اخبار کسب و کارعمومی

کدام دریل شارژی بهتر است؟

دریل به عنوان ابزاری که می‌تواند برای سوراخ کردن سطوح سفت و سخت و باز و بسته کردن پیچ‌ها مورد استفاده قرار بگیرد، کاربرد فراوانی دارد. در واقع این دستگاه تا حد زیادی کار شما را برای باز و بسته کردن پیچ‌ها، متصل کردن قطعات به یکدیگر، سوراخ کردن سطوح سفت (فلز، بتن، سیمان و …) را راحت کرده است. انواع مختلف دریل شارژی و برقی در بازار موجود است که نوع شارژی (بی‌سیم) برای جاهایی که به برق دسترسی ندارید، مناسب‌تر است. اما کدام نوع دریل شارژی بهتر است؟ برای خرید این محصول باید به چه نکاتی دقت داشت؟ با ما همراه باشید تا به سوالات شما پاسخ دهیم.

کدام دریل شارژی بهتر است؟

انواع دریل‌های شارژی

این دستگاه از نظر امکاناتی که دارد، به انواع مختلفی تقسیم می‌شود که عبارتند از:

  • دریل‌های شارژی ساده: این محصول برای کارهای ساده و سبک کاربرد دارد. اگر قصد دارید یک دریل ارزان قیمت برای کارهای خانگی خریداری کنید، دریل شارژی ساده بهترین گزینه است.
  • دریل‌های چکشی: دریل‌هایی که چکشی هستند، قدرت ضربه زدن در زمان کار را نیز دارند. با زدن دکمه چکشی می‌توانید حالت چپ‌گرد یا راست گرد را غیرفعال کرده و حالت ضربه‌ای یا چکشی را فعال کنید. برای مثال می‌توان به دریل پیچ گوشتی شارژی چکشی 18 ولت اشاره کرد که برای کارهای صنعتی و سنگین کاربرد دارد. این محصول به تکنولوژی ONE-KEY نیز مجهز است که می‌توانید آن را به گوشی خود نیز متصل کنید. داشتن ردیاب و قابلیت اتصال دستگاه به بلوتوث از دیگر ویژگی‌های این دریل است.
  • دریل پیچ‌گوشتی شارژی: یکی دیگر از انواع دریل‌ها به عنوان پیچ‌گوشتی نیز محسوب می‌شوند که نه تنها برای سوراخ‌کاری، بلکه برای باز و بسته کردن پیچ نیز کاربرد دارند. دو کاره بودن این دریل‌ها کار شما را برای کارهای صنعتی و تاسیساتی آسان می‌کند.

به این نکته هم توجه داشته باشید که برای تهیه بهترین نوع دریل باید به نوع کاربرد آن توجه کرد.

توجه به باتری دستگاه

باتری یکی از مهم‌ترین قطعات در دستگاه‌های شارژی حساب می‌شود. شما در این نوع دریل با سیم و برق سر و کار ندارید و باید باتری آن را شارژ کنید تا چند ساعت برایتان قابل استفاده باشد. باتری‌هایی که برای دریل شارژی استفاده می‌شود می‌تواند لیتیوم یون یا نیکل کادمیوم باشد. اکنون بهترین باتری برای دریل‌های شارژی از نوع لیتیوم یون است که قدرت بیشتری در حفظ شارژ دارد و بعد از شارژ کردن تا چندین ساعت می‌توانید از آن استفاده کنید. ضمن اینکه طول عمر باتری‌های لیتیوم یون نیز بیشتر از باتری‌های نیکل کادمیوم است.

دریل‌های شارژی که دارای باتری کادمیوم هستند، قیمت کمتری دارند و از نظر حجم بزرگتر هستند. اگر برای مدت زمان طولانی از باتری استفاده نکنید، بعد از مدتی ضعیف شده و قابل استفاده نخواهد بود. دستگاه‌هایی که دارای باتری لیتیوم یون هستند، گرانتر هستند و وزن آن‌ها سبک‌تر است و سریع‌تر شارژ می‌شوند.

توجه به گشتاور دریل شارژی

گشتاور قابل تنظیم به شما کمک می‌کند تا از دستگاه به عنوان پیچ گوشتی نیز استفاده کنید. در پشت سه نظام یک حلقه قرار گرفته است تا بتوانید پیچ را به اندازه مورد نیاز و سختی سطح کار، تنظیم کنید. وقتی سطحی که باید آن را سوراخ کنید، سفت و سخت است، باید قدرت گشتاور دریل را افزایش دهید. اگر به دریلی نیاز دارید که باید آن را برای سطوح مختلف چوبی، پلاستیکی، بتنی، سیمانی، فلزی و … استفاده کنید، لازم است تا قدرت گشتاور دریل را کم یا زیاد کنید. در این صورت باید دستگاهی را خریداری کنید که این قابلیت را داشته باشد.

برای سطوح سفت و سخت هم باید دریل شارژی با قابلیت تامین گشتاور بیشتری را خریداری کنید. ترکمتر با عدد مشخص می‌شود که برای سوراخ‌کاری و یا باز و بسته کردن پیچ‌ها باید به آن دقت داشته باشید. اگر گشتاور دستگاه ضعیف باشد و بخواهید مته دریل را در سطح سفت فرو کنید، به موتور دستگاه فشار زیادی وارد شده و در نهایت عمر دریل شارژی کوتاه‌تر می‌شود.

انتخاب دریل با توجه به دیمر

دیمر همان قسمت کنترل سرعت الکترونیکی است که سرعت چرخش دستگاه را تنظیم می‌کند. اگر ماشه را بیشتر فشار دهید، سرعت چرخش مته دریل افزایش پیدا می‌کند تا به حداکثر برسد. از این قابلیت می‌توانید برای باز و بسته کردن پیچ ها استفاده کنید. اگر می‌خواهید کنترل بیشتری بر روی باز و بسته کردن پیچ داشته باشید، دیمر را روی سرعت کند قرار دهید. در این صورت به محض اینکه رزوه پیچ به خط آخر می‌رسد، فوری دریل خاموش می‌شود تا باعث هرز شدن آن نشود.

برای مثال می‌توان به دریل پیچ گوشتی شارژی 18 ولت چکشی بوش اشاره کنیم که از این قابلیت برخوردار است. این دستگاه برای کارهای صنعتی و سنگین مناسب است تا با کمک آن بتوانید سطوح سفت و سخت را سوراخ و یا پیچ‌های بزرگ را باز و بسته کنید.

خرید دریل شارژی با توجه به سه نظام

سه نظام یکی از قطعات بسیار مهم در دریل‌های شارژی و برقی است که در جدیدترین محصولات از نوع اتوماتیک استفاده می‌شود. سه نظام در محصولات ارزان‌قیمت، سبک و خانگی از جنس پلاستیک مقاوم است. اما در دستگاه‌های گران‌قیمت از سه نظام فلزی استفاده می‌شود. البته اگر دستگاه با سه نظام فلزی خریداری می‌کنید، قیمت آن بیشتر خواهد بود. ضمن اینکه وزن دستگاه نیز افزایش می‌یابد. اما فراموش نکنید دریل شارژی با سه نظام فلزی استحکام و دوام بیشتری دارد و از آن می‌توانید برای کارهای سنگین استفاده کنید.

توجه به چراغ نمایشگر میزان شارژ

اگر می‌خواهید بدانید باتری دستگاه چقدر شارژ دارد، باید زمان خرید قسمت نمایشگر میزان شارژ را بررسی کنید. وقتی قرار است از کارگاه بیرون بروید دستگاه را برای انجام کارهای شغلی خود (نصب کابینت، کمد دیواری و ….) به همراه داشته باشید، بررسی میزان شارژ دستگاه اهمیت پیدا می‌کند. اگر دستگاه شارژ نداشته باشد و بخواهید آن را به محل کار ببرید، هیچ کارایی برایتان نخواهد داشت. اما با کمک چراغ نمایشگر میزان شارژ می‌توانید از شارژ بودن باطری دستگاه مطمئن شوید.

چراغ LED هم قسمت دیگری از دستگاه است که به ایجاد روشنایی در سطح مورد نظر کمک زیادی می‌کند.

حرف آخر

دریل شارژی انواع مختلفی دارد که تنوع محصولات در بازار ممکن است شما را سردرگم کند. همین موضوع باعث می‌شود داشتن اطلاعات در مورد دریل شارژی اهمیت پیدا کند. برای مثال می‌توان به محصولی مثل دریل پیچ گوشتی شارژی چکشی 18 اشاره کرد که توسط برند دیوالت تولید می‌شود و از کیفیت قابل قبولی برای کارهای صنعتی، تاسیساتی و سنگین برخوردار است. داشتن سه حالت ساده، پیچ گوشتی و چکشی این دستگاه را برای هر کاری مناسب می‌کند.

توجه داشته باشید برای خرید دریل شارژی باید به داشتن لوازم جانبی و تعداد باتری‌ها نیز دقت کنید. برخی از محصولات با دو باتری در بازار عرضه می‌شوند که تعویض باتری‌ها را (در صورت تخلیه شارژ یک باتری) برایتان امکان پذیر می‌کند.