هوشمندسازی حمام : تجربه لوکس و هوشمند

امروز دیگه وقتی صحبت از خانه هوشمند میشه اکثر افراد به فکر روشنایی هوشمند دما یا حتی سیستم های امنیتی هوشمند می افتن ولی این وسط یکی از جالب ترین و شاید جذاب ترین بخش ها حمام هوشمنده! منم به عنوان کسی که دنبال یه تجربه لوکس و به روز بود تصمیم گرفتم که حمام خونم رو هوشمند کنم. البته راستش رو بخواید با چالش های زیادی مواجه شدم ولی خب الان که نتیجه نهایی رو می بینم می تونم بگم که ارزشش رو داشت.اگر به دنبال شرکت با تجربه در زمینه هوشمندسازی ساختمان در تهران هستید حتما به لینک ما مراجعه نمایید.

هوشمندسازی حمام : تجربه لوکس و هوشمند

هوشمندسازی حمام : تجربه لوکس و هوشمند

چرا حمام هوشمند؟

یکی از دلایلی که باعث شد به فکر هوشمندسازی حمام بیفتم این بود که یه تجربه آرامش بخش و بی دغدغه بعد از یه روز سخت داشته باشم. تصور کنید دمای آب فشار نور و حتی موسیقی دلخواهتون همه از طریق گوشی تنظیم بشه. جذاب نیست؟ پس بدون معطلی شروع کردم به تحقیق درباره گجت ها و محصولات هوشمند مخصوص حمام.

تجربه خرید گجت های هوشمند برای حمام

در ابتدا چندتا دستگاه مختلف خریدم : سر دوش هوشمند آیینه ضد بخار هوشمند بلندگوی بلوتوثی ضدآب و یه سری سنسور برای دما و رطوبت. همه این ها رو با هیجان نصب کردم ولی متاسفانه همه چیز به این راحتی ها هم نبود. اینجاست که تجربه واقعی شروع میشه!

نصب و راه اندازی : اولین مشکل

اولین چالش من نصب سر دوش هوشمند بود. این سر دوش می تونه دمای آب رو تنظیم کنه و مصرف آب رو کنترل کنه. به ظاهر ساده به نظر می رسید ولی وقتی به لوله کشی حمام رسیدم فهمیدم که باید شیرهای مخصوص و سنسورهایی نصب کنم که با سیستم لوله کشی قدیمی ام هماهنگ نبود. اینجا بود که مجبور شدم یه لوله کش حرفه ای بیارم تا سیستم قدیمی رو به یه سیستم سازگارتر با گجت های جدید ارتقا بده.

مشکل اتصال به اپلیکیشن

بعد از نصب وقتش بود که اپلیکیشن کنترل سر دوش رو روی گوشیم نصب کنم. همه چیز خوب پیش رفت تا اینکه متوجه شدم اپلیکیشن با وای فای خونه همگام سازی نمی شه. چندین بار سعی کردم ولی نتیجه ای نداد. بعد از کلی سرچ و تماس با پشتیبانی متوجه شدم که باید فرکانس وای فای رو از ۵ گیگاهرتز به ۲.۴ گیگاهرتز تغییر بدم! این یه نکته فنی بود که فکرش رو هم نمی کردم و به زحمت تونستم روتر رو تنظیم کنم.

آیینه ضد بخار هوشمند

یکی از جذاب ترین گجت هایی که خریدم یه آیینه ضد بخار با قابلیت نمایش وضعیت آب و هوا و پخش موسیقی بود. این آیینه با یه سنسور ضد بخار کار می کرد ولی مشکل اینجا بود که سنسور بخار درست کار نمی کرد. بعد از کلی ور رفتن فهمیدم که ارتفاع نصب آیینه خیلی مهمه؛ باید درست در ارتفاع مناسبی نصب بشه تا سنسور بتونه دقیق عمل کنه. در غیر این صورت بخار روی آیینه می مونه و سنسور اصلا فعال نمیشه!

بلندگوی بلوتوثی : چالش اتصال

بلندگوی ضدآب حمامم هم یه داستان دیگه بود. وقتی حمام بودم و می خواستم موسیقی پخش کنم هر بار اتصال بلوتوث قطع می شد! این مشکل باعث می شد که اصلا نتونم ازش استفاده کنم. بعد از کلی گشتن توی تنظیمات و راهنماها متوجه شدم که باید موبایلم رو نزدیک تر به بلندگو بذارم و از یه دیوار خاص حمام که باعث قطع شدن سیگنال می شد فاصله بگیرم.

کنترل هوشمند دما و رطوبت

آخرین چالشی که باهاش رو به رو شدم مربوط به کنترل هوشمند دما و رطوبت حمام بود. یکی از هدف های اصلی من این بود که سطح رطوبت رو کنترل کنم تا از ایجاد قارچ و کپک جلوگیری کنم. سنسورها به خوبی نصب شدن ولی اپلیکیشنش به درستی کار نمی کرد و نمی تونستم به صورت دقیق میزان رطوبت رو تنظیم کنم. بعد از مدتی متوجه شدم که سنسورها به به روزرسانی نرم افزاری نیاز دارن و بعد از آپدیت مشکلشون حل شد.

مقایسه امکانات و هزینه ها

گجت

هزینه

تجربه

سر دوش هوشمند

۵ میلیون تومان

چالش لوله کشی و اتصال ولی تجربه عالی

آیینه ضد بخار هوشمند

۳ میلیون تومان

نیاز به نصب دقیق ولی کارایی بالا

بلندگوی بلوتوثی ضدآب

۱.۵ میلیون تومان

مشکل اتصال ولی صدای عالی

سنسور رطوبت و دما

۱ میلیون تومان

نیاز به آپدیت ولی بسیار کاربردی

تجربه نهایی

بعد از کلی دردسر و نصب و تنظیمات بالاخره حمام هوشمند من آماده شد! الان که همه چیز درست کار می کنه واقعا از تجربه لوکس و هوشمند حمام لذت می برم. همه چیز از طریق گوشی کنترل میشه؛ از دمای آب گرفته تا نورپردازی و حتی پخش موسیقی. یکی از بهترین بخش ها اینه که مصرف آب هم کمتر شده و می تونم با خیال راحت از تکنولوژی برای صرفه جویی در مصرف انرژی استفاده کنم.

سوالات متداول

  1. آیا هوشمندسازی حمام هزینه بره؟ بله هوشمندسازی حمام هزینه های اولیه زیادی داره ولی در بلندمدت با صرفه جویی در مصرف انرژی و آب هزینه ها رو جبران می کنه.
  2. آیا نصب گجت های هوشمند نیاز به تخصص داره؟ بله بعضی از گجت ها نیاز به تخصص در نصب و تنظیمات دارن ولی بعضی هاشون هم خیلی ساده و کاربرپسندن.
  3. آیا حمام هوشمند واقعا تجربه متفاوتی ایجاد می کنه؟ قطعا! داشتن کنترل کامل روی شرایط حمام از دما تا موسیقی تجربه ای لوکس و آرامش بخش رو ایجاد می کنه که ارزشش رو داره.

جمع بندی

اگر به دنبال یه تجربه جدید و لوکس هستید هوشمندسازی حمام می تونه گزینه جذابی باشه. ولی باید آماده چالش های فنی و هزینه های اولیه باشید. نصب حرفه ای و تنظیمات دقیق کلید موفقیت در این مسیر هستن. به هر حال من که از تجربه ام راضی ام و هر روز با لذت بیشتری از حمامم استفاده می کنم!