اخبار کسب و کارعلمی و پزشکی

ویتامین ث آسکوربیک اسید

کاربرد آسید اسکوربیک یا ویتامین C + خرید آسکوربیک اسید 

شما می توانید اسید آسکوربیک را برای جلوگیری از تیرگی هنگام کنسرو کردن یا انجماد میوه های تازه از فروشگاه های مواد غذایی و داروخانه ها تهیه کنید. ویتامین C به محصولاتی مانند آرد، شیر، نوشیدنی‌های میوه‌ای، نوشیدنی های انرژی ‌زا، نوشیدنی‌های صبحانه فوری، نان، ماکارونی و برنج اضافه می شود. بنابراین اسید اسکوربیک همان ویتامین C نیست.

تفاوت کلیدی بین ویتامین C و اسید آسکوربیک

اسید آسکوربیک نام شیمیایی ویتامین C است. با این حال، ویتامین C همیشه همان اسید آسکوربیک نیست اگرچه بسیاری از افراد این دو اصطلاح را به جای یکدیگر به کار می برند. ما می توانیم ویتامین C را به  دو صورت طبیعی یا مصنوعی تهیه کنیم هرچند ممکن است به اندازه اسید آسکوربیک خالص نباشند.

ویتامین ث آسکوربیک اسید

ویتامین C چیست؟

ویتامین C یک ترکیب آلی با فرمول شیمیایی C6H8O6 است . جرم مولی این ترکیب 176.12 گرم بر مول است. نقطه ذوب و نقطه جوش به ترتیب 190 درجه سانتی گراد و 553 درجه سانتی گراد است. این ویتامین در برخی غذاها وجود دارد و می توانیم  آن را به صورت مکمل غذایی نیز استفاده کنیم. عبارات اسید آسکوربیک و ال-آسکوربیک اسید مترادف ویتامین  C هستند هرچند کمی با یکدیگر متفاوت هستند. ویتامین C یک ماده مغذی ضروری برای  بدن ما است زیرا می تواند بافت های بدن ما را ترمیم کند و منجر به تولید آنزیمی برای انتقال دهنده های عصبی می شود.

ویتامین C یک آنتی اکسیدان طبیعی است. این ویتامین در میوه هایی مانند مرکبات، کیوی، توت فرنگی و سایر مواد غذایی مانند کلم بروکلی، فلفل دلمه ای خام و غیره وجود دارد. کمبود این ویتامین می تواند باعث بیماری اسکوربوت شود. این بیماری زمانی به وجود می آید که کلاژنی که بدن ما تولید می ‌کند، بدون ویتامین C به درستی عمل نمی‌ کند.

اسید آسکوربیک چیست؟

اسید آسکوربیک نام شیمیایی ویتامین C است. این اصطلاح به خالص ترین شکل ویتامین C گفته می شود. اغلب اوقات، خالص‌ ترین شکل یک ماده  شکل مصنوعی آن است، زیرا ویتامین به صورت طبیعی در مواد غذایی به همراه بسیاری از اجزای دیگر وجود دارد که برای بدست آوردن شکل خالص یک ویتامین باید غذا را تصفیه و فرآوری کنیم تا این ویتامین را از غذا خارج  کنیم. اسید آسکوربیک به روش صنعتی بوسیله چندین مرحله فرآیند توسط باکتری ها از طریق کاهش گلوکز تولید می شود و اسید اسکوربیک را به عنوان یک محصول جانبی تولید می کنند.

عوارض کمبود ویتامین C

کمبود اسید آسکوربیک در رژیم غذایی روزانه منجر به بیماری به نام اسکوربوت می شود، نوعی از ویتامینوز که با علائم  زیر مشخص می شود:

  • لق شدن دندان ها
  • خونریزی سطحی
  • شکنندگی رگ های خونی
  • بهبودی ضعیف
  • کم خونی خفیف

مکمل اسید آسکوربیک

اشکال مختلفی از مکمل های ویتامین C مانند قرص جوشان، پودر یا قرص های جویدنی برای کودکان وجود دارد. اکثر مکمل ها، به شکل اسید آسکوربیک وجود دارد. با این حال، از آنجا که اغلب باعث مشکلات گوارشی می شود ، شکل دیگری از ویتامین نیز وجود دارد، شکل استری شده (مانند آسکوربات کلسیم).

فرم استری برای افراد مبتلا به زخم معده و حساسیت دستگاه گوارش بهتراست. علاوه بر این، جذب سریع تر و بهتر ویتامین را تضمین می کند و برای مدت طولانی تری در خون باقی می ماند. دوز توصیه شده روزانه برای بزرگسالان به ترتیب 75 و 90 میلی گرم برای زنان و مردان است. افرادی که سیگار می کشند، به دلیل استرس اکسیداتیو بالا باید حدود 35 میلی گرم ویتامین اضافی مصرف کنند تا نیازهای خود را برآورده کنند

نقش ویتامین سی در بدن

ویتامین سی یک ویتامین اساسی برای بدن می باشد، اما بدن شما قادر به تولید آن نیست. ویتامین C برای رشد، توسعه و ترمیم کلیه بافت های بدن ضروری است. این ویتامین در بسیاری از قسمت های بدن از جمله تشکیل کلاژن، جذب آهن، سیستم ایمنی بدن، بهبود زخم و حفظ غضروف، استخوان ها و دندان ها نقش دارد. ما همه روزه از منابعی مانند آلودگی هوا، دود سیگار و نور ماوراء بنفش خورشید در معرض رادیکال های آزاد می باشیم و ویتامین C یک آنتی اکسیدان حیاتی است که باعث محافظت سلول ها در برابر صدمات ناشی از رادیکال های آزاد می شود.

ویتامین C اغلب برای جلوگیری یا درمان سرماخوردگی مصرف می شود ولی فقط ممکن است بتواند مدت زمان بیماری را کوتاه کرده، و همچنین علائم را کاهش دهد. دوز مصرفی ویتامین سی براساس توصیه RDA) Recommended Dietary Allowance) برای زنان 75 میلی گرم و برای مردان 90میلی گرم می باشد. زنان باردار و شیرده بسته به سن باید بین 80تا120میلی گرم ویتامین سی دریافت کنند. از آنجا که ویتامین C محلول در آب است، نگران مصرف اضافی آن نباشید تا دوز  2000میلی گرم عوارض جانبی برای شما ندارد و میزان اضافی آن از طرق ادرار دفع می شود.

اسید آسکوربیک ویتامین سی نیست

باید به این نکته توجه کنید که اسید رتینوئیک ویتامین A نیست، آلفا توکوفرول ویتامین E نیست هم چنین اسید آسکوربیک ویتامین C نیست. ویتامین ها ترکیبات مولکولی فردی نیستند بلکه مجتمع های بیولوژیکی می باشند. آنها تداخلات بیوشیمیایی چند مرحله ای هستند که عملکرد آنها به تعدادی از متغیرهای دیگر نیز وابسته است. فعالیت ویتامین فقط در شرایطی انجام می شود که تمام شرایط محیطی آن مهیا باشد.

این به اصطلاح ویتامین ها که به اشکال تجاری مصنوعی مانند اسید اسکوربیک جدا می شوند، به عنوان دارو در بدن عمل می کنند. آنها دیگر ویتامین نیستند و نامیدن آنها به نام ویتامین صحیح نمی باشد. ویتامین ها از مواد مغذی، آنزیم ها، کوآنزیم ها، آنتی اکسیدان ها و فعال کننده مواد معدنی موجود در آن تشکیل شده است.

ویتامین سی به تنهایی نمی تواند نقش خود را ایفا کند و نیاز به پلی فنول هایی محلول در آب که به نام فلاونوئیدها شناخته شده اند دارد. این ترکیبات مهم در انواع مختلف میوه ها و سبزیجات یافت می شوند. اسید اسکوربیک که به غذای فرآوری شده اضافه می شود، فقط اسید اسکوربیک است و از کلیه فاکتورهای دیگر ویتامین C عاری می باشد. اشکال طبیعی ویتامین سی در بدن به مدت طولانی تری نسبت به اشکال مصنوعی آن باقی می مانند. اسید اسوربیک نیمه عمر کوتاه تری دارد و حدود دو ساعت در بدن به شکل فعال و موثر خود باقی می ماند، در حالی که ویتامین سی که از طریق مواد غذایی دریافت می کنیم مدت طولانی تری در بدن بوده در نتیجه دسترسی بیشتری برای قسمت های مختلف بدن فراهم می کند.

منابع ویتامین C

اکثر میوه جات و سبزیجات منابع غنی از ویتامین سی می باشند، اما بعضی از آنها در مقدار کمتر، ویتامین سی بیشتری در خود جای داده اند که شامل:

  • پرتقال: یک عدد پرتقال متوسط حاوی 70میلی گرم ویتامین سی می باشد.
  • فلفل دلمه ای قرمز: نصف فنجان فلفل دلمه ای قرمز حاوی 95میلی گرم ویتامین سی می باشد.
  • کیوی: هر یک عدد کیوی متوسط حاوی 70میلیگرم ویتامین سی است.
  • توت فرنگی: یک فنجان توت فرنگی حاوی 85 میلی گرم ویتامین سی است.
  • کلم بروکلی: نصف فنجان کلم بروکلی پخته شده حاوی 50میلی گرم ویتامین سی است.
  • طالبی: نصف فنجان طالبی حاوی 30میلیگرم ویتامین سی می باشد.
  • گوجه فرنگی: هر عدد گوجه فرنگی متوسط حاوی 20میلی گرم ویتامین سی است.
  • سیب زمینی: یک سیب زمینی متوسط پخته شده 20میلی گرم ویتامین سی دارد.
  • کلم سفید: یک فنجان کلم سفید حاوی 40میلی گرم ویتامین سی است.
  • پاپایا: یک فنجان پاپایا حاوی 90میلی گرم ویتامین سی است.

آیا مکمل ها جایگزین های مناسبی برای مواد غذایی هستند؟

مکمل های غذایی شامل ویتامین ها، مواد معدنی، گیاهان دارویی، اسیدهای آمینه و آنزیم ها هستند.تولید کنندگان آنها را به اشکال مختلف از جمله قرص، کپسول، پودر و مایعات به فروش می رسانند.

باید در نظر داشته باشید، هیچ گاه مصرف مکمل ها جایگزین مناسبی برای مواد غذایی طبیعی نمی باشد. دلیل این امر این است که وقتی شما از مواد غذایی طبیعی مصرف می کنید، در حقیقت طیف وسیعی از ویتامین ها، مواد معدنی و آنزیم ها را استفاده می کنید وجود تمام این موارد در کنار هم باعث استفاه بهینه از ویتامین ها می شود.  طبق تحقیقات انجام شده احتمال جذب ویتامین های تولید شده صنعتی نسبت به ویتامین های موجود در مواد غذایی پایین تر می باشد. علاوه بر آن ممکن است با مصرف خود سرانه مکمل ها دوز اضافی تر از نیاز بدن را وارد کنید که برای سلامتیتان خطرناک می باشد.

منبع:

basf.com

chemdirect.com