هر چرخ چند لنت ترمز دارد و لنت ماشین کجاست؟

هر چرخ چند لنت ترمز دارد

تعداد لنت ترمز ماشین در هر چرخ به نوع سیستم ترمز و ساختار خودرو بستگی دارد. در خودروهای دارای ترمز دیسکی، هر چرخ معمولاً دو لنت دارد: یک لنت داخلی و یک لنت بیرونی یا به عبارتی لنت بیرون و داخل دیسک. این لنت ها بین ترمز و بازوهای ترمز که در سیستم مرکز ترمز قرار دارند، نصب می شوند.

در خودروهایی که از سیستم ترمز کاسه‌ای (در ترمز عقب) استفاده می کنند، عموماً هر چرخ یک ست لنت ترمز دارد. این ست شامل لنت های داخلی و بیرونی است که به گیرنده ترمز (بازوهای ترمز) متصل می شوند. بسته به ساختار و تنظیمات خودرو، ممکن است در بعضی از مدل ها تعداد لنت ها متفاوت باشد که برای مطلع شدن از تعداد لنت ترمز هر چرخ بهتر است با تکنسین های متخصص مشورت کنید.

لنت ترمز ماشین کجاست

در پاسخ به این پرسش که لنت ترمز ماشین کجاست باید گفت که لنت های ترمز معمولاً در داخل کالیپر ترمز قرار دارند که دیسک های ترمز را احاطه کرده‌اند. برای مشاهده لنت ترمز بایستی در کنار تایر ماشین قرار بگیرید و به داخل رینگ نگاه کنید. در اینجا شما دیسک ترمز و کالیپر ترمز را خواهید دید که در درون کالیپر ترمز، لنت ترمز قرار دارد. به بیان ساده هدف کالیپر ترمز فشار دادن لنت های ترمز به روتور برای توقف خودرو می باشد. همچنین برای دسترسی به لنت ترمز ابتدا باید ماشین را در سطحی صاف پارک کنید و سپس با جک زدن خودرو و خارج کردن تایر از جای خود، به لنت ترمز دسترسی پیدا کنید.

سیستم ترمز یکی از مهم‌ترین بخش‌های خودرو است که وظیفه کاهش سرعت و متوقف کردن ماشین را برعهده دارد. این سیستم خود از چند قطعه تشکیل شده که لنت ترمز یکی از آنها است. لنت صفحه‌ای است که از مواد مختلف ساخته شده و اصطکاک آن با دیسک چرخ، سرعت را کاهش داده و خودرو متوقف می‌کند. اما لنت ترمز به مرور زمان و بر اثر استفاده مستهلک شده و به اصطلاح تمام می‌شود. در این شرایط باید بدانید که چه زمانی لنت را تعویض کنید تا همچنان سیستم ترمز عملکرد مناسبی داشته باشد و سرعت را به موقع کاهش داده و خودرو را متوقف کرده و از اتفاقات ناگوار جلوگیری کند.

عملکرد لنت ترمز

لنت ترمز از دو بخش کفشک لنت و لقه لنت تشکیل شده است. سطح اصطکاکی لنت پس از فشار دادن پدال ترمز به روتور ترمز می‌چسبد و اتومبیل را متوقف می‌کند. لنت ترمز در گذشته با استفاده از آزبست ساخته می‌شد. آزبست گرمای تولیدشده لنت بر اثر اصطکاک را جذب و پراکنده می‌کرد، اما این نوع لنت‌ به دلیل ایجاد گرد و غبار هنگام ترمز گرفتن برای سلامتی انسان و محیط‌زیست مضر بود. به همین دلیل امروزه لنت‌ها از مواد آلی بی‌ضرر ساخته می‌شوند که جنس بیشتر آنها شیشه، لاستیک و رزین است.

لنت‌های آلی یا غیرآزبستی چندان آلاینده نیست. این نوع لنت ترمز‌ بیشتر برای خودرو‌های معمولی و روزمره به کار می‌رود و گزینه مناسبی برای خودرو‌های سنگین و مسابقه‌ای نیست. چرا که وزن ماشین‌های سنگین و سرعت ماشین‌های مسابقه‌ای بالا است و راننده باید بتواند ماشین را در سرعت زیاد متوقف کند.

بهترین زمان تعویض لنت ترمز

همان طور که گفته شد این قطعه جزو لوازم مصرفی خودرو می‌باشد که به طور کلّی باید هر چند وقت یکبار تعویض شوند. برای دریافت پاسخ بهتر این سوال در ابتدا بهتر است به دفترچه راهنمای خودروی خود مراجعه کنید چرا که بهترین جواب را می‌توانید در آن پیدا کنید.

لنت ترمز از مهم ترین عامل‌های حفظ امنیت شما و خودرویتان در جاده می‌باشد. حرکت، تنها بخشی از عملکرد خودرو است. هر خودرویی که حرکت می‌کند برای ایستادن نیازمند یک عامل است. لنت ترمز یکی از اصلی‌ترین لوازم یدکی خودرو می‌باشد که اگرچه به چشم نمی‌آید امّا ایمنی سرنشینان به آن وابسته است. با وجود اهمیّت این قطعه متاسفانه بخش قابل‌ توجّهی از بازار به لنت‌های بی‌کیفیت تعلّق دارد. برای آشنایی بیشتر با انواع لنت ترمز، زمان تعویض و راهنمای انتخاب بهترین مارک لنت ترمز با فروشگاه اینترنتی لوازم یدکی ماشین نو همراه باشید.

هر چرخ چند لنت ترمز دارد و لنت ماشین کجاست؟

1) لنت ترمز چیست؟

2) بهترین زمان تعویض لنت ترمز

3) انواع لنت ترمز

4) آزبست در لنت ترمز چیست؟

5) هر چرخ چند لنت ترمز دارد؟

6) بهترین مارک لنت ترمز ماشین چیست؟

6.1) برندهای معروف لنت ترمز

7) فروشگاه لنت ترمز

8) راه‌های افزایش طول عمر لنت ترمز

لنت ترمز چیست؟

لنت ترمز نخستین بار در سال 1902 توسط فردریک لنکسر اختراع شد. در این مدّت نه تنها شکل و شمایل ظاهری لنت ترمز تغییری نکرد بلکه حتی مواد اولیه آن نیز بدون تغییر باقی ماند. سازندگان لنت‌های ترمز نزدیک به یک قرن از آزبست برای ساخت این قطعه استفاده می‌کردند که یکی از مواد سرطان‌زای صنعتی محسوب می‌شود. اما چند سالی است که استفاده از این ماده ممنوع شده و قطعه سازان از ترکیبات دیگری برای ساخت لنت استفاده می‌کنند.

این قطعه جزو مهم ترین اجزای سیستم ترمز می‌باشد که وقتی پدال ترمز را فشار می‌دهید شروع به کار می‌کند. همانطور که می‌بینید و می‌دانید چرخ‌های خودرو به طرز عجیبی با سرعت بالا میچرخند و برای توقف هر چهار چرخ و ایستادن خودرو نیاز به فشار محکمی می‌باشد. لنت ترمز بیش از هر قطعه دیگری در معرض اصطکاک و گرمای زیاد قرار دارد. میزان اصطکاک این قطعه با کاسه و دیسک ترمز به حدی است که خودرو را در چند ثانیه متوقف می‌کند.

با این وصف، لنت‌های ترمز خیلی سریع‌ تر از سایر قطعات خودرو فرسوده می‌شوند و  تعویض به‌ موقع آن‌ها بسیار ضروری و حیاتی است. البتّه سرعت فرسودگی لنت به تعداد دفعات رانندگی و سبک رانندگی شما بستگی دارد که در ادامه از نشانه‌های خرابی و فرسودگی آن صحبت خواهیم کرد.

انواع لنت ترمز

همانطور که متوجّه شدید این قطعه بخشی مهمی از سیستم ترمز است که با ایجاد اصطکاک باعث کم شدن و از بین رفتن شتاب وسیله نقلیه می‌شود. عملکرد لنت به این صورت می‌باشد که با ایجاد نیروی اصطکاکی لازم و مناسب انرژی جنبشی ماشین را به انرژی حرارتی تبدیل کرده و این عمل، ماشین را از حالت حرکت به حالت سکون در می‌آورد.

لنت ترمز قسمتی است که با روتور تماس پیدا کرده و ضمن ایجاد اصطکاک به آن فشار وارد می‌کند. روتور همان دیسک تخت و براقی است که می‌توانید پشت چرخ بعضی خودروها بینید. فشار و اصطکاک وارد شده به روتور، منجر به کند شدن حرکت خودرو و در نهایت توقف آن می‌شود. در بخش‌های زیر انواع لنت ترمز را بررسی و مورد بحث قرار می‌دهیم تا با شناخت بهتر از کارایی و زمان تعویض ایمنی خودرو و سرنشینانش را افزایش دهید.

خرید لنت ترمز

امّا بهتر است در دوره‌هایی که خودروی خود را سرویس می‌کنید از مکانیک بخواهید آن‌ها را بررسی کند و با توجّه به ضخامت لنت متوجه خواهد شد که آیا زمان تعویض و خرید لنت است یا خیر. شما می توانید برای لوازم یدکی لیفتراک سپاهان نیز اقدام کنید. البتّه در بخش بالا گفته شد زمان تعویض لنت ترمز بستگی به نوع و سبک رانندگی شما دارد. اگر روزانه در ترافیک‌های سنگین هستید و مدام کلاچ ترمز می‌گیرید باید بیشتر از افرادی که در شرایط جاده ای نرمال، یا عمدتاً جاده‌های روستایی و یا رانندگی کمی دارند به فکر تعویض مداوم لنت ترمز باشید. لنت‌ها می‌توانند تا حد آخر ساییده شوند و یا به اصطلاح تمام شوند، یا چرب و شکسته شوند. هر کدام از این اتّفاق‌ها دارای نشانه‌های خاصی هستند که بهتر است هر راننده ای با آن‌ها آشنا باشد.

چگونه لنت ترمز خود را چک کنیم

بسیار مهم است که هر از گاهی لنت های ترمز خود را از نظر سایش چک کنید. لنت های ترمز فرسوده ناایمن هستند و مانع از توقف سریع خودروی شما می شوند و کسانی که در یک محیط شهری زندگی می کنند باید بیشتر از افرادی که در مناطق روستایی هستند، لنت های ترمز ماشین خود را تعویض کنند. در اینجا 3 روش برای بررسی لنت ترمز وجود دارد.