اخبار کسب و کارعمومی

خرید رم سرور

رم سرور چیست؟

رم سرور یکی از مهم ترین بخش های موجود از قطعات و سخت افزار های یک سرور است و در واقع می توان گفت این بخش مهم از سرور، سرعت تبادل اطلاعات و داده ها میان هارد و سی پی یو را تنظیم می کند و به عنوان حافظه ی اصلی نیز شناخته می شود ؛ در واقع نام اصلی آن از عبارت Random Access Memory به معنی حافظه با دسترسی تصادفی گرفته شده است.

این حافظه موقت سرور در واقع میان سرعت بالای پردازش در پردازشگر مرکزی و اختلافش با سرعت خواندن و نوشتن در HDD اعتدال ایجاد می کند و با همین روش موجب بهبود شرایط و سرعت پردازش در سرور می گردد.

رم سرورعلاوه بر فراهم کردن امکان پردازش با سرعت بالا ، هر گونه مشکل پیش آمده ناگهانی و به دور از پیش بینی در سرور را رفع می کند ؛ به این صورت که با پشتیبانی از ویژگی ECC در صورت بروز هر گونه اختلال یا خطای احتمالی به بهبود مستمر و رفع آن پرداخته و به مدیریت IT کمک شایانی می کند.

خرید رم سرور

انواع رم سرور:

بسته به حیطه ای که رم سرور در آن به کار گرفته می شود و بسته به نوع فعالیتی که در نظر داریم ، می توان به بررسی دو نوع از رم سرور پرداخت.

اگر به طور معمول به تراکم بالای حافظه و ظرفیت گسترده تری به جهت پردازش نیازمندیم ، می توان رم سرور LRDIMM را تهیه کرد ، که سرور های نسل هشتم-+، نهم و دهم اچ پی ای قابلیت ساپورت این رم را دارند ؛ اما اگر فقط سرعت بالای پردازش و تاخیر کم را مد نظر داشته باشیم ، تهیه رم سرور از نوع RDIMM نیز می تواند پاسخ گوی نیاز های ما باشد.

رم سرور از نوع DDR2 سرعتی معادل دو برابر سرعت DDR را ساپورت می کند و حتی با گذشت زمان سرعت انتقال در آن به تدریج افزایش یافته و تا چیزی حدود 6400 مگابایت در ثانیه نیز می رسد.

پس از آن به نسخه بالا تر و قدرتمند تر آن یعنی مدل DDR3 می پردازیم که به دلیل ولتاژ پایین مصرفی ، از انرژی کمتری استفاده می کند و از سرعت نسبتا بالاتری برخوردار است ، به این صورت که حتی به حداکثر میزان 17000 مگابایت در ثانیه نیز می رسد.

تغییر در سرعت و در دسترس بودن در کنار کاهش چشم گیر زمان تاخیر و مصرف انرژی، از جمله ویژگی های رم سرور از نوع DDR4 است به طوری که با داشتن بالاترین میزان سرعت انتقال که چیزی حدود 19200 مگابایت بر ثانیه است ، به یکی از مهم ترین نوع رم سرور در بازار تبدیل شده است .

قیمت رم سرور:

می توان گفت بسته به نوع فعالیتی که رم سرور در آن به کار گرفته می شود و همچنین بر اساس مدل سرور و نوع سخت افزار پردازشی ، قیمت رم سرور در بازده های متفاوتی ، متغیر است.

پس در نتیجه میزان هزینه احتمالی ، بستگی به میزان ظرفیت و سرعت پردازش رم و تکنولوژی به کار گرفته شده در آن و همچنین مدل و نسل رم تهیه شده ، دارد ؛ که به شیوه های متفاوتی می توان به استعلام قیمت انواع رم سرور دست یافت و مقرون به صرفه ترین گزینه را انتخاب کرد.

خرید رم سرور دست دوم

گاهی اوقات ممکن است که صاحبان کسب و کار بسته به نوع فعالیت خود احتیاج داشته باشند که برخی از قطعات سخت افزاری خود را به روزرسانی کنند که این قطعات می تواند شامل هارد ، پردازنده ، رید کنترلر و حتی رم باشد.

از آن جایی که این محصول از بازدهی بالای سخت افزاری و همچنین عمر نسبتا بالایی برخوردار است ، حتی به صورت استوک و دست دوم ، با وجود قدیمی تر بودن نسل و یا مدل آن ، در برخی کسب و کار ها همچنان مورد استفاده قرار می گیرد و از آن جایی که در کنار کارایی مناسب هزینه بسیار کمتری برایمان خواهد داشت ؛ می تواند پاسخ گوی نیاز ما باشد.

خرید رم سرور و نکات آن

از جمله مواردی که به هنگام تهیه و خرید رم سرور باید به آن توجه کنیم میزان ظرفیتی است که رم سرور می تواند پشتیبانی کند ، علاوه بر آن سازگاری مدل و نوع و نسل سرور و رم است و در واقع سی پی یو سرور باید از باس رم پشتیبانی کند ؛ چرا که در هر نسل و مدل تفاوت های شایانی در ظرفیت و تکنولوژی به کار گرفته شده در آن ها دیده می شود.

البته به صورت معمول سرور های ساخته شده در یک نسل توانایی ساپورت رم های هم زمان و هم نسل خود را دارند و می توان پس از بررسی سازگاری های مورد نیاز به تهیه کاربردی ترین و مقرون به صرفه ترین رم سرور و در نهایت نصب آن پرداخت.

رم سرور HP G8

سرور های نسل هشتم کمپانی سازنده اچ پی ، علاوه بر کارایی بالایی که در کنار قدرتمند بودنشان دارند ، به عنوان پر فروش ترین سرور های عرضه شده در بازار به شمار می روند که قاعدتا رم سرور های هم نسل خودشان ، نیاز به ذخیره سازی اطلاعات و داده ها را پاسخ گو هستند.

در این سرور های نسل هشتم 24 عدد اسلات رم تعبیه شده است و با وجود دو عدد سی پی یو یا همان پردازشگر مرکزی که هر کدامشان 10 عدد هسته را شامل می شود ، با داشتن مجموعا 20 عدد هسته ، حافظه داخلی معادل 19 تا 96 ترابایت را فراهم خواهد کرد.

رم سرور HP G8 می تواند از انواع مختلفی برخوردار باشد ، در صورت انتخاب رم از نوع LRDIMM می توان از 24 رم 32 گیگی بهره برد که سرعت 1066 و در نهایت فضایی 768 گیگی در اختیار ما می گذارد.

یا اگر رم از نوع RDIMM باشد با 24 رم 16 گیگی و سرعتی معادل 1333 ، از فضایی معادل 384 گیگ بهره خواهیم برد.

رم از نوع UDIMM این نسل را با 16 عدد رم 8 گیگی با سرعت 1600 و فضایی در مجموع 128 گیگی می توان به کار برد و در نهایت با انتخاب رم از نوع HDIMM با 24 رم 32 گیگی و سرعتی معادل 1333 می توانیم از فضایی 768 گیگی استفاده کنیم.