اخبار کسب و کارعمومی

فرق اتصالات مانیسمان و درزدار چیست؟

هنگامی که صحبت از انواع لوله‌ها می‌شود، با طیف وسیعی از محصولات مواجه می‌شویم. در میان انواع لوله‌ها، لوله‌های مانیسمان و لوله‌های درزدار بسیار پرکاربردتر از سایرین هستند. شاید شما هم بارها نام این لوله‌ها را شنیده باشید اما هیچگاه به تفاوت آن‌ها توجه نکرده‌اید. ‌در این مقاله قصد داریم راجع به اتصالات مانیسمان و اتصالات درزدار بیشتر توضیح داده و به تفاوت میان آن‌ها اشاره کنیم.

فرق اتصالات مانیسمان و درزدار چیست؟

آشنایی با اتصالات درزدار

همانطور که می‌دانید لوله‌ها برای انتقال انواع سیالات مانند آب، گاز و نفت مورد استفاده قرار می‌گیرند. کاربرد لوله‌ها در صنایع ساختمان‌سازی، نظامی، صنعت دارو و … بسیار زیاد است. به همین دلیل شاهد تنوع جنس و ساختار در این دسته از محصولات هستیم.

از نگاه کلی لوله‌ها را می‌توان به دو دسته فلزی و غیرفلزی تقسیم کرد. لوله‌های مسی، سربی، مانیسمان، چدنی، فولادی و آلومینیومی از جمله لوله‌های فلزی بسیار پرکاربرد در بازار هستند. از سویی دیگر لوله‌های شیشه‌ای، پلیکا، بتنی، سفالی و پلیمر از جمله لوله‌های غیرفلزی هستند که برای موارد مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرند.

فرآیند ساخت هر لوله با توجه به جنس خاصی که دارد، متفاوت می‌باشد. برای مثال لوله‌هایی که از جنس پلیمر هستند معمولا با تزریق پلاستیک و به روش اکستروژن تولید می‌شوند. از سویی دیگر لوله‌های سفالی بتنی با کمک روشی به نام روش قالب‌گیری و لوله‌های فلزی نیز با کمک روش اکستروژن ساخته می‌شوند.

انواع اتصالات درزدار

لوله‌های درزدار با کمک جوش دادن یک ورقه و بعد از عبور از غلتک‌های بی‌شمار ساخته می‌شوند. اتصالات درزدار مستقیم و درزدار مارپیچی، دو دسته مهم از لوله‌های درزدار هستند که کاربرد بسیار زیادی در صنایع دارند. لوله‌های درزدار مستقیم، استحکام کمتری داشته و به همین دلیل در قطرهای کوچک و با کاربرد محدود‌‌تر مورد استفاده قرار می‌گیرند. از سویی دیگر لوله‌هایی با درز مارپیچ مزیت‌های بیشتری نسبت به لوله‌های درزدار مستقیم داشته و کاربرد وسیع‌تری نیز دارند.

مزایای لوله‌های با درز مارپیچ

از جمله مزایای لوله‌های با درز مارپیچ شامل موارد زیر است:

  • از نظر قطر و ضخامت در محدوده وسیع‌تری تولید و عرضه می‌شوند.
  • شکل نهایی آن‌ها بدون کالیبره کردن و با دقت بسیار زیاد حاصل می‌شود. به همین دلیل نصب لوله و جوشکاری روی آن ساده‌‌تر رخ می‌دهد.
  • انرژی در اطراف جوش به شکل یکنواخت‌تری پخش شده و به همین دلیل خواص مکانیکی آن نیز همگن‌‌تر خواهد بود. از این رو استحکام لوله در برابر عوامل آسیب زننده و شکست بیشتر خواهد بود.
  • استحکام لوله در برابر فشار زیاد، تغییر ناگهانی درجه حرارت و ضربات محکم بیشتر خواهد بود.
  • اتصالات درزدار را می‌توان برای انتقال انواع متفاوت سیالات چون نفت و گاز، آب و فاضلاب و … در دما و فشار محیط مورد استفاده قرار داد.

اتصالات مانیسمان

این اتصالات بدون درز بوده و با نام اتصالات مانیسمان شناخته می‌شوند. تولید یک پارچه لوله بدون هیچ ناپیوستگی داخلی و سطحی باعث شده تا با نام اتصالات بدون درز مشهور باشند. اگر به بدنه لوله توجه کنید متوجه خواهید شد که هیچ گونه اثری از جوشکاری و برش نبوده و بدنه آن کاملا یکدست است.

پیشینه تاریخی این نوع اتصالات هم به سال 1880 باز می‌گردد. در سال 1880 زمانی که برادران مانیسمان در کارخانه خانوادگی خود مشغول به کار بودند، ایده تولید این محصول برای اولین بار زاده شد. آن‌ها در حین کار متوجه شدند که اگر غلتک‌های سوهان کاری را به گونه‌‌ای قرار دهند که کمی نسبت بهم زاویه داشته باشند، قسمت مرکزی بیلت‌ها سست و در نهایت سوراخ خواهد شد. بدین ترتیب این محصول به شکل کاربردی تولید و به بازار عرضه شد.

 اتصالات مانیسمان استحکام بسیار بیشتری نسبت به لوله‌های درزدار داشته و می‌توانند فشار بیشتری را نیز تحمل کنند. این ویژگی کمک کرده تا اتصالات مانیسمان برای انتقال مواد با فشار و دمای بالاتر از محیط و هم چنین انتقال مواد سمی و خورنده بسیار مناسب باشند. اتصالات مانیسمان برای انتقال نفت و گاز در لوله‌های تحت فشار، کمپرسورها، مخازن بویلر، اکسل خودرو، لوله تانک و تفنگ و.. مورد استفاده قرار می‌گیرند.

مجموعه اتصالات آنلاین چندیست در حوزه فروش انواع لوله و اتصالات فعالیت داشته و انواع لوله‌های درزدار و مانیسمان را عرضه می‌کند. این مجموعه با داشتن بیش از ده سال سابقه در این حوزه، می‌تواند راهنمای شما در خرید اتصالات برای موارد کاربرد متعدد باشد.

ویژگی‌های بارز لوله مانیسمان

این نوع اتصالات دارای مزیت‌های بسیاری هستند که در ادامه به آن‌ها اشاره خواهیم کرد:

  • بدنه یکپارچه و بدون درز
  • استحکام بسیار بالا در برابر فشار و دما
  • استفاده برای خطوط فشار قوی
  • استفاده جهت انتقال بخار آب، خطوط صنایع غذایی و دارویی، خطوط هیدرولیک و پنل‌های خنک کننده آبی

تفاوت‌های مهم میان اتصالات مانیسمان و درزدار

همانطور که تا این قسمت از مقاله متوجه شدید، تفاوت عمده میان این دو دسته از اتصالات، تفاوت در ساخت آن‌ها است. در بدنه لوله‌های مانیسمان هیچ گونه اثری از جوش وجود نداشته اما اتصالات درزدار در بدنه خود دارای خطوط جوش هستند. به همین دلیل تفاوت‌هایی میان این دو دسته اتصال وجود دارد.

  • با توجه به ساختار لوله مانیسمان، استحکام این نوع اتصالات بسیار بیشتر بوده و به همین دلیل برای انتقال سیالات سمی، تحت فشار و با احتمال نشتی استفاده می‌شود. این در حالیست که لوله‌های درزدار برای انتقال مواد کم خطر با فشار کمتر مورد استفاده قرار می‌گیرند.
  • اتصالات مانیسمان همواره از جنس فولاد هستند، این در حالیست که اتصالات درزدار از مواد مختلفی چون فلز، پلیمر، پلاستیک و شیشه هم تولید می‌شوند.
  • از نظر قیمت، اتصالات مانیسمان قیمت تمام شده بیشتری نسبت به اتصالات درزدار دارند.
  • از سویی دیگر لوله‌های درزدار نسبت به مانیسمان، تولرانس ابعادی بهتری داشته و زمان تولید آن‌ها کمتر خواهد بود.
  • از نظر در دسترس بودن هر دو نوع لوله در در بازار موجود بوده و در یک جایگاه قرار می‌گیرند. با این وجود قیمت تمام شده اتصالات مانیسمان کمی بیشتر از اتصالات درزدار می‌باشد. بنابراین برای مواردی که قیمت تمام شده محصولات اولویت اول برای انتخاب نوع لوله باشد، بیشتر اتصالات درزدار پیشنهاد می‌شود. برای مثال در صنعت ماشین سازی و الکترونیکی بیشتر از اتصالات درزدار به دلیل قیمت پایین‌‌تر استفاده می‌شود.

تفاوت در عایق‌کاری اتصالات مانیسمان و درزدار

یکی دیگر از مهم‌ترین تفاوت‌ها میان این اتصالات، تفاوت در عایق‌کاری آن‌ها می‌باشد. معمولا برای عایق کاری لوله‌های گاز درزدار، ابتدا با برس و سنباده و هم چنین حلال‌های روغنی، لوله چربی و زنگ‌زدایی می‌شود. پس از آن لوله به مواد ضد زنگ نیز آغشته شده و سپس با رنگ روغنی در آخرین مرحله رنگ‌آمیزی می‌شود. برای لوله‌های گاز توکار هم از ترکیب زنگ زدا همراه با چسب پرایمر و هم چنین نوارپیچی استفاده می‌گردد.

این در حالیست که برای عایق کردن لوله‌های مانیسمان ابتدا ماده زنگ‌زدا اضافه شده و سپس لوله برس و سنباده می‌خورد. در نهایت نیز بلافاصله لوله با نوار عایق سیاه و تنها در یک مرحله نوارپیچی می‌شود.

کلام آخر

امروزه در بازار لوله و اتصالات شاهد تنوع بسیار زیادی در محصولات هستیم. این تنوع بالا باعث شده تا برای هر نوع کاربرد، محصول ویژه‌‌ای انتخاب شود. در این مقاله راجع به اتصالات مانیسمان و درزدار صحبت کرده و تفاوت‌های عمده میان آن‌ها را نام بردیم. با خواندن این مطلب می‌توانید به طور کامل با هر دو نوع اتصالات آشنا شده و متناسب با نیاز خود، خرید داشته باشید. مجموعه اتصالات آنلاین یکی از بهترین فروشندگان اتصالات و لوله بوده و دارای ده سال سابقه در این زمینه می‌باشد. این مجموعه با گردآوری محصولات در تنوع بالا، توانسته پاسخگوی نیاز بسیاری از مشتریان باشد.