علمی و پزشکیاخبار کسب و کار

ریکاوری بعد از ابدومینوپلاستی چقدر طول می کشد؟

محتوای این مطلب پنهان

دوره نقاهت عمل ابدومینوپلاستی چقدر است؟

دوره نقاهت و قیمت ابدومینوپلاستی برای افراد مختلف یکسان نیست. تمام افرادی که متقاضی عمل یا جراحی زیبایی شکم هستند، فرم و سایز شکمی یکسانی نداشته و به همین دلیل روند جراحی و در نتیجه دوره بهبودی این عمل برای هر فرد با دیگری متفاوت است. عوامل زیادی بر طول دوره نقاهت و بهبودی بعد از ابدومینوپلاستی تاثیر گذار هستند. از این عوامل می توان به مهارت جراح، وسعت عمل، میزان بافت برداشته شده، تایپ بدنی بیمار، سلامت عمومی و جنس پوست اشاره کرد.

 سن بیمار هم از فاکتورهای مهم موثر بر این مدت زمان است. بیمار باید این فرصت را برای بدن فراهم کند تا بازسازی شده و به حالت عادی بازگردد. ممکن است بیمار چند ساعت پس از عمل مرخص شود که این مسئله توسط جراح مشخص می‌ شود. دوره نقاهت عمل ابدومینوپلاستی با توجه به فاکتورهایی که ذکر شد، ممکن است بین 2 هفته تا 2 ماه باشد. افرادی که تغییرات گسترده در ناحیه شکم انجام می دهند مدت زمان بیشتر برای بهبودی کامل لازم داند.

مقدار استراحت مورد نیاز بعد از ابدومینوپلاستی چقدر است؟

مقدار استراحت بعد از عمل ابدومینوپلاستی به دلیل ماهیت تهاجمی این عمل مقداری از سایر روش های پیکرتراشی بیشتر است. به دلیل برش های نسبتا طولانی و اهمیت فشار نیاوردن بر این برش ها بهتر است بین 7 تا 10 روز در منزل استراحت داشت.

البته این به معنی استراحت مطلق در تخت نیست و فرد می تواند بعد از 5 روز در منزل به آرامی قدم بزند تا خون به درستی در بدن گردش داشته باشد. بعد از این تاریخ و بهبود نسبی زخم ها می توان فعالیت های آرام خارج از منزل را نیز آغاز کرد. توصیه می شود اگر قصد انجام این جراحی را دارید و شاغل هستید، برای حداکثر دو هفته از محل کار مرخصی بگیرید تا با خیال راحت دوره نقاهت جراحی زیبایی شکم خود را طی کنید.

ریکاوری بعد از ابدومینوپلاستی چقدر طول می کشد؟

چند روز بعد از ابدومینوپلاستی می توان سر کار رفت؟

زمان دقیق بازگشت به کار بعد از ابدومینوپلاستی به طور دقیق مشخص نیست و وابسته به ماهیت شغلی، حجم عمل و آمادگی بدن برای ریکاوری است. اگر شغل شما نیاز به سر پا ایستادن و تحرک زیادی دارد باید زمان بیشتری را در نظر بگیرید. اگر شغل پشت میزی دارید می توانید با رعایت نکات خاصی زودتر از موعد به محل کار خود بازگردید. در صورت استفاده از درن آبکشی باید حتما قبل از بازگشت به محل کار، این درن ها توسط پزشک برداشته شود.

تغذیه مناسب در دوران نقاهت ابدومینوپلاستی

تغذیه و رژِیم غذایی مناسب و رسیدن انواع مواد معدنی و مغذی به بدن می تواند دوره نقاهت عمل ابدومینوپلاستی را تسریع و نتایج بهتری حاصل کند. به این منظور باید به نکات خاصی توجه داشته باشید. مصرف آب به مقدار کافی از مهم ترین نکات است و می تواند بهبودی را سریع تر کند. مکمل زینک در التیام زخم ها بسیار موثر است و در مواد غذایی مانند گوشت به وفور یافت می شود. مصرف انواع ویتامین ها مانند E و K باید در برنامه قرار گیرد. میوه های طبیعی و آب آنها مانند آناناس هم تاثیر بسیار زیادی در کاهش التهاب و بهبودی دارند. در انتها در مورد مزایای ابدومینوپلاستی بیشتر صحبت خواهیم کرد.

دوران نقاهت عمل مینی ابدو چقدر است؟

دوره نقاهت و بهبودی عمل مینی ابدومینوپلاستی به دلیل حجم کمتر جراحی کوتاه تر است. برش های ایجاد شده در این عمل کوتاه تر بوده و بافت برداشته شده هم کمتر است. همچنین در مینی لیفت شکم عضلات دیواره شکمی مورد جراحی قرار نمی گیرد. همه این موارد باعث می شود تا روند بهبودی بعد از این عمل سریع تر از حالت کامل باشد. با 4 تا 7 روز استراحت و رعایت می توان دوره نقاهت عمل مینی ابدومینوپلاستی را طی کرد. کلیه نکاتی که برای عمل کامل بیان شد باید در این مورد هم کاملا و با دقت رعایت شود.

روش انجام جراحی ابدومینوپلاستی شکم

بهترین جراح ابدومینوپلاستی از روش های خاص خود استفاده میکند. روش انجام عمل زیبایی شکم به طول دوره نقاهت بستگی زیادی دارد. عمل و ابدو کامل از حجم و وسعت متفاوت و در نتیجه روند بهبودی متفاوتی برخوردار هستند. برای انجام عمل زیبایی شکم برش هایی به صورت عرضی و فاصله بین دو ران در زیر شکم ایجاد می ‌شود. به مرور زمان جای این برش ‌ها کمرنگ ‌تر شده اما از بین نمی رود.

پس از بالا زدن پوست، عضلات شکم با استفاده از نخ های بخیه جذبی به هم نزدیک تر شده و ساختار مستحکم پیدا می کند. این کار باعث سفت شدن دیواره عضلانی شکم و باریک تر شدن کمر می شود. در ادامه چربی های اضافی شکم بریده و جدا شده و در صورت لزوم موقعیت جدیدی برای ناف تعیین شده و جابجایی صورت می گیرد. برای انجام این عمل از بیهوشی عمومی استفاده می شود.

در عمل ابدومینوپلاستی برای تمام نقاط به غیر از ناف از بخیه های جذبی استفاده می شود. دوره نقاهت ابدومینوپلاستی نیمه از لیفت کامل شکم کوتاه تر است چرا که طول برش و تغییرات کمتری دارد و عضلات شکم هم دستکاری نمی شود.

نکات مهم دوره نقاهت جراحی ابدومینوپلاستی

از جمله موارد مهمی که باید در دوره نقاهت جراحی زیبایی شکم رعایت شود باید به نکات زیر اشاره کرد.

  • بیمار تا سه روز بعد از ابدومینوپلاستی در ناحیه تحت جراحی درد دارد. پس از گذشت این زمان درد به مرور کاهش می یابد و مصرف مسکن می ‌تواند برای آرام شدن مفید باشد. می ‌توان برای کاهش درد در هنگام استراحت و آرامش بیشتر، سر را بالاتر از سطح بدن قرار داد.
  • نباید تا چند هفته به انجام فعالیت های پرفشار و سنگین پرداخت.
  • از حبس کردن نفس و فشار به ناحیه شکم خودداری شود.
  • در صورتی که مراقبت های بعد از جراحی ابدومینوپلاستی به خوبی انجام نشود ممکن است تورم برای مدت طولانی باقی بماند.
  • مصرف آناناس و آب کرفس منجر به کاهش تورم و کبودی می شود. البته این آب میوه ها باید در صورتی  مصرف شوند که فشار خون فرد پایین نباشد.
  • ترشح خونابه از درن های آبکشی تا چند روز طبیعی است و بعد از حدود ده روز این درن ها توسط پزشک جدا می شود.
  • بیمار باید در هفته اول و دوم برای ویزیت مجدد به مطب مراجعه کند.
  • تا چند روز افزایش ورم شکم بعد از ابدومینوپلاستی طبیعی است.
  • مصرف نمک و چربی باید به حداقل رسانده شود.
  • به هیچ وجه نباید سیگار، قلیان، الکل و… مصرف شود.
  • از خم شدن و برداشتن اجسام سنگین جدا خودداری شود.

اقدامات مورد نیاز در دوران نقاهت جراحی ابدومینوپلاستی

در مورد به بیمار آموزش داده می شود که چگونه باید از محل خروج ترشحات مراقبت کرده و چگونه درن ها را تخلیه کند. علاوه بر این بیمار باید یاد بگیرد که چگونه پانسمان خود را عوض کند. معمولاً تا زمانی که برش‌ ها کاملا بهبود نیافته باید آنتی‌بیوتیک و داروهای ضد التهاب خون مصرف شود.

باید از گن های مخصوص شکم استفاده کرده و این عمل را تا 6 هفته ادامه داد. استفاده از گن های مخصوص باعث کاهش طول دوران نقاهت ابدومینوپلاستی شکم می شود.

دوره نقاهت جراحی مینی ابدومینوپلاستی کوتاه ‌تر است. اما در این عمل هم تا 45 روز نباید به ناحیه عمل و بخیه ها فشاری وارد شود.

پس از انجام ابدومینوپلاستی چه نکاتی به بیمار آموزش داده می شود؟

  • نحوه مراقبت از بخیه ها
  • نحوه مراقبت از درن ها و روش کار با آنها
  • اقدامات ضروری در دوران نقاهت جراحی زیبایی شکم و فعالیت های ممنوع
  • زمان مراجعه مجدد به جراح
  • زمان لازم برای استراحت

اقدامات لازم در دوره نقاهت جراحی ابدومینوپلاستی در خانه

  • پس از انجام عمل و مرخص شدن، یک نفر باید بیمار را تا منزل همراهی کند.
  • تا دو الی سه روز بهتر است یکی از بستگان بیمار در منزل از او مراقبت کند.
  • نباید در خانه اقدام به جدا کردن درن ها کرد. این کار باید توسط پزشک یا دستیار وی انجام شود.
  • بیمار باید داروها، کرم‌ ها و پمادهای تجویز شده را تهیه کرده و در خانه به همراه خود داشته باشد.
  • مصرف الکل و سیگار در دوران نقاهت باعث تاخیر در پروسه ترمیم بدن شده و ممکن است مشکلاتی برای بیمار ایجاد کند.
  • بیمار در روزهای بعد باید به آرامی راه برود. این فعالیت باعث جلوگیری از لخته شدن خون در پاها می شود.
  • تا چند هفته نباید رانندگی کرد و هنگام نشستن در اتومبیل نیز نباید فشاری به شکم وارد شود.

 اهمیت دوره نقاهت عمل ابدومینوپلاستی چیست؟

طبیعی است که بخواهید بعد از انجام عمل زیبایی شکم سریعتر به زندگی روتین قبلی خود برگردید، اما مهم است که به بدنتان فرصت دهید تا به آرامی بهبود یابد. دوران بهبودی و ریکاوری از هنگامی که بیمارستان را ترک می‌کنید آغاز می‌شود و طی ماه‌های آینده نتیجه تحمل سختی خود را خواهید دید. بخیه‌های شکم تا چند روز پس از جراحی باقی می‌مانند و پزشک به شما خواهد گفت که چگونه از آن‌ها مراقبت کنید تا عفونت نکنند.

به احتمال زیاد شما باید آنتی بیوتیک و داروهایی ضد انعقاد مصرف کنید تا دوران بهبودی به بهترین و کم عارضه‌ترین حالت خود به پایان برسد. مهمترین نکته برای آسان و کوتاه کردن دوران نقاهت بعد از عمل ابدومینوپلاستی انتخاب یک جراح پلاستیک آموزش دیده است که الزامات آموزشی و ایمنی دقیق را رعایت کند. لازم است بدانید که حدود شش هفته بعد از عمل باید از گن‌های مخصوص شکم استفاده کنید که به جلوگیری از تجمع مایعات (تورم) و مراقبت از شکم کمک می‌کند.

نکته دیگر این است که “حداقل تا شش هفته (یک ماه و نیم) از انجام فعالیت شدید خودداری کنید. فعالیت‌های اینچنینی شامل بلند کردن وزنه‌های ورزشی، دویدن سرعتی یا طولانی مدت، استفاده از حلقه‌های ورزشی، شنا کردن، ورزش‌های  رزمی و استفاده از دستگاه‌های ورزشی باشگاهی است.

تا چند وقت بعد از ابدومینوپلاستی باید استراحت کرد؟

اهداف مختلفی از انجام عمل زیبایی شکم وجود دارد. به عنوان مثال ممکن است فرد قصد انجام ابدومینوپلاستی کامل را همراه با کانتورینگ و فرمدهی ظاهر آن داشته باشد، یا اینکه ممکن است متقاضی انجام “مینی تاک” باشد که در این صورت فقط بر روی ناحیه کوچکی بر شکم تمرکز می‌شود. اینکه تا چند وقت بعد از ابدومینوپلاستی باید استراحت کرد بستگی به نوع عمل ابدومینوپلاستی و هدف آن دارد.

هرچه کانتور شکم شما گسترده‌تر باشد، زمان بهبودی و دوران نقاهت بعد از عمل ابدومینوپلاستی بیشتر طول می‌کشد. این امر به ویژه در زمانی که زیباجو قصد کشیدگی و کانتورینگ زیاد خطوط شکمی را داشته باشد صادق است، زیرا این شیوه می‌تواند پهلوها، کمر و سینه را نیز درگیر کند. به طور کلی بعد از انجام عمل زیبایی شکم نیاز به حداقل 1 هفته استراحت است و تا حدود 3 ماه باید از انجام فعالیت‌های ورزشی و یا کارهای سنگین جدا اجتناب نمود.

بایدها و نبایدهای دوران نقاهت پس از ابدومینوپلاستی

  1. مهم‌ترین چیزی که در دوران نقاهت بعد از عمل ابدومینوپلاستی  باید به خاطر داشته باشید این است که باید دستورالعمل‌های جراح خود را به دقت دنبال کنید و در صورت داشتن سوال یا نگرانی با مطب وی تماس بگیرید. برخی از مهمترین بایدها و نبایدهای دوران ریکاوری بعد از جراحی لاغری شکم را در زیر می‌خوانید:
    1. از جمله کارهایی که بعد از عمل ابدومینوپلاستی باید انجام داد این است که به طور منظم از گن تجویز شده استفاده کرد تا شدت تورم کم شود و بخیه‌ها در معرض خطر قرار نگیرند.
    2. از دیگر نکات مراقبتی در دوران نقاهت ابدومینوپلاستی این است که نباید تا 48 ساعت دوش بگیرید. ممکن است به شما توصیه شود که هنگام دوش گرفتن برای مدتی از صندلی استفاده کنید.
    3. برای شما آنتی بیوتیک، داروی مسکن، داروی ضد انعقاد خون و برخی از انواع داروهای موضعی تجویز می‌شود. بهترین کار این است که طبق زمانبندی‌های توصیه شده داروهایتان را مصرف کنید.
    4. طی چند روز ابتدایی دوره نقاهت و بهبودی نباید از داروهای حاوی آسپرین استفاده کرد مگر اینکه توسط پزشک تجویز و بی خطر اعلام شده باشد.
    5. اگر از داروهای ضد درد استفاده می‌کنید باید از مصرف الکل اجتناب نمایید.
    6. از استعمال هر نوع نیکوتین به مدت حداقل شش هفته خودداری کنید. سیگار کشیدن می‌تواند روند بهبودی را مختل کرده و عوارض مختلفی را با شدت‌های متفاوت ایجاد کند.

مراقبت در خانه در دوران بهبودی پس از ابدومینوپلاستی

انجام اقدامات مراقبتی برای اطمینان از بهبودی سالم مهم است و شما در این مدت تا آنجا که ممکن است باید سالم و پر انرژی بمانید. از جمله نکات مهم برای دوره نقاهت و بهبودی ابدومینوپلاستی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. فضایی راحت ایجاد کنید که بتوانید در آن استراحت کرده و نیازهای خود را برآورده نمایید.
  2. به خود اجازه دهید که حداقل دو هفته به طور کامل استراحت نمایید و مطمئن شوید که قبل از آمادگی کامل، خود را مجبور به انجام هیچ کار فیزیکی نمی‌کنید.
  3. توصیه می‌کنیم که طی این دوره آب زیادی بنوشید تا بدن شما سموم را از بین ببرد و تورم را کاهش دهد.
  4. رژیم غذایی خود را تا آنجا که ممکن است سالم نگه دارید و میوه و سبزیجات تازه مصرف کنید.
  5. بعد از عمل، فعالیت کنید حتی اگر این فعالیت در کمی پیاده روی کوتاه خلاصه شود. انجام این کار به روان شدن جریان خون شما کمک می‌کند، که به نوبه خود به روند بهبودی کمک می‌نماید و احتمال لخته شدن خون در پاها را کاهش می‌دهد.
  6. لازم است چند روز اول پس از عمل جراحی، هنگام خواب سرتان را نسبت به تنه کمی زاویه دهید. بالا نگه داشتن بالاتنه با کمی خم شدن زانوها می‌تواند به کاهش تورم کمک کند؛ همچنین قرار دادن بالش زیر زانو نیز می‌تواند فشار بر شکم شما را کاهش دهد.

نکات تغذیه‌ای برای بهبودی سریع‌تر بعد از عمل ابدومینوپلاستی

به منظور افزایش تاثیرات مراقبتهای دوران نقاهت عمل ابدو لازم است از برخی مواد غذایی و  ویتامین‌ها استفاده کنید تا بهبودی سریع‌تر حاصل شود. به نکات زیر توجه کنید:

  1. مکمل‌های ویتامین A و ویتامین C مصرف کنید.
  2. برای تقویت ایمنی و افزایش سطح آنتی اکسیدان‌ها چای سبز بنوشید.
  3. مکمل‌های پروبیوتیک مصرف نمایید.
  4. در روز به میزان کافی آب یا سایر مایعات غیر الکلی و طبیعی بنوشید.
  5. برای کاهش نفخ و التهاب، آناناس و پاپایا بخورید.
  6. از آرنیکا برای کاهش تورم، کبودی و درد استفاده کنید.
  7. برای تسکین حالت تهوع مکمل فسفر مصرف کنید یا چای زنجبیل بنوشید.

دوران نقاهت برای هر کسی متفاوت است؟

اگر قصد انجام عمل جراحی شکم را دارید یا برای انجام آن برنامه ریزی کرده‌اید، مهم است در نظر داشته باشید که دوره نقاهت و بهبودی ابدومینوپلاستی  شامل چه مواردی می‌شود و چگونه باید بگذرد. بهبودی شما به عوامل مختلفی از جمله سن، سلامتی و وزن بدنتان بستگی دارد و همچنین بستگی نوع شکم شما نیز عاملی مهم در چگونگی روند نقاهت در نظر گرفته می‌شود. درست است که دوره نقاهت برای جراحی مینی تاک شکم معمولاً کوتاه‌تر است، اما باید حداقل به مدت شش هفته از انجام فعالیت‌های شدید خودداری کنید و این شامل هرگونه ورزش شدید یا بلند کردن اجسام سنگین است.

از سرگیری زندگی عادی

اگر بچه‌های کوچک دارید احتمالا باید برای کمک به مراقبت از آن‌ها از همسر و یا خانواده و دوستانتان یاری بگیرید، زیرا چمباتمه زدن یا برداشتن بچه‌ها (یا اجسام سنگین) برای چند هفته اول اصلا توصیه نمی‌شود. با این حال رانندگی، پخت و پز یا خرید کردن پس از یک یا دو هفته (به شرط رعایت نکات مراقبتی) بلامانع است. به هر حال بیشتر افرادی که ابدومینوپلاستی می‌کنند ترجیح می‌دهند برای بهبودی تا یک ماه از محل کار خود مرخصی بگیرند. اگر از نظر جسمی شغل سختی دارید، بسیار مهم است که زمان زیادی را مرخصی بگیرید تا بهبودی خود را به خطر نیاندازید. شما همچنین باید در طی این مدت از ورزش کردن به دلایل مشابه اجتناب کنید.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کنید؟

گاهی در دوره نقاهت و بهبودی ابدومینوپلاستی مشکلاتی پیش می‌آید که مجبور هستید برای کنترل و مدیریت آن‌ها به پزشک مراجعه داشته باشید؛ این موارد عبارت هستند از:

  1. تب شدید داشته باشید
  2. کبودی‌هایی دارید که بزرگتر می‌شوند.
  3. مایعی از زخم‌هایتان نشت می‌کند.
  4. دردی دارید که حتی با دارو هم از بین نمی‌رود.
  5. بخیه‌های شکمتان از هم جدا شود
  6. درد قفسه سینه یا مشکل تنفسی داشته باشید که با گذشت زمان بدتر شود
  7. خونریزی دارید که قطع نمی‌شود
  8. در تنفس مشکل دارید.
  9. درد قفسه سینه دارید
  10. به طور ناگهانی احساس سبکی سر می‌کنید و در تنفس به مشکل می‌خورید.