اخبار کسب و کارفرهنگ و هنر

تفاوت سبک های راک

موسیقی راک یک سبک موسیقی محبوب است که در اواخر دهه 1940 و اوایل دهه 1950 در ایالات متحده ظهور کرد. صدای راک در خالص ترین شکل آن به طور گسترده توسط برخی از بزرگترین گروه ها و نوازندگان از جمله چک بری، لیتل ریچارد، بو دیدلی، جری لی لوئیس، بادی هالی و الویس پریسلی تعریف شده است.

موسیقی راک تأثیر زیادی در توسعه ژانرهای دیگر، به ویژه موسیقی پاپ داشت. راک در ابتدا به عنوان ترکیبی از ریتم اند بلوز و موسیقی کانتری، ترکیبی از موسیقی گاسپل، بلوز، جاز و کانتری با ضرب آهنگ قوی تعریف شد.

اما خیلی زود به یک سبک تبدیل شد. مانند اصطلاح “پاپ” به نوعی از موسیقی محبوب اشاره دارد. همچنین به عنوان مترادف برای “راک اند رول” استفاده می شود که معمولا سریعتر از راک است.

تاریخچه موسیقی راک

موسیقی راک در دهه 1950 به عنوان یک سبک جدا از موسیقی پاپ ظهور کرد. اصطلاح راک اند رول توسط آلن فرید برای توصیف موسیقی مورد علاقه او در رادیو ابداع شد، اما در اوایل دهه 1960 به واژگان جوانان آمریکایی تبدیل شد.

راک اند رول اولیه که ریشه در بلوز و R&B داشت، در قالب گروه‌های کاور آهنگ‌های چک بری، Fats Domino و دیگران ظاهر شد.

در سال 1957، Chess Records of Chicago آهنگ “Rock Around the Clock” از Bill Haley & His Comets را منتشر کرد که به یکی از بزرگترین موفقیت های تمام دوران تبدیل شد و برخی از مورخان آن را اولین آهنگ راک ثبت شده می دانند.

تا سال 1958، صدها گروه راک در مراکز شهری سراسر آمریکا – از جمله محله هارلم نیویورک – اجرا می‌کردند و بسیاری از آنها برای توزیع ملی ضبط می‌کردند.

مانند سایر هنرها، موسیقی راک در طول تاریخ کوتاه خود تحت تأثیر بسیاری از ژانرهای دیگر قرار گرفته است. گروهبان آلبوم The Beatles’s Pepper (1967) حاوی عناصر موسیقی کلاسیک است، در حالی که آلبوم باب دیلن Highway 61 Revisited (1965) به شدت بر سنت های عامیانه تکیه دارد.
تفاوت سبک های راک
چگونه ژانر راک محبوب شد؟

موسیقی راک سالهاست که وجود داشته و از جهات مختلف به بخشی از فرهنگ و سبک تبدیل شده است. منشا موسیقی راک را می توان به دهه 1950 جستجو کرد، زمانی که به عنوان تلفیقی از موسیقی کانتری و بلوز آغاز شد.

اصطلاح راک برای توصیف ژانر موسیقی که در نتیجه این تأثیرات ایجاد شد استفاده می شود، اما امروزه راک به هر نوع موسیقی پاپ اطلاق می شود که از گیتار الکتریک و درام به عنوان ساز اصلی استفاده می کند.

بیتلز اولین گروهی بود که راک را رایج کرد. آنها کار خود را در سال 1962 با انتشار اولین تک آهنگ خود به نام “Love Me Do” آغاز کردند. این آهنگ فوراً موفق شد و به سرعت به رتبه یک در نمودارهای بریتانیا رسید.

محبوبیت بیتلز با آلبوم دوم آنها به نام Please Please Me ادامه یافت که به رتبه یک جدول رسید. به دنبال این موفقیت، آنها به اروپا و آمریکا سفر کردند که به انتشار نام آنها در سراسر جهان کمک کرد.

انواع مختلف موسیقی راک

اصطلاح “موسیقی راک” برای توصیف ژانرهای مختلف استفاده می شود. سخت است که انواع موسیقی راک را در یک دسته قرار دهیم زیرا منشا، صداها و سبک های متفاوتی دارند.

موسیقی راک را می توان با توجه به ویژگی های آنها به چند زیر شاخه تقسیم کرد. لیست زیر برخی از رایج ترین ژانرهای موسیقی راک را نشان می دهد:

روی استین

اسید راک زیرشاخه‌ای از موسیقی راک است که از جنبش پانک گاراژ در دهه 1960 پدیدار شد و بر اجراهای بداهه‌پردازی طولانی و صدای خشن‌تر و تلخ‌تر تأکید داشت.

ویژگی‌های متمایز آن از ملودی‌ها و ریف‌های روان‌گردان، تک‌نوازی‌های طولانی گیتار و سبک تولید بلند «دیوار صدا» ناشی می‌شود.

اسید راک اغلب برای توصیف هر ژانر موسیقی با عنصر معنوی یا مفهومی استفاده می شود، اما اغلب آنقدر گسترده در نظر گرفته می شود که به خودی خود یک سبک واقعی باشد.

اصطلاح “اسید راک” زمانی ابداع شد که گروه شروع به نواختن آکوردهای گیتار تحریف شده و نت های بلند کرد. هدف تقلید صدای سقوط اسید بر روی لاستیک است، از این رو “اسید راک” نامیده می شود.

سنگ جایگزین

آلترناتیو راک یک سبک از موسیقی راک است که در موسیقی مستقل دهه 1980 سرچشمه گرفت و در دهه 1990 به طور گسترده ای محبوب شد. در این مورد، «آلترناتیو» به معنای ژانری متفاوت از موسیقی راک رایج است.

اصطلاح اصلی به نوازندگانی اطلاق می‌شود که با موسیقی مستقل یا صرفاً روحیه مستقل و مستقل موسیقی راک متحد شده‌اند. در اواخر دهه 1970، این موسیقی راه را برای انتخاب های دیگری هموار کرد.

در برخی موارد، به طور کلی هنرمندان زیرزمینی از آن به عنوان اصطلاحی برای موسیقی راک استفاده می‌کنند، اگرچه این مورد انتقاد قرار گرفته است که نشان می‌دهد این ژانرها قابل تعویض هستند.

راک آرنا یا راک استادیوم

آرنا راک ژانری از موسیقی راک است که در اواسط دهه 1970 آغاز شد، زمانی که قدرت سیستم های صوتی در اواسط دهه 1970 امکان استفاده از سالن های بزرگتر و بزرگتر را فراهم کرد.

نمایش های دود، آتش سوزی و نورپردازی پیشرفته بخشی جدایی ناپذیر از نمایشگاه آرنا راک هستند. در بسیاری از کشورها، راک استادیوم از طریق فعالیت هایی مانند کنسرت های ضبط، حضور در تلویزیون و جشنواره ها به بازار عرضه می شود.

بزرگترین این مکان ها معمولا “استادیوم” نامیده می شوند. این مکان ها ظاهری کلاسیک با صحنه های دایره ای یا نیم دایره ای داشتند که نوازندگان و سازهای زیادی را در خود جای داده بود.

آرنا راک در دهه 1970 با طرفداران موسیقی راک که از تماشای کنسرت در عرصه های بزرگ لذت می بردند، محبوب شد. بازیکنان از آن بسیار لذت بردند، زیرا اغلب پس از پایان صحنه همان صحنه را با تماشاگران به اشتراک گذاشتند.

پنل باتری

آرت راک یک زیرگونه از راک است که با موسیقی پیشرو و آوانگارد مرتبط است. اغلب از ساختارهای پیچیده موسیقی، فرم های بدیع و صداهای غیر معمول استفاده می کند.

آرت راک تلاش می‌کند تا راک را از سرگرمی جوانان به بیان هنری، معمولاً با مضامین روشنفکرانه یا شبه روشنفکری ارتقا دهد.

بلوز راک

بلوز راک یک سبک تلفیقی است که عناصر بلوز و راک را ترکیب می کند. این در درجه اول یک پدیده آمریکایی است و هنرمندانی مانند The Cream، Paul Butterfield’s Blues Band، Fleetwood Mac و The Yards تأثیرات بلوز را به مخاطبان راک اند رول معرفی می کنند.

اصطلاح بلوز راک با ترکیب نام دو ژانر دیگر ابداع شد. بلوز ژانری از موسیقی است که بر استفاده از گیتار برای تقویت ملودی ها به جای پیشرفت آکورد استاندارد بلوز تمرکز دارد. برای دانلود آهنگ خارجی به این سبک به سایت موزیک باران مراجعه نمایید.

راک اند رول ژانری از موسیقی است که در اواسط دهه 1950 با تأثیراتی از ریتم اند بلوز، موسیقی کانتری و جاز ظهور کرد.

بریتبوباس

بریت پاپ راک نوعی موسیقی راک است که در اواسط دهه 1990 در انگلستان ظهور کرد. بریت پاپ ترکیبی از آلترناتیو راک، بریتانیایی و موسیقی پاپ است. محبوبیت این ژانر در حدود سال 1997 به اوج خود رسید و در پایان دهه کاهش یافت، زیرا اکثر گروه های آن نتوانستند موفقیت تجاری خود را حفظ کنند.

بریت پاپ در دهه 1960 از هنرمندان ریتم اند بلوز آمریکایی مانند بیتلز و رولینگ استونز و همچنین گروه های «تهاجم بریتانیا» مانند چیک بری و بودیدلی الهام گرفت.

علاوه بر این تأثیرات، یکی دیگر از عوامل مهم برای بسیاری از گروه های بریت پاپ این است که آنها می خواهند به عنوان بخشی از یک پدیده یا جنبش متمایز از گروه گرانج که تا سال 1994 که کرت کوبین خودکشی کرد بر موسیقی راک تسلط داشت دیده شوند.

بریت پاپ همچنین از صحنه مردمی مرتبط با گروه هایی مانند دوشنبه های شاد و بلک گریپ ظهور کرد.

سنگ الکترونیکی

راک الکترونیکی زیرشاخه ای از موسیقی راک است که از موسیقی الکترونیک استفاده می کند و اغلب بدون استفاده از گیتار، درام یا سایر سازهای سنتی اجرا می شود. به طور کلی می توان آن را زیرگونه ای از راک آلترناتیو، راک تجربی یا راک صنعتی در نظر گرفت.

نوازندگان راک اغلب در مقابل مخاطبانی که بیشتر به گروه‌های راک سنتی و گروه‌های پاپ گرایش دارند، به اجرای زنده می‌پردازند. این ژانر بین گروه‌های مستقل آمریکایی مانند The Faint و LCD Soundsystem و گروه‌های انگلیسی مانند Ladytron و Klaxons محبوب شده است.

سنگ آزمایشی

راک تجربی زیرشاخه‌ای از موسیقی راک است که فراتر از مرزهای آهنگسازی و تکنیک‌های اجرای رایج یا آزمایش‌هایی با عناصر اصلی این ژانر است.

هنرمندان برای رهایی و نوآوری با ویژگی های خاصی از ژانر، مانند اجرای بداهه، تأثیرات آوانگارد، سازهای عجیب و غریب، اشعار مبهم، و نگرش مصمم به آزمایش استودیویی تلاش می کنند.

در حالی که راک پراگرسیو و آرت راک گاهی به جای یکدیگر استفاده می شوند، “راک تجربی” گاهی اوقات برای توصیف گروه هایی استفاده می شود که ژانرهای مختلف یا موسیقی تجربی را با راک ترکیب می کنند.

راک فولک

موسیقی فولک نوعی موسیقی محبوب است که در اواسط دهه 1960 در ایالات متحده و بریتانیای کبیر ایجاد شد. بیردها پیشگام این ژانر بودند و ترکیب منحصر به فرد خود را از راک فولک با ترکیب عناصر فولک و راک کانتری ایجاد کردند، در حالی که سایر اعضای صحنه فولک لس آنجلس تأثیرگذارتر بودند.

گروه‌های راک فولک، مانند گروه‌های غیررسمی مرتبط با تهاجم بریتانیا، اغلب از سازهای الکتریکی استفاده می‌کردند و ملودی‌ها و تغییرات آکورد را افزایش می‌دادند که اغلب در موسیقی محلی سنتی یافت نمی‌شد.

دست های بد بو

فانک راک یک سبک موسیقی تلفیقی است که عناصر فانک و راک را ترکیب می کند. این ژانر در اواسط دهه 1970 و اوایل دهه 1980 بسیار محبوب بود و نقش کلیدی در توسعه موسیقی فانک ایفا کرد. در همان زمان، موسیقی راک مدرن را تحت تأثیر قرار داد. موسیقی راک کلاسیک و موج نو

آهنگ‌های فانک راک اغلب صدایی متراکم دارند که در آن باس و درام با ریف‌های گیتار الکتریک، ریف‌های گیتار و آوازهای سبک فانک غالب است. مانند بسیاری از موسیقی های فانک، آهنگ های فانک راک اغلب دارای آوازهای دعوت کننده و همچنین قطعات طولانی ساز هستند.

راک گاراژ

گاراژ راک یک سبک خام و پرانرژی است که در اواسط دهه 1960 به ویژه در ایالات متحده و کانادا شکوفا شد. اصطلاح گاراژ از این مفهوم سرچشمه می گیرد که گروه های موسیقی اغلب از علاقه مندان جوانی تشکیل می شوند که در گاراژ خانوادگی تمرین می کنند.

این سبک، پیش درآمدی برای راک سایکدلیک و پانک راک، اغلب با اشعار و اجرای تهاجمی و ساده مشخص می شود، گاهی اوقات از گیتارهای تحریف شده از طریق fuzzbox و همچنین سایر افکت ها و سازهای الکترونیکی مانند سازدهنی، استفاده از ساکسیفون یا ترمینوم استفاده می شود.

صدای بسیاری از گروه‌های گاراژ اغلب توسط خواننده اصلی و آواز سایر اعضا تقویت می‌شود (هماهنگ نمی‌شود). گاهی اوقات آنها را “باندهای گاراژ” یا “پروتوپانک” می نامیدند.

سنگ گلم

گلم راک در اوایل تا اواسط دهه 1970 در انگلستان پدیدار شد و اغلب با ظاهری پر زرق و برق، دوجنسه، اجراهای زنده پیچیده و تئاتر مشخص می شد.

سبک گلم راک در دهه 1970 و اوایل دهه 1980 بسیار محبوب بود و باعث شهرت هنرمندانی مانند دیوید بووی، لو رید، راکسی موزیک، موت هوپل و گری گلیتر شد.

اصطلاح “گلم راک” از اواسط دهه 1980 برای توصیف انواع سبک ها در زمینه های مختلف فرهنگ پاپ، از جمله موسیقی، لباس و مد استفاده شده است.