اخبار کسب و کارعمومی

علائم خرابی گیربکس اتوماتیک ام وی ام ۳۱۵ پلاس

چگونه مشکلات گیربکس ام وی ام را تشخیص دهیم؟

از مهم ترین اجزای خودروهای MVM می‌باشد که اهمیت به سلامت آن بسیار حائز اهمیت می‌باشد. در این مقاله سعی کرده ایم با گیربکس ام وی ام، هزینه تعمیر گیربکس ام وی ام 315، نقش و وظایف آن و دلایل خرابی و نشانه‌های خرابی آن صحبت کنیم. با تهران گیربکس باشید تا به عنوان یک راننده ی خودروی ام وی ام دانش اندکی را کسب کنید.

گیربکس چیست و چه نقشی در خودرو دارد؟

گیربکس ام وی ام از پیچیده ترین قطعات یدکی می‌باشد که خود از چندین قطعه ریز و درشت تشکیل شده است. در حقیقت وجود گیربکس تنها به خودروهای ام وی ام مختص نمی شود. بلکه هر خودرویی برای اینکه بتواند نیروی حرکت را بدست آورد نیاز به گیربکس دارد به همین دلیل در این بخش به تعریف گیربکس به طور ساده و کوتاه و نقش آن در تمام خودروها می‌پردازیم. گیربکس بخش مهمی از خودرو می‌باشد که نیرو و گشتاور تولید شده توسط موتور را به چرخ‌های خودرو منتقل می‌کند و به نوعی عامل ایجاد حرکت خودرو محسوب می‌شود.

این سیستم به طور معمول با نام جعبه دنده هم نیز شناخته می‌شود. گیربکس قدرت تولید شده ی موتور را کنترل و تنظیم می‌کند و از سرعت‌های ناخواسته خودرو در سراشیبی و شرایط جاده‌ای نا مناسب پیشگیری می‌کند. از دیگر وظایف گیربکس ام وی ام می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  • تنظیم جهت حرکت خودرو
  • روشن ماندن موتور بدون حرکت خودرو

علائم خرابی گیربکس اتوماتیک ام وی ام ۳۱۵ پلاس

چگونه مشکلات گیربکس ام وی ام را تشخیص دهیم؟

خرابی گیربکس MVM می‌تواند باعث خرابی کامل ماشین شده و هزینه زیادی را متحمل صاحب خود کند. البته گرفتن علائم خرابی زود هنگام قطعات می‌تواند باعث کاهش زمان خرابی، صرفه جویی در هزینه‌ها و بهبود سلامت ماشین ام وی ام شود، خرابی گیربکس می‌تواند علت‌های زیادی را شامل شود.

در این بخش سعی خواهیم کرد شما را با علت خرابی انواع گیربکس ام وی ام ۳۱۵، ام وی ام X33، ام وی ام۵۳۰، ام وی ام۱۱۰، ام وی ام۵۵۰، ام وی ام x33s و نیز چگونگی تشخیص و تعمیر آن آشنا کنیم و زمان مراجعه به تعمیرگاه را به شما بگوییم. بنابراین اگر علاقه مند به آشنایی به این موضوع هستید پیشنهاد می‌کنم ادامه مطلب را دنبال کنی و با هزینه تعمیر گیربکس اتوماتیک آشنا شوید.

باید بدانید که خودروی ام وی ام x33s یا سایر مدل‌های آن فرآیند بسیار پیچیده، جذب نیرو از موتور به چرخ‌ها را دارد. از بین تمام اجزای مکانیکی شرکت کننده در این فرآیند، مهمترین آن بدون شک جعبه دنده اتومبیل و گیربکس است. البته کارایی آنها نسبت به گذشته به سرعت تغییر کرده و با پیشرفت زیادی روبرو شده است، در حال حاضر این قطعه به عنصر ضروری سیستم انتقال قدرت تبدیل شده است.

گیربکس این خودرو با قسمت‌های زیادی در خودرو درگیر است و علت خرابی آن می‌تواند مربوط به آنها باشد، ‌به عنوان مثال جلوبندی و سرپلوس سمت گیربکس ۲۸ خار که بیشترین خرابی گیربکس را به خود اختصاص داده است.

گیربکس اتومبیل وظیفه خود را در انتقال مقدار مناسب نیرو از طریق چرخش مداوم، سنگ زنی و نبردی پایان ناپذیر با اصطکاک انجام می‌دهد. با وجود این همه پیچیدگی و عملکرد مداوم، اجتناب ناپذیر است که گیربکس ام وی ام۳۱۵، یا سایر مدل‌ها دچار فرسودگی و گاهی اوقات نقص عملکرد نشوند. بنابراین، در این مطلب، ما به برخی از مشکلات رایج گیربکس‌های ام وی ام۱۱۰ و سایر مدل‌ها اشاره و دلیل ایجاد آنها و زمان مراجعه به تعمیرگاه را خواهیم گفت.

برای تشخیص علت خرابی گیربکس ام وی ام۳۱۵، ام وی ام۵۵۰، ام وی امx33s و مدل‌های دیگر این کمپانی، روش‌های متعددی وجود داد، اما برای این که بتوانید سریع علت آن را تشخیص دهید، بهتر است به موارد زیر توجه کنید:

عدم شتاب / عدم پاسخ کافی دریچه گاز

اولین مشکل گیربکس این خودرو که در این مطلب به آن اشاره خواهیم کرد، مربوط به شتاب گیری خودرو است. در بعضی از مواقع رانندگی پس از تعویض دنده، کمی تاخیر در شتاب گیری خودرو مشاهده خواهید کرد. اما تأخیر بیش از یک ثانیه در مورد گیربکس‌های دستی ام وی ام گاه به گاه قابل قبول است.

این تاخیر می‌تواند بیشتر در مورد گیربکس‌های اتوماتیک ام وی ام باشد. با این حال، اگر موردی رخ دهد که RPM (گشتاور و قدرت موتور ام وی ام )پس از تعویض افزایش یابد اما سرعت خودرو به سختی افزایش یابد، بنابراین باید برای تعمیر گیربکس به یک مرکز و تعمیرگاه معتبر مراجعه کنید.

این مشکل به دلیل یک قطعه معیوب کلاچ است که اجازه نمی دهد به موقع درگیر شود یا از کار بیفتد. به همین دلیل، کلاچ خودرو حتی پس از اتمام تعویض دنده نیز فعال می‌ماند و انتقال قدرت به چرخ‌ها را متوقف و به حداقل می‌رساند. اجزای اصلی ایجاد کننده این مشکل یا صفحات فرسوده، فنرهای کلاچ یا سیلندر اصلی هستند. برای تعمیر آن باید

ریختن مایع نارنجی روشن زیر خودرو

جعبه دنده خودروی ام وی ام شما مانند سایر اجزای مکانیکی چرخان اتومبیل به مایعات برای اهداف روانکاری نیاز دارد. اگر زمانی متوجه ریخته شدن قطره‌های مایع در زیر خودروی پارک شده خود شدید، احتمال زیادی وجود دارد که مایع انتقال دهنده باشد. برخلاف مایعات دیگری که درقسمت موتور خودرو به کار رفته و می‌توانند از ماشین شما نشت کنند، رنگ مایع ریخته شده این قسمت نارنجی روشن است و به راحتی می‌توانید آن را از سایر قیمت‌ها تخیص دهید. شما باید این مشکل گیربکس را زود تشخیص دهید، اگر خیلی دیر تشخیص داده شود، اجزای گیربکس ممکن است صدمه‌ای ببیند که می‌تواند منجر به هزینه‌های سنگین تعمیر یا تعویض گیربکس شود.

لرزش خودرو ام وی ام با صدای آسیاب در هنگام تعویض دنده

در شرایط ایده آل، خودرو ام وی ام x33s شما باید بدور از صدای خرد شدن و لرزش باشد. اگر چنین احساسی وجود داشته باشد، مشکلی در سیستم گیربکس شما وجود دارد. اگر در هنگام تعویض دنده همراه با تکان خوردن واضح خودرو، این صدا یا احساس سنگ زنی را مشاهده کنید، یکی از مشکلات رایج گیربکس اتومبیل را مشاهده می‌کنید. در هر حالتی ، قطعات مربوط به آن باید سریعاً تعویض شوند، زیرا هرچه آسیاب شدن بیشتر شود، آسیب بیشتری به گیربکس شما منتقل می‌شود.

لیز خوردن دنده

گیربکس این خودرو همیشه قرار است هنگام اعمال فشار شما کار کند. در بعضی مواقع، با وضعیتی روبرو خواهید شد که دنده را تغییر می‌دهید، روی پدال گاز می‌روید و ماشین تکان می‌خورد و دوباره به دنده قبلی می‌افتید. در موارد خاص این احتمال نیز وجود دارد که دنده به حالت خنثی درآید. این پدیده به لغزش دنده معروف است. و این موضوع به به اجزای گیربکس آسیب می‌رساند اما بالاتر از آن، می‌تواند شما را در موقعیت خطرناکی قرار دهد.

لیز خوردن دنده به دلیل عوامل مختلفی اتفاق می‌افتد اما بیشتر به دلیل خراب شدن شاخک شیفت است. چنگال آسیب دیده به درستی حرکت نمی کند تا روی دنده درست قفل شود که باعث می‌شود انتقال قدرت به طور خودکار به عقب برگردد. بهتر است برای برطرف کردن این مشکل نیز به تعمیرگاه مراجعه کنید.

بوی سوزان

اگر در حال رانندگی با اتومبیل خود هستید و هر بوی سوزانی که از آن ناشی می‌شود را حس می‌کنید. بنابراین به دردسر افتاده اید. در صورتی که این بو با تعویض دنده تنبل یا نامناسب همراه باشد، احتمالاً منشأ بو از گیربکس شما است. چنین شرایطی معمولاً وقتی بیش از حد مایع انتقال پیدا می‌کند به وجود می‌آید. از مایع انتقال برای خنک سازی گرمای حاصل از چرخش و اصطکاک اجزای گیربکس استفاده می‌شود.

روشن شدن چراغ چک خودرو

با وجود چراغ‌های هشدار میتوان از خیلی مشکلات پیشگیری کرد. توجه روشن شدن چراغ چک میتواند باعث هوشیار شدن شما در برابر آسیب‌های احتمالی شود. به همین دلیل به هیچ عنوان نباید آنها را نادیده بگیرید و سطحی از آنها رد شوید.

عدم تعویض صحیح دنده

عدم صحیح تعویض دنده یکی از مهم ترین نشانه‌های خرابی گیربکس ام وی ام می‌باشد. اگر در زمان تعویض دنده دچار مشکل می‌شوید و یا به سختی این کار را انجام می‌دهید حتما گیربکس را توسط یک متخصص مورد بررسی قرار دهید.

اگر خودروی شما دارای گیربکس اتومات باشد احساس خواهیدکرد خودرو برای مدت زیادی در دنده سبک قرار دارد و یا اگر خودروی شما از گیربکس دستی یا معمولی بهره مند است متوجه زمان تاخیر بین انتخاب دنده جدید و افزایش دور موتور خواهید شد. همچنین ممکن است با افزایش دور موتور سرعت کمتری را تجربه کنید.

شنیده شدن صدای غیر عادی

خرابی قطعات یدکی خودرو با صداهای مخصوصی به همراه است که دقت و توجه به آنها باعث پیشگیری از بسیاری از مشکلات می‌شود و شما با توجه به آن‌ها می‌توانید از متحمل شدن هزینه‌های هنگفتی مانند تعویض گیربکس ام وی ام در امان بمانید.

شنیده شدن صداهای غیر عادی مانند ناله، کوبیدن و تق تق از جعبه دنده خبر از مشکل در گیربکس را میدهد. البته ممکن است این صداها از خرابی دیگر قطعات باشد و ربطی به گیربکس نداشته باشد. به همین دلیل بهتر است اگر هرگونه صدای غیرعادی شنیدید آن را دنبال کنید و ببینید مشکل از گیربکس است یا از دیگر قطعات یدکی .

اختلال در عملکرد کلاچ خودرو

در گیربکس‌های معمولی اختلال عملکرد کلاچ خودرو می‌تواند نشانه‌ای از مشکل و ایراد در گیربکس باشد. اگر متوجه شدید در زمان تعویض دنده، فشردن کلاچ با صدای بالایی همراه است به خصوص در دنده عقب حتما گیربکس ام وی ام را مورد بررسی قرار دهید.

به طور خلاصه در صورت بروز خطاهای زیر بهتر است برای تعمیر گیربکس ام وی ام به تعمیرگاه مراجعه کنید:

– مشکل در سرپلوس سمت گیربکس ۲۵ خار

– لیز خوردن دنده

– لرزش خودرو ام وی ام با صدای آسیاب در هنگام تعویض دنده

– عدم شتاب / عدم پاسخ کافی دریچه گاز

– ریختن مایع نارنجی روشن زیر خودرو

البته همانطوری که گفته شد اصلی ترین علت خرابی گیربکس به جلوبندی و خرابی سرپلوس سمت گیربکس ۲۸ خار مربوط می‌شود. اگر سرپلوس خودروی ام وی ام شما دچار خرابی شود، معمولا صدای تق تق از چرخ‌های خودرو شنیده می‌شود، به خصوص موقعی که با خودرو دور می‌زنید آن صدا بیشتر می‌شود، هزینه تعمیر و یا خرید سرپلوس سمت گیربکس ۲۸ خار و یا انواع دیگر مدل‌ها زیاد نبوده و به راحتی می‌توان آن را خریداری نمود. یا در یک تعمیرگاه معتبر اقدام به تعمیر آن نمود.

راه‌های زیادی برای تشخیص خرابی سرپلوس سمت راست و سمت چپ خودروی ام وی ام وجود دارد، برای مثال اگر قصد تشخیص آن را دارید سعی کنید موقع رانندگی فرمان خودرو را تا آخر به یک سمت بچرخانید و به اصطلاح در یک میدان دور بزنید، با این کار متوجه صدا از قسمت خراب شده خواهید شد.

چرا گیربکس دچار مشکل می‌شود؟

گیربکس ام وی ام از قطعات متعدد و چرخ دنده‌های بسیاری تشکیل شده است. هریک از قطعات گیربکس میتواند به دلایل خاصی دچار مشکل، فرسودگی و یا استهلاک شود. مهم ترین دلایل خرابی گیربکس ام وی ام در بخش زیر شرح داده شده است.

رایج‌ترین اشکال خرابی گیربکس عبارت است از:

    ۲۴.۴٪ – روغن کاری ناکافی

    ۱۵.۶٪ – آلودگی

    ۱۷.۷٪ – خطاهای نصب

    ۶.۹٪ – اضافه بار

    ۲.۸٪ – خطاهای مدیریت

    ۱۴٪ – خرابی سرپلوس (سرپلوس سمت گیربکس ۲۸ خار، سرپلوس سمت گیربکس ۲۹ خار، سرپلوس سمت گیربکس ۲۵ خار ).

چه زمانی باید برای تعمیر گیربکس ام وی ام به تعمیرگاه مراجعه کنیم؟

یکی دیگر از علت‌های مهم خرابی گیربکس خرابی در سرپلوس است، سرپلوس‌ها از اجزای بسیار کاربردی به شمار می‌روند و وظیفه اصلی آنها انتقال نیرو از موتور ام وی ام به گیربکس است. به طور کلی مربوط به جلوبندی خودروهای ام وی ام می‌شوند. آنها در مدل‌های مختلف همچون سرپلوس سمت گیربکس ۲۸ خار، سرپلوس سمت گیربکس ۲۹ خار، سرپلوس سمت گیربکس ۲۵ خار موجود هستند و ممکن است در طولانی مدت دچادر خرابی شوند.

این نوع خرابی دلایل زیادی دارد و بهتر است برای برطرف کردن آن به مراکز معتبر و تعمیرگاه متخصص در این زمینه مراجعه کنیدُ‌در صورت خرابی کمتر می‌توانید آنها را تعمیر و یا تعویض نمایید.

نتیجه‌گیری و جمع‌بندی

خرابی گیربکس MVM همانطور که گفته شد علت‌های زیادی را می‌تواند شامل شود. مانند خرابی سرپلوس، لیز خوردن دنده، لرزش خودرو ام وی ام با صدای آسیاب در هنگام تعویض دنده،، عدم شتاب / عدم پاسخ کافی دریچه گاز، ریختن مایع نارنجی روشن زیر خودرو و چندین مورد دیگر که هر کدام از آنها به دلایل مختلفی اتفاق می‌افتد. برای پیشگیری و جلوگیری از این گونه خرابی‌ها بهتر است به موقع برای سرویس خودروی خود به مراکز معتبر مراجعه کنید. در صورت عدم توجه به چنین مشکلاتی ممکن است گیربکس شما خسارت زیادی را متحمل شود.

منبع: mycertifiedservice