معنی و نحوه برندینگ چیست؟

در سری مقالات برندینگ شما در ۱۳ درس به صورت علمی و با مثال‌های عملی تکنیک‌های برندسازی را برای ساختن یک برند موفق خواهید آموخت. این سری به شما مانند یک مشاور برندینگ کمک خواهد کرد تا فرایند برندسازی خودتان خیلی ساده و عملی پیش ببرید.

معنی و نحوه برندینگ چیست؟

اگر برای خرید بروید، هرچه دم دستتان باشد را می‌خرید؟ یا فقط محصولات یک شرکت خاص را انتخاب می‌کنید؟ مثلا فرقی بین اپل،‌ سامسونگ، یا شیائومی برایتان مطرح نیست؟

 

مثلا کوکاکولا را در نظر بگیرید. کوکاکولا چیزی بیشتر از یک نوشابه است. چیزی پشتش هست که آنقدر محبوب شده‌.
برندهای معروف از برای فروش استفاده می‌کنند.

خیلی خوب می‌دانند مشتری‌ها در زمان خرید دوست دارند چه چیزی را تجربه کنند؛ همان‌ را در برندشان پیاده‌سازی می‌کنند.

نتیجه چیست؟ مردم این برندها را می‌شناسند و محصولات همان برند را انتخاب می‌کنند. کدام تجارتی است که این را نخواهد؟ برای همین هم تصمیم گرفتیم یک درسنامه جامع در خصوص برندینگ و مفاهیم برندسازی ایجاد کنیم.

پس بیایید شروع کنیم.

برند چیست؟

قبل از همه چیز، بیایید یک سؤال پایه‌ای را بررسی کنیم: برند یعنی چه؟

به مشخصه و یا مشخصاتی که یک شرکت را از دیگران متمایز می‌کند، نشان تجاری یا برند می‌گویند. نام شرکت، شعار تبلیغاتی یا تگ لاین، لوگو، سمبل و صدای برند همگی به عنوان زیر مجموعه‌ی این اصطلاح در نظر گرفته می‌شوند. هر گونه تجربه و ارتباط مشتری با تجارت (مثلاً به عنوان خریدار، فالوور شبکه‌های اجتماعی و حتی رهگذر) هم به عنوان زیرمجموعه‌ای از برند در نظر گرفته می‌شود.

برندینگ یعنی چه؟

به فرایند تحقیق، گسترش و ایجاد ویژگی‌های خاص برای یک موسسه تجاری، با هدف ارتباط مشتری با محصولات و خدمات، برندینگ گفته می‌شود. برندینگ یا برندسازی، فرایندی مادام‌العمر بوده و به ارتباط قلبی مشتری با کسب‌وکار وابسته است.  

اهمیت برندینگ

می‌خواهید بدانید چرا برندینگ مهم است؟ دلایل بسیاری دارد. برند شما یکی از مهم‌ترین دارایی‌هایتان است. برند به تجارتتان هویت می‌بخشد، کاری می‌کند در ذهن مردم بماند، بر رفتار خرید مصرف‌کننده‌ها تاثیر می‌گذارد و آنها را به خرید مجدد تشویق می‌کند، به کسب‌وکارتان هویت می‌دهد، بازاریابی و تبلیغات را پشتیبانی می‌کند و کاری می‌کند کارمندانتان حس غرور داشته باشند.

اصطلاحات و فرایندهای برندینگ

این‌ها مفاهیمی هستند که در این درسنامه به طور کامل برایتان شرح می‌دهیم:

استراتژی های برندینگ

چطور باید برند موفقی ایجاد و آن را به بازار عرضه کنید؟ در این درس از درسنامه برندینگ، فرایند تدوین استراتژی های برندینگ در 5 مرحله ساده را بررسی می‌کنیم. توصیه می‌کنیم این درس را بخوانید تا بهتر با استراتژی‌های برندینگ آشنا شویم.

شخصیت برند

در درس شخصیت برند یاد می‌گیریم چطور شخصیت برند منحصربه‌فردی بسازیم؟ چند نمونه از شخصیت برندهای معروف را هم بررسی می‌کنیم.

هویت برند، همان ویژگی‌ها و وعده‌هایی است که به مشتری‌هایتان می‌دهید. هویت برند همان چیزی است که می‌خواهید در ذهن مشتریان بماند. این مفهوم بیانگر ارزش‌های شما، نحوه‌ی ارائه‌ی محصول و خدماتتان و  احساسات مشتری پس از ارتباط با محصول می‌باشد. برندینگ قوی کمک می‌کند تا کسب‌وکارتان بیش از یک اسم باشد. در این درس درباره موضوع هویت برند، کامل توضیح می‌دهیم.

آگاهی از برند بیانگر میزان آشنایی مردم عادی و بازار هدف با برند شما می‌باشد. آگاهی از برند بالا، سبب می‌شود که برندتان با واژه‌های «پرطرفدار»، «در حال رشد» و «محبوب» شناخته شود. در درس آگاهی از برند از درسنامه برندینگ، متوجه می‌شوید اهمیت آگاهی از برند در چیست؟ اگر مشتریان شناخت و آگاهی کافی از برندتان نداشته باشند، از شما خرید نخواهند کرد. برندسازی قوی کمک می‌کند شناخته شوید.

ارائه‌ی محصولی جدید در حیطه‌ای متفاوت و یا بازار هدفی جدید (با هدف گسترش برند)، با اصطلاح تعمیم برند توضیح داده می‌شود. مثل وقتی که شرکت هوندا، به تولید دستگاه چمن زنی روی آورد (). تعمیم برند به کمپانی‌ها (و یا اشخاص) اجازه می‌دهد تا از اهرم آگاهی از برند، در جهت ایجاد جریان‌های درآمدی جدید و یا خط تولید محصولات متنوع استفاده کنند. برندینگ قوی مساوی است با پول بیشتر. در درس تعمیم برند، به هر سوالی در این باره داشته باشید، پاسخ می‌دهیم.

به فرایند ایجاد و حفظ برند تجاری، مدیریت برند می‌گویند. مدیریت عناصر ملموس و مادی (مانند راهنمای سبک (style guide)، بسته‌بندی و رنگ‌بندی محصول) و عناصر ناملموس (دیدگاه مخاطب هدف و یا پایگاه مشتری در خصوص محصول) زیرمجموعه‌ی مدیریت برند می‌باشد که در درس مدیریت برند از درسنامه برندینگ، کامل و دقیق توضیح داده شده است. فراموش نکنید که برندتان زنده است و نفس می‌کشد، پس باید از آن به خوبی نگهداری کنید. برندینگ قوی به نگهداری و رسیدگی مداوم نیاز دارد.

در این درس از درسنامه برندینگ توضیح می‌دهیم شناخت برند به این معناست که مصرف‌کننده‌ها (و یا مخاطبین هدف) چقدر می‌توانند بدون دیدن اسم برند، آن را شناسایی کنند (از طریق لوگو، شعار تبلیغاتی، بسته‌بندی، آگهی بازرگانی و سایر روش‌های تبلیغاتی). برندینگ قوی سبب می‌شود همیشه در ذهن مخاطب بمانید.

مثالی از دنیای واقعی: به این مراجعه و تست شناخت لوگو را ببینید. به نظرتان چند تا از برندهای موجود در این صفحه هستند که بتوانید برند را، بدون دیدن اسم و تنها از روی لوگو، بشناسید؟ 

اعتماد به برند به این معنی است که مشتریان و مصرف‌کننده‌ها چقدر به برند شما اعتماد دارند. آیا به وعده‌های تبلیغاتی‌تان عمل می‌کنید؟ آیا فروشندگان و مسئول خدمات مشتریان شرکت شما هر کاری از دستشان بربیاید برای مشتری می‌کنند؟ چنین اعمالی سبب اعتمادسازی می‌شود. و یادتان نرود این موضوع در دنیایی که حدودفقط به تجارت‌های بزرگ اعتماد دارند، خیلی مهم است. برندینگ قوی، اعتماد مشتری را جلب می‌کند. در این درس از درسنامه برندینگ بیشتر در این باره توضیح می‌دهیم.

وفاداری به برند یعنی مشتری‌ها تحت هیچ شرایطی محصولات برند رقیب را نمی‌خرند. در این درس به طور مفصل در مورد اینکه چطور باید وفاداری به برند ایجاد کنید صحبت خواهیم کرد.

برند تاچ‌پوینت‌ها

منظور از برند تاچ پوینت، نقاط تماسی است که مشتری با برند شما خواهد داشت. اگر می‌خواهید به پاسخ تمام سوالات خود درباره برند تاچ‌پوینت برسید، توصیه می‌کنیم حتما این درس از درسنامه برندینگ را بخوانید.

طراحی برند

حالا که با المان‌های اصلی برندینگ آشنا شدیم، در این درس از درسنامه برندینگ همه چیز را کنار هم می‌چینیم تا یک برند درست و جذاب طراحی کنیم.

منظور میزان ارزشی است که مخاطبان برای برند شما قائل هستند. نحوه ارزش‌گذاری برند و مفاهیم مرتبط را در این درس از درسنامه برندینگ می‌خوانیم.

ریبرندینگ

اگر بعد از همه تلاش‌هایتان به نتیجه دلخواه نرسیدید، یا اگر به یک تغییر اساسی نیاز داشتید، می‌توانید از ریبرندینگ استفاده کنید. تمامی نکاتش را هم در درس ریبرندینگ از درسنامه برندینگ بررسی کرده‌ایم.

برای یادگیری این مفاهیم کافی است روی لینک مقاله‌ی مربوطه در درسنامه زیر کلیک کنید.

حالا که تکلیف سایر مفاهیم مشخص شد، بیایید بیشتر درمورد مشاوره و اجرای برندینگ صحبت کنیم:

انواع برندینگ

انواع مختلفی از برندسازی در سراسر جهان مورد استفاده قرار می‌گیرد. باید بسته به نیاز و اهدافتان یک استراتژی برندینگ مناسب را انتخاب کنید.

8 نوع از معروف‌ترین انواع برندینگ عبارتند از:

برندسازی شخصی

همانطور که از نام آن پیداست، این نوع برندینگ به طور خاص با یک شخص مرتبط است. به عنوان مثال، اگر شما یک نویسنده یا طراح هستید، می‌توانید برندسازی شخصی را برای وب سایت و پورفولیو خودتان انتخاب کنید.

برندسازی خدمات

این نوع برندینگ کاملاً بر خدماتی که یک فرد یا یک شرکت ارائه می‌دهد متمرکز است. بنابراین اگر تصمیم دارید این برندسازی را دنبال کنید، به یاد داشته باشید، تنها چیزی که اهمیت دارد خدماتی است که به مشتریان خود ارائه می دهید و باید عالی باشد.

برندسازی محصول

این استراتژی یکی از رایج ترین انواع برندسازی است که بر اساس محصول شما است. در استراتژی برندینگ محصول شما باید محصولتان را معرفی و برندینگ کنید و نشان دهید که مشکل مشتری خود را خلاقانه و منحصر به فرد حل می‌کنید.

برندسازی فرهنگی (که به برندینگ جغرافیایی نیز شناخته می شود)

برندسازی جغرافیایی یا فرهنگی تفاوت چندانی با یکدیگر ندارد. به این دلیل که هر دو نوع، قراردادهای جغرافیایی یا فرهنگی مخاطبان هدف خود را برای برند تجاری در نظر می گیرند. به دلیل ارتباط جغرافیایی یا فرهنگی توجه مردم را به خود جلب می کند. برندسازی فرهنگی بر جنبه های فرهنگی یک منطقه برای جذب گردشگران و افزایش درآمد ایجاد شده تمرکز دارد.

برندسازی خرده فروشی

برندینگ خرده فروشی مربوط به فعالیت فروشگاه‌ها و خرده فروشانی است که محصولات مختلف را تحت نام یک محصول معروف برندی خاص می‌فروشند. البته برخی از خرده فروشی‌ها فقط محصول برند خودشان را می‌فروشند. مثال بارز این روش اپل است که در سراسر جهان شعبه‌های زیادی دارد و فقط محصولات خودش را می‌فروشد.

برندسازی آنلاین

برندسازی آنلاین شامل انواع برندهای مرتبط با فضای آنلاین است. این استراتژی شامل تمام تبلیغات آنلاین، پست ها، طراحی وب سایت، خود وب سایت ها، صفحات فرود، حتی پاسخ های پیامی است که مشتریان دریافت می کنند. مثلا نحوه پاسخ به سوالات مشتریان در فضای آنلاین در زیرمجموعه برندینگ آنلاین قرار می‌گیرد.

برندسازی آفلاین

برندینگ آنلاین و برندینگ آفلاین شباهت‌هایی به هم دارند، اما کاملا متفاوت اند. برندسازی آفلاین به صورت آفلاین اتفاق می‌افتد، که شامل همه کانال های آفلاین مانند چاپ بنر یا جلسات حضوری می‌شود. با این حال، مانند برندسازی آنلاین، برندسازی آفلاین می‌تواند انواع مختلف برندها را در بر بگیرد.

برندسازی شرکت

و در نهایت، آخرین نوع برندینگ یعنی برندسازی شرکتی که بر ظاهر و موفقیت یک تجارت تمرکز دارد. فرض کنید یک شرکت، خودش را به عنوان یک برند لوکس در ذهن مخاطبان خود تثبیت کرده است. در این صورت تمامی محصولاتی که به فروش می‌رساند گران و مجلل خواهند بود و نوع خاصی از مخاطبان را جذب خواهند کرد. از سوی دیگر، اگر برندی خود را به عنوان یک برند مقرون به صرفه نشان داده باشد، پایگاه مشتریان آن کاملاً متفاوت خواهد بود.