اجتماعیاخبار کسب و کار

برای رفع بوی بد چاه فاضلاب چه باید کرد؟

چرا بوی فاضلاب خیلی بد است؟

اولا باید اشاره کنیم که ترکیبی از این مواد تشکیل دهنده می تواند باعث انتشار بوی بد شود، اما در پایین ترین غلظت، ممکن است توسط بینی انسان قابل تشخیص نباشند و برخی دیگر از این مواد با اینکه برای سلامت انسان مضر هستند، اما بوی بدی ندارند و می توان گفت این گازها بسیار خطرناک تر از گازهای بد بو هستند. دلیل عمده بوها، سولفید هیدروژن و آمونیاک هستند که عامل اصلی می باشند. با ما در لوله بازکنی خانی همراه باشید تا در این باره بیشتر بگوییم.

برای رفع بوی بد چاه فاضلاب چه باید کرد؟

علت بوی بد فاضلاب چیست؟

بسیاری از گازهای نام برده شده می توانند از طریق سیستم لوله کشی فاضلاب ساختمان وارد طبقات شوند. در واقع باید گفت علت بوی فاضلاب در طبقه اول که بیشترین شکایات ساکنین ساختمان را در بر دارد، نیز به همین خاطر است. در بیشتر موارد، این گازها از طریق زیرزمین، توالت، واحدهای نگهبانی ساختمان و غیره به طبقات نفوذ می کنند. در ادامه این مطالب تمامی علل بوی بد فاضلاب در توالت، حمام، زیر زمین، طبقه اول و طبقات دیگر، ظرفشویی، آشپزخانه و غیره را بصورت تفکیک شده توضیح داده ایم. در زیر رایج ترین دلایل انتشار این بو در ساختمان توضیح داده شده است:

1- خشک بودن شتر گلویی: دلیل وجود آب در شتر گلویی یا لوله U شکل، جلوگیری از ورود گازهای نام برده شده و نهایتا پیشگری از انتشار بوی بد فاضلاب است. آب داخل شتر گلویی گازهای ترکیبی سولفید هیدروژن، آمونیاک، دی اکسید کربن، متان، نیتروژن و هیدروژن را در خود حل می کند و مانع از انتشار آنها به فضای ساختمان می شود. مهندسی غیر استاندارد و وجود مشکل در سیستم لوله کشی ساختمان می تواند باعث خشک شدن آب شتر گلویی گردد و نبود آب هم قطعا انتشار بوی بد گازهای فاضلابی را به همراه خواهد داشت.

2- وجود جامدات و فضولات در شترگلویی: ساختار U شکل شتر گلویی باعث شده تا لوله مانند تله ای عمل کند که باعث شود بخشی از فضولات و مواد جامدی که قرار است وارد چاه شوند در آنجا گیر کنند. این عامل سبب می شود طی استفاده از لوله ها مثل زمانی که در سینک ظرف می شویید، آن مواد به مرور زمان فاسد شوند و فاسد شدن این مواد می تواند بوی آزار دهنده ای را ایجاد کند. این مشکل در تمام موارد با استفاده از دریل و فنر برقی مخصوص قابل رفع است و اصلا مشکل جدی محسوب نمی شود.

3- گازهای سپتیک: فضولات چاه های فاضلابی توسط باکتری های بی هوازی تجزیه می شود. تجزیه شدن باکتری های چاه باعث ایجاد گازهایی می شود که سولفید هیدروژن، آمونیاک، دی اکسید کربن، متان، نیتروژن و هیدروژن نام دارند. این گازها اگر غلظت کمی داشته باشند، علت بوی فاضلاب خانه خواهند بود و در غلظت بالا همانطور که توضیح داده شد باعث صدمه دیدن دستگاه تنفسی و حتی مرگ می شوند. برای جلوگیری از انتشار این گازها، در مسیر لوله ها از شتر گلویی یا همان زانویی استفاده می کنند تا آب مانع از خروج گازها شود.

4- فاسد شدن پسماند مواد غذایی در لوله ها: این اتفاق معمولا در آشپزخانه می افتد. زمانی که شما از سینک ظرف شویی استفاده می کنید خواه یا ناخواه روغن و بعضی از مواد غذایی داخل لوله میرزند. همین مورد سبب می شود پس از مدتی پسماند مواد غذایی رسوب بگیرند، فاسد شوند و بوی بدی را ایجاد کنند.

برای خارج کردن این مواد بهترین راه حل همانطور که در تصویر هم میبینید، فنر برقی حرفه است. حرکت دورانی فنر باعث می شود که تمامی مواد فاسد اعم از مواد غذایی، موهای زائد و غیره به فنر بچسبند و به بیرون کشیده شوند. یکی از روش های رفع بوی بد فاضلاب در ساختمان ها همین مورد می باشد.

5- پر شدن چاه و یا نشت آن: پر شدن چاه فاضلاب یکی دیگر از مشکلاتی است که باعث می شود بوی بد در ساختمان بپیچد. نشتی چاه هم می تواند به دلیل اشکال در چاه یا مرغوب نبودن زمین اطراف آن رخ دهد.

معمولا در چنین شرایطی آب فاضلاب به سایر نقاط نفوذ می کند و باعث ایجاد بوی بد در ساختمن می شود. به همین خاطر پیشنهاد می شود برای حل این موضوع از استفاده شود تا پس از تخلیه برای ترمیم چاه آن را لایروبی و کف تراشی نمایند. در ادامه علل دیگر بوی بد فاضلاب در آپارتمان را با توجه به قسمت های مختلف خانه توضیح داده ایم:

علت بوی فاضلاب در آشپزخانه

معمولا این بو به دلیل رسوب گرفتگی و ماندن مواد غذایی، چربی و روغن در لوله کف آشپزخانه و فاسد شدن آنهاست. رسوب گرفتگی لوله نیز به خاطر استفاده طولانی مدت در هر خانه ای رخ می دهد و یک امر طبیعی است که با فنر زنی برقی مشکل رفع می شود. گاهی اوقات هم مشکل بوی بد فاضلاب در آشپزخانه از سیفون سینک ظرفشویی است که بهتر است باز شود و فضولات و آب های انباشته شده در داخل آن پاکسازی شوند.

علت بوی فاضلاب لباسشویی

چون لباسشویی در آشپزخانه قرار دارد و لوله تخلیه فاضلاب آن با کف آشپزخانه مشترک است، به همین دلیل علت قطعی آن همان است که در بخش قبل توضیح دادیم، یعنی پسماند مواد غذایی، رسوب و جرم، چربی و روغن.

علت بوی فاضلاب از کولر

علت این بو در 99% موارد استاندارد نبودن لوله ونت است. شاید برایتان سوال پیش بیاید که لوله ونت فاضلاب چیست؟

در واقع لوله ای که از چاه های داخلی ساختمان با استفاده از لوله ای به پشت بام کشیده شده تا بوی بد و گازهای فاضلابی را به خارج از ساختمان هدایت کند، لوله ونت نام دارد. ارتفاع این لوله از سطح پشت بام باید حدودا 2 متر باشد تا گازهای خارج شده از طریق دریچه کولر مجددا به داخل ساختمان باز نگردند. علاوه بر این کولر هم نباید در نزدیکی این لوله نصب شده باشد.

بوی فاضلاب هنگام بارندگی

معمولا زمانی که بارندگی وجود دارد، سطح مایعات چاه فاضلاب نسبت به فضولات و جامدات آن بیشتر شده و بالا می آید. برای حل این موضوع از طریق یک لوله که همان لوله ونت نام دارد، گازهای ایجاد شده را به پشت بام و خارج از ساختمان هدایت می کنند. اما گاهی اوقات گرفتگی این لوله، یا جدا شدن آن در بخشی از مسیرها می تواند دلیل اصلی بوی بد چاه هنگام باران باشد. به همین دلیل زمانی که این بو را استشمام می کنید، باید برای رفع آن از یک متخصص مشاوره بگیرید.

علت بوی فاضلاب از سینک ظرفشویی

شکایت از بوی بد فاضلاب از سینک ظرفشویی در مشتریان شرکت لوله بازکنی بسیار زیاد است. منشع اصلی این بو، سیفون زیر سینک ظرفشویی است و همچنین رسوب گرفتگی و وجود مواد فاسد داخل لوله کف آشپزخانه نیز می تواند دلیل دوم این مشکل باشد.

علت بوی فاضلاب در طبقه اول

همانطور که در ابتدای این مطلب و در بخش علت بوی فاضلاب چیست توضیح داده شد، وجود بوی فاضلاب در طبقه اول همان دلایلی می تواند باشد که گفته شد. اما برای تشخیص دقیق این مشکل باید حتما ساختمان توسط یک فرد متخصص بازدید شود. به عنوان مثال گاهی اوقات مشتریان عزیز ما شکایتشان این است که وقتی در طبقات بالایی مثلا پنجم یا سوم از دستشویی و حمام استفاده می کنند، بو در طبقه اول در قسمت توالت، حمام یا آشپزخانه می پیچد. به همین خاطر برای رفع این بو و تشخیص دقیق علت آن باید یک سرویسکار مجرب از ساختمان بازدید نماید.

علت بوی فاضلاب در خانه نوساز

علت وجود این بو در خانه های نوساز می تواند موارد بسیار زیادی باشد که مختصرا آنها را شرح می دهیم.

  • استاندارد نبودن لوله کشی فاضلاب
  • استاندارد نبودن ارتفاع لوله ونت
  • مشکل در سیستم فاضلابی منزل
  • اشکال در حفر چاه
  • وجود سیمان، قیر، شن و ماسه در لوله های فاضلاب و رسوب گرفتگی آنها

در اینگونه موارد نیز حتما باید منزل توسط یک کارشناس بازدید شود.

علت بوی بد فاضلاب توالت

یکی از عمده ترین مشکلاتی که ساکنان ساختمان با آن سر و کار دارند، علت بوی بد فاضلاب دستشویی است. یکی از دلایل اصلی این بو، نشت گاز سمی سولفید هیدروژن است. دلیل انتشار این گاز را می توان وجود اشکال در شتر گلویی توالت دانست. لازم به ذکر است علت بوی بد فاضلاب در حمام به خاطر مشترک بودن لوله های توالت با هم، می تواند همین موارد باشد. البته در بسیاری از موارد که توسط سرویسکاران لوله بازکنی یافت آباد مشکل برطرف شده، علت رسوب گرفتگی لوله ها بوده که با فنر زدن مشکل تضمینی برطرف شده است.