علمی و پزشکی

زمان ممکن برای موج دوم کرونا در ایران


آنچه روشن است این است که ما هنوز نمی توانیم از بیماری همه گیر کرونا در کشور کنترل کنیم

آفتاب نیوز:

در گزارشی ، مرکز تحقیقات پارلمان زمان موج دوم تاج در ایران را تخمین زده است. طبق اعلام مرکز تحقیقات ، اوج اولیه این بیماری در ایران ، طبق اعلام وزارت بهداشت ، هفته سوم یا چهارم فروردین ماه است که در حال گذر هستیم.

براساس برآوردها ، اگر موج اول بیماری در اوایل ژوئیه 1999 کنترل نشود ، امواج اول و دوم احتمالاً تحت شرایط فعلی از یکدیگر جدا نخواهند شد. انتظار می رود در فصل سرما بعدی این بیماری را دوباره تجربه کنیم و بعید است امواج اول و دوم در ایران با توجه به شرایط فعلی (با کنترل طولانی مدت اپیدمی اول) از یکدیگر جدا شوند.

زمان احتمالی موج دوم کرونا

زمان احتمالی موج دوم کرونا

با این حال ، شبیه سازی بازوی تحقیقات مجلس نشان می دهد که سپتامبر تا اکتبر احتمالاً می تواند زمان موج دوم کرونا در کشور باشد. براساس گزارش های رسمی مقامات دولتی و ستاد کرونا ، حدود هفت هفته پس از ورود ویروس به کشور ، منحنی به اوج خود رسیده و منحنی مسطح است و سیستم مراقبت های بهداشتی کشور پایدار است. واقع شده است به طوری که حدود 20٪ ظرفیت خالی برای ارائه خدمات دارد. این مرکز تحقیقاتی احتمال موج دوم بیماری و زمان تقریبی آن را تخمین زده و تعدادی از گزینه های سیاست برای بهبود مدیریت فرایند کنترل اپیدمیولوژیک را ارائه می دهد که برخی از آنها در این گزارش آمده است.

شیوع این بیماری در استان ها است

به گفته این مرکز تحقیقاتی ، در برخی استانها مانند قم ، مازندران ، خراسان رضوی و مارکازی روند نزولی از اواخر هفته اول فروردین آغاز شده است و در برخی استانها مانند اصفهان ، فارس ، آذربایجان غربی و شرقی ، یزد و ایلام شیب رشد را پایین آورده است. در برخی استانها میزان شیوع در حال افزایش است. البته این تغییرات لزوماً پایدار نیستند و ممکن است مطابق با سیاستهای اتخاذ شده در هفته های آینده تغییر کنند. آنچه روشن است این است که ما هنوز نمی توانیم از بیماری همه گیر کرونا در کشور کنترل کنیم. عفونتها و مرگ و میرها براساس میزان انزوا و مداخلات مختلف شبیه سازی می شدند. سناریوی اساسی که نشان دهنده انزوا صفر درصد است ، نشان می دهد که این بیماری تا 400 روز در کشور باقی می ماند و تا نوامبر 2016 به اوج خود می رسد. با اجرای انزوای 10 درصدی ، تعداد مبتلایان آلوده به سراسر کشور به 2.4 میلیون نفر خواهد رسید و 30 هزار و 700 نفر در اثر این بیماری جان خود را از دست می دهند. براساس این مطالعه ، 40 درصد از ایزوله ها انتظار می رود 811000 نفر را بکشند و تقریباً 6000 نفر را بکشند. طبق شواهد علمی تولید شده در سرتاسر جهان ، ایزولاسیون زیر 70٪ احتمال موفقیت استراتژی فاصله فیزیکی در هر زمان معین را دارد. اگرچه 80 تا 90 درصد جمعیت این بیماری را درک می کنند ، اما احتمالاً طی 13 تا 14 هفته کنترل می شود.

مقایسه ایران و چین

در بین کشورهایی که به این ویروس مبتلا شده اند ، درصد های مختلفی از موارد شناسایی شده منجر به مرگ می شوند. علت مرگ و میر بالا در ایران در حال حاضر ممکن است عمدتاً مربوط به نوع سیاستی باشد که برای کنترل همه گیری بیماری انتخاب شده است و البته عدم شناسایی کلیه موارد مثبت در کشور. از آنجایی که چین اعلام کرده است که موج اول اپیدمی را مدیریت کرده است ، به نظر می رسد مناسب تر است که آن را بر اساس مقایسه وضعیت اپیدمی در کشور ما پایه گذاری کنیم. طبق مطالعه مرکز تحقیقات در چین ، تعداد بیماران پس از حدود دو هفته افزایش یافته است ، در حالی که شیوع در ایران در طی شش هفته گذشته همچنان ادامه دارد.

یکی از اصول پذیرفته شده برای مبارزه با بیماری همه گیر بیماری عفونی ، “تشخیص سریع پاسخ سریع” برای قطع زنجیره انتقال از علت بیماری است. لازم به ذکر است که سرانجام همه گیر این بیماری در کشورهای مختلف با سن ، جنس و درصد متفاوت از بهداشت عمومی ، در زمانهای مختلف و با مرگ و میرها و خسارات اقتصادی و آسیب های متغیر اجتماعی رخ می دهد که برای این اثرات مهم است برای کاهش اگر به موقع سیاست گذاری کنید ، عملی می شود. در نتیجه ، نقش دولت و دولت در کنترل بیماری همه گیر ، کاهش هزینه های بهداشتی ، اقتصادی و اجتماعی است.

چرا منتظر موج دوم هستید؟

طبق شهادت از سراسر جهان ، کرونا بعد از آنفولانزای اسپانیا به دومین بیماری بزرگ در تاریخ تبدیل می شود. گزارشی از چین حاکی از معاینه مجدد مثبت 3 تا 14 درصد از بیماران مبتلا به بیماری عروق کرونا بهبود یافته است ، و این احتمالاً می تواند نشانه ای از ایمنی ناپایدار پس از آلوده شدن به ویروس باشد ، که باید توسط گزارش های تایید شده از کشورهای دیگر موج دوم بیماری اپیدمی در شرایطی است که این بیماری تحت استراتژی هایی مانند قرنطینه ، ایزوله یا شرایط آب و هوایی کنترل می شود ، اما احتمال وجود موج دوم به دلیل ایمنی ناپایدار به همه گیری ها یا همه گیری های مجدد وجود دارد. چنین وضعیتی در چین پیشنهاد می شود. در ایران ، این بیماری هنوز در مراحل ابتدایی خود است و هنوز به اوج خود نرسیده و موج اول به پایان نرسیده است. با توجه به ماهیت ناشناخته ویروس و عدم قطعیت در مورد متغیرهایی از قبیل دوره نهفته ، میزان عفونت در پایان موج اول ، میزان مرگ و میر ، میرایی ویروس یا میرایی در جهش های احتمالی آینده و با گذشت زمان و غیره. این باعث افزایش امنیت بالا می شود. در مورد موج اول تخمین ها و پیش بینی های متناقض و متفاوت و حتی غیر منطقی مطرح شده است. مدل های پیش بینی کننده از ساده تا پیشرفته با 10 تا 20 عامل وجود دارد. با این حال ، برخی از متخصصان و اپیدمیولوژیست ها معتقدند موج دوم بیماری رخ می دهد ، اما زمان و اندازه آن نمی تواند به درستی تعیین شود زیرا موضوع پویا است و تحت تأثیر عوامل مختلفی است. به نظر می رسد بیماری هایی مانند تاج فصلی است. بنابراین انتظار می رود که در فصل سرما بعدی این بیماری را دوباره تجربه کنیم و احتمالاً امواج اول و دوم در ایران در شرایط فعلی (کنترل طولانی اپیدمی اول) از یکدیگر جدا نمی شوند.

در همین راستا ، مرکز تحقیقات پارلمان تجربیات کشورها در زمینه مدیریت SARS ، آنفولانزای خوکی ، آنفولانزای H1N1 و آنفولانزای اسپانیا را مورد بررسی قرار داد. این مرکز معتقد است که در سال 2003 ، بیماری همه گیر SARS در کشورهای آسیای شرقی از شیوع ویروسی آگاه شد. در نتیجه ، آنها از ابتدا نسبت به کویت 19 بسیار حساس بودند که منجر به موفقیت آنها در کنترل موج اول کویت 19 در مقایسه با سایر کشورها شد. نگرانی اصلی کشورهای آسیای شرقی از زمان آغاز موج دوم ویروس هجوم مسافران آلوده است. به همین دلیل باید توجه ویژه ای به کنترل مسافران در هنگام بروز همه گیری شود تا از موج دوم بیماری همه گیر توسط افرادی که به کشور باز می گردند جلوگیری شود. تلاش برای تولید واکسن و دستیابی به یک برنامه درمانی مؤثر قبل از شروع موج دوم شیوع بیماری ممکن است به اندازه کافی سریع در زمستان آینده نباشد. کنترل این بیماری در تعداد کمی از کشورها و برخلاف اوج در سایر کشورها ، الگوی بیماری همه گیر و بیماریهای ویروسی گذشته و انتقال افراد بدون علامت ، همه اینها احتمال وجود موج دوم بیماری قلبی را افزایش می دهد. .

به گفته کارشناسان مرکز تحقیقات ، اگر در عراق ، پاکستان و غیره مشکلی نداریم. ببینید ، ممکن است این امر به دلیل حضور این کشورها در مراحل اولیه باشد ، زیرا اپیدمی رفتار گسترده ای در شیوع دارد ، بنابراین در کشورهایی که بعداً این بیماری شیوع پیدا می کند. ما باید برای هفته های دیگر صبر کنیم. از این نظر مهم است که اگر اپیدمی بیماری در کشور ما در آن زمان کنترل شود ، مسافران این کشورها می توانند منشأ موج دوم بیماری باشند.

از مطالعات استخراج شده و همچنین نظرات کارشناسان حوزه اپیدمیولوژی و مقامات ارشد ستاد ملی کرونا می توان نتیجه گرفت که در صورت عدم وجود واکسیناسیون ، جامعه حداقل در سال بعد از این بیماری متاثر می شود. و اینکه امواج اول و دوم نمی توانند از هم جدا شوند. لازم به ذکر است که این بیماری همه گیر جدید است و باید جدی گرفته شود. بنابراین ، مهمترین مرحله جلوگیری از موج دوم شیوع COV-19 ، پس از کنترل کامل بیماری همه گیر فعلی ، تقویت سیستم مراقبت ، شناسایی موارد به موقع و اقدام فوری است.

محاسبات موج دوم: طبق محاسبات مرکز پژوهش ، اگر روند ویروس در ایران مشابه کشورهای آسیای شرقی باشد ، به نظر می رسد در صورت وجود امواج بعدی ، این روند در ایران احساس می شود. لازم به ذکر است که نسبت افراد بی خطر و آسیب پذیر در یک جمعیت ، احتمال و بزرگی موج دوم را تعیین می کند. محققان می گویند در صورت وجود موج دوم بیماری ، فصل و زمان وقوع مهم خواهد بود. طبق برآوردها ، اگر موج بعدی همزمان با شروع آنفولانزای فصلی باشد ، شدت موج از موج اولیه بیشتر خواهد بود. براساس نتایج همه گیر های قبلی و تغییرات احتمالی در خود داروی بیماری (جهش ژن) ، میزان مرگ و میر در موج دوم بیماری ممکن است حتی بیشتر از موج اول باشد. فرضیه فرضیه های مرکز تحقیقات این بود که اگر دوره بیماری براساس داده های رسمی ارائه شده توسط وزارت بهداشت و شروع بیماری در 11 فوریه 2010 باشد ، تخمین زده می شود که میزان بهبودی 82.4 درصد است و میزان مرگ و میر 8٪ است. پیک به موج اول برخورد می کند.

طبق برآوردها ، اگر موج اول بیماری در اوایل ژوئیه 2016 کنترل نشود ، امواج اول و دوم بعید است که در شرایط فعلی از یکدیگر جدا شوند. موج دوم این بیماری احتمالاً در ماه سپتامبر و اکتبر رخ خواهد داد. در همه شبیه سازی ها فرض بر این است که واکسن علیه این بیماری تولید نمی شود و بیمارانی که از این بیماری بهبود یافته اند کاملاً مصون هستند.


انتشارات سایت توسط سامانه آنلاین، اقدام به انتشار محتوا می نماید، فلذا مسوولیت تمامی نوشته های سایت بر عهده مراجع اصلی بوده و وب سایت تیتر نیوز هیچ مسوولیتی در قبال انتشارات سایت نخواهد داشت.