اجتماعیاخبار کسب و کار

علائم خرابی صفحه کلاچ موتور سیکلت

انواع کلاچ

به نقل از موتورسازی سیار؛ کلاچ موتورسیکلت دو نوع دارد که شامل کلاچ خشک و کلاچ تر می باشد که در ادامه به آن می پردازیم.

کلاچ خشک

موتورسیکلت هایی که گشتاور پایینی دارند مجهز به کلاچ خشک هستند. این کلاچ در روغن و روان کننده قرار داده نشده اند و نسبت به نوع دیگر کلاچ عملکرد بهتری دارند و دوان و ماندگاری آن کمتر می باشد. به دلیل روغنی نبودن این کلاچ ها قدرت موتور به هدر نمی رود.

کلاچ تر

تر در روان کننده و روغن قرار داده شده است تا عملکردی روان داشته باشد و ساییدگی بین قطعات کاهش پیدا کند‌. ساختار این نوع کلاچ با نمونه قبلی هیچ تفاوتی ندارد و فقط صفحات اصطکاکی در روغن مرطوب شده اند و صدای کمتری دارد که این صدای کم به دلیل وجود روغن در صفحات و کاهش اصطکاک می باشد. کلاچ های تر ماندگاری بالایی دارد و نیازی به نگهداری زیاد ندارند. به دلیل فضای کمی که این کلاچ ها اشغال می کنند در بیشتر موتورسیکلت ها از آن استفاده می شود.

علائم خرابی صفحه کلاچ موتور سیکلت

علائم خرابی کلاچ موتورسیکلت و صفحه کلاچ

وقتی کلاچ هیچ مشکلی نداشته باشد و نرم و روان کار خود را انجام دهد نیازی به تعمیر ندارد. اما در صورتی که متوجه خرابی کلاچ موتورسیکلت شدید باید آن را تعویض و یا تعمیر نمایید. به طور کلی وقتی کلاچ شما خراب شده باشد در سریع ترین زمان باید آن را درست کنید و در صورتی که تعمیر و یا تعویض در زمان مناسب انجام نشود ممکن است به قطعات دیگر آسیب وارد کند.

مشکل در تعویض دنده

سخت جا رفتن و مشکل در تعویض دنده ممکن است ناشی از فرسودگی کلاچ باشد که در این مواقع صدای تق تق به گوش می رسد. در صورتی که در هنگام تعویض دنده مشکلی پیش آمد باید کلاچ را توسط کارشناسان امدادسیکلت تعویض کنید.

لغزش کلاچ و تعویض ضعیف

وقتی دنده موتور را افزایش دهید شتاب موتور نیز افزایش پیدا می کند و دور موتور نیز بالا می رود. وقتی دور موتور افزایش پیدا کند اما سرعت شما بالا نرود نمایانگر لغزش کلاچ می باشد که باید این قطعه تعویض گردد‌. به طور کلی لغزش کلاچ در صورت فرسوده شدن صفحه کلاچ، ضعیف شدن فنرهای کلاچ، تنظیم نادرست قطعات یا روغن اشتباه رخ می دهد.

شنیدن صدای جیر جیر

اگر هنگام موتورسواری صدای جیر جیر و ساییده شدن شنیدید حتما کلاچ موتورسیکلت را بررسی کنید. این صدا ها در اول کم هستند و به مرور افزایش پیدا می کنند و افراد حرفه ای و با تجربه با صنیدن کوچکترین صدایی مشکل را می فهمند.

کم شدن مسافت پیموده شده

وقتی مسافت پیموده شده شما کاهش پیدا کرده باشد باید گفت که خرابی کلاچ موتورسیکلت رخ داده است. در این نشانه موتورسیکلت دور بالایی دارد و عملکردی زیادی خواهد داشت و سوخت زیادی نیز می سوزاند.

کلاچ چسبنده

چسبندگی کلاچ در حین رانندگی بسیار خطرناک است و وقتی اهرم کلاچ گیر می کند اتفاقات بدی را رقم می زند. در صورت فهمیدن این مشکل باید کلاچ را تعمیر یا تعویض نمود.

عوض نشدن دنده

در صورتی که در هنگام تعویض دنده با مشکل مواجه شدید یا اهرم تعویض دنده بدون هیچ مشکلی آزادانه به سمت بالا و پایین می رود خرابی کلاچ موتورسیکلت رخ داده است و باید آن را تعویض نمود‌.

بوی سوختگی

در صورتی که مسافت زیادی را طی کردید و بوی سوختگی به مشام شما رسید باید کلاچ موتورسیکلت را ببینید. صفحه کلاچ و خود کلاچ در این مواقع باید کاملا تعویض گردد. بوی تندی که بعد از برداشتن درپوش کلاچ به مشام مس رسد ناشی از گرم شدن بیش از حد مواد و ایجاد اصطکاک می باشد.

چگونه طول عمر کلاچ را افزایش دهیم؟

برای افزایش طول عمر کلاچ باید حتما از این قطعه مراقبت نمود.

تعویض به موقع روغن موتور برای کلاچ های روغنی ام ی مهم می باشد.

تک چرخ زدن یک دور درجا عمر کلاچ را کاهش می دهد و بهتر است صورت نگیرد.

باید از رها کردن یکدفعه ای اهرم کلاچ جدا خودداری کنید تا سیستم کلاچ صدمه نبیند.

صفحه کلاچ موتور سیکلت چیست؟

صفحه کلاچ، صفحه ای مدوری است که در تماس اصطکاکی با دیسک کلاچ (دیسک کلاچ قطعه ای بشکل حلقوی درون پوسته کلاچ توسط فنر کلاچ و چندین خار و یا زبانه ثابت شده است ) قرار دارد. به دور صفحه کلاچ، لنت ها توسط میخ به صفحات فنری موج دار صفحه کلاچ پرچ می گردد، همچنین بر روی لنت ها شیارهایی جهت خنک کاری بهتر و جلوگیری از داغ شدن طراحی شده است.

عملکرد کلاچ چگونه است؟

حرکت موتور را از سیستم انتقال قدرت و پیشرانه به طور موقت قطع نموده و همین امر  باعث می‌شود که چرخ عقب حرکت نماید. بدون استفاده از این محصول، نمی‌توان موتورسیکلت‌های دنده‌‌ای را حرکت داد؛ زیرا زمانی‌ که اهرم کلاچ موتور به داخل کشیده می ‌شود، جمع شدن فنرهای موجود روی صفحه کلاچ  فشرده و جمع می شوند، صفحات فولادی از یکدیگر جدا شده و شروع به چرخش می‌کنند.

اصول استفاده از کلاچ و یافتن منطقه اصطکاک

برای استفاده صحیح از هر نوع سیستم کلاچ، باید در ابتدا با منطقه اصطکاک آشنایی داشته باشیم. منطقه اصطکاک کلاچ بخشی از حرکت اهرم کلاچ بوده که در آن بخش تماس و انتقال قدرت موتور به چرخنده، آغاز شده و به تدریج افزایش می یابد. البته پیدا کردن منطقه اصطکاک برای موتور سیکلت می تواند بسیار دشوار باشد. زیرا فقط با 0.5 میلی متر از جا به جایی کلاچ، انتقال قدرت تغییر خواهد کرد. اما یک موتور سوار حرفه‌ای در زمان استفاده از کلاچ در موتور سیکلت‌ها باید نکاتی را در نظر داشته باشد که در ادامه برخی از این موارد را شرح خواهیم داد.

  • در زمان استفاده از کلاچ از چهار انگشت خود استفاده نمایید.
  • در زمان تعویض به جاده توجه داشته باشید. تا در این راستا کنترل موتور سیکلت از دست شما خارج نگردد.
  • هم چنین قبل از سوار شدن بر روی موتور باید از عملکرد کلاچ و نحوه استفاده از آن اطلاعات دقیقی داشته باشید تا در زمان استفاده دچار سردرگمی نگردید.
  • و در انتها باید گفت که در زمان موتور سواری آرامش خود را حفظ کرده و به اصطلاح بدن خود را آرام نگه دارید.

تاثیر کلاچ بر شتاب موتورسیکلت

به طور کلی هنگامی که کلاچ فرسوده است و زمان تعویض آن فرا رسیده ، موتورسیکلت، نمی‌تواند شتاب بگیرد. دلیل این امر این است که زمانی که عمر این قطعات به پایان برسد، نمی‌توانند تمام قدرت خود را به گیربکس انتقال دهند و در نتیجه بخشی از قدرت موتور به صورت هرزگردی بین فلای ویل، دیسک و صفحه از بین می رود. در کل می‌توان تاثیر خرابی صفحه کلاچ بر شتاب موتور را به دو صورت دید.

  • در نتیجه اگر موتورسیکلت گاز زیاد می‌خورد، اما به خوبی شتاب نمی‌گیرد، امکان تمام شدن صفحه کلاچ به وجود آمده است.
  • اگر برای حرکت موتورسیکلت از حالت سکون، نیاز به گاز دادن زیاد دارید، به احتمال زیاد، صفحه کلاچ آسیب دیده است.

جمع بندی نهایی

کلاچ در موتورسیکلت برای تعویض دنده و کاهش سرعت در وسیله نقلیه می باشد. برخی موتورسیکلت ها بی کلاچ هستند همانند و موتورسیکلت های دنده ای با کلاچ حرکت می کنند و برای تعویض دنده باید کلاچ گرفته شود. کلاچ دو نوع تر و خشک دارد که برای موتورسیکلت هایی با گشتاور پایین از کلاچ خشک استفاده می کنند که دوام آن ها کم می باشد.همچنین کلاچ های تر روغنی و روان هستند که صدای کمی تولید می کنند و اصطکاک آنها پایین است. از جمله علائم خرابی کلاچ موتورسیکلت می توان به کم شدن مسافت پیموده، اختلال در تعویض دنده، لغزش کلاچ، شنیدن صدای جیر جیر و … اشاره کرد که باید در اسرع وقت برای اطمینان از مشکل به تعمیرگاه مراجعه نمود و این قطعه تعمیر یا تعویض کرد.

منبع: دیجی کالا