اخبار کسب و کارعمومی

مه پاش چگونه کار میکند؟

دستگاه های مه پاش معمولاً به عنوان دستگاه های خنک کننده و کنترل رطوبت شناخته می شوند. این دستگاه ها انواع مختلفی دارند که یکی از آنها مه پاش خانگی است. دستگاه های مه پاش را می توان در داخل و خارج از خانه استفاده کرد تا فضا را خنک و مرطوب نگه دارد. مه پاش خانگی بسیار کاربردی و مقرون به صرفه است.

میسترها در سایزهای مختلف از میسترهای صنعتی و بسیار بزرگ گرفته تا سایزهای کوچکتر و کم توان برای استفاده در فضاهای بسته مانند گلخانه استفاده می شوند. این دستگاه به کمک آب محیط را خنک می کند و قطرات بسیار کوچکی از آن را به اطراف می ریزد. سمپاش در هوای گرم تابستان، در فضای باز و زیر نور خورشید به خوبی کار می کند.

حتما همه این نوع تجهیزات را در فضای باز رستوران ها و کافی شاپ ها دیده اید، اما شاید ندانید که اتومایزرها مصارف خانگی و تجاری هم دارند. در این مقاله به بررسی نحوه عملکرد بخارشوی خانگی می پردازیم.
مه پاش چگونه کار میکند؟
مه خانه

مه پاش خانگی یک دستگاه خنک کننده است که فقط از آب جاری برای خنک کردن محیط بدون استفاده از برق یا سایر منابع انرژی استفاده می کند. اما چگونه این کار را انجام می دهند؟ دستگاه مه پاش دارای فیلتر ذرات بسیار ریز می باشد. این باعث می شود که قطرات آب به ذرات بسیار کوچک تری تبدیل شوند و به گونه ای در محیط پخش شوند که به طور معمول روی سطوح باقی بمانند و اثر خیس شدن از خود بر جای نگذارند.

گفته می شود در این فرآیند، قطرات آب به پودر تبدیل می شوند. زیرا دیگر نمی توان یک قطره آب را دید و فقط یک غبار هاله مانند از دستگاه خارج می شود که در واقع ذرات بسیار ریز آب هستند. قطر این ذرات بسیار کوچک است و بسته به نوع دستگاه از 75 تا 200 میکرون متغیر است.

خروجی دستگاه که دارای این منافذ بسیار کوچک است از طریق لوله دستگاه به جریان آب متصل می شود و زمانی که آب به خروجی می رسد آن را به صورت پودر به بیرون پرتاب می کند. این عمل اتاق را چه در بسته و چه باز با رطوبت ملایم خنک می کند و حس بسیار مطبوعی ایجاد می کند.

برنامه مه پاش خانگی

یکی از کاربردهای اصلی دستگاه رطوبت ساز در خانه خنک کردن حیاط یا قسمتی است که گیاهان در آن نگهداری می شوند. زیرا بسیاری از گیاهان برای رشد خوب باید در محیطی مرطوب با دمای نسبتاً خنک باشند. علاوه بر محیط باز با کافه ها و رستوران ها، می توانید این نوع مه را در گلخانه ها نیز ببینید.

ظروف گلخانه ای به پشت بام متصل می شوند و به شما امکان کنترل کامل جریان آب به داخل ظرف بسته به رطوبت و نیازهای خنک کننده گیاهانتان را می دهند. میزان و نحوه آبیاری بسته به گیاه متفاوت است، بنابراین سمپاشی داخل گلخانه باعث خیس شدن سطح گیاهان نمی شود و تنها باعث ایجاد رطوبت و خنکی می شود.

اگر در منزل خود ویلا، باغ و یا حیاط خلوت کوچکی دارید، استفاده از این وسیله برای تامین رطوبت و خنکی گیاهان می تواند بسیار کاربردی باشد. زیرا گاهی گرما و خشکی هوا در تابستان می تواند برای گیاهان بسیار مشکل ساز باشد و برگ های آنها را خشک کند. با این حال، با یک دستگاه مرطوب کننده هوا در خانه، رطوبت و خنکی لازم را تامین می کنید و نگران از بین رفتن گیاهان در تابستان نخواهید بود.

مزایای استفاده از مه پاش خانگی

همانطور که گفته شد نبولایزر خانگی کاربردهای زیادی دارد و انواع مختلف آن می تواند بسیار مفید باشد. به طور کلی می توان از مزایای آفت کش ها در شرایط زیر استفاده کرد.

خنک سازی فضای بیرونی کافه ها و رستوران ها، خانه ها، باغ ها و باغ ها، استخرها و سوناها، ایجاد خنکی در ساحل در هوای گرم، زدودن گرد و غبار معادن با مه پاش های صنعتی، دفع حشرات در مناطق مختلف و تامین دما. رطوبت مورد نیاز گلخانه ها که در بالا ذکر شد.

از آنجایی که مستر خانه نیازی به برق، برق و … ندارد و فقط با آب کار می کند، می تواند مقرون به صرفه ترین و ساده ترین راه برای ایجاد رطوبت و خنکی در محیط و فضای باز باشد. علاوه بر این، اگر مه در بیرون نصب شود، ظاهر منطقه را خراب نمی کند و زیبایی محیط را از بین نمی برد.

شیلنگ ها را می توان به صورت مه پاش در کناری نصب کرد و آب پاش ها نیز بسیار کوچک هستند و مشکل بصری برای فضا ایجاد نمی کنند. تنها اثری که از خود می گذارند رطوبت و سردی مطبوع است.

برخی تصور می کنند که رطوبت ساز خانگی آب زیادی مصرف می کند و از نظر مصرف آب به صرفه نخواهد بود. اما بهتر است بدانید که مه ها به دلیل کارایی که در خنک سازی جو دارند، آب بسیار کمی مصرف می کنند. شاید آبی که از مه بیرون می آید، که به صورت مه قطرات آب است، کار بیشتری انجام دهد.

اما در واقعیت میزان آب خارج شده از دستگاه زیاد نیست و تنها به دلیل قطرات آبی که به پودر تبدیل می شود، قابل مشاهده است. البته لازم به ذکر است که برای تنظیم جریان آب ورودی به شیلنگ های دستگاه باید از پمپ آب استفاده شود تا بتوان میزان آب ورودی به دستگاه را کنترل کرد. بنابراین نصب مه خانگی گزینه مناسبی برای خنک سازی محیط است.

اجزای یک دستگاه رطوبت ساز خانگی

قطعات مه پاش خانگی بسته به نوع کاربرد و سازنده ممکن است متفاوت باشد. به طور کلی یک مه پاش شامل یک لوله آب، یک لوله تامین آب، یک پایه نازل، یک شیر کنترل جریان آب، یک فیلتر و یک پمپ آب برای کنترل جریان آب است.

داشتن پمپ مه پاش می تواند بسیار مفید باشد. هرچه آب با فشار بیشتری وارد شیلنگ مه پاش شود، کیفیت ذرات آب ریزتر می شود. اگر فشار آب در ابتدا کم باشد، ذرات آب ممکن است پس از خروج از نازل، ردی مرطوب از خود به جا بگذارند.

مهمترین قسمت یک میستر نازل آن است که قطرات آب را به ذرات با قطر 75 تا 200 میکرون با منافذ بسیار کوچک تبدیل کرده و آب را به صورت پودر آزاد می کند. این عمل می تواند در کاهش دمای محیط بسیار موثر باشد و علاوه بر حفظ رطوبت، گاهی اوقات دمای محیط را بین 10 تا 15 درجه کاهش دهد.

مراقبت و نگهداری مه پاش خانگی

یخچال خانگی مانند بسیاری دیگر از لوازم و وسایل اطراف شما نیاز به نگهداری و مراقبت مناسب دارد تا عمر طولانی داشته باشد و وظایف خود را به خوبی انجام دهد. در زیر در مورد عوامل اصلی افزایش طول عمر و عملکرد بهتر دستگاه مه پاش صحبت خواهیم کرد.

از آنجایی که برخی از قسمت های رطوبت ساز خانه فلزی است و دائماً با آب در تماس است. بنابراین، مهم است که هر از چند گاهی زنگ زدگی را بررسی کنید یا می توانید از قطعات کاملاً بدون زنگ زدگی استفاده کنید. همچنین تمامی قسمت های محصول از محل اتصال به لوله تا خروجی آب باید محکم و به درستی در جای خود قرار گیرند تا مشکلی که برای سایر قسمت ها پیش بیاید پیش نیاید. برای رفع این مشکل می توانید از یک متخصص حرفه ای برای نصب این رطوبت ساز خانگی استفاده کنید.

شما باید اندازه محیط مورد نظر خود را در نظر بگیرید و تعداد نازل های خروجی آب و چند شیلنگ برای تامین رطوبت و خنکی این محیط مورد نیاز است. اگر تعداد نازل ها کم باشد، فرآیند کاهش دما و افزایش رطوبت محیط به درستی انجام نمی شود و اگر تعداد نازل ها زیاد باشد، رطوبت هوا بیش از حد افزایش می یابد و ممکن است قطرات آب مرطوب روی سطح باقی بماند. .

همچنین باید به میزان آب ورودی به پمپ و خروجی نازل مه شکن توجه کنید. هرچه پمپ قوی تر یا اثر مه بیشتر باشد، مصرف آب بیشتر است. یکی دیگر از جنبه های مهم نگهداری رطوبت ساز خانگی این است که به دلیل وجود محلول های مختلف در آب شهری، فیلترها و دهانه های کوچک مسدود شده و توان خروجی آب را کاهش می دهند.

بنابراین بسیار مهم است که به طور مرتب ضمائم و فیلترهای دستگاه را بررسی کنید و در صورت مشاهده رسوب، حتما آنها را جدا کنید. اگر از پمپ آب برای دستگاه دود استفاده می کنید، باید روغن آن را نیز به طور مرتب تعویض کنید.