دو صورت انجام می‌پذیرد:

روش اول:

بهترین روش اجرای کار جهت اجرای پانل‌ها این است که آن‌ها را با جوش یا پیچ به سولجرها متصل کنیم.

اگر این دیوارها از جنس بتن درجا باشند، ابتدا آرماتوربندی و قالب بندی انجام شده و سپس بتن ریزی صورت می‌گیرد.

در صورتی که دیوارها از جنس بتن شاتکریت باشند، ابتدا باید شبکه مش آرماتورها را بین سولجرها قرار داده و سپس بتن پاشی انجام شود.

در هر دو حالت بالا این پانل‌ها باید به شکل مناسب به سولجرها متصل شوند تا امکان انتقال نیروی رانش خاک به آن‌ها فراهم گردد.

به این نکته توجه داشته باشید که برای تمامی انواع پانل‌ها باید اتصال کامل بین پانل و سولجر برقرار شود.

در صورت استفاده دیوار برلنی از نوع پیش ساخته، باید پیش از بتن ریزی پروفیل‌هایی مثل نبشی و ناودانی که شاخک‌هایی به آن‌ها متصل شده است، به آرماتوربندی متصل کنیم.

این نبشی‌ها و ناودانی‌ها اتصال و یکپارچگی بین پانل‌ها را تامین می‌کنند. در مرحله آخر پانل‌های بتنی پیش ساخته را بتن ریزی می‌کنند.

در هنگام نصب این پانل‌ها، نبشی‌ها و ناودانی‌ها با اتصالات جوشی یا پیچی به سولجرها متصل می‌شوند.

درصورت استفاده از الوارهای چوبی یا پانل‌های فایبر گلاس، باید ابتدا در دو انتهای آن‌ها ناودانی‌هایی فولادی یا نظایر آن را به پانل‌ها پیچ کنیم.

سپس، این ناودانی‌ها یا نبشی‌ها را با جوش یا پیچ به سولجرها وصل می‌کنیم.

روش دوم:

در روش دیگر، پانل‌ها را بین بال‌های سولجرها قرار می‌دهند و با ادامه عملیات گودبرداری، آن‌ها را به طرف پایین هدایت می‌کنند.

سپس پانل‌های بعدی را از بالا داخل شیار این پروفیل‌ها وارد کرده تا به مرور پانل‌ها در سرتاسر عمق گود، دیواره گود را بپوشانند.

مزایای روش دیوار برلنی یا دیواره سولجر پایل

هزینه مناسب‌تر نسبت به روش‌های دیگر پایدارسازی گود

سهولت در اجرا

سرعت بالا در اجرا

عدم نیاز به تجهیزات خاص و نیروی متخصص

معایب روش دیوار برلنی یا دیواره سولجر پایل

جهت پایدارسازی دائم گود توصیه نمی‌شود.

در شرایطی که سطح آب زیرزمینی بالا باشد، توصیه نمی‌شود.

نسبت به دیگر روش‌های پایدارسازی گود، سختی کمتری دارد.

برای گودهایی که سازه اطراف آن حساس به نشست است، مناسب نیست.

برای اینکه با تمام نکات و ریزه کاربا نگاهی مختصر به سازه‌های عظیم و برج‌های سربه‌فلک‌کشیده در می‌یابیم که برای آن‌ها ضمن بهره‌گیری از دانش متخصصانی در حوزه معماری و ساخت سازه، از مهارت کارگران و همچنین کاربرد ابزارهای مختلف استفاده شده است. اگر چه سال‌ها قبل نیز ساخت و احداث سازه‌های عظیم وجود داشت، اما فراوانی آن‌ها به اندازه دوره امروزی نبوده و با مشقت و سختی فراوان نیز همراه بوده است.

بیشتر بخوانید: در واقع به دلیل عدم دسترسی به ابزارهای کاربردی گوناگون، گاهی یک پروژه ساخت‌وساز سال‌ها به طول می‌انجامید و‌ در این مدت، بارها و بارها مشکلاتی پدید می‌آمدند که کار را سخت‌تر از چیزی که بود می‌کردند. امروزه اوضاع جور دیگری پیش می‌رود. بسیاری از کارها با استفاده از مناسب، به راحتی انجام شده و فشار کار تا حدود زیادی از دوش نیروی انسانی برداشته می‌شود. افزون بر ماشین‌آلات متعدد، ابزارهای مکانیکی نیز نقش به‌سزایی در این حوزه دارند. گاهی یک ابزار نه چندان پیچیده با سیستمی ساده، نقش به سزایی در پیش‌برد روند ساخت‌وساز دارد. از جمله این ابزار می‌توان سولجر قالب‌بندی را نام برد. در این مقاله قصد داریم به پرسش «سولجر چیست» پاسخ داده و بهترین منبع برای خرید سولجر قالب‌بندی را نیز معرفی کنیم. تا انتهای این مطلب همراه ما بمانید.

سولجر چیست و چه کاربردی دارد؟

همان طور که گفته شد، سولجر یکی از ابزارهای ساده اما کاربردی در حیطه ساخت و ساز است که می‌تواند نقش پررنگی در سلامت داشته باشد. برای آن که با کاربرد سولجر بیشتر آشنا شده و بدانیم که سولجر چیست، بهتر است ابتدا این واژه را بررسی کنیم. سولجر در لغت به معنای «سرباز» و عاملی است که از سایر موارد حائز اهمیت، حمایت و پشتیبانی می‌کند. در واقع سولجرها را می‌توان سازه‌های نگهبانی دانست که به عنوان حامی ظاهر می‌شوند. همان طور که می‌دانید، برای ساخت بسیاری از سازه‌ها، از بتن به عنوان متریال انتخابی استفاده می‌شود. حال برای فرم دادن و تبدیل مخلوط سیمان، آب و شن و ماسه  به بتن سخت، باید از بتن استفاده شود. قالب بتن شرایط را برای شکل‌گیری درست بتن فراهم می کند. با این حال تحت شرایطی خاص، قالب خود با فشار زیادی از جانب بتن روبه‌رو می‌شود. در این حالت به نظر شما بهترین اقدام چیست؟

استفاده از سولجر به عنوان نگهدارنده قالب‌های بتن در ساخت دیوارهای بلند و ضخیم می‌تواند انتخاب خوبی باشد.این ابزار به عنوان پشت‌بند عمودی استفاده می‌شود تا فشار هیدرواستاتیکی ناشی از بتن که بر قالب وارد می‌شود را مهار کند. به این ترتیب استحکام سازه تا زمان خشک شدن کامل بتن تأمین می‌شود. استفاده از سولجر در برخی از پروژه‌های ساختمانی به عنوان یک ضرورت به حساب می‌آید و باید بسیار مورد توجه قرار گیرد.

مزایای استفاده از سولجر

حال که دانستید سولجر چیست و چه کاربردی دارد، بد نیست به مزایای استفاده از سولجر بپردازیم. همان‌طور که گفته شد، در برخی پروژه‌های ساخت و ساز، استفاده از سولجر ضروری است؛ اما در برخی دیگر می‌تواند به عنوان عامل کمک‌کننده به کار گرفته شود. در ادامه چند مورد از مزایای سولجر قالب‌بندی را شرح داده‌ایم:

استفاده از سولجر می‌تواند منجر به افزایش ایمنی سازه شود. در واقع، یک پشت‌بند عمودی در ساخت دیوارهای بتنی ایمنی کار را بالا می‌برد. از طرف دیگر، سولجر با کاهش فشار وارده بر قالب، منجر به حفظ کارایی آن می‌شود. چنان چه فشار هیدرواستاتیک از حدی فراتر برود، می‌تواند منجر به خراب شدن ابزار و سازه‌های دیگر شود. استفاده از سولجر، باعث صرفه‌جویی در هزینه‌ها می‌شود؛ چرا که با حفظ ایمنی مصالحی چون بتن و ابزارهایی مثل قالب بتن، از هزینه مجدد برای خرید یا تعمیر آن‌ها جلوگیری می‌کند. در صورتی که به صاف و یکدست بودن سطح بتن در ساخت سازه اهمیت می‌دهید، بهتر است از سولجر استفاده کنید. در سازه‌هایی که ارتفاع زیادی دارند، این ابزار می‌تواند ایمنی کار را تا حد زیادی بالا ببرد. در چه شرایطی استفاده از سولجر ضروری است؟

اگر چه در برخی پروژه‌های ساخت و ساز استفاده از سولجر به منظور بهره‌مندی از مزایای آن صورت می‌گیرد، اما گاهی اوقات چاره‌ای جز استفاده از سولجر قالب‌بندی وجود ندارد. مهم‌ترین شرایطی که استفاده از سولجر به یک ضرورت تبدیل می‌شود، ساخت دیوارهای مرتفع و ضخیم است. اصولاً هر زمانی که وزن مصالح از مقدار مشخصی فراتر رود، به استفاده از ابزارهای پشتیبان نیاز خواهیم داشت. برای مثال برای پشتیبانی از سقف به منظور استحکام بیشتر، از جک سقفی استفاده می‌کنیم. برای ساخت دیوارهای مرتفع و یا زمانی که ضخامت بتن بیشتر از ۲۰ سانتی‌متر باشد، باید از سولجر برای افزایش استحکام سازه استفاده کنیم. در بتن‌ریزی تونل‌ها و پل‌ها نیز استفاده از سولجر را به فراوانی مشاهده می‌کنید.‌ به طور کلی استفاده از این ابزار می‌تواند به پیش بردن هر چه بهتر فرایند ساخت و ساز، کمک شایانی بکند.

خرید سولجر باکیفیت با بهترین قیمت

اگر قصد راه‌اندازی یک پروژه ساختمانی را دارید و می‌خواهید با استفاده از سولجر، بر استحکام دیوارها بیفزایید، بهتر است آن را از یک منبع معتبر تهیه کنید. به این ترتیب می‌توانید از کیفیت سولجرها اطمینان داشته و با خیالی راحت، خرید خود را انجام دهید. فروشگاه آهن‌آلات بنیامین، یکی از نام‌آشناترین و معتبرترین فروشگاه‌های عرضه ابزار و تجهیزات ساخت و ساز است که با تجربه ده ساله خود، بهترین محصولات را به مشتریان عرضه می‌کند. این مجموعه ضمن ارائه محصولات باکیفیت، از نظر اقتصادی نیز ابزار و تجهیزات را با قیمت مناسب در اختیار شما قرار می‌دهد. حتی می‌توانید انواع ابزار دست دوم سالم را نیز از فروشگاه بنیامین تهیه کنید. این مجموعه سال‌هاست در تولید قالب بتن و تجهیزات ساخت و ساز حرف اول را می‌زند و مدتی هست که صادرات محصولات خود به کشورهای دیگر را نیز آغاز کرده است. با مراجعه به وبسایت فروشگاه بنیامین می‌توانید از انواع محصولات این مجموعه مطلع شده و نحوه ثبت سفارش را نیز از کارشناسان جویا شوید.

کلام آخر

در مقاله با شرح مطالبی دانستید که سولجر چیست و چه کاربردی در ساخت و ساز دارد. علاوه بر آن مزایای استفاده از سولجر به شما توضیح داده شد و با فروشگاه بنیامین نیز به عنوان یکی از بهترین تولیدکنندگان سولجر و آهن‌آلات ساختمانی آشنا شدید. حال می‌توانید برای پیش بردن پروژه‌های ساختمانی خود، از فروشگاه بنیامین کمک بگیرید.

منبع:

کلیدواژه:

درخواست حذف خبر:

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

لزوم ایجاد گشت املاک در اشتهارد

به گزارش خبرنگار مهر، ابراهیم کردلو بعد از ظهر دوشنبه در شورای و کار تنظیم و کنترل املاک و مستغلات ضمن محکوم کردن اقدامات خصمانه رژیم صهیونیستی علیه مردم مظلوم فلسطین افزود: باید با افرادی که منجر به نارسایی در بازار مسکن می‌شوند برخورد شود.

وی بیان کرد: قاطعیت در برخورد با اخلالگران بازار مسکن ضروری است و مشاوران املاکی که باعث برهم خوردن نظم بازار می‌شوند باید هزینه عملکرد منفی خود را بپردازند.

فرماندار اشتهارد افزود: و تحویل مسکن و واگذاری زمین مسکونی به خانوارهای زیر پوشش بهزیستی، کمیته امداد امام خمینی (ره) و بنیاد شهید شهرستان در اولویت قرار دارند.

رئیس شورای مسکن شهرستان اشتهارد خاطرنشان کرد: طرح‌های مهم نهضت ملی مسکن در شهرستان اشتهارد در قالب شهرک ۵۰۰ هکتاری فردآباد، ۷۳۴ واحدی مسکن کارگری شهر اشتهارد و طرح مهم الحاق یک هزار هکتار به محدوده شهر اشتهارد برای ساخت مسکن بویژه مسکن کارگری در قالب شهرک‌های مسکونی ویلایی با طراحی ۱-۲ و۳ طبقه به تصویب کار گروه امور زیربنایی و شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان البرز رسیده است.

کردلو افزود: علاوه بر طرح‌های فوق ۲۷۲ واحد مسکن نیز در قالب گروه‌های ساخت (شخص ساز) توسط بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در اشتهارد و ۳ پروژه ساخت مسکن محرومین توسط کمیته امداد در سه روستای شهرستان از جمله طرح‌های دیگر ساخت مسکن در جهت اجرای دستورات رئیس جمهور محترم و سیاست‌های دولت مردمی سیزدهم است که عملیاتی شده است.

فرماندار اشتهارد متذکر شد: با اجرای این طرح‌های مهم تب قیمت بالای مسکن در شهرستان اشتهارد فروکش خواهد کرد.

امیدواریم در پایان این مقاله به جواب سوال‌های خود در مورد دیوار برلنی رسیده باشید و از اینکه تا پایان مقاله با ما همراه بودید، تشکر می‌کنیم. نظرات خود را در مورد این مقاله با ما به اشتراک بگذارید.