اخبار کسب و کارعمومی

چرا خرید هارد اکسترنال وسترن بهترین انتخاب است؟

هارد اکسترنال چیست؟

هارد دیسک‌های اینترنال طی عملیات خاصی درون یک محفظه خاص قرار گرفته و به هارد اکسترنال تبدیل می‌شوند. می‌تواند ظرفیت ذخیره‌سازی متفاوتی داشته باشد، اما همه آن‌ها از طریق ای ساتا، فایروایر، USB یا از طریق فناوری بی‌سیم می‌توانند به سیستم‌های کامپیوتری متصل شوند. گاهی اوقات هارد اکسترنال وسترن، با عنوان هارد قابل حمل نیز شناخته می‌شود و فلش درایو را می‌توانیم یکی از انواع رایج و سبک هارد اکسترنال محسوب کنیم. دلایل زیادی برای استفاده از یک هارد دیسک اکسترنال می‌تواند وجود داشته باشد. در ادامه به جمعی از این دلایل می‌پردازیم.

چرا خرید هارد اکسترنال وسترن بهترین انتخاب است؟

چرا از هارد اکسترنال استفاده می‌کنیم؟

هارد دیسک‌های اکسترنال به‌شکل قابل حمل طراحی می‌شوند و استفاده از آن‌ها هم آسان است. شما هر زمان که به آن‌ها نیاز داشتید، می‌توانید به سادگی از پورت USB استفاده کرده و سریعا به داده‌های خود دسترسی داشته باشید. مقدار زیادی از فضای ذخیره‌سازی بدین شیوه در اختیار شما قرار می‌گیرد و می‌توانید آن را به هر مکانی که دلتان می‌خواهد منتقل کنید.

فایل‌های متعدد با فرمت‌های عمومی را نیز می‌توانید در هارد اکسترنال خود ذخیره‌سازی کنید و محدودیتی در این زمینه وجود ندارد. مزیت دیگر هارد اکسترنال، این است که می‌توانید در سیستم‌های کامپیوتری مختلف از آن استفاده کنید. این دستگاه‌ها برای اشتراک گذاری داده‌های بزرگ هم کاملا ایده‌آل هستند.

به دلیل ظرفیت ذخیره‌سازی معمولا بالا (در حد ترابایت)، هارد اکسترنال برای ذخیره‌سازی فایل‌های پشتیبان هم گزینه مناسبی است. فایل‌های پشتیبان کاربرد فراوانی در عصر تکنولوژی دارد. شما می‌توانید مجموعه‌ای از تصاویر، ویدیوها، موسیقی یا دیده داده‌های خود را به‌صورت ایمن در هارد اکسترنال خود قرار داده و جدا از نسخه‌های اصلی، ایمن آن‌ها را تضمین کنید.

بدین ترتیب، اگر فایل‌های شما در کامپیوتر یا لپ تاپ از بین رفتند، این اطمینان را خواهید داشت که در هارد اکسترنال خود از آن‌ها نسخه پشتیبان تهیه کرده‌اید. حتی اگر از هارد اکسترنال برای مقاصد پشتیبان‌گیری استفاده نکنید، باز هم راهی آسان برای افزایش فضای ذخیره‌سازی موجود خواهید داشت و نیازی به باز کردن کیس کامپیوتر و استفاده از هارد اینترنال نخواهد بود.

استفاده از هارد اکسترنال همراه با لپ تاپ هم کاملا ضروری است. شما مانند کامپیوتر نمی‌توانید هارد اینترنال اضافی به لپ تاپ خود اضافه کنید. بنابراین، در چنین شرایطی استفاده از هارد اکسترنال می‌تواند یک شیوه جالب باشد. اگر کامپیوتر شما اخطار پایین بودن فضای هارد دیسک را نمایش می‌دهد تا ویندوزتان کند شده است، تنها کافی است که اطلاعات شخصی خود را به هارد اکسترنال منتقل کرده و شاهد سرعت گرفتن سیستم خود باشید.

هارد دیسک اکسترنال دست شما را در تمام زمینه‌ها باز نگه خواهد داشت و دیگر محدودیتی از بابت فضای ذخیره‌سازی نخواهید داشت. این درایوها می‌توانند برای فراهم کردن حافظه ذخیره‌سازی برای کل شبکه نیز کاربرد داشته باشند.این نوع دستگاه‌های ذخیره‌سازی شبکه، می‌توانند توسط چندین کاربر به‌طور همزمان قابل دسترس باشند و اغلب هم به‌عنوان راهی برای کاربران محسوب می‌شوند که برای اشتراک گذاری فایل‌ها در یک شبکه برای جلوگیری از ارسال ایمیل یا آپلود داده‌ها به‌صورت آنلاین به کار می‌روند.

به‌همین دلیل، مزیت‌های فراوان آن‌ها سبب شده است که ارزش خرید یک هارد اکسترنال بسیار بالاتر باشد. هزینه این هاردها بسیار پایین‌تر از هاردهای است و کاملا می‌توانید برای رفع نیازهای خود، در بازه‌های زمانی اقدام به خرید هارد دیسک اکسترنال کنید. حال بیایید از مقایسه بین هارد اینترنال و هارد اکسترنال هم کمی صحبت کنیم.

مقایسه هارد اکسترنال و اینترنال

هارد دیسک اینترنال، مستقیما به مادربرد متصل می‌شود و این در حالی است که نوع اکسترنال این هاردها، ابتدا از بیرون کیس کامپیوتر و معمولا از طریق به مادربرد ارتباط پیدا می‌کنند. این کار سبب می‌شود نصب و استفاده از هارد دیسک اکسترنال در عرض چند ثانیه انجام شود و روال ساده‌تری نسبت به هارد اینترنال داشته باشد.

سیستم‌های عامل و فایل‌های نصب نرم‌افزار هم عموما روی درایوهای داخلی نصب می‌شوند. در حالی که هارد دیسک‌های اکسترنال برای فایل‌های غیر سیستمی مانند عکس‌ها، فیلم‌ها، اسناد و فایل‌هایی از این نوع قابل استفاده هستند. هارد دیسک‌های اینترنال از منبع تغذیه داخل کامپیوتر انرژی دریافت می‌کنند.

در مقابل، هارد دیسک اکسترنال هم از طریق کابل داده خود یا از طریق برق اختصاصی AC می‌تواند اغذیه شود. اگر داده‌هاا روی یک هارد اکسترنال ذخیره شوند، احتمال به خطر افتادن آن‌ها بالاتر از هارد اینترنال است. چرا که به‌دلیل در دسترس بودن و قرار گرفتن روی میز، راحت‌تر قابل سرقت هستند و احتمال گم شدن یا آسیب رسیدن به آن‌ها هم وجود دارد.

در حالی که هنگام استفاده از یک هارد اینترنال، افراد برای دسترسی فیزیکی به داده‌های شما، باید کل کامپیوتر را با خود همراه کرده یا اینکه هارد دیسک را از داخل مادربرد جدا کنند. هارد اکسترنال معمولا بیشتر از هارد اینترنال جا به جا می‌شود و به‌همین دلیل، احتمال آسیب دیدن مکانیکی آن هم راحت‌تر است. درایوهای مبتنی بر SSD، مانند درایوهای فلش، کمتر در معرض این نوع آسیب هستند، چرا که از صفحه دیسک استفاده نمی‌کنند.

نحوه استفاده از هارد اکسترنال

استفاده از هارد دیسک اکسترنال به آسانی وصل کردن یک سر کابل داده به درایو و همچنین اتصال سر دیگر آن به پورت USB در کامپیوتر، لپ تاپ یا دستگاه‌های دیگر است. در نظر داشته باشید که برخی از هاردهای اکسترنال به کابل برق نیاز دارند و در این‌صورت، باید به پریز برق متصل شوند.

به‌طور معمول، در اکثر کامپیوترها، فقط چند لحظه طول می‌کشد که محتویات درایو خارجی روی صفحه ظاهر شود. در این مرحله، می‌توانید انتقال فایل‌ها را شروع کرده و مانند یک فلش درایو از آن استفاده کنید. وقتی که صحبت از جنبه نرم‌افزاری به میان می‌آید، شما می‌توانید از هارد اکسترنال به‌همان روشی استفاده کنید که با هارد اینترنال تکرار می‌کردید.

تفاوت تفاوت در این زمینه آن است که چگونه باید در سیستم‌عامل مربوط، به درایو خود دسترسی پیدا کنید. از آن‌جایی که اکثر سیستم‌های کامپیوتری فقط یک هارد دیسک دارند، همان گزینه به‌عنوان درایو اصلی شما عمل می‌کند. بنابراین، ذخیره‌سازی فایل در آن و انجام عملیات دیگری مانند کپی از پوشه‌ای به پوشه دیگر، حذف فایل‌ها و موارد دیگر گیج کننده نخواهد بود.

با این حال، یک هارد اکسترنال هم معمولا به‌عنوان هارد دیسک دوم ظاهر شده و کمی به روش متفاوت قابل دسترسی خواهد بود. به‌عنوان مثال، در ویندوز، شما می‌توانید در کنار دستگاه‌های دیگر که در Windows Explorer و Disk Management فهرست می‌شوند، به آن دسترسی پیدا کنید.

خرید هارد اکسترنال

می‌دانیم که در بازار حافظه‌های ذخیره‌سازی، هارد اینترنال و اکسترنال در اشکال و ظرفیت‌های مختلف وجود دارند. بنابراین، تنوع قیمت در این زمینه بالا است و بسته به نیاز و بودجه خود می‌توانید به سراغ‌شان بروید. دانستن نوع هارد اکسترنال برای خرید، می‌تواند کمی برای کاربران مبتدی گیج کننده باشد.

چرا که تنها اطلاعاتی که می‌بینید، مستطیل‌هایی با اعداد به‌ظاهر تصادفی به شکل گیگابایت و ترابایت هستند. ابتدا شما باید مشخص کنید که برای چه کاری قصد استفاده از هارد دیسک را دارید. این موضوع هم به محیطی که از آن استفاده می‌کنید، بستگی دارد و هم باید به داده‌هایی توجه کنید که قرار است روی آن بنویسید.

برخی از هارد دیسک‌های اکسترنال برای افرادی ساخته شده‌اند که زیاد جابه‌جا می‌شوند و نیاز دارند که مقاومت هارد در شرایط آب و هوایی مختلف بالا بوده و از نظر فیزیکی نیز توان مقاومت در برابر ضربه و شوک را داشته باشد. برخی از هارد اکسترنال نیز کارایی ثابت دارند و مشخص است که کاربران نیازی به جابه‌جایی زیاد آن نخواهند داشت.

اگر به یک هارد اکسترنال همه کاره نیاز دارید، می‌توانید به سراغ گزینه‌هایی بروید که مقاومت بالایی داشته و حتی ضد آب طراحی شده‌اند. هر دو برند ای دیتا و وسترن دیجیتال گزینه‌هایی بسیار خوبی دارند و علاقه‌مندان می‌توانند با اعتماد کامل به سراغ این محصولات بروند.

نکته دیگری که باید به آن فکر کنید، این است که چه مقدار فضای ذخیره‌سازی مورد نیاز شما است. اگر ویدیوهایی با کیفیت بالا دارید، باید به دنبال گزینه‌هایی باشید که ظرفیت ذخیره‌سازی بسیار بیشتری در حد ترابایت را برای شما فراهم می‌کنند.

از این هاردها می‌توانید برای احتکار چنین فایل‌هایی بهره ببرید. یک دستورالعمل کلی در این زمینه وجود دارد که بد نیست از آن اطلاع داشته باشید. شما برای ذخیره‌سازی مجموعه‌ای از اسناد کاری، به زیر ۸۰ گیگابایت فضا نیاز خواهید داشت. فایل‌های موسیقی نیز بین ۸۰ الی ۱۲۰ گیگابایت حافظه نیاز دارند. برای ذخیره‌سازی نرم‌افزارها، از ۱۲۰ تا ۳۲۰ گیگابایت حافظه نیاز خواهید داشت.

ویدیوهایی با کیفیت معمولی به ۳۲۰ گیگابایت الی ۱ ترابایت فضا نیاز دارند و در نهایت نیز به ویدیوهای 4K یا HD می‌رسیم که بهتر است برای ذخیره‌سازی آن‌ها، از هارد اکسترنال ۲ ترابایت یا بیشتر استفاده کنید. البته، انتخاب هارد اکسترنال مناسب، تا حد زیادی به این موضوع بستگی دارد که برای چه کاری قصد استفاده از آن را دارید.

یک نفر ممکن است که یک مجموعه موسیقی زیر ۱۰۰ گیگابایت داشته باشد. فرد دیگری هم ممکن است که همین نوع فایل را با حجم ۶۰۰ گیگابایت داشته باشد و حتی این حجم به‌دلیل دانلود مکرر در حال افزایش باشد. بنابراین، نیاز و روند استفاده هر کاربر کاملا متفاوت است و خودتان بهتر می‌توانید در این زمینه تصمیم گیرنده باشید.

باید توجه داشته باشید که چرا به فضای اضافی نیاز دارید و در آینده چه اطلاعاتی را قرار است روی هارد دیسک خود قرار دهید. عاقلانه‌ترین کار این است که همیشه یک هارد دیسک با فضای ذخیره‌سازی بزرگ‌تر را انتخاب کنید تا در آینده به مشکل نخورید.

تجربه نشان داده است که بهتر است نگاهی به فایل‌های کنونی خود انداخته و تقریبا دو برابر آن، یک هارد اکسترنال تهیه کنید. به‌طور مثال، اگر یک مجموعه موسیقی ۶۰۰ گیگابایتی دارید، بهتر است که یک هارد اکسترنال ۱ الی ۱.۵ ترابایتی خریداری کنید. اگر هم تاکنون ۲۰۰ گیگابایت فیلم ذخیره‌سازی کرده‌اید، یک هارد اکسترنال با ظرفیت ۵۰۰ گیگابایت می‌تواند برای شما مناسب باشد.

یک نکته مهم دیگر در خرید هارد اکسترنال، توجه به نوع پورت آن است. همیشه سعی کنید که یک هارد مجهز به پورت USB 3.0 یا بالاتر را تهیه کنید. سرعت انتقال داده‌ها در هارد بسیار مهم است و استانداردهای امروزی نیز ثابت می‌کنند که شما به آن نیاز دارید. اگر کامپیوتر شما به این پورت مجهز نیست، سعی کنید در آینده آن را ارتقا داده و حتما از چنین هاردهایی استفاده کنید.

مقایسه‌ هارد اکسترنال ای دیتا و وسترن دیجیتال

حالا نوبت به تعریف هر دو هارد اکسترنال و پرداختن به تفاوت های آن هاست:

یقینا می‌دانید که که به اختصار آن را با WD می‌شناسیم، یکی از خوش نام‌ترین برندها در زمینه ساخت سخت‌افزارهای ذخیره‌سازی محسوب می‌شود. محصولات این کمپانی با ظرفیت‌های بالا تولید می‌شوند و می‌توانید کاملا به آن اعتماد کنید.

یکی از آخرین تولیدات این برند، ظرفیت ۸ ترابایتی دارد و همراه با طراحی زیبا و ویژگی‌های مقاومتی در اختیار شما قرار می‌گیرد. این هارد اکسترنال به پورت پرسرعت USB 3.0 مجهز شده است و می‌تواند اطلاعات شما را با سرعت ۵ گیگابایت بر ثانیه منتقل کند. البته محصولات دیگری هم در این برند وجود دارد که با طراحی مشابه و ظرفیت‌های متفاوت در اختیار شما خواهند بود.

هارد اکسترنال ای دیتا هم آوازه بسیار خوبی در زمینه ساخت سخت‌افزارهای مربوط به ذخیره‌سازی دارد. این کمپانی نظم بیشتری در تولیدات خود دارد و معمولا هم در طراحی بهتر از وسترن دیجیتال عمل می‌کند. هارد‌های این کمپانی، ظرفیت‌های بالایی دارند و البته مدل‌های قدیمی و در حد چند گیگابایت هم در بازار موجود هستند.

یکی از اولین مشخصه‌هایی که در خرید هارد اکسترنال باید به آن توجه کنید، طراحی است. این دو برند عملکرد کاملا متفاوتی در این زمینه دارند. طرح‌های شرکت وسترن دیجیتال ساده‌تر هستند و معمولا به‌صورت فلت و تک رنگ در اختیار شما قرار می‌گیرند. این مورد در قبال هارد اکسترنال ای دیتا کاملا متفاوت است.

طراحی منحصربه‌فرد این برند همواره در بازار زبان‌زد بوده است و رنگ‌های متنوع و چندگانه‌ای را می‌بینیم که در کنار طراحی فانتزی و مدرن‌تر در اختیار شما خواهند بود. بنابراین، انتخاب از دیدگاه طراحی کاملا به سلیقه شما بستگی دارد. اگر طرح‌های ساده برای‌تان جذاب‌تر هستند، هارد اکسترنال وسترن دیجیتال همواره گزینه مناسبی برای خرید است.

یکی از موارد دیگری هم که ای دیتا در آن بهتر ظاهر شده است، مقاومت و ویژگی‌های فیزیکی است. می‌دانیم که هارد اکسترنال ای دیتا ضد ضربه، مقاوم و ضد آب است و هارد اکسترنال وسترن دیجیتال، علیرغم فراهم کردن همین امکانات، موفق نمی‌شود که درجه چندان رضایت بخشی را فراهم کند.

هارد ای دیتا در این زمینه با اطمینان بیشتری عمل می‌کند و به دلیل طراحی ناهموار تر نسبت به وسترن دیجیتال، با محصولاتی روبرو هستیم که خوش دست‌تر هستند و می‌توانید با اطمینان بیشتری آن‌ها را عمل کنید. یکی از زمینه‌های مهم دیگر، قیمت محصولات است. وسترن دیجیتال در این زمینه بهتر عمل کرده است و با محصولات روبروی هستیم که تنوع بالاتر و قیمت پایین‌تری نسبت به محصولات ای دیتا دارند.

اعتبار و شهرت ای دیتا و وسترن دیجیتال سبب شده است که تنوع بالایی در محصولات این دو شرکت ایجاد شود. شما می‌توانید هاردهایی با ظرفیت ۲۵۶ گیگابایت تا ۸ ترابایت یا بالاتر را از این دو شرکت خریداری کنید. محدودیت خاصی در این زمینه وجود ندارد و تنها باید شانس داشته باشید که این گزینه‌ها در بازار موجود باشند.

در حال حاضر، وسترن دیجیتال در زمینه تامین بیشترین حافظه برای خرید، بهتر از ای دیتا عمل کرده است،‌ اما سرعت پیشرفت این دو شرکت بالا است و یقینا در آینده شاهد ظرفیت‌های بیشتری نیز خواهیم بود. وقتی که در مورد تفاوت این دو شرکت صحبت می‌کنیم، یک مورد هم وجود دارد که هر دو در آن خوش می‌درخشند.

سرعت انتقال داده؛ امری مهم در خرید

پیشرفت تکنولوژی سبب شده است که سرعت برای هر کاربری اهمیت والایی داشته باشد. همه ما به دنبال این هستیم که کارهای خود را با سرعت بیشتری به سرانجام برسانیم. این مورد وقتی صحبت از انتقال فایل‌های چند صد گیگابایتی و حتی چند ترابایتی می‌کنیم، بیش از پیش احساس می‌شوند.

در مقایسه هارد اکسترنال وسترن دیجیتال و ای دیتا، هر دو برند انتقال اطلاعات را با بالاترین سرعت در اختیار شما خواهند گذاشت. فناوری کابل USB مدام در حال توسعه است و شما می‌توانید هنگام خرید، از گزینه‌هایی بهره ببرید که فناوری USB 3.0 یا بالاتر را در اختیار شما می‌گذارند. هرچه قدر که ورژن آن بالاتر باشد، می‌توانید تفاوت بیشتری در سرعت انتقال را مشاهده کنید.

هر دوی کمپانی‌ها در این زمینه عالی عمل کرده‌اند و کاملا در میسر توسعه قرار دارند. با توجه به اینکه نوسانات زیادی در بازار ارز کشور وجود دارد، هارد اکسترنال نیز با در سال‌های اخیرا با افزایش بی‌سابقه‌ای روبرو شده است. فاکتورهای متفاوتی می‌توانند روی قیمت این محصولات تاثیرگذار باشند. محصولاتی که مقاومت بیشتری در برابر آب، گرد و غبار، لغزش یا موارد دیگر دارند، هزینه بالاتری در پی خواهند داشت.

گزینه‌هایی که از نشانگر LED استفاده کرده یا سرعت بالایی در چرخش دیسک آن‌ها وجود دارد، ارتباط مستقیمی با بالا رفتن قیمت خواهند داشت. به‌همین دلیل، هنگام خرید می‌توانید همه چیز را به خوبی مقایسه کرده و به یک گزینه مناسب دست پیدا کنید.

مقایسه هارد اکسترنال وسترن دیجیتال و ای دیتا

مقایسه هارد اکسترنال وسترن دیجیتال و ای دیتا به ما نشان می دهد، علیرغم توسعه هارد‌های مدرن SSD، هنوز هم این حافظه‌های ذخیره‌سازی در حجم بالا گران قیمت هستند و فعلا تنها راه برای ذخیره‌سازی فایل‌های حجیم، هارد‌های معمولی HDD است.

کدام هارد دیسک قابل اعتمادتر است؟ هارد اکسترنال وسترن یا توشیبا

در طول این آزمایش‌ها، هارد دیسک‌های ۴ ترابایتی توشیبا، تنها مواردی بودند که توانستند میزان خرابی صفر درصد را ثبت کنند. این بدین معنا است که در طول یک سال، هیچ گونه خرابی از آن‌ها گزارش نشده است. چنین قابلیتی برای هیچ کدام از بر قرار نبود.

میزان خرابی هارد دیسک بنا به ادعای سازندگان

می‌دانیم که وسترن دیجیتال یکی از تولید کنندگان قابل اعتماد در این زمینه است. این شرکت میزان خرابی دستگاه‌های خود را ۳.۸۸ درصد اعلام کرده است که در برابر خرابی ۱.۲۷ درصدی توشیا و همچنین ۰.۶۰ درصدی HGST، چندان جالب نیست. در این آزمایش مشخص شد که در هر دو برند، هارد دیسک‌های ۴ و ۶ ترابایتی بیشترین میزان خرابی را داشته‌اند و در برابر، این هاردهای ۳ و ۸ ترابایتی بودند که ماندگاری بهتری را در طول سال ارائه کردند.

اینکه کدام یک از هارد اکسترنال‌های توشيبا و WD می‌توانند مناسب باشند، پاسخ چندان شفافی ندارد و شما تنها بنا به سلیقه‌ی خود و فاکتورهایی که به آن‌ها اهمیت می‌دهید، می‌توانید در این زمینه تصمیم بگیرید. توجه به آمارها می‌تواند تنها شما را گیج کند، بنابراین بهتر است که از تجربه‌ی دیگر کاربران در این زمینه آگاه شوید.

طبق تجربه‌، مشخص شده است که برند WD گسترش بیشتری در سرتاسر جهان داشته است و این یک نشانه واضح برای این است که مردم بیشتر هارد اکسترنال وسترن دیجیتال را برای استفاده‌ی شخصی و رسمی خود در نظر می‌گیرند. وسترن دیجیتال معتبرترین برند در این زمینه است و توسط کاربران زیادی توصیه شده است.

ما منکر این نیستیم که هارد دیسک‌های وسترن دیجیتال، بیش از توشیبا برای بازیابی اطلاعات از دست رفته، به نمایندگی‌ها ارجاع داده می‌شود، اما هنوز هم مردم به سهولت در استفاده، ضمانت بهتر برای تعویض و پشتیبانی عالی از مشتری، این برند را ترجیح می‌دهند. هارد دیسک‌های اکسترنال، بسیار شکننده هستند و ممکن است که حتی در ماه‌های اولیه دچار مشکل شوند. هرگونه استفاده نادرست از این دستگاه، می‌تواند منجر به از دست رفتن تمام اطلاعات شود.

 منبع :  https://shop.sazgar.com