اخبار کسب و کارعلمی و پزشکی

تنظیم زمان آبیاری درخت گردو چه تاثیراتی بر کنترل آفات دارد؟

یکی از سوالاتی که همیشه در بین کشاورزان و باغداران وجود دارد، چگونگی تاثیر زمان و روش آبیاری درختان گردو بر کنترل آفات گردو است! آیا واقعاً رعایت کردن زمان و روش آبیاری تاثیری بر روی سیستم دفاعی درخت گردو دارد و مانع از بیماری و آفت زدگی باغ گردو می‌شود در ادامه مقاله همراه ما باشید تا به صورت علمی به این موضوع بپردازیم.

تنظیم زمان آبیاری درخت گردو چه تاثیراتی بر کنترل آفات دارد؟

کنترل آفات و ارتقاء سیستم دفاعی درخت گردو

کشاورزان و باغداران با استفاده از خلاقیت در آبیاری باغ گردو می‌توانند بهترین بازدهی را داشته باشند، باغداران بهتر است قبل از خرید نهال گردو تاکتیک‌های کشاورزی را یاد بگیرند تا بتوانند با صرف هزینه کمتر از درختان گردو به خوبی مراقبت کرده و مانع از بیماری و آفت زدگی باغ گردو شوند، اگر بخواهیم به طور علمی توضیح دهیم آفت زدگی نهال گردو در واقع یک واکنش در برابر کنش‌های باغدار و نوع مدیریت او است، آفات و عوامل بیماری‌های باکتریایی و قارچی برای اینکه بتوانند به بافت داخلی درخت نفوذ کنند همیشه به دنبال یک سیستم دفاعی ضعیف و نواحی زخمی نهال گردو در تمامی قسمت‌های آن از جمله ریشه، تنه، شاخه و برگ آن هستند.

یکی از محدودیت‌هایی که کشاورزان بهتر از قبل از خرید نهال گردو با آن آشنایی داشته باشند انواع آفات و بیماری‌های تهدید کننده درخت گردو است، چون باعث می‌شود تا باردهی و کیفیت تجاری درخت گردو را تحت تاثیر منفی قرار دهد، یکی از دلایل مهم عدم کنترل آفت تنش‌های آبی است، البته وقتی صحبت از تنش آبی می‌شود منظور ما تنها خشکسالی نیست، بلکه آبیاری بیش از اندازه و رطوبت بالای محیط باغ باعث بیماری و مشکلات فراوان خواهد شد.

وجود آفت زدگی درختان و درمان آن برای کشاورزان بسیار هزینه بر خواهد بود، بنابراین مهندسین نهالستان به هنگام فروش نهال گردو تاکید می‌کنند تا کشاورزان زمان و اصول آبیاری را به خوبی رعایت کنند، تنش آبی معمولاً به دو صورت

  • خشکسالی
  • رطوبت خیلی زیاد

 باعث درد سرهای زیادی خواهد شد، درختان کهنسال و قدیمی که ریشه‌های عمیق‌تری دارند، کمتر در خطر خشکسالی قرار می‌گیرند به طوری که توصیه می‌شود این درختان در ماه تنها دو بار آبیاری عمیق داشته باشند و اگر سطح باغ را مالچ پاشی کنید احتیاج زیادی به آبیاری سطحی نخواهند داشت، در عوض زمانبندی نهال جوان تازه کاشته شده بسیار مهم است، ریشه این درختان ضعیف بوده و بهتر است هر هفته یک بار آبیاری عمیق داشته باشند تا کل ریشه‌های نهال جوان سیراب شوند، مهمترین مشکلاتی که در تنش خشکسالی و کم آبی باعث صدمه و آفت زدگی درخت گردو می‌شوند عبارتند از:

تنظیم زمان آبیاری درخت گردو چه تاثیراتی بر کنترل آفات دارد؟

  1. خشک شدن شاخه‌ها و شکننده بودن آنها که باعث می‌شود تا آفاتی مانند مگس سفید پروانه سفید و کرم خراط به راحتی بتوانند بر پوسته درخت تخمک‌گذاری کنند.
  2. کرم سیب یکی از مهم‌ترین آفات درخت سیب است، ولی بر روی میوه درختان گردو نیز تاثیر می‌گذارد این کرم به دنبال روزنه برای ورود به داخل میوه گردو بوده و تا زمانی که میوه گردو برداشت نشده و کشاورز از وجود این آفت اطلاعی نخواهد داشت، کرم سیب جزو آفتی است که دلیلش اصلی شیوع آن به خاطر کمبود آب و خشکی خاک اطراف درخت گردو است.
  3. مهندسین کشاورزی به هنگام فروش نهال گردو تاکید زیادی بر روی کنترل آفاتی از جمله سوسک چوب خوار و سوسک شاخک بلند دارند، البته در گذشته این آفات جزو آفات ثانویه محسوب می‌شد، اگر باغدار مدیریت صحیح در زمانبندی آبیاری و تامین نیاز آبی باغ گردو نداشته باشد جزو آفات متری باغ گردو  شناخته می‌شود.

از دیگر مشکلاتی که به خاطر تنش آبی درختان گردو پدیدار می‌شود باید به انواع بیماری‌های باکتریایی و آفاتی که رطوبت دوست هستند اشاره کرد:

  • کرم ریشه خوار انواع آفاتی هستند که به خاطر رطوبت زیاد و آبیاری بیش از اندازه پدیدار می‌شوند، این آفات ابتدا ریشه‌های ضعیف و بیمار درخت گردو را مورد هدف قرار داده سپس به تدریج به سمت ریشه‌های ضخیم حمله می‌برند، این آفات با صدمه به ریشه درخت مانع از جذب مواد مغذی و آب می‌شود.
  • شانکرهای پوستی درخت گردو از دیگر بیماری پرخطر نهال گردو شناخته شده است، عامل آن معمولاً باکتری‌ و قارچی است، دلیل اصلی ایجاد بیماری شانکر پوستی رطوبت بیش از اندازه و همچنین خشکسالی است، پس باغداران با رعایت برنامه آبیاری باغ گردو می‌توانند از بروز این بیماری جلوگیری کند.
  • سفیدک پودری ریشه که عامل آن قارچی است، این قارچ رطوبت دوست بوده و بیشتر در خاک‌هایی که آب مانده آن بیش از اندازه است خود را نشان می‌دهد.
  • پوسیدگی ریشه و طوقه نهال گردو و دلیل اصلی آن رطوبت بیش از اندازه در خاک باغ گردو است.

تنظیم زمان آبیاری درخت گردو چه تاثیراتی بر کنترل آفات دارد؟

کلام آخر

 با توجه به موارد فوق کاملاً مشخص است کشاورزان با رعایت کردن زمان آبیاری و روش صحیح آن می‌تواند آفات و بیماری‌هایی که باغ گردو را مورد تهدید قرار می‌دهند را به راحتی کنترل کنند، کشاورزان و سرمایه‌گذاران بهتر است به هنگام فروش نهال گردو و احداث باغ آن اطلاعات کاملاً علمی و دقیق در مورد انواع نهال گردو و قیمت نهال گردو به دست آورده سپس بر اساس ویژگی‌های منطقه تصمیمات لازم را برای انتخاب نهال گردو همچنین نحوه آبیاری باغ آن بگیرند، اگر تجربه طولانی در این زمینه ندارند بهتر است به سایت پالیز نهال مراجعه کرده و از کارشناسان مربوطه کمک بخواهند.

 

تماس با پالیز نهال:

09144501007

09144501008