اجتماعیاخبار کسب و کار

 هرآنچه در مورد قیمت بلیط پرواز باید بدانید

خرید بلیط هواپیما بصورت انلاین را از کدام سایت انجام دهم؟ معمولا این اولین سوالی است که پس از انتخاب مقصد سفر از خودمان می‌پرسیم. بعد از آن که زمان و مکان سفر مشخص شد، با خیال راحت سراغ رزرو اقامتگاه‌ یا هتل‌ موردنظر خود می‌رویم، چمدان‌های خود را بسته و منتظر روز سفر هستیم. درواقع بخش مهم هر سفری خرید بلیط هواپیما، قطار یا اتوبوس است.از سوی دیگر سفرها با دو هدف تجاری یا تفریحی به صورت زمینی یا هوایی انجام می‌شوند که با توجه به هدف سفر می‌توان بلیط هواپیما مناسب را تهیه کرد.

معمولا افرادی که در طول سال مسافرت‌های زیادی را به صورت هوایی انجام می‌دهند با نحوه خرید بلیط پرواز و شرایط آن آشنایی دارند و با اعمال برخی از راهکارها هزینه‌های سفر خود را کنترل می‌کنند. از سوی دیگر با ورود کرونا به کشور و تغییر رفتار مشتریان، خرید اینترنتی بلیط هواپیما پررنگ‌تر از قبل شد و بیشتر مردم ترجیح می‌دهند به جای مراجعه حضوری به آژانس‌ها با استفاده از سایت‌های خرید و فروش بلیط با آشنا شوند و در زمان کمتری خرید خود را به صورت آنلاین انجام دهند.

این در حالی است سال‌های زیادی رزرو پرواز جزو کارهای دشوار به شمار می‌آمد. از اوایل دهه ۴۰ که سفرهای هوایی به یک گزینه مناسب برای حمل‌ونقل تبدیل شدند. با افزایش تقاضا شرکت‌های هوایی مجبور شدند تا راهی آسان‌تر برای تهیه بلیط هواپیما پیدا کنند. در ۶۰ سال گذشته راه‌های زیادی برای خرید آسان‌تر بلیط هواپیما انجام شده تا به امروز که همه مسافران در سراسر دنیا با چند کلیک می‌توانند پس از انتخاب سفر خود، خرید بلیط هواپیما را انجام دهند. جهت خرید بلیط هواپیما استانبول اصفهان با کارشناسان ما تماس بگیرید.

 هرآنچه در مورد قیمت بلیط پرواز باید بدانید

درباره خرید اینترنتی بلیط هواپیما

«با خرید اینترنتی بلیط هواپیما را ارزان بخرید.» شاید شما هم این جمله را از دور و بری‌های خود زیاد شنیده باشید. اما این جمله تا چه میزان صحت دارد؟ یکی از مزایای خرید اینترنتی بلیط هواپیما این است که شما با انتخاب بازه قیمتی، می‌توانید بلیطی با توجه به بودجه‌ای که از قبل در نظر گرفته‌اید، تهیه کنید. همچنین خرید اینترنتی به شما این امکان را می‌دهد که در هر مکانی و هر ساعتی از شبانه‌روز می‌توانید بلیط خود را بخرید. برای مثال برای شما یک قرار کاری فوری در شهر دیگری تنظیم شده که تازه ساعت ۱۰ شب به شما خبر دادند یا اینکه با یکی از دوستانتان تصمیم می‌گیرید، آخر هفته را برای دیدن یکی از شهرها سفر کنید، دیگر نیازی به مرخصی در ساعات اداری برای مراجعه حضوری نیست. بلکه شما می توانید با مراجعه به فلایت گیت، به صورت آنلاین خرید کنید.

اما چرا خرید اینترنتی بلیط هواپیما ارزان‌تر است؟ در پاسخ باید بگوییم، رقابت برای جلب رضایت مشتریان سایت‌های فروش بلیط هواپیما قطار که تعدادشان کم هم نیست، باعث شده تا آن‌ها با برگزاری جشنواره و تخفیف‌ها قیمت‌های ارزان‌تری این بلیط‌ها را در سایت قرار دهند. یکی دیگر از مزایای بلیط اینترنتی این است که در صورت گم شدن می‌توانید آن را به تعداد دلخواه چاپ کنید.

زمان مناسب خرید بلیط هواپیما

یکی از اصطلاحاتی که در خرید بلیط هواپیما زیاد به کار می‌رود، این است که در روزهای تعطیل و آخر هفته‌ها بلیط نخرید! به این دلیل که هر بازه زمانی که پیک مسافرت و پرواز باشد، طبق یک قانون نانوشته بلیط هواپیما یا هر وسیله حمل و نقل دیگری افزایش پیدا می‌کند. یک نصیحتی که این روزها به همه ما می‌شود این است که مسافرت خود را به روزهای غیر تعطیل موکول کنید. اما از سوی دیگر همه ما دوست داریم که در ایام تعطیلات یا آخر هفته‌های خود را با بهترین کیفیت سپری کنیم. یکی از راه‌های پیشنهادی ما به شما در این دوران این است که زمان رفت و برگشت خود را به فاصله یک یا دو روز جابه‌جا کنید.

چگونه برای کودکان بلیط هواپیما بخریم؟

در ابتدا باید بدانید که طبق قوانین شرکت‌های هواپیمایی بازه سنی ۰ تا ۲ سال را نوزاد و ۲تا ۱۲ سال را کودک در نظر می‌گیرند. بر همین اساس اگر نوزاد شما تمام زمان پرواز را هم در بغل شما باشد، باز هم باید بلیط تهیه کنید. قیمت بلیط برای نوزدان ده درصد مبلغ بلیط بزرگسالان است. همچنین هر کودکی هم باید بلیط و صندلی جداگانه داشته باشد که قیمت آن هم بین ۵۰ تا ۷۵ درصد مبلغ کل بلیط بزرگسالان متغییر است.

با بلیط کنسلی چیکار کنیم؟

تا حالا برایتان پیش آمده که حاضر و آماده در فرودگاه یا داخل هواپیما منتظر پرواز باشید اما به دلایل فنی یا جوی سفرتان کنسل شده باشد؟  این اتفاق از دو جنبه مالی و زمانی به شما خسارت‌هایی وارد می‌کند، حال در این شرایط اولین کاری که باید انجام دهیم، درخواست استرداد مبلغ بلیط است. در صورتی هم که بلیط را از سامانه‌های آنلاین خریداری کرده باشید، این مبلغ به حساب کاربری منتقل می‌شود تا در آینده بتوانید از آن استفاده کنید.

از کدام سایت‌ها بلیط هواپیما بخریم؟

اولین و مهم‌ترین قدم برای خرید اینترنتی بلیط هواپیما، پیدا کردن سایت معتبر است. همان‌طور که می‌دانید وب‌سایت‌های زیادی در حوزه خرید و فروش بلیط، هتل و تور فعالیت می‌کنند. از همین‌رو شناخت سایت‌های معتبر باعث می‌شود علاوه‌بر قیمت با اطمینان خاطر بیشتری خرید خود را انجام دهید. برای اعتبارسنجی وب‌سایت ابتدا به نماد تجارت الکترونیک، تجربه کاربری و جامع بودن ایرلاین‌ها توجه کنید. یکی از مهم‌ترین و بهترین مزایای خرید بلیط هواپیما از فلایت گیت این است که شما با یک جستجوگر سریع در کمترین زمان از متنوع‌ترین ساعات پروازی و قیمت بلیط هواپیما مطلع می‌شوید همچنین خیالتان راحت است که در طول سفر می‌توانید از پشتیبانی شبانه‌روزی در خارج و داخل استفاده کنید.

قبل از تهیه بلیط هواپیما سفرهای خارجی محدودیت‌های سفری را چک کنید!

در ابتدا باید بدانید که هر شهر و کشوری برای خود قوانین مشخصی دارد و بهتر است که پیش از انتخاب مقصد سفر و تهیه بلیط هواپیما یه نگاهی به این محدودیت‌ها داشته باشید. برای مثال بسیاری از کشورها در دوران کرونا برای پذیرش و جابه جایی مسافران محدودیت‌هایی داشتند. برای مثال استفاده از ماسک برای ورود به فرودگاه‌ها و هواپیماها برای تمام مسافران اجباری است. حتما باید مسافران ۴ ساعت قبل از پرواز در فرودگاه باشند و مسافران ۲ سال به بالا تست PCR منفی داشته باشند.

استرداد بلیط هواپیما

شاید شما هم تجربه کرده باشید که دم سفر با همه برنامه‌ریزی‌هایی که کردید، به دلایل مختلف سفر شما کنسل شود و بخواهید استرداد بلیط انجام دهید. در این زمان‌ها وارد سایت فلایت گیت شوید، روی دکمه جزییات بلیط و پرواز کلیک کرده و گزینه استرداد را انتخاب کنید. به یاد داشته باشید که اگر پرواز تاخیر یا تعجیل بیشتر از دو ساعت داشته باشد، استرداد بلیط هواپیما برای پرواز بدون جریمه انجام می‌شود.

در پرواز با حیوان خانگی خود چه کنیم؟

همان‌طور که می‌دانید در پروازهای داخلی ایران ورود حیوان خانگی به کابین‌های هواپیمایی ممنوع است. باید ان را به پایانه در قسمت بار تحویل دهید و در فرودگاه مقصد آن را تحویل بگیرید. برای پرواز به کشورهای دیگر هم بهتر است که از پیش قوانین کشورها در خصوص حمل حیوان خانگی را مطالعه کنید یا اینکه پیش از پرواز با ایرلاین ها تماس بگیرید. داشتن مدارکی مثل شناسنامه و گواهی بهداشت حیوان خانگی به همراه بلیط هواپیما می‌تواند کمک‌تان کند.

بیمه پرواز را چگونه تهیه کنیم؟

حالا تصور کنید برای یک سفر بی‌نقص تفریحی برنامه‌ریزی کرده‌اید یا اینکه در سفر کاری که هر ساعت و هر زمان برایتان با ارزش است، یک حادثه پیش‌بینی نشده برایتان پیش آمده است. یا مثلا در یک تصادف آسیب می‌بینید یا حتی وسایل و چمدان خود را گم کرده‌اید. در صورتی که با قوانین قیمت درمان آشنا نباشید، این مسال می‌تواند برای شما بسیار گران تمام شده باشد. در این جا بیمه مسافرتی به شما کمک می‌کند تا در سفرهای خود درگیر این موضوعات نباشید. در فلایت گیت با انتخاب بلیط رفت و برگشت در پروازهای خارجی، پس از تکمیل اطلاعات می‌توانید کلید بیمه سفر را روشن کنید و پوشش بیمه را مشاهده کنید و اگر مایل بودید آن را خریداری کنید و به بلیط هواپیما خود اضافه کنید.

چگونه ارزان‌ترین پروازها را باخبر شویم؟

اگر برنامه شما این است که با هواپیما به سفر بروید و از آن‌جایی که سفر با هواپیما گران‌تر شده، شاید بهتر باشد که از تخفیف‌های بلیط هواپیما با خبر باشید تا با خیال راحتری و با بودجه‌بندی مناسب‌تری سفر کنید. یکی از راه‌های با خبر شدن از قیمت‌ها سر زدن مداوم به سایت‌های آنلاین خرید بلیط هواپیما است اما راه آسان‌تر این است که عضو خبرنامه فلایت گیت شوید تا از بهترین تخفیف‌ها برای خرید بلیط هواپیما و مقاصد گردشگری باخبر شوید.

آیا می‌توانیم نام و نام‌خانوادگی را در بلیط هواپیما تغییر دهیم؟

دقت کنید که زمان خرید بلیط هواپیما اطلاعات را درست وارد کنید، زیرا که طبق قانون پروازهای خارجی امکان اصلاح نام وجود ندارد و در پروازهای داخلی هم فقط می‌توانید کد ملی را تغییر دهید.

فروش اولین بلیط هواپیما

جالب است بدانید سال ۱۹۱۴، اولین بلیط هواپیما در یک حراجی به مبلغ ۴۰۰ دلار به فروش رسیده است که ۳ هزار نفر در مرکز شهر سن‌پترزبورگ برای شرکت در این حراجی جمع شده بودند. همچنین در ایران هم اواخر جنگ جهانی در سال ۱۲۹۶ اولین پرواز هواپیما در ایران اتفاق افتاده است. یک حقیقت خواندنی درباره فروش اولین بلیط اینترنتی هواپیما این است که توسط آلاسکا اولین شرکت هواپیمایی در ایالات متحده بود انجام شد که این شرکت با استفاده از یک وب سایت خانگی به مشتریان امکان رزرو آنلاین بلیط را می‌داد.

تقریبا می‌توان گفت تمامی افراد سفر کردن را دوست دارند، اما به دلیل مسائل گوناگون، موفق نمی‌شوند به سفر بروند. یکی از مسائل مهم در هنگام برنامه‌ ریزی برای سفر کردن هزینه مربوط به رفت‌وآمد است که بر انتخاب وسیله نقلیه برای سفر بسیار تاثیر می‌گذارد. به‌عنوان مثال بسیاری از افراد که علاقه‌مند هستند با هواپیما سفر کنند، پس از بررسی قیمت بلیط هواپیما از خرید آن و سفر خود منصرف می‌شوند. البته سفر با هواپیما همیشه گران نیست.

قیمت بلیط پروازهای داخلی

معمولا تعداد مسافرانی که برای پروازهای داخلی بلیط خریداری می‌کنند، بیشتر از مسافرانی است که برای پروازهای خارجی بلیط تهیه می‌کنند. به‌همین دلیل، روزانه افرادی زیادی قیمت بلیط پروازهای داخلی را بررسی می‌نمایند. به‌عنوان مثال می‌توان گفت، در فصول اوج سفر، تعداد مسافرانی که به‌دنبال بلیط کیش تهران یا بالعکس هستند، افزایش پیدا می‌کند. به‌همین دلیل قیمت بلیط پروازهای داخلی در هر بازه زمانی، با توجه به شرایط و تعداد مسافران به‌روزرسانی می‌شود. شما می‌توانید را با بهترین قیمت و به صورت آنلاین بخرید.

قیمت بلیط هواپیما برای کودکان

یکی دیگر از مسائل مهم در هنگام برنامه‌ریزی برای سفر با هواپیما برای اغلب خانواده‌ها این است که آیا لازم است برای کودکان نیز بلیط هواپیما خریداری شود. همچنین قیمت بلیط برای کودکان چقدر خواهد بود. طبیعی است خانواده‌هایی که به‌همراه کودک سفر می‌کنند، بخواهند در مورد قیمت بلیط برای کودکان یا افراد زیر ده سال اطلاعات کسب کنند.

در حقیقت، قیمت بلیط هواپیما برای کودکان به ایرلاین انتخابی مسافران بستگی دارد. این بدین معناست که ایرلاین‌ها مبالغ متفاوتی را برای بلیط هواپیما کودکان کسر می‌کنند. بنابراین مسافران باید قبل از خرید بلیط هواپیما برای کودکان خود، این میزان کسرشده توسط ایرلاین‌ها را مقایسه کنند تا بتوانند به‌درستی و به‌صورت مقرون‌به‌صرفه بلیط را انتخاب کنند. البته عوامل دیگری هم در تعیین قیمت بلیط پرواز برای کودکان موثر است. در زمان خرید بلیط پرواز تهران کیش از اسنپ تریپ لازم است مسافران سن کودکان را در نظر بگیرند و متناسب با سن کودکان قیمت نهایی بلیط را محاسبه کنند. زیرا مبالغ بلیط هواپیما برای نوزاد تا ۲ سال و کودک ۲ تا ۱۲ سال متفاوت است.

به‌صورت کلی، قیمت بلیط برای کودکان معادل ۵۰ الی ۱۰۰ درصد بلیط بزرگسال در نظر گرفته می‌شود. درحالی‌که قیمت بلیط برای نوزادان ۱۰ درصد بلیط بزرگسال خواهد بود. همچنین در پروازهای چارتری داخلی برای نوزاد بلیط هواپیما به‌صورت رایگان است.

عوامل موثر بر قیمت بلیط هواپیما

یکی از عوامل موثر بر قیمت بلیط زمان سفر است. معمولا در فصل‌هایی که به دلیل مساعد بودن آب‌و‌هوا، میزان سفرهای داخلی به اوج خود می‌رسد یا در مناسبت‌ها مانند اعیاد مذهبی، قیمت بلیط هواپیما بیشتر می‌شود. دلیل این امر افزایش تقاضا برای خرید بلیط هواپیما به مقاصد مختلف است. مسافران می‌توانند با استفاده از تقویم قیمتی، تغییر قیمت بلیط‌ها را مشاهده کنند.

همچنین یکی دیگر از موارد موثر بر قیمت بلیط، کلاس پرواز است. کلاس پرواز نشان‌دهنده میزان خدمات و امکاناتی است که در طول پرواز به مسافران ارائه می‌شود. به‌طور معمول کلاس پرواز درجه یک (first class) نسبت به کلاس تجاری (business) امکانات بیشتری دارد. همچنین امکانات کلاس پرواز تجاری در مقایسه با کلاس پرواز اقتصادی (economy) بیشتر است.

این امکانات در هر کلاس پروازی از قبل مشخص شده است و هر کلاس پرواز با نرخ متفاوت عرضه می‌شود. همچنین در هنگام خرید ، مسافران باید این نکته را مورد توجه قرار دهند که شرکت هواپیمایی و نوع هواپیما از عوامل دیگر تاثیرگذار بر قیمت بلیط هستند.

علاوه بر این، قیمت بلیط پروازهای داخلی با توجه به مقصد مسافران نیز تغییر می‌کند. به‌عنوان مثال برخی از شهرها هستند که قیمت بلیط پرواز به آنها کمی گران‌تر از سایر مقاصد است. معمولا بلیط پرواز به کلان‌شهرها یا شهرهایی که مقاصد گردشگری هستند همچون بلیط کیش تهران، جزء بلیط‌های گران محسوب می‌شود.

تفاوت قیمت بلیط‌ های چارتری و سیستمی

هر یک از انواع بلیط‌های چارتری و سیستمی، به‌صورت متفاوتی قیمت‌گذاری می‌شوند. تفاوت قیمت بلیط‌های سیستمی با چارتری در این است که معمولا بلیط‌های سیستمی با قیمت ثابت عرضه می‌شوند و در صورت تغییر قیمت، درصد کمی به قیمت اولیه آنها افزوده می‌شود. درحالی‌که قیمت بلیط‌های چارتری در طول یک سال به‌طور مداوم و با توجه به عوامل مختلفی همچون زمان سفر، تغییرات زیادی را متحمل می‌شود.

به‌همین دلیل در هنگام رزرو و خرید بلیط کیش تهران، مسافران باید توجه کنند که بلیط مورد نظر آنها به‌صورت چارتر یا سیستمی عرضه شده است. زیرا شرکت‌های چارترکننده در زمان‌های تعطیلات و مناسبت‌های خاص، قیمت بالاتری برای بلیط‌های خود در نظر می‌گیرند. اما در زمان‌هایی که تعداد مسافران کاهش پیدا می‌کند، شرکت‌های چارترکننده نیز قیمت بلیط‌ها را پایین‌تر در نظر می‌گیرند. البته تغییر قیمت در بلیط‌های چارتری تا لحظه پرواز هم ادامه دارد و هر چه به زمان پرواز نزدیک شود، قیمت بلیط بیشتر افت می‌کند.

روش محاسبه قیمت برای بلیط‌های سیستمی به روش دیگری انجام می‌شود. در صورتی که مسافران در هنگام خرید بلیط پرواز تهران کیش از اسنپ تریپ بلیط‌های سیستمی را انتخاب می‌کنند، بهتر است بدانند که قیمت بلیط‌های سیستمی مستقیما توسط شرکت‌های هواپیمایی ارائه می‌شوند. به همین دلیل قیمت بلیط‌های سیستمی نسبت به بلیط‌های چارتر بدون تغییر یا دارای تغییرات کمتری در نظر گرفته می‌شوند.

جمع‌بندی

روزانه بلیط‌های هواپیما به مقاصد مختلف با قیمت‌های مختلفی ارائه می‌شوند. البته با توجه به عوامل مختلفی نظیر نوع کلاس پروازی، شرکت هواپیمایی ارائه‌دهنده بلیط، زمان سفر و مقصد سفر مشخص می‌شود. همچنین روش قیمت‌گذاری بلیط‌های چارتری با قیمت بلیط‌های سیستمی متفاوت است. بلیط‌های سیستمی معمولا از ثبات قیمت بیشتری نسبت به بلیط‌های چارتری برخوردارند. مسافران با دریافت اطلاعات در مورد شرایط قیمت‌گذاری بلیط هواپیما و عوامل موثر بر آن انتخاب بهتر و مقرون‌به‌صرفه‌ای در هنگام خرید بلیط هواپیما خواهند داشت.

منبع مقاله: سفرمارکت