اخبار کسب و کاراقتصادی

۵ اشتباه رایج در طراحی سه بعدی محصول و ۵ ترفند طلایی

۱: شروع کار با طراحی در نرم افزار

شاید به نظر راحت تر باشد که مستقیم به سراغ طراحی در نرم افزار بروید اما باید بدانید که اگر ابتدا به صورت آفلاین طراحی کنید، نتیجه ی بهتر و جذاب تری می گیرید. این کار کمک می کند که بتوانید پایه و اساس کارتان را قرص و محکم تر ایجاد کنید و تمرکز بیشتری روی اهداف طرح خود داشته باشید؛ که در نتیجه می تواند روند طراحی را ساده تر و بهتر کند. شما می توانید برای دریافت آموزش افتر افکت به سایت مراجعه کنید.

۵ اشتباه رایج در طراحی سه بعدی محصول و ۵ ترفند طلایی

۲: عدم توجه به شبکه ها (Grids)، دستورالعمل ها (Guidelines) و ستون ها (Columns) 

چیزی که اصولا توسط طراحان تازه کار وب نادیده گرفته می شود، اهمیت شبکه ها و راهنماهایی است که برای کمک به تراز کردن عناصر استفاده می شود. ستون ها برای تقسیم بندی محتوا به صورت عمودی و اطمینان از اینکه به درستی تراز شده اند عالی هستند. علاوه بر اینکه بسیار متنوعند و می توانند طبق اولویت بندی کاربر تنظیم شوند. جهت اطلاعات بیشتر از After Effects

بی توجهی به سلسله مراتب بصری یکی دیگر از اشتباهات متداول طراحان وب مبتدی است. سلسله مراتب بصری باید بتواند کابران را برای استفاده از سایت به درستی هدایت کند. این امر می تواند با بزرگ نمایی یا برجسته تر کردن عناصر مهم یا ایجاد فضای سفید بین بلوک های محتوا در صفحه وب انجام شود.

ترفند های دیگری نیز وجود دارند که می توانید با کسب مهارت در آن ها، سلسله مراتب بصری را در طراحی خود تقویت کنید.

یکی از مهم ترین جنبه ها در طراحی یک وب سایت، قابلیت دسترسی آن است. بی توجهی به قابلیت دسترسی، مانعی برای ورود کاربرانی است که اختلالات بینایی یا شنوایی دارند. قابلیت دسترسی شامل موارد زیادی می شود، اما به طور کلی به معنی درک و اجرای آسان وب سایت است. به خاطر داشته باشید که توجه به قابلیت دسترسی در ابتدای طراحی بسیار راحت تر از اضافه کردن آن به طراحی پس از پایان کار است.

۵: بی توجهی به تجربه ی کاربری موبایل (Mobile User Experience) 

تلفن های هوشمند اکنون بخشی از زندگی روزمره ی ما هستند. برای اطمینان از پاسخ گو بودن و کارایی وب سایت باید اول آن را برای موبایل طراحی کنید. طبق گزارش BrightEdge در سال ۲۰۱۷، ۵۷٪ از کل ترافیک وب مربوط به تلفن های همراه است، که بدون شک این مقدار تاکنون افزایش نیز یافته است.

از آنجایی که توجه به تجربه ی کاربری موبایل باعث تقویت تعامل بین وب سایت و کاربر می شود نباید با هیچ بهانه ای به آن بی توجهی کنید. برای این کار، میتوانید برای مثال عناصر مختلف سایت را در ابعاد کوچکتر و در فاصله ی کمتر قرار دهید که پیمایش وب سایت در موبایل را آسان تر کند و یا اینکه نوشته ها را با فونت کوچبین پدیده‌های مختلفی که در دنیای علم و فناوری امروزی شاهدش هستیم، مدل سازی سه بعدی یکی از محبوب‌ترین و عجیب‌ترین شاخه‌ها محسوب می‌‎شود. این هنر بی‌نظیر می‌تواند انواع محصولات، املاک، انسان‌ها و هر چیز دیگری را طوری در فضای دیجیتالی خلق کند که گویی واقعاً در دنیای دیجیتال بعد سومی هم وجود دارد. این یک فرصت طلایی برای طراحان، برندها و مشتریان این برندها است. اما حالا که صحبت از طراحی سه بعدی محصول است باید اشتباهات طراحی سه بعدی را بشناسیم و آنها را تکرار نکنیم. در این مطلب از خانه فتوشاپ با ۵ تا از این اشتباهات آشنا می‌شویم و بعد ۶ ترفند طلایی را می‌بینیم.

در طراحی سه بعدی محصول چه اشتباهاتی را مرتکب نشویم؟

هر چه زمان می‌گذرد برنامه‌های مدل‌سازی سه بعدی هم پیشرفته‌تر می‌شوند و زمینه را برای ارائه هر چه حرفه‌ای‌تر محصولات فراهم می‌کنند. این ابزارها گام جدانشدنی مسیر طراحی سه بعدی هستند و هیچ راه میان‌بری برای آن وجود ندارد.

اما وقتی یادگیری را شروع می‌کنید یا وقتی که ابزارها را تا حدودی یاد گرفتید و می‌خواهید طراحی جدی را شروع کنید، چه اشتباهاتی را ممکن است تکرار کنید؟ کدام تصمیم‌های غلط می‌توانند مسیر را برایتان سخت‌تر کنند؟ در ادامه می‌بینیم.

۱/ بلندپرواز بودن

بیشتر افراد موفق جاه‌طلب بوده و هستند. پس جاه‌طلبی نه تنها بد نیست؛ بلکه باعث پیشرفت هم می‌شود. اما در حرفه‌ای مثل مدل ‌سازی سه‌ بعدی، جاه‌طلبی بیش از حد می‌تواند کارتان را خراب کند. نباید انتظار داشته باشید که به عنوان اولین پروژه‌هایتان یک مدل سه بعدی فوق‌العاده داشته باشید. احتمالاً نمونه‌کارهای اولتان چندان به واقعیت نزدیک نیستند! چرا؟ چون طراحی سه بعدی یک کار فنی و طولانی است که جزئیات زیادی دارد.

بنابراین اگر قرار است اولین پروژه خود را قبول کنید، اول مطمئن شوید که از پس آن برمی‌آیید. برای مثال اگر مدل مد نظر نیاز به مو، حالت مایه یا حالت‌های درخشندگی خاص داشته باشد، باید ساعت‌ها برای جزئیاتش وقت بگذارید. نمی‌گوییم که چنین پروژه‌ای را قبول نکنید. اما اگر قبولش کردید، بدانید که خودتان را به چالش کشیده‌اید و قرار نیست پروژه راحتی داشته باشید.

۲/ تقسیم بیش از حد عناصر به قسمت‌های کوچک

همان‌طور که شاید بدانید، موقع طراحی سه بعدی یک شبکه به نام Mesh روی سوژه ایجاد می‌کنیم. با حرکت دادن بخش‌های مختلف این شبکه می‌توانیم حالت سه بعدی را خلق کنیم. اما یکی از اشتباهاتی که آماتورها در طراحی سه بعدی محصول مرتکب می‌شوند، تقسیم بیش از حد این شبکه به بخش‌های کوچک است.

۳/ تلاش برای مدل‌سازی در یک مِش کاملاً یکپارچه

این یکی از رایج‌ترین اشتباهات طراحان تازه‌کار است که فکر می‌کنند حتماً باید یک مش سرتاسری و یکپارچه روی کل کار داشته باشند. اما این فکر لزوماً درست نیست. گاهی این کار فقط مراحل را سخت‌تر می‌کند و باعث می‌شود استرس بیشتری داشته باشید.

این که آیا یک بخش از مدلی که دارید طراحی می‌کنید باید با سایر عناصر یکپارچه باشد یا در قالب یک هندسه جداگانه طراحی شود، به شکل واقعی آن عنصر بستگی دارد.

۴/ طراحی نکردن مدل روی کاغذ

نه فقط این که چون تازه‌کار هستید باید اول مدل را روی کاغذ طراحی کنید، واقعیت این است که خیلی از طراحان باتجربه هم همین کار را می‌کنند. این که به طور مستقیم به سمت یک نرم‌افزار طراحی بروید و عناصر را همان موقع خلق کنید چندان تصمیم خوبی نیست. هر چه تازه‌کارتر هم باشید طراحی بدون داشتن یک مدل روی کاغذ برایتان سخت‌تر می‌شود.

یک کاغذ شبکه‌ای ۷ در ۵ داشته باشید و همه‌ چیز را روی آن طراحی کنید. بله، بعضی از چیزهایی که روی کاغذ می‌کشید احتمالاً در نرم‌افزارها قابل پیاده‌سازی نیستند. اما حداقل آنهایی که قابل اجرا هستند را طراحی می‌کنید، آزمون و خطا می‌کنید و یک تصویر اولیه از پروژه پیش رویتان دارید. بعداً می‌توانید این کاغذ را کنار دستتان بگذارید یا حتی آن را اسکن بگیرید و به عنوان زیردستی در نرم‌افزار مربوطه استفاده کنید.

۵/ طراحی توپولوژی آشفته و سطوح ناهموار

یکی از مهم‌ترین اصول طراحی سه بعدی، رعایت توپولوژی مرتب و سطوح هموار است. توپولوژی یعنی این که رئوس و ضلع‌ها را چطور در کنار هم قرار دهیم تا یک مِش یا شبکه ساخته شود. در طراحی سه بعدی محصول زیبایی بصری و عملکرد به یک اندازه مهم هستند. بنابراین اگر می‌خواهید که یک مدل استاندارد داشته باشید، باید هندسه تمیزی هم داشته باشید.

برای اطمینان از این که اصول توپولوژی را به درستی رعایت کرده‌اید، باید با حلقه‌ها و مسیر حلقه‌ها بیشتر آشنا شوید و آنها را با دقت طراحی کنید. برای مثال حلقه‌های باید به طور مساوی با هم فاصله داشته باشند و چهارگوش‌ها تا حد امکان مربع باشند.

نکات طلایی طراحی سه بعدی محصول

در همین حال که سعی می‌کنید اشتباهات بالا را مرتکب نشوید، نکات زیر را هم در نظر بگیرید و روی آنها کار کنید. هر چه بیشتر این ترفندها را تمرین کنید، به مرور زمان حرفه‌ای‌تر می‌شوید.

۱/ یادگیری نرم‌افزارها را جدی بگیرید

به عنوان طراح مدل‌های سه‌بعدی حتماً کار با نرم‌افزارها را بلد هستید. اما بلد بودن به تنهایی کافی نیست! باید با همه ابزارها و قابلیت‌های نرم‌افزارهای طراحی سه بعدی آشنا باشید. در این صورت است که می‌‍دانید هر جا باید از کدام ابزار یا از کدام قابلیت استفاده کنید.

در مورد این که کدام نرم‌‌‎افزار بهترین گزینه است پاسخ ساده‌ای وجود ندارد. هیچ طراحی نمی‌تواند بگوید که نرم‌افزار X از همه ابزارها بهتر است. چراکه هر طراحی با یک ابزار راحت‌تر است. از طرفی برای انواع مدل‌ها هم ابزارهای مختلف مناسب هستند. اما به طور کلی نرم‌افزارهای مدلسازی سه بعدی عبارتند از:

  • Autodesk 3Ds Max
  • Autodesk Maya
  • ZBrush
  • Cinema 4D

البته برای شروع کار پیشنهاد می‌کنیم که از ابزارهای زیر استفاده کنید:

  • Sketchup
  • Blender
  • Netfabb basic

در کنار همه این ابزارها هم می‌تواند برای شروع کار مفید باشد. حتی در نمونه‌کارهای حرفه‌ای‌تر هم می‌تواند بعضی کارها را برایتان انجام دهد.

آیدا چم سورکی

آیدا چم سورکی هستم متولد 1381 تحصیل کرده در رشته علوم تربیتی و علاقمند به نویسندگی و فعال در شبکه های اجتماعی