علت بالا رفتن آمپر ماشین در سرما 

با شروع فصل سرما و کاهش دمای هوا یکی از مشکلاتی که گریبانگیر بسیاری از رانندگان می‌ شود بالا رفتن غیر عادی آمپر خودرو و یا بالا رفتن امپر بعد از خاموش شدن در فصل سرما است. این مشکل که نگرانی‌های زیادی را برای صاحبان خودرو ایجاد میکند ریشه در چند عامل اصلی دارد.

علت بالا رفتن آمپر ماشین در سرما 

در هوای سرد روغن موتور غلیظ ‌تر شده و گردش آن در موتور با مقاومت بیشتری همراه می‌ شود. این مسئله باعث افزایش اصطکاک بین قطعات و در نتیجه بالا رفتن دمای موتور می ‌گردد.

از سوی دیگر ترموستات معیوب که در هوای سرد عملکرد نامناسب‌ تری پیدا می‌ کند که مانع از چرخش صحیح مایع خنک ‌کننده شده و دمای موتور را افزایش میدهد.

جالب است بدانید که بر اساس آمار منتشر شده از سوی تعمیرگاه‌ های مجاز حدود ۶۰ درصد مراجعات زمستانی مربوط به مشکلات سیستم خنک ‌کاری خودرو است.

کارشناسان فنی تاکید دارند که رسوبات جمع شده در رادیاتور و مسیرهای عبور مایع خنک ‌کننده در هوای سرد واکنش متفاوتی نشان داده و مشکلات موجود را تشدید میکنند. در این مقاله به علت بالا رفتن آمپر ماشین در سرما  بصورت کامل و جامع پرداخته ایم.

علت بالا رفتن آمپر آب در زمستان

  •  نقص در ترموستات
  •  نشتی در سیستم خنک ‌کننده
  •  خرابی واتر پمپ
  • رسوب و گرفتگی در رادیاتور
  • خرابی فن خنک ‌کننده

نقص در ترموستات

ترموستات یکی از اجزای حیاتی سیستم خنک‌ کننده خودرو است که جریان مایع خنک‌ کننده را کنترل می ‌کند. در صورت خرابی یا گیر کردن ترموستات در حالت بسته مایع خنک ‌کننده نمی‌ تواند به درستی جریان یابد و دمای موتور افزایش می ‌یابد. این مشکل در زمستان شایع‌ تر است زیرا دمای پایین محیط باعث چسبندگی و عملکرد نامناسب ترموستات میشود.

نقص در ترموستات

نشتی در سیستم خنک ‌کننده

در زمستان به دلیل انقباض و انبساط مکرر قطعات ناشی از تغییرات دما احتمال ایجاد ترک و نشتی در شیلنگ ‌ها رادیاتور یا واشرها افزایش می‌ یابد. بررسی منظم سطح مایع خنک ‌کننده و جستجوی نشانه‌ های نشتی به پیشگیری از این مشکل کمک میکند.

 خرابی واتر پمپ

واتر پمپ وظیفه گردش مایع خنک ‌کننده در سیستم را بر عهده دارد. اگر این قطعه دچار خرابی شود جریان مایع خنک ‌کننده مختل شده و دمای موتور افزایش می ‌یابد.

در زمستان به دلیل افزایش مقاومت مایع خنک ‌کننده در دمای پایین فشار بیشتری بر واتر پمپ وارد می‌ شود که منجر به خرابی زودهنگام آن میشود. صدای غیرعادی از ناحیه جلوی موتور نشانه‌ ای از مشکل در واتر پمپ است.

رسوب و گرفتگی در رادیاتور

با گذشت زمان رسوبات و آلودگی‌ ها در رادیاتور تجمع یافته و مسیر جریان مایع خنک ‌کننده را مسدود میکنند. این مسئله باعث کاهش کارایی سیستم خنک ‌کننده و افزایش دمای موتور می ‌شود.

در زمستان به دلیل کارکرد بیشتر بخاری خودرو جریان مایع خنک ‌کننده در رادیاتور کاهش می ‌یابد که مشکل گرفتگی را تشدید میکند. شستشوی منظم رادیاتور و استفاده از مایع خنک ‌کننده با کیفیت از این مشکل جلوگیری میکند .

خرابی فن خنک ‌کننده

فن خنک‌ کننده نقش مهمی در خنک کردن مایع درون رادیاتور دارد. اگر فن به درستی کار نکند دمای موتور افزایش می ‌یابد. در زمستان به دلیل دمای پایین محیط ممکن است سیستم کنترل خودرو تشخیص ندهد که نیاز به روشن شدن فن وجود دارد در حالی که موتور در حال گرم شدن بیش از حد است. بررسی عملکرد صحیح فن و سنسورهای مربوطه می‌تواند از بروز این مشکل جلوگیری کند.

خرابی فن خنک ‌کننده

چگونه از گرم شدن خودرو در فصل زمستان جلوگیری کنیم؟

برای جلوگیری از گرم شدن خودرو در زمستان ابتدا باید سیستم خنک ‌کننده را به ‌طور منظم بررسی و نگهداری کنید. این کار شامل چک کردن سطح و کیفیت مایع خنک‌ کننده بررسی شیلنگ‌ ها و اتصالات برای یافتن نشتی احتمالی و اطمینان از عملکرد صحیح ترموستات است.

بهتر است قبل از شروع فصل سرما مایع خنک ‌کننده را تعویض کنید و از محلولی با نسبت مناسب آب و ضدیخ استفاده نمایید. همچنین بررسی و تعویض تسمه پروانه نیز می ‌تواند به جلوگیری از مشکلات گردش نامناسب مایع خنک‌کننده کمک کند.

برای جلوگیری از افزایش دمای موتور از عملکرد صحیح ترموستات و فن خنک ‌کننده اطمینان حاصل کنید. ترموستات وظیفه تنظیم جریان مایع خنک‌ کننده را بر عهده دارد در حالی که فن به خنک کردن رادیاتور کمک می‌ کند. 

تغییرات دمایی شدید در زمستان ممکن است به گیر کردن ترموستات در حالت بسته یا عدم عملکرد صحیح فن منجر شود. از این رو توصیه می ‌شود قبل از شروع فصل سرما این قطعات را بررسی کرده و در صورت نیاز تعویض کنید.

استفاده صحیح از سیستم گرمایش خودرو نیز در جلوگیری از گرم شدن آن نقش داشته است. برخی رانندگان تمایل دارند بلافاصله پس از روشن کردن خودرو بخاری را با حداکثر توان روشن کنند اما این کار به موتور فشار می‌آورد و دمای آن را به ‌سرعت بالا می ‌برد.

بهتر است اجازه دهید موتور برای مدت کوتاهی در حالت درجا کار کند و سپس به‌ آرامی بخاری را با درجه متوسط روشن کنید. همچنین اگر در حین رانندگی افزایش دمای موتور مشاهده شد بخاری را خاموش کنید تا به سیستم خنک ‌کننده فشار کمتری وارد شود.

در نهایت بررسی و تعویض به موقع روغن موتور نیز به حفظ دمای مناسب موتور کمک می ‌کند. روغن علاوه بر روان‌ کاری قطعات به انتقال حرارت از نقاط داغ موتور نیز کمک می ‌کند.

به دلیل تغییرات دمایی و استارت‌ های مکرر در زمستان روغن موتور سریع ‌تر کیفیت خود را از دست می ‌دهد و باعث افزایش اصطکاک و دمای موتور میشود.

بنابراین توصیه می ‌شود قبل از شروع فصل سرما روغن موتور را بررسی کرده و در صورت نیازتعویض کنید و از روغن با گرید مناسب برای فصل زمستان استفاده نمایید.

در صورت داغ شدن خودرو چه کارهایی باید انجام دهیم؟

اگر در زمستان با مشکل داغ شدن خودرو و افزایش دمای موتور مواجه شدید اولین اقدام توقف آرام و اجازه به موتور برای کار درجا است. با این کار دما کمی کاهش می ‌یابد. سپس بخاری را با بالاترین درجه روشن کنید تا حرارت اضافی از موتور به داخل کابین منتقل شود. 

در صورت داغ شدن خودرو چه کارهایی باید انجام دهیم؟

این روش کمک می ‌کند دمای موتور سریع ‌تر کاهش یابد. توجه داشته باشید که باز کردن درب رادیاتور در حالتی که موتور داغ است خطرناک است زیرا ممکن است مایع خنک ‌کننده داغ به بیرون پاشیده و به شما آسیب بزند. 

بهتر است ابتدا صبر کنید تا دما کاهش یابد و سپس در صورت نیاز رادیاتور را چک کنید. همچنین ممکن است مشاهده کنید که آمپر دما حتی پس از خاموش کردن خودرو همچنان بالا می‌ رود؛ این وضعیت طبیعی است چرا که جریان خنک‌ کننده متوقف شده و حرارت همچنان به حسگرها منتقل می‌ شود.

اگر دما همچنان بالا باقی ماند باید سیستم خنک ‌کننده را برای نشتی یا مشکلات دیگر بررسی کنید. گاهی اوقات ترک یا نشتی در شیلنگ ‌ها و اتصالات سیستم خنک ‌کننده باعث اختلال در گردش مایع خنک ‌کننده می ‌شود.

بهتر است قبل از شروع رانندگی در زمستان مقداری آب و مایع خنک ‌کننده همراه داشته باشید تا در مواقع اضطراری از آن‌ ها استفاده کنید. اگر سیستم خنک‌ کننده خالی از مایع بود از اضافه کردن آب سرد به رادیاتور داغ بپرهیزید زیرا می‌ تواند به قطعات حساس موتور آسیب بزند.

در نهایت اگر بعد از این اقدامات مشکل رفع نشد خودرو را به نزدیک ‌ترین تعمیرگاه برسانید و از ادامه رانندگی با موتور داغ اجتناب کنید. 

این کار به شما کمک می ‌کند از آسیب به اجزای حساس مانند واشر سرسیلندر و بلوک موتور جلوگیری کنید. همچنین در زمستان به هشدارهای سیستم خنک ‌کننده توجه کنید و اگر آمپر دما بعد از خاموش شدن خودرو همچنان بالا رفت به آن بی‌ توجه نباشید و در اسرع وقت به بررسی آن بپردازید تا از بروز مشکلات جدی ‌تر جلوگیری شود.